داربست یک سازه موقتی است که با استفاده از بست‌های خاص و لوله‌ های فلزی در مجاورت ساختمان احداث شده و هدف از ایجاد آن دسترسی به نقاط کور ساختمان است. جنس فلزی که برای تولید این لوله‌ها و بست‌ها استفاده می‌شود معمولا فولاد گالوانیزه شده است که استحکام و مقاومت زیادی در برابر فشار بالا دارد.

داربست نه تنها نیاز به اجزای خاصی دارد؛ بلکه نصب و اجرای آن به رعایت نکات فنی و دانش کافی مجری در این زمینه وابسته است. این سازه کاربردهای مختلفی دارد و می‌توان آن را بر روی سازه‌های مختلف با ارتفاع گوناگون نصب کرد. اما اصلی‌ترین کاربرد داربست فلزی در صنعت ساختمان، کمک به اجرای بخش نمای سازه است.

علاوه بر این شما می‌توانید از داربست برای اهداف دیگری نیز استفاده کنید. به عنوان مثال برپایی چادرهای مسافرتی برای اسکان موقت نیز با داربست‌بندی امکان‌پذیر است. غرفه‌بندی یک فضای باز با هدف برپایی بازارهای فصلی، جشنواره‌های مختلف و نمایشگاه‌های فضای باز نیز دیگر کاربرد داربست محسوب می‌شود. این سازه موقت و فلزی را می‌توان به فرم‌های مختلفی اجرا کرد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در این مقاله ضمن معرفی انواع داربست فلزی در مورد انواع بست مورد استفاده برای اجرای این ساختار نیز توضیحات کاملی ارائه می‌دهیم.

اشنایی با انواع لوله داربست

آشنایی با انواع داربست فلزی

داربست را می‌توان بسته به نیاز کاربر، به اشکال مختلفی زیر دایر کرد.

داربست فلزی مثلثی

شکل این نوع داربست به صورت مثلثی است و اجزای آن به صورت نر و ماده به هم متصل می‌شوند. قاب‌های مربعی و مثلثی شکلی که برای اجرای داربست‌های فلزی مثلثی استفاده می‌شوند در تیپ‌های 1، 0.75 و 0.5 متری به بازار عرضه می‌شوند. همچنین عرض مقاطع یا فریم‌های این نوع داربست نیز 120 سانتی‌متر است. یکی از ویژگی‌های مثبت داربست مثلثی، راحت باز و بسته شدن و عدم نیاز به تخصص برای اجرا است. از این سازه اکثرا برای ساخت پل‌ها و کفراژبندی استفاده می‌شود.

داربست چکشی ستاره

پایه‌های عمودی این داربست معمولا 0.5، 1، 1.5، 2.5 و 3 متر هستند که با مهارهای افقی کنترل می‌شوند. مهارهای افقی در داربست‌های چکشی نیاز به پیچ و مهره ندارند و با استفاده از چکش روی پایه‌های عمودی سوار می‌شوند. در بالا و پایین پایه‌های داربست جک‌های قابل تنظیمی وجود دارد که می‌توان به کمک آن اختلاف تراز و ارتفاع را در داربست جبران کرد. این قابلیت کنترل و تنظیم تراز، اصلی‌ترین مزیت داربست‌های چکشی ستاره هستند. وزن پایین اجزای این مدل داربست باعث می‌شود که جابه‌جایی آنها راحت باشد. به همین خاطر نه تنها در صنعت ساختمان، بلکه در پروژه‌های دیگر نیز از این مدل داربست استفاده می‌شود.

داربست چکشی کاسه‌ای

این نوع داربست از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی به داربست‌های چکشی ستاره‌ای دارد؛ ولی عمده تفاوت این دو نوع داربست، شکل فریم اجرای آنهاست. داربست‌های چکشی کاسه‌ای به صورت کاسه‌ای اجرا می‌شوند.

داربست معلق

اگر امکان اجرای داربست روی زمین وجود نداشته باشد؛ از این مدل داربست که اجزای تشکیل‌دهنده آن مثل لوله‌های داربستی به خود ساختمان متصل و به شکل سکو اجرا می‌شوند استفاده می‌شود. از آنجایی که پایه اتصال داربست زمین نیست؛ به آن داربست پیش‌آمد نیز گفته می‌شود.

مشخصات لوله داربستی

مهم‌ترین مشخصات فنی داربست‌های فلزی

اگرچه قیمت لوله داربستی مورد استفاده در اجرای سازه و فرم اجرای، اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین انواع داربست هستند؛ اما مشخصات فنی اکثر داربست‌ها با یکدیگر مشابه بوده و شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برای تولید لوله‌های داربستی هم می‌توان از فولاد خام و هم از فولاد دارای روکش گالوانیزه استفاده کرد. این دو فلز هر کدام کاربرد خاصی دارند و برای اجرای فرم و شکل خاصی از داربست مناسب هستند.
  • این لوله‌ها از نظر شیوه تولید نیز به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند. لوله داربستی بون درز ایمن‌تر است؛ چرا که به دلیل عدم وجود درز در بدنه و داشتن ساختار یکپارچه، قادر است فشار زیادی را تحمل کند.
  • سایز و ضخامت ورق استفاده شده در تولید، وزن لوله‌های داربستی را تعیین می‌کنند. اما معمولا هر لوله داربستی بسته به این فاکتورها بین 6.4 تا 27 کیلوگرم وزن، بین 1.5 تا 6.4 متر طول، 48 میلی‌متر قطر و بین 3.5 تا 5.3 میلی‌متر ضخامت دارد.
  • لوله‌های داربستی از نظر وزن نیز به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. لوله‌های سبک حدودا 6 کیلوگرم و لوله‌های سنگین تا 27 کیلوگرم وزن دارند.
  • برای اجرای اکثر مدل‌ها داربست می‌توان از لوله‌های داربستی 11 اینچ که به عنوان لوله 5 نیز شناخته می‌شود استفاده کرد.

جهت اطلاع از قیمت روز لوله کلیک کنید!

معمولا از چه بست‌هایی برای اجرای داربست فلزی استفاده می‎‌شود؟

داربست فلزی را می‌توان با استفاده از بست‌های مختلفی برپا کرد. معمولا داربست‌های زیر برای انجام این کار مناسب هستند و در بیشتر داربست‌ها از آنها به عنوان وسیله برقراری ارتباط بین لوله‌های داربستی استفاده می‌شود.

بست قابل تنظیم: این نوع بست‌ها به نوعی پایه قابل تنظیم هستند که به بخش بیرونی لوله متصل شده و با استفاده از قابلیت تنظیم آنها می‌توان ارتفاع داربست را بالا و پایین کرد.

بست شکاف‌دار اتصال: اگر لوله‌ای که برای اجرای بخشی از کار نیاز دارید کمبود طول داشته باشد؛ می‌توانید با استفاده از این نوع بست، طول لوله را افزایش دهید.

بست پیوندی یا زبانه‌ای: برای اتصال لوله‌های افقی در داربست که نسبت به یکدیگر زاویه 90 درجه دارند؛ باید از بست‌های پیوندی یا زبانه‌ای استفاده کرد.

بست تک‌پیچ: این نوع بست‌ها مقاومت کمتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. به همین خاطر معمولا از آنها در اجرای داربست‌های ساختمانی استفاده نمی‌شود؛ اما اجرای داربست‌های کوچک مانند ساختار فلزی زیر چادر مسافرتی با استفاده از این بست امکان‌پذیر است.

بست اچ یا آهن‌گیر: یک سمت این مدل از بست‌های مقاوم را به لوله و سمت دیگر آن را با پیچ به بالای تیرآهن متصل می‌کنند. به همین خاطر بست آهن‌گیر نام دیگر این محصول است.

بست متحرک: هر دو طرف این بست متحرک بوده و از آن برای گوشه‌ها و زوایا داربست استفاده می‌شود.

بست چهارپیچ: برای اتصال دو لوله داربستی که زاویه آنها با هم به شکل عمود است از این مدل بست که مقاومت زیادی دارد استفاده می‌شود.

بست دوپیچ: اگر قرار است داربست فشار کمی را در طول برپایی تحمل کند می‌توانید از این مدل بست استفاده کنید. معمولا از بست دوپیچ برای کف داربست که به زمین نزدیک است استفاده می‌شود.

جهت اشنایی بیشتر با انواع بست داربست روی لینک کلیک کنید!