آرماتور یا میلگرد فولادی یکی از آن بخش‌هایی است که نقش مهم در طراحی، استحکام و پایداری سازه دارد. به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد فولاد و بتن (مقاومت کششی و فشاری بالا و قابلیت قالب‌گیری)، ترکیب این میله‌های فولادی با بتن به سازه‌های اسکلت بتنی، پایداری و استحکام بالایی می‌بخشد و امکان ساخت سازه‌هایی با طراحی‌های تخصصی مانند سازه‌های کنسولی، دال‌های بتنی نازک‌تر و کمتر و مواردی از این دست را فراهم می‌کند. طراحی ساختار یافته سازه‌های اسکلت بتنی، عملکرد و پایداری خود را تا حد زیادی به استفاده از نوع دقیق میلگرد و قرارگیری آن در موقعیت صحیح مدیون است. رعایت جزئیاتی مانند نوع و موقعیت قرار گیری میلگرد در سازه، تعداد میلگردهای مورد نیاز، طول آنها و مقاومت خشمی‌شان روی استحکام سازه تاثیر مستقیم دارد.

به همین دلیل است که جدا از مواردی مانند قیمت میلگرد و قرارگیری دقیق آنها در محل مناسب، استفاده از نوع میلگردی که با ویژگی‌های سازه هماهنگ است؛ برای طراحی و ساخت صحیح سازه بسیار اهمیت دارد و از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری می‌کند. نظارت و اطمینان از مصرف نوع صحیح میلگرد‌های فولادی در هر پروژه، بر عهده پیمانکار و بازرس است. اما اگر به عنوان کارفرما دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه برای ساخت تیرچه باید از چه نوع میلگردی استفاده شود؟ به دست آورید؛ حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هنگام انتخاب میلگرد تیرچه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

میلگرد اوتکا بهترین نوع میلگرد برای ساخت تیرچه‌ها در سازه‌های مختلف است. شکل منحصربه‌فرد و استاندارد بالایی که در تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دو دلیل اصلی هستند که میلگرد اوتکا را برای ساخت سقف تیرچه بلوک مناسب می‌سازند. از طرفی این نوع میلگرد کیفیت و دوام بالایی دارد و استفاده از آن باعث می‌شود که استحکام تیرچه به شدت افزایش پیدا کند.

جلوگیری از ارتعاشات وارده به سازه یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع میلگرد است. به کار بردن میلگرد اوتکا در سقف، با توجه به کاهش شدید مقدار خیز این بخش از سازه، باعث مقاوم‌سازی بیشتر خواهد شد. برای اینکه بتوانید تیرچه‌های مستحکمی برای سازه خود درست کنید.

علاوه بر انتخاب نوع مناسب میلگرد، باید به نکات مهم و حیاتی زیر نیز در زمان خرید و نگهداری از محصول تا زمان استفاده توجه داشته باشید:

  • بعد از خرید، باید میلگردهای اوتکا را در محل مناسبی نگهداری کنید. این محل نه تنها باید از نظر شرایط محیطی مناسب برای نگهداری از قطعات فولادی باشد؛ بلکه باید فضایی در اختیار کارگران آرماتوربند قرار دهد که بتوانند در آن به راحتی میلگردها را به ابعاد دلخواه برش زده و خم کنند.
  • برای قسمت تیرچه باید میلگردهایی که قطر یکسانی دارند را انتخاب کنید.
  • فرقی نمی‌کند که از میلگردهای گرید A2 استفاده می‌کنید یا A3، در هر حال بهترین نوع میلگرد از نظر ظاهری برای اجرای سقف تیرچه بلوک، میلگرد آج‌دار است.
  • برای اطمینان از کیفیت محصول، میلگرد پروژه را از یک منبع شناخته شده خریداری کنید؛ چرا که کیفیت میلگرد به صورت مستقیم روی دوام و استحکام سازه اثرگذار است.

چطور میلگرد تیرچه را محاسبه کنیم؟

میلگرد تیرچه به نوعی از میلگرد گفته می‌شود که از آن برای ساخت سقف سازه استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد؛ علاوه بر نوع میلگرد، اطلاعات لازم در مورد به کارگیری این قطعات فولادی در سقف برای کارفرمایان و مجریان پروژه‌های ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از انتخاب نهایی میلگرد، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود؛ شرایط آب و هوایی منطقه‌ای است که سازه در آن واقع شده است.

بعد از انتخاب بر اساس این فاکتور، برای محاسبه میلگرد باید به جدول میلگرد تیرچه مراجعه کنید. در این جدول مشخصات میلگردی که باید در ساخت سقف سازه مورد استفاده قرار گیرد تعیین شده است. در مراحل محاسبه میلگرد تیرچه، حتما باید به نحوه میلگرد گذاری نیز توجه شود. در تمامی پروژه‌ها، عملیات میلگردگذاری و همچنین بارگذاری میلگرد مرده و زنده، مطابق با مبحث ششم مقررات ملی ساختمان محاسبه خواهد شد.

همانطور که در بخش‌های اول این مطلب به آن اشاره شد؛ اتصال تیرچه و میلگرد با نوع خاصی از این محصول که در بازار به آن میلگرد اوتکا گفته می‌شود امکان‌پذیر است. یکی از دلایل توصیه‌های فنی به استفاده از این نوع میلگرد در ساخت سقف تیرچه بلوک، طراحی خاص این محصول است. میلگردهای اوتکا به صورتی طراحی می‌شوند که می‌توانند به بهترین شکل تمام فضاهای ناکافی مابین تیرها و تیرچه را پر کند. البته انجام این مرحله به دقت و نظم زیادی نیاز دارد. به همین خاطر فقط افراد متخصص و متبحر می‌توانند از میلگردهای اوتکا به صورت دقیق برای ساخت سقف تیرچه بلوک استفاده کنند.

آشنایی با محدودیت‌ها و الزامات مهم در ساخت سقف تیرچه

طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان، در اجرای سقف تیرچه، الزامات و محدودیت‌هایی وجود دارد که رعایت آنها الزامی است. این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • فاصله تیرچه‌ها از هم نباید بیشتر از 70 سانتی‌متر باشد
  • برای ساخت سقف تیرچه باید از بهترین و باکیفیت‌ترین میلگرد موجود در بازار استفاده شود
  • ضخامت بتنی که روی تیرچه قرار می‌گیرد باید حداقل 5 سانتی‌متر باشد
  • فاصله استاندارد قالب‌بندی و شمع‌بندي در جهت عمود بر تيرچه‌ها 1 و 1.2 متر است
  • میلگرد کششی باید از لبه پایین بلوک حدودا 10 میلی‌متر فاصله داشته باشد. البته رعایت این فاصله بیش از این حد نیز مجاز نیست
  • دو سطح قائم بلوك‌های كنار هم در یک سمت تيرچه، نبايد كمتر از ٥،٦ سانتی‌متر باشد
  • حداقل سطح مقطع آهن‌های طولي كلاف باید برابر نصف مقادير ميلگرد كششي تیرچه باشد

اهمیت استفاده از میلگرد در سازه‌های مختلف

از میلگرد فولادی در ساخت سازه‌های بتنی با هدف مقاوم‌سازی استفاده می‌شود. تقویت شدن سازه با استفاده از این میله‌ها می‌تواند تحمل سازه در برابر نیروهای فشاری را افزایش دهد. همانطور که می‌دانید بتن خالی اگر تحت نیروی کششی پرفشار قرار بگیرد به سادگی می شکند؛ زیرا استحکام کششی کمی دارد و نیازمند تقویت است. مقاومت کششی بالا میلگرد، این محصول را برای ترکیب با بتن جهت ساخت سازه‌های بتنی ایده‌آل می‌کند. این میله‌ها با افزایش مقاومت کششی و توانایی حمل بارهای کششی، سازه را تقویت می‌کنند. یک سازه بتنی مسلح شده با فولاد می‌تواند کشش بالایی را تحمل کند و به راحتی تخریب نشود.