بازیافت میلگرد فرآیندی است که طی آن می‌توان با بازگرداندن ضایعات میلگرد به چرخه مصرف باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع، کاهش آلودگی هوا و آب و ایجاد اشتغال شد. این اقدام همچنین به کاهش میزان ضایعاتی که باید در محل‌های دفن زباله یا زباله‌سوزی‌ها دفع شوند کمک می‌کند. میلگرد بازیافتی به اندازه میلگرد نو قوی است؛ بنابراین انجام فرآیند بازیافت روی این میله‌ها استحکام و یکپارچگی آنها را کاهش نمی‌دهد.

بازیافت میلگرد به سازندگان کمک می‌کند تا با استفاده از مواد بازیافتی به جای مواد اولیه تازه، در هزینه ساخت پروژه‌های ساختمانی صرفه‌جویی کنند. بازیافت میلگرد پتانسیل این را دارد که مقدار فلز استخراج و فرآوری شده مورد نیاز برای تولید انواع میلگرد آجدار و ساده را کاهش داده و اثرات زیست محیطی استخراج بی‌رویه از معادن را به حداقل برساند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با روش بازیافت میلگرد و مزایای این فرآیند بیشتر آشنا شوید.

برای اطلاع از قیمت میلگرد آجدار و آشنایی با نحوه خرید میلگر آج دار با کارشناسان تامین کالا در ارتباط باشید.

میلگرد را چگونه بازیافت می‌کنند؟

یک فرایند کامل بازیافت میلگرد شامل 5 مرحله زیر است:

جمع آوری ضایعات میلگرد

ابتدا باید میلگردهایی که در سازه‌های قدیمی یا کارخانه‌های تولیدی به شکل ضایعات هستند را در محل بازیافت جمع‌آوری کرد. هنگام جمع‌آوری توجه به سایز و ابعاد میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی و کنترل میلگردها

در این مرحله باید میلگردها از نظر عدم وجود زنگ‌زدگی و شکستگی بررسی شوند. اگر میلگرد جمع‌آوری شده از ساختمان قدیمی است و بتن به آن چسبیده است؛ ابتدا باید این بتن را از میلگرد جدا کرد. در مراکز بازیافت پیشرفته برای بررسی دقیق‌تر زنگ‌زدگی میلگرد از آهن‌ربا استفاده می‌شود.

پردازش میلگرد

در این مرحله روی میلگردهایی که طول زیادی دارند پردازش انجام می‌شود. در این روند با ایجاد تغییراتی مانند برش، می‌توان محصول را مجددا استفاده کرد.

تصفیه میلگرد

میلگردهایی که وارد مرحله تصفیه می‌شوند؛ باید ناخالصی‌های احتمالی موجود در مواد مذاب‌شان بعد از ذوب جداسازی شود. هر چقدر تصفیه با دقت بیشتری انجام شود و ناخالصی‌های بیشتری از مواد مذاب بیرون آورده شود؛ میلگرد بازیافت شده کیفیت بهتری پیدا خواهد کرد.

شکل‌دهی به محصول

بعد از اینکه فلز ذوب و ناخالصی‌ها از آن جدا شد؛ نوبت به فرم‌دهی به آن و تبدیلش به اشکال مختلفی مانند میلگرد، میله و… می‌رسد. خوشبختانه خروجی این فرآیند را می‌توان برای مصارف ساختمانی و صنعتی استفاده کرد.

کاربردهای میلگرد بازیافت شده

جدا از مصارف ساختمانی و صنعتی، از میلگردهای خارج شده از فرآیند بازیافت می‌توان برای تولید میزهای فلزی نیز استفاده کرد. علاوه بر این برای تولید وسایل تزئینی که مقاومت میلگرد و کیفیت روند بازیافت تاثیری در کارایی محصول ندارد نیز می‌توان به جای میلگرد نو از میلگرد بازیافت شده استفاده کرد

در برخی از موارد با اضافه کردن برخی از عناصر و فلزات به میلگرد مذاب، آلیاژهای مختلفی تولید می‌شود که کاربردهای فراوانی دارند. برای صنایع تولید وسایل تزئینی، استفاده از میلگرد مذاب به جای شمش فولاد یک روش بسیار عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. مجسمه‌سازی یکی از هنرهای بسیار محبوبی است که می‌توان در آن بدون تغییر در کیفیت اثر هنری نهایی، از میلگرد بازیافتی استفاده کرد.

مزایای استفاده از میلگردهای بازیافتی چیست؟

اگر میلگرد آجدار و یا ساده‌ای که به هر دلیل در فرآیند تولید تبدیل به ضایعات شده یا از تخریب ساختمان‌های قدیمی استخراج شده است را بازیافت کنیم؛ می‌توانیم از مزایای زیر بهره‌مند شویم:

  • صرفه جویی 90 درصدی در مصرف مواد خام
  • کاهش میزان مصرف آب به میزان 40 درصد
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی به میزانی بیشتر از ۷۰ درصد
  • کاهش آلودگی هوا

معایب بازیافت نکردن میلگرد چیست؟

معایب عدم بازیافت میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش هزینه مصالح
  • آسیب زدن به محیط زیست به دلیل استخراج بیش از حد آهن از معادن
  • کاهش راندمان در پروژه‌های ساختمانی

هزینه تولید فولاد نو از آهن به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه استفاده از مواد بازیافتی است. این بدان معناست که بازیافت نکردن محصول با ارزشی مانند میلگرد که بخش اعظمی از آن از فولاد تشکیل شده است می‌تواند منجر به گران شدن هزینه پروژه شود. علاوه بر این رها کردن ضایعات فلزی در محل‌های دفن زباله یا محیط زیست می‌تواند آلودگی را افزایش داده؛ به اکوسیستم آسیب برساند و منجر به بیماری‌های مختلف در آینده شود.

چرا باید میلگرد را بازیافت کنیم؟

میلگرد یک مصالح ساختمانی فوق‌العاده قوی است که برای تقویت بتن از آن استفاده می‌شود و به سازه اجازه می دهد تا بتواند وزن بیشتری را بدون مشکل تحمل کند. انواع مختلفی از میلگرد در بازار وجود دارد که 4 نمونه از پرکاربردترین آنها در صنعت ساختمان عبارتند از:

  1. میلگرد استیل که بیشتر برای ساخت پل‌ها، جاده‌ها، پایه‌ها و سازه‌های مشابه با وزن سنگین استفاده می‌شود. این میلگرد در برابر آب و هوای نامساعد و خوردگی مقاومت بالایی دارد.
  2. میلگرد فولاد کربنی که تقریبا مشابه میلگرد استیل است؛ اما از قیمت پایین‌تری برخوردار می‌باشد. میلگرد فولادی بسیار همه کاره و قابل اعتماد است؛ اما مقاومت کافی در برابر رطوبت بالا ندارد.
  3. میلگرد گالوانیزه که بعد از تولید در روی مذاب غوطه‌ور شده تا در برابر اکسیداسیون از آن محافظت شود.
  4. میلگرد روکش اپوکسی که شبیه به میلگرد گالوانیزه است با این تفاوت که روکش قوی‌تر و ضخیم‌تری دارد که می‌تواند در هنگام جابجایی در برابر سایش از بدنه محافظت کند.

اگرچه میلگرد معمولا برای ساخت سازه‌های اسکلت بتنی کاربرد دارد؛ اما مصارف دیگری نیز برای این محصول تعریف شده است. این میزان مصرف به صورت اتوماتیک منجر به افزایش میزان ضایعات میلگرد خواهد شد. از طرفی کنترل حجم ضایعات ساختمانی در مقایسه با ضایعات معمولی چالش برانگیز تر است زیرا این ضایعات بسیار حجیم، سنگین و در برخی موارد خطرناک هستند. بنابراین تحت هر شرایطی، بازیافت کردن میلگرد و هر نوع محصولی که از فولاد تشکیل شده است از رها کردن آن در طبیعت یا دفنش بسیار منطقی‌تر می‌باشد.