امروزه انواع مختلفی از لوله در جنس‌ها و اشکال مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می‌شوند. این لیست شامل انواع لوله‌های PVC، PEX، ABS، مسی، فولاد گالوانیزه شدن و چدن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوله و بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

انواع لوله قابل استفاده در سیستم پایپینگ ساختمان

6 نوع اصلی لوله که برای سیستم لوله‌کشی منازل مناسب هستند عبارتند از:

  • لوله‌های PVC
  • لوله‌های PEX
  • لوله‌های ABS
  • لوله‌های مسی
  • لوله‌های چدنی
  • لوله‌های فولادی گالوانیزه

لوله‌های PVC

از لوله‌های پلی وینیل کلراید (PVC) معمولا در سیستم تخلیه سینک، توالت و حمام استفاده می‌شود. این مدل لوله پلاستیکی برای این مصارف بسیار ایده‌آل است؛ زیرا دوام آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی بالاتر است. این قابلیت باعث دوام فوق‌العاده لوله‌های پی‌وی‌سی می‌شود. لوله‌های PVC تا زمانی که در معرض آسیب فیزیکی قرار نگیرند؛ عمر نامحدودی خواهند داشت.

ضمن اینکه این محصولات قادر به تحمل فشار بالای آب هستند و به همین دلیل است که می‌توان از آنها برای سیستم لوله‌کشی آب خانگی استفاده کرد. PVC ماده سبک‌تری نسبت به لوله‌های فلزی مانند لوله فولادی گالوانیزه است و به همین خاطر کار کردن با آن ساده‌تر است. همچنین سطح داخلی لوله‌های پی‌وی‌سی صاف‌تر بوده و احتمال تجمع رسوب و انسدادی که بر اثر این تجمع ایجاد می‌شود در آنها کمتر است.

لوله‌های PEX

لوله‌های PEX یا پلی اتیلن نیز نوعی از لوله و اتصالات پلاستیکی مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که معمولا برای خطوط لوله‌کشی آب از آنها استفاده می‌شود. مشابه لوله‌های پی‌وی‌سی، قدرت این لوله‌ها در برابر زنگ‌زدگی یا خوردگی به دلیل تماس با آب بسیار بالاست. معمولا برای اجرای خطوط انتقال آب حرفه‌ای در کشورهای صنعتی از لوله‌های PEX استفاده می‌شود؛ زیرا این محصولات هم انعطاف‌پذیر هستند و هم به راحتی می‌توان آنها را در داخل دیوارها، سقف، زیرزمین و فضاهای محدود کار گذاشت.

در عین حال به حدی قوی هستند که در برابر فشار ناشی از خروج آب از منبع با پمپ مقاومت بالایی دارند. لوله پلی اتیلن هم برای انتقال آب سرد و هم برای انتقال آب گرم مناسبند و معمولا هر کدام از این محصولات دارای کد رنگی متفاوتی بوده که تشخیص و سازماندهی لوله‌ها را در هنگام نصب آسان می‌کند.

لوله‌های ABS

لوله‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن یا همان ABS از نظر ماهیت بسیار شبیه به لوله‌های PVC هستند تنها تفاوت ظاهری این دو نوع لوله، رنگ آنهاست. لوله‌های ABS معمولا به رنگ مشکی تولید می‌شوند. اکریلونیتریل بوتادین استایرن نسبت به دیگر لوله‌ها در برابر دماهای پایین مقاوم‌تر است. به همین خاطر عمدتا برای لوله‌کشی فاضلاب در هوای آزاد بیشتر از آنها استفاده می‌شود.

اگرچه نصب لوله‌های ABS نسبتا آسان است؛ اما در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ممکن است به مرور زمان پیچ و تاب برداشته و تغییر حالت بدهند. حرکت سیالات در لوله‌های ABS نسبت به انواع دیگر لوله‌ها سر و صدای بیشتری تولید کرده و ممکن است استفاده از آنها در لوله‌کشی داخل ساختمان باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنین شود.

لوله‌های مسی

بیشتر افراد متخصص در صنعت پایپینگ می‌دانند که سال‌هاست لوله‌های مسی در این صنعت کاربرد دارند. این نوع لوله می‌تواند تا 50 سال عمر مفید داشته باشد. به همین خاطر در گذشته برای لوله‌کشی در قسمت سینک آشپزخانه، روشویی و دوش حمام بیشتر از آنها استفاده می‌شد. این مدل لوله‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و باعث تغییر کیفیت آب نمی‌شوند.

ضمن اینکه فشار بالای آب روی کارکرد و عمر مفید آنها اثر نمی‌گذارد. شما می‌توانید هم برای لوله‌کشی آب سرد و هم برای لوله‌کشی آب گرم منزل خود از این مدل لوله استفاده کنید. یکی از مزایای لوله‌های مسی، سازگاری آنها با محیط زیست است. البته در کنار این مزایا، این مدل لوله معایبی نیز دارد. از آنجایی که لوله‌های مسی بسیار سفت و غیرقابل انعطاف هستند؛ لوله‌کش نمی‌تواند از آنها در فضاهای تنگ استفاده کند.

ضمن اینکه از نظر قیمتی، گران‌ترین نوع لوله‌ای که می‌توان برای سیستم لوله‌کشی ساختمان استفاده کرد همین لوله مسی است. از آنجایی که قیمت جهانی مس با کمبود منابع طبیعی آن در دنیا هر روز در حال افزایش است؛ هزینه اجرای لوله‌کشی با لوله‌های مسی در مقایسه با دیگر لوله‌ها به شدت بالاست و به طور مداوم نیز با نوسان قیمت مس در بازار تغییر می‌کند.

لوله‌های چدنی و لوله‌های فولادی گالوانیزه

لوله‌های چدنی و لوله‌های فولادی گالوانیزه شده به ندرت در کشورهای پیشرفته دنیا برای اجرای سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه در سیستم لوله‌کشی اکثر ساختمان‌های نوسازی که در اروپا و دیگر کشورهای جهان اول ساخته می‌شوند دیگر خبری از لوله‌های چدنی و فولادی که روکش گالوانیزه دارند نیست.

با این حال از آنجایی که لوله‌های چدنی بسیار بادوام هستند؛ امروزه در برخی از نقاط جهان از آنها برای اجرای بخش‌هایی از سیستم‌های توزیع آب استفاده می‌شود. معمولا از لوله‌های چدنی به عنوان لوله انتقال فاضلاب یا سایر خطوط زهکشی و تخلیه به وفور استفاده می‌شود. محبوبیت آنها تا حد زیادی ناشی از این واقعیت است که لوله‌های چدنی در برابر حرارت مقاوم هستند و صدای حرکت آب در داخل آنها اصلا شنیده نمی‌شود.

اما در مقابل این مزایا باید گفت که لوله‌های چدنی مستعد زنگ‌زدگی و خوردگی هستند و به مرور زمان این نقیصه روی توانایی محصول برای تمیز نگه داشتن آبی که در آن جریان دارد تاثیر می‌گذارد. امروزه از لوله‌های مسی، لوله‌های PVC و یا لوله‌های PEX به عنوان جایگزین لوله‌های چدنی و فولادی در پروژه بازسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

در حال حاضر انواع مختلفی از لوله در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد مشخصی دارند. برای اینکه بتوانید بهترین نوع لوله برای لوله‌کشی ساختمان را انتخاب کنید؛ باید به چند نکته مهم از جمله کاربری و قیمت محصول توجه کنید. گاهی توجه همزمان به این دو عامل به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید. مثلا اگرچه قیمت لوله فولادی در مقایسه با لوله‌های پلاستیکی گران‌تر است؛ اما اگر قرار است از لوله در شرایط محیطی ناپایدار استفاده شود بهتر است لوله‌های فولادی انتخاب شوند.