در هر پروژه ساختمانی که نیاز به کار کردن در ارتفاع بیش از 2 متر باشد؛ می‌‌توان از نوعی سازه فلزی موقت به نام داربست برای رسیدن به این ارتفاع استفاده کرد. این سازه دو جزء اصلی دارد. جزء اول آن لوله‌های داربستی و جزء دوم بست است که از آن برای اتصال این لوله‌ها با زوایای مختلف به هم استفاده می‌شود.

از آنجایی که بست میزان استحکام اتصال لوله‌های داربستی به یکدیگر را تعیین می‌کند؛ نباید دارای خوردگی، زنگ‌‌زدگی، شکستگی و یا ساییدگی باشد. در غیر این صورت داربستی که برپا خواهد شد به قدری ایمن نیست که کارگران بتوانند با خیال راحت روی آن فعالیت داشته باشند. اشکال مختلفی از بست داربستی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله نیز مانند سایر مقالات مفید وب‌سایت تامین کالا از جمله بررسی قیمت لوله داربستی برای آشنایی با انواع بست اطلاعات مفیدی ارائه شده است. همچنین برای اطلاع بیشتر از کاربرد لوله داربستی میتوانید روی لینک کلیک کنید!

بست داربست چیست و چه کاربردی دارد؟

از آنجایی که کار در ارتفاع خطرات خاص خود را دارد؛ در این شرایط هم کارفرما و هم کارگران باید به اصول ایمنی بیشتر پایبند باشند. متاسفانه گاهی مشاهده شده که کارگران ساختمانی برای کار در ارتفاع از نردبان‌های بلند یا چند بشکه فلزی رو هم قرار داده شده استفاده می‌کنند. این روش‌ها تنها می‌تواند ریسک سقوط را افزایش دهند.

برای اینکه بتوانید با امنیت بیشتر در ارتفاع کار کنید؛ باید حتما از سازه مستحکم داربست استفاده کنید. داربست یک سازه دست‌ساز و موقت است که با اتصال لوله‌های داربستی توسط بست به یکدیگر ساخته می‌شود. وظیفه اصلی بست استحکام و شکل ‌دهی به سازه داربست است. معمولا این اتصال‌دهنده‌ها از جنس داکتیل و چدن و به روش ریخته‌گری ساخته شده و بر اساس محل و نوع استفاده به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

آشنایی با انواع بست داربست

فلسفه تولید بست داربستی در اشکال مختلف، امکان استفاده از آنها برای قسمت‌های مختلف داربست است. بنابراین نمی‌توانید جایی که نیاز به بست دو پیچ است از بست تک پیچ یا بالعکس استفاده کنید. هر بستی کاربرد مشخصی دارد که در ادامه توضیح داده شده است:

بست دو پیچ

برای اتصال لوله‌های داربستی به یکدیگر به شکل تقاطعی از این مدل بست استفاده می‌شود. برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر با استفاده از بست دو پیچ فقط به دو عدد پیچ نیاز دارید. به همین خاطر معمولا استفاده از این بست‌ها به نسبت زمانی که از بست چهار پیچ یا سایر بست‌های زمان‌بر استفاده می‌کنید؛ مدت برپایی داربست را کاهش می‌دهد. داربست‌های دو پیچ ساخته شده از جنس داکتیل نشکن حدود 1400 گرم وزن دارند.

بست چهار پیچ

بست چهارپیچ که جزء پرکاربردترین بست‌های داربستی است؛ مانند بست‌های دو پیچ برای اتصال لوله‌های داربستی به یکدیگر با زاویه 90 درجه و تقاطعی استفاده می‌شود. برای اینکه داربست را با استفاده از این نوع بست برپا کنید نیاز به دو برگه، چهار عدد مهره، چهار عدد واشر و چهار عدد پیچ دارید. جنس اکثر بست‌های چهار پیچ چدن نشکن یا داکتیل است و بین 1300 تا 1650 گرم وزن دارند.

بست گردان

اگر قرار است دو لوله متصل شده به شکل تقاطعی، روی یکدیگر حرکت داشته باشند؛ می‌توان از بست گردان استفاده کرد. در واقع در این مدل بست نیازی نیست که حتما زاویه دو لوله متصل به هم 90 درجه باشد. آزادی عملی که لوله‌ها با استفاده از این بست دارند باعث شده که در بازار به بست گردان، بست 360 درجه نیز گفته شود. بست گردان خودش انواع مختلفی از جمله دو پیچ، چهار پیچ، شش پیچ و هشت پیچ دارد. از این نوع بست بیشتر در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی استفاده می‌شود. اکثر مدل‌های بست گردان از جنس چدن نشکن هستند و وزن‎شان معادل 1750 گرم است.

بست تخته‌‌گیر

برای حفظ ایمنی بیشتر کارگران در زمان کار بر روی داربست، باید الوارهای چوبی که بین پایه‌های افقی داربست گذاشته می‌شوند؛ با یک نوع بست خاص به لوله متصل شده تا هنگام کار از زیر پای کارگران در نرود. این بست همان بست تخته‌گیر است که تخته زیر پا را به بدنه اصلی داربست متصل می‌کند. با استفاده از این تکنیک و اتصال الوار به لوله‌های داربستی، ضریب اطمینان و ایمنی داربست افزایش پیدا می‌کند. بنابراین خطر تکان خوردن الوار و در رفتن یک سمت آن از روی پایه فلزی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

رابط لوله‌ای

از این مدل رابط که معمولا سایز آن 17 سانتی‌متر است؛ برای متصل کردن دو لوله که در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند استفاده می‌شود. رابط یا همان اتصال لوله‌ای نه تنها برای داربست‌های ساختمانی بلکه برای هر نوع داربست موقتی که برپا شده است کاربرد دارد. پیچ و مهره 1.2، واشر 12 و لوله شش اجزای اصلی داربستی محسوب می‌شوند که با این نوع بست برپا شده است.

بست تک پیچ

لوله‌هایی که در سازه داربستی قرار نیست تحت فشار زیادی قرار بگیرند را می‌توان با استفاده از این نوع بست به یکدیگر متصل کرد. کاربرد بست تک پیچ نسبت به سایر بست‌ها کمتر است و معمولا فقط زمانی از آن استفاده می‌شود که قرار نیست فشاری روی لوله وارد شود. به عنوان مثال داربست‌هایی که جهت برپایی نمایشگاه‌های موقت یا تکایای مذهبی برپا می‌شوند را می‌توان با استفاده از این بست نصب کرد. برای داربست‌بندی با استفاده از این مدل بست، به چهار قسمت ناودانی تهیه ‌شده از ورق 4 میلی‌‌متر، بغلی تهیه ‌شده از ورق 4 میلی‌‌متر، پیچ چشمی، مهره 1.2، واشر 12 و پرچ نیاز دارید.

بست تک پیچ سایز کوچک

تفاوت اصلی این بست با بست تک پیچ معمولی فقط سایز کوچک‌تر آن است. کاربرد اصلی بست تک پیچ سایز کوچک، بستن لوله‌های سایز کوچک به یکدیگر بوده و می‌توان برای برپایی انواع داربست ساختمانی، اسکلت فلزی گلخانه‌ای، غرفه‌ها و نمایشگاه‌های موقت، هیئت‌ها و تکایا از آن استفاده کرد. از این بست نیز مانند بست تک پیچ معمولی فقط باید زمانی استفاده کرد که فشار زیادی روی لوله‌ها و سازه وارد نمی‌شود. چهار قسمت ناودانی تهیه‌ شده از ورق 4 میلی‌‌متر، بغلی تهیه ‌شده از ورق 3 میلی‌‌متر، مهره 1.2، پیچ چشمی، واشر 12 و پرچ اجزای اصلی این مدل داربست را تشکیل می‌دهند.