برای اجرای حرفه‌ای یک پروژه لوله‌کشی، چه از نوع خانگی و چه از نوع صنعتی به قطعات مختلفی نیاز است. یکی از این قطعات که بیشتر کاربرد صنعتی دارد فلنج می‌باشد. در کنار این قطعه، اجرای چنین پروژه‌ای نیازمند قطعات دیگری مانند رینگ فلنج، پیچ و مهره، گسکت و… است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد یکی از این محصولات بسیار پرکاربرد به نام رینگ فلنج صحبت کنیم. به همین منظور ابتدا انواع رینگ‌های فلنج و سپس کاربرد هر کدام از آنها را تشریح خواهیم کرد. بنابراین اگر برای‌تان سوال است که رینگ فلنج چیست و از انواع آن چه استفاده‌ای در صنعت پایپینگ می‌شود؛ ادامه این مقاله را از دست ندهید.

فلنج و انواع آن

فلنج یا رینگ فلنج در دسته محصولات صنعتی مورد استفاده در سیستم‌های لوله‌کشی، نوعی ابزار مفید برای اتصال به حساب می‌آید. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید لوله‌های مجزا در خطوط و حتی شیرآلات را به لوله‌ها متصل کنید. فلنج معمولا از آلیاژهای آهنی، پلی اتن، چدن و فولاد ساخته می‌شود.

گرچه کاربردهای فلنج در صنایع مختلف متعدد است؛ اما به صورت مختصر می‌توان گفت که بیشتر از این قطعه برای برقراری ارتباط بین لوله‌ها، شیرآلات و سایر تجهیزات در صنایع بزرگ به خصوص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در این صنایع برای اتصال شیرآلات پروانه‌ای و سوپاپ تخلیه هوا به لوله باید از فلنج استفاده شود.

معمولا این محصولات را بر اساس دو عامل شکل ظاهری و کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. بر همین اساس می‌توان گفت که انواع فلنج عبارتند از:

  • فلنج رزوه‌ای (Screw Flange)
  • فلنج کور (Blind Flange)
  • فلنج گلودار (Weld Neck Flange)
  • فلنج ساکت ولد (Socket Weld Flange)
  • فلنج اسلیپون (Slip On Flange)
  • رینگ جوینت (Ring Joint flanges)

در شرکت تامین کالا، بهترین و کامل‌ترین مجموعه از انواع فلنج‌های موجود در بازار برای فروش در معرض دید مشتریان قرار دارد. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت فلنج رینگی به صورت تلفنی با همکاران ما در بخش پاسخگویی تلفنی مجموعه در تماس باشید. همچنین برای آگاهی از قیمت میلگرد آجدار و خرید لوله داربستی میتوانید از کارشناسان تامین کالا مشورت لازم را بگیرید.
فرم ظاهری اکثر این محصولاتی که به عنوان انواع فلنج در بالا به شما معرفی شد یکسان است.

دور تا دور بدنه دایره شکل این محصولات سوراخ‌هایی وجود دارد که محل اتصال پیچ و مهره هستند. قابلیت اتصال فلنج با استفاده از پیچ و مهره باعث شده که ضمن اتصال محکم و قوی، جدا کردن این قطعه از مسیر لوله‌کشی بسیار آسان باشد. بنابراین از فلنج معمولا به عنوان بهترین قطعه برای برقراری ارتباط در خطوط لوله‌کشی یاد می‌شود. برای اینکه این اتصال قوی و کاملا آب‌بندی شود؛ بین دو فلنج از قطعه‌ای به نام گسکت یا همان واشر استفاده می‌شود.

سطح این واشر کاملا تخت است و به همین خاطر می‌تواند تمام روزنه‌های احتمالی که بعد از پیچ و مهره شدن فلنج‌ها روی یکدیگر ایجاد می‌شوند را بپوشاند. این شیوه برقراری ارتباط تا جایی مستحکم و قابل اعتماد است که در اتصالات فشار قوی از رینگ فلنج در انتهای لوله و برای مسدود کردن مسیر نیز استفاده می‌شود.

رینگ فلنج چیست و چه کاربردهای مهمی دارد؟

در صنعت پلی اتیلن از فلنج و رینگ فلنج به وفور و با هدف اتصال فلنج به لوله پلی اتیلن استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها به دلیل جنس خاص‌شان معمولا به شیوه‌های ویژه‌ای برای اتصال نیاز دارند. برای متصل کردن این لوله‌ها به یکدیگر یا از شیوه جوش لب به لب، یا از روش اتصال با رینگ و فلنج یا از تکنیک اتصالات پیچی استفاده خواهد شد.

البته از نگاه تخصصی می‌توان گفت که روش‌های دیگری نیز برای برقراری این نوع اتصال وجود دارد که معمولا به دلایل مختلف زیاد مرسوم نیستند. به عنوان مثال روش اتصال الکتروفیوژن یکی از این روش‌هاست که به دلیل هزینه زیاد اجرا، کمتر در صنایع از آن استفاده می‌شود. از بین تمام شیوه‌های توضیح داده شده؛ استفاده از اتصالات فلنج و رینگ فلنج بهترین و معقول‌ترین گزینه است.

در تمامی پروژه‌های پایپینگ، به خصوص پروژه‌هایی که با لوله‌های پلی اتیلن اجرا می‌شوند؛ هر جا که از فلنج استفاده شود نیاز به استفاده از رینگ‌های فلزی و فولادی نیز می‌باشد. ضخامت این رینگ‌ها و پوشش‌های گالوانیزه روی آنها با یکدیگر متفاوت است. ضخامت رینگ و پوشش‌های گالوانیزه گرم و سرد آن باید بر اساس شرایط محیطی انتخاب شود.

رینگ‌های فولادی که در بازار ایران به نام رینگ فلنج فروخته می‌شوند؛ اکثرا به روش ریخته‌گری و بر اساس استاندارد بین‌المللی ASTM تولید می‌شوند. در جدول این استاندارد، وزن رینگ ملاک قرارگیری آن در طبقه خاصی نیست. بلکه تنها ملاکی که طبق این جدول استاندارد بودن محصول را تعیین می‌کند ضخامت است. در واقع ضخامت رینگ باید متناسب با فشار کاری لوله‌های به کار رفته در خطوط انتقال باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قیمت فلنج تابعی از ضخامت و سایز آن است.

روش استفاده از رینگ‌های فلنج به چه صورت است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ رینگ فلنج ابزار بسیار مناسب و خوبی برای برقراری اتصال در خطوط انتقال سیالات است. به خصوص اگر در اجرای این سیستم از لوله‌های پلی اتیلن استفاده شده باشد. برای نصب این رینگ‌ها ابتدا باید دو سر لوله کاملا تمیز و عاری از هر گونه ذرات ریز مانند براده یا گرد و خاک شود. سپس باید رینگ را روی لوله قرار داده و به روش خاصی لوله از داخل رینگ عبور داده شود.هر دو سر لوله که قرار است با استفاده از این ابزار به یکدیگر وصل شوند باید داخل رینگ قرار بگیرند.

در مرحله بعدی باید بدنه رینگ به لوله توسط جوش‌کاری متصل شود. سپس دو سر لوله که حاوی رینگ جوش داده شده هستند را به یکدیگر نزدیک کرده و واشر مخصوص یا همان گسکت بین آنها قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شده این قطعه محل اتصال را آب‌بندی می‌کند. سپس دو رینگ با استفاده از پیچ و مهره‌هایی که داخل روزنه‌های موجود حول فرم دایره‌ای آن قرار داده شده‌اند به هم پیچ و مهره می‌شوند. اگر این مراحل به صورت دقیق و تمام جزئیات آن اعم از جوش‌کاری، آب‌بندی و بستن پیچ‌ها به درستی انجام شود؛ یک اتصال کاملا قوی و مستحکم خواهید داشت.