زانویی از هر جنسی که باشد جزء آن دسته از اتصالاتی است که حتما در تمام سیستم‌های پاپینگ به آن نیاز خواهید داشت. این رابط کوچک با فرم خاص بدنه خود می‌تواند مسیر حرکت لوله در این سیستم را تغییر داده و به این وسیله به شما کمک کند که از موانع عبور کنید و بتوانید یک سیستم لوله‌کشی استاندارد و دقیق داشته باشید. تنوع بی‌شماری از زانویی‌ها در بازار وجود دارد که بسته به جنس بدنه، شیوه اتصال و همچنین زاویه‌ای که می‌تواند در مسیر، تغییر ایجاد کند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله یکی از پرکاربردترین زانویی‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی پلاستیکی به نام زانویی یکسر مغزی را به شما معرفی کرده و کاربرد این قطعه کوچک را توضیح خواهیم داد.

زانویی یکسر مغزی چیست؟

همانطور که اشاره شد؛ زانویی‌ها بر اساس جنس بدنه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. زانویی یکسر مغزی به نوعی از زانویی ساخته شده از مواد پلاستیکی پلی پروپیلن گفته می‌شود که یک طرف آن دارای مغزی فلزی دنده‌دار یا همان رزوه‌ای می‌باشد. جنس پیچ فلزی که در یک سمت این زانویی قرار داده می‌شود معمولا از فلز برنج است. عموما به خاطر جنس بدنه، شیوه اتصال به لوله و همچنین جنس مغزی کار گذاشته شده در سری این نوع زانویی، در برخی از مواقع به آن رابط زانویی پلی پروپیلن یک طرف بوشن رزوه‌دار برنجی نیز گفته می‌شود.

کاربرد زانویی یکسر مغزی

زانویی یکسر مغزی یک زانویی ساخته شده از نوعی مواد پلاستیکی به نام پلی پروپیلن است که دارای دو سری با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر می‌باشند. یک سری این زانویی بسته به نوع مغزی، مجهز به قطعه‌ای بوشن مانند رزوه‌ای است که یا به صورت نر یا به صورت ماده در بدنه پلاستیکی آن کار گذاشته شده است. این قطعه که از جنس برنج است؛ روی لوله‌ای که دارای رزوه یا دنده است پیچ شده و طرف دیگر به وسیله عملیات جوش‌کاری به لوله دیگر متصل می‌شود.

بنابراین اصلی‌ترین کاربرد زانویی یکسر مغزی چسباندن دو لوله به یکدیگر است که یکی از آنها دارای دنده و دیگری به صورت ساده است. استفاده از زانویی در سیستم لوله‌کشی باعث تغییر مسیر حرکت لوله‌ها به مقدار 90 درجه می‌شود. در واقع اگر بخواهید یک لوله جوشی را به لوله دنده‌ای که در موقعیت 90 درجه نسبت به لوله اول قرار دارد متصل کنید؛ باید از زانویی یکسر مغزی استفاده کنید.

قیمت زانویی یکسر مغزی

قیمت زانویی از هر مدلی که باشد تحت تاثیر دو عامل مختلف است. عامل اول جنس بدنه زانویی و عامل دوم نیز سایز آن است. با تغییر این دو عامل قیمت زانویی یکسر مغزی نیز دچار تغییر می‌شود. هر چه سایز دهانه‌های زانویی بیشتر باشد؛ طبیعتا قیمت گران‌تر است. از طرفی معمولا زانویی‌هایی که از جنس فلزاتی مانند فولاد هستند؛ از نظر قیمتی گران‌تر از اتصالات پلی پروپیلن می‌باشند.

آشنایی با شیوه اتصال زانویی یکسر مغزی

اتصالات PPR یا همان پلی پروپیلن پرمصرف‌ترین متریال در اجرای سیستم‌های لوله‌کشی هستند. قابلیت‌های این رابط‌ها بسیار گسترده بوده و می‌توان از آنها برای برقراری سیستم‌های آبرسانی خانگی، سیستم انتقال آب گرم، لوله‌کشی سیستم‌های گرمایشی و لوله‌کشی سیستم تهویه مطبوع استفاده کرد. ساخت سیستم‌های انتقال آب گرم با استفاده از اتصالات پلی پروپیلن پایدارتر و ایمن‌تر از انجام این کار توسط لوله‌ها و اتصالات فلزی است و نصب و استفاده از آنها نیز هم آسان و هم مقرون‌به‌صرفه است. این جنس لوله و اتصالات را هم می‌توان به صورت توکار و در داخل دیوارها و کف خانه و هم به صورت روکار و نصب شده روی دیوار استفاده کرد.

زمانی که از اتصالات پلی پروپیلن برای لوله‌کشی توکار استفاده می‌شود؛ معمولا استادکاران به منظور اطمینان از ایمنی، افزایش طول عمر لوله‌ها و اتصالات و همچنین نیاز کمتر به نگهداری، یک آستر فلزی روی لوله‌ها نصب می‌کنند. یکی از مزیت‌های اصلی این محصولات، امکان اتصال آنها به روش ذوب داغ است. در این روش سری لوله‌ها و اتصالات مورد نیاز با روش گرمایش دمایی ذوب شده و با چسباندن به هم جوش خورده می‌شوند؛ به طوری که سیال به راحتی از محل اتصال نشت نکند.

دما و مدت زمان گرمایش باید دقیق بوده و خیلی طولانی نباشد. اگر لوله و اتصال پلی پروپیلن را برای مدت طولانی و بیش از حد در معرض دمای بالا قرار دهید؛ در اثر ذوب داغ آسیب می‌بینند. از طرفی اگر زمان این گرمادهی خیلی کوتاه و دما خیلی پایین باشد؛ اتصال ناپایدار بوده و به راحتی نشتی می‌کند. زانویی یکسر مغزی که یک سری ساده دارد؛ به همین شیوه روی لوله نصب می‌شود. بعد از اینکه سری ساده ذوب و به لوله‌ای که دهانه آن نیز ذوب شده است متصل شد؛ سری دارای مغزی روی لوله رزوه‌دار پیچ شده و تغییر مسیر در خط ایجاد می‌شود.