در حال حاضر واحدهای صنعتی مختلفی در کشورمان وجود دارند که جزء تولیدکنندگان مطرح انواع میلگرد در منطقه شناخته می‌شوند. مجتمع فولاد ظفر بناب یکی از قدیمی‌ترین آنهاست که بیش از 15 سال پیش در زمینی به مساحت 300 هزار متر مربع و با ظرفیت اسمی 200 هزار تن تولید در سال افتتاح شد.

این مجموعه در دو فاز مختلف و طی سال‌های 1390 و 1396 ظرفیت خود را دو برابر کرد و با توجه به این افزایش ظرفیت تولید، در حال حاضر سهم زیادی از بازار فروش محصولات فولادی در شمال غرب کشور به این مجموعه اختصاص دارد. این شرکت در صادرات نیز جزء مجتمع‌های فولادی موفق کشور محسوب شده و به 11 کشور آسیایی و اروپایی صادرات دارد.

میلگردهای تولیدی این مجموعه برای اولین بار در سال 1390 و بعد از راه‌اندازی فاز دوم کارخانه روانه بازار شدند و فاز سوم نیز که بعد از 5 سال به مرحله بهره‌برداری رسید به تولید دیگر محصولات فولادی چون انواع نبشی، ناودانی و تیرآهن اختصاص دارد. از بین تمامی این محصولات، میلگردهای شرکت بناب که به نام میلگرد ظفر نوین گستر بناب در بازار شناخته می‌شوند معروف‌تر هستند. این شرکت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک پروژه‌های بزرگ دیگری نظیر احداث کارخانه ذوب‌آهن، تولید ورق‌های فولادی، احداث شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و عرضه محصولات فولادی به صورت ترکیبی را راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری برساند.

جدول وزن میلگرد ظفر بناب

وزن محصولی مانند میلگرد تابعی از دو فاکتور طول و سایز آن است. نسبت قیمت به وزن میلگردهای خروجی از کارخانه ظفر بناب، در مقایسه با دیگر میلگردها بهتر است. در ادامه می‌توانید جدول وزنی این محصول را مشاهده کنید:

وزن هر شاخه میلگرد 12 متری
سایز میلگرد 8 10 12 14 16 18 20 22 25
وزن میلگرد (Kg) 4.2 6.2 10.2 13.6 17.3 22.1 28 35.5 45.9

با مقایسه این جدول با جدول وزنی میلگردهای تولیدی در مجتمع‌های فولادی دیگر به این نتیجه خواهید رسید که میلگرد بناب نسبت به دیگر محصولات مشابه، از نظر تناسب قیمت به وزن، وضعیت بهتری دارد. به عنوان مثال هر شاخه میلگرد 12 متری سایز 14 بناب نسبت به هر شاخه میلگرد 12 متری سایز 14 اصفهان، 1 کیلوگرم سبک‌تر است. این اختلاف وزن در مورد میلگردهای سایز بزرگ بیشتر نیز می‌شود. تا جایی که میلگرد سایز 18 بناب تقریبا 2 کیلو سبک‌تر از میلگرد سایز 18 تولیدی در مجتمع اصفهان است.

استانداردهای تولیدی در شرکت بناب

استاندارد به معنی تدوین و تعیین ویژگی‌های لازم در تولید یک فرآیند یا ارائه یک خدمت است. بنابراین برای تولید هر محصولی که منطبق با استانداردهای لازم باشد؛ باید تمام قوانین و چهارچوب‌های تدوین شده برای تولید آن لحاظ شود. میلگرد از آن دسته محصولاتی است که در ساخت آن باید از استانداردهای مختلفی پیروی کرد. رعایت این قوانین در تولید میلگرد باعث می‌شود که محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار شود.

با این حساب شما به عنوان خریدار این محصول باید قبل از ثبت سفارش با تمام مشخصات ظاهری، هندسی، شیمیایی و مکانیکی آن آشنا بوده و نسبت به انطباق‌شان با استانداردهای تولید اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر برای تولید محصولی مانند میلگرد در کشورمان از استانداردهای معروف زیر استفاده می‌شود:

استاندارد روسی

این استاندارد در واقع همان استاندارد ملی کشور روسیه یعنی GOST 5781 است که می‌توان بر اساس آن میلگردهایی تا سایز 40 را نیز تولید کرد.

استاندارد ملی ایران

اولین بار در کشورمان در سال 1369 استانداردی ملی به شماره ISIRI 3132 برای تولید میلگردهای فولادی نورد گرم تدوین شد و در سال 1392 با هدف اصلاح، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت. در تدوین این استاندارد از ترکیبی از قوانین استانداردهایی نظیر استاندارد مرجع اروپایی EN، آلمان DIN، ژاپن GIS، آمریکا ASTM و استاندارد جهانی ISO استفاده شده است. رعایت قوانین این استاندارد از سال 1371 برای تمامی واحدهای تولیدی و مجتمع‌های فولادی اجباری شد.

آشنایی با گریدهای مختلف میلگرد بناب

بر اساس استاندارد ملی ایران، میلگرد را می‎‌توان در 4 گرید A1، A2، A3 و A4 تولید کرد. میلگرد گرید A1 ساده‌ترین میلگرد بوده و تفاوت عمده بین گریدهای A2 و A3 نیز در ساختار و شکل آج‌شان است. آج میلگردهای گرید A2 به شکل منفرد و موازی است ولی آج گرید A3 به صورت ضربدری و هفت و هشتی طراحی می‌شود. میلگردهای بناب در دو گرید A2 و A3 تولید می‌شوند.

گرید A2 این محصول جزء میلگردهای نیمه سخت و آج ساده طبقه‌بندی شده و روی بدنه آنها آج‌های مارپیچی با زاویه 45 درجه وجود دارد. این محصول دارای ۱۹ درصد تغییر شکل نسبی، 30000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقاومت تسلیمی و 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقاومت کششی است.

بر اساس استانداردهای استفاده شده در تولید این نوع میلگرد، بهتر است روی آن عملیات جوش‌کاری انجام نشود. در صنعت ساختمان از میلگرد گرید A2 ساخت مجتمع فولادی ظفر بناب برای بخش‌های طولی مانند خاموت‌زنی بیشتر استفاده می‌شود.

اما بر خلاف گرید A2، گرید A3 همین محصول در دسته فولادهای سخت قرار می‌گیرد. تنش گسیختگی، تنش جاری و تغییر شکل نسبی این میلگرد به ترتیب معادل 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و ۱۴ درصد است. آج موجود روی بدنه این محصولات به شکل جناغی، ترد و شکننده بوده و بیشتر از آن برای استحکام‌بخشی به بتن استفاده می‌شود. این نوع میلگرد برای آهنگری و ایجاد تغییر شکل با زاویه تند مناسب نیست.

قیمت میلگرد بناب

قیمت میلگرد فارغ از اسم و رسم تولید کننده، تابعی از وزن، گرید و طول هر شاخه است. قیمت محصولات تولیدی در مجتمع فولاد بناب مانند قیمت میلگرد آجدار نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. اما در مجموع می‌توان گفت که میلگرد بناب با توجه به تناسب میان وزن و قیمت، جزء بهترین میلگردهای بازار است. علاوه بر این، موقعیت خاص جغرافیایی این کارخانه باعث شده که با کاهش هزینه حمل و نقل، قیمت محصولاتش به نسبت تولیدات دیگر کارخانه‌های فولادی ارزان‌تر و مناسب‌تر باشد.