برای اجرای هر نوع سیستم انتقال سیالی، علاوه بر لوله، نیاز به قطعات و ابزارهای دیگری نیز دارید که یکی از آنها زانویی است. زانویی در واقع نوعی رابط اتصال است که به کمک آن می‌توان مسیر حرکت لوله را تغییر داد. این رابط در ابعاد و با مواد اولیه متفاوتی قابل تولید است. برخی از آنها از جنس پلی اتیلن و برخی از آنها با فلزات مختلف مانند فولاد تولید می‌شوند. ضمنا شکل زانویی و شیوه اتصال دو سمت آن به لوله‌ها نیز تعیین‌کننده نام محصول هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از پرکاربردترین زانویی‌ها در صنعت پایپینگ یعنی زانویی یکسر بوشن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

بوشن چیست؟

قبل از اینکه به صورت تخصصی با این مدل زانویی آشنا شوید؛ ابتدا باید بدانید که بوشن چیست و چه کاربردی دارد؟ از نظر فنی بوشن به قطعه‌ای استوانه‌ای شکل در صنعت تولید اتصالات گفته می‌شود که معمولا از جنس فلزاتی مانند فولاد گالوانیزه و برنج است. البته بوشن پلاستیکی یا همان پی‌وی‌سی نیز در برخی از کارخانه‌ها تولید و برای مصارف خاص به بازار عرضه می‌شود. این قطعه استوانه‌ای یک نوع حلقه واسط است که بین دو لوله قرار گرفته و آنها را به هم مرتبط می‌کند. بوشن هم به شکل رزوه‌ای یا دنده‌ای و هم به شکل جوشی تولید شده و استفاده از آن امکان اتصال لوله‌های مختلف در خط را فراهم می‌کند.

معرفی زانویی یکسر بوشن

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ زانویی یک نوع اتصالات است که برای تغییر جهت حرکت خط لوله از آن استفاده می‌شود. این قطعه در ابعاد و زوایای مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کاربرد مشخصی دارند. یکی از پرمصرف‌ترین زانویی‌ها در اجرای انواع پروژه‌های صنعت پایپینگ، زانویی یک سر بوشن است. این زانویی کاربرد مشخصی دارد و با فرم خاص بدنه خود می‌تواند مسیر حرکت لوله در خط را 90 درجه تغییر دهد. بنابراین اگر مانعی سر راه خط وجود داشته باشد؛ می‌توان با اتصال زانویی به خط اصلی، مسیر عبور لوله‌ها را در جهت دیگری امتداد داد.

اگر تا کنون زانویی از نزدیک دیده باشید حتما می‌دانید که این رابط دو سری دارد که نسبت به هم با زاویه 90 درجه قرار گرفته‌اند. این دو سری در واقع محل اتصال دو لوله‌ای هستند که یکی از آنها منشعب از خط اصلی و دیگری برای امتداد مسیر در نظر گرفته شده است. زانویی از هر نوعی که باشد؛ چه زانویی پلی اتیلن و چه زانویی گالوانیزه به عنوان رابط در این خط عمل می‌کند. زانویی یکسر بوشن مدلی از زانویی است که به دلیل کاربرد خاص خود، به شیوه‌ای متفاوت نسبت به زانویی‌های معمولی طراحی و ساخته می‌شود.

یک سر این اتصال، ساده است و باید آن را به کمک عملیات جوش‌کاری به لوله متصل کرد و سمت دیگر مجهز به بوشن داخلی است. بوشنی که برای تولید این نوع زانویی استفاده می‌شود معمولا از جنس برنج است و به حدی مقاومت دارد که بتواند حتی فشارهای قوی را نیز بدون آسیب‌دیدگی تحمل کند. رزوه‌ها یا همان دنده‌هایی که روی بدنه داخلی این استوانه تعبیه می‌شوند بسیار دقیق، منظم و عمیق هستند. به همین خاطر معمولا می‌توان هر نوع لوله با هر جنسی از جمله برنج و گالوانیزه را به کمک زانویی یکسر بوشن به هم متصل کرد.

کاربرد زانویی یکسر بوشن

اصلی‌ترین کاربرد این مدل زانویی از داخل دنده‌ای، اتصال دو لوله‌ای به یکدیگر است که سر یکی از آنها رزوه‌ای و دیگری بدون دنده است. برای استفاده از این زانویی در چنین شرایطی، باید سر جوشی زانویی فولادی یک سر بوشن را به کمک عملیات جوش‌کاری به لوله‌ای که دنده ندارد متصل کرد.

طرف دیگر بوشن‌دار زانویی نیز مخصوص اتصال لوله‌ای است که سر آن رزوه دارد و پیچ کردن آن به لوله امکان‌پذیر است. با استفاده از این تکنیک دیگر نیازی نیست که سری ساده لوله اصلی را رزوه کرده یا قسمت دنده‌دار لوله رزوه‌ای دوم را برش داد. این کار باعث می‌شود که بدون تغییر در شرایط، ابعاد و طول لوله‌ها، بتوانید آنها را به یکدیگر متصل کنید.

خرید زانویی یکسر بوشن

نکته بسیار مهمی که در زمان خرید زانویی یکسر بوشن باید به آن توجه کنید؛ سایز لوله‌هایی است که قرار است از این قطعه به عنوان نوعی رابط اتصال بین آنها استفاده شود. علاوه بر این، میزان فشار و دمای سیالی که در خط جریان دارد نیز تعیین‌کننده جنس زانویی است که باید برای انجام این کار انتخاب شود. بنابراین اگر تاکنون اقدام به خرید اتصالات نکرده‌اید و با این محصولات آشنایی ندارید؛ بهتر است قبل از خرید حتما با یک فردی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید. همکاران ما در بخش پاسخگویی تلفنی مجموعه تامین کالا، مانند یک مشاوره در طول پروسه خرید همراه شما هستند و مشاوره‌های تخصصی بسیار خوبی را در این زمینه به شما ارائه خواهند داد.