شیرهای توپی به خصوص محصولاتی که با فولاد تولید می‌شوند؛ به دلیل دوام و استحکام بالا و مقرون‌به‌صرفه بودن به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف کاربرد دارند. نصب این شیرهای صنعتی بسیار ساده است و عملکرد یک چهارم چرخشی آنها باعث می‌شود که سیستم‌های لوله‌کشی کارآمدتر شوند.

ماهیت قدرتمند شیرآلات توپی فولادی منجر به استفاده گسترده از آنها در طیف وسیعی از صنایع از جمله فرآیندها و کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، صنعت پخش و پالایش نفت و تصفیه خانه‌ها شده است. گرچه قیمت شیر توپی فولادی و دوام و استحکام بالای آن باعث شده که در بیشتر موارد نسبت به دیگر شیرالات صنعتی گزینه مناسب‌تری باشند؛ اما قبل از خرید آن باید بدانید که تناسبی با کاربری مورد نظر شما دارد یا خیر؟ در این مقاله ضمن معرفی مزایای شیرآلات توپی، مهم‌ترین کاربردهای این محصول در صنایع مختلف را نیز بررسی می‌کنیم.

شیر توپی چیست؟

شیر توپی فولادی به نوعی شیر صنعتی گفته می‌شود که شکلی استوانه‌ای داشته و در داخل بدنه آنها از یک توپ توخالی و چرخان به عنوان عنصر کنترل‌کننده جریان سیال استفاده شده است. هنگامی که این توپ باز است؛ حفره داخل آن به سیال اجازه عبور را می‌دهد.

اما اگر اهرم یا دسته شیر را 90 درجه بچرخانید؛ این توپ در مسیر جریان قرار گرفته و با بستن این مسیر، جریان سیال را متوقف می‌کند. هنگامی که شیر توپی باز است؛ دسته یا همان اهرم محرکش عمود بر جهت جریان است. این شکل طراحی به کاربر اجازه می‌دهد که بدون امتحان کردن تشخیص دهد که جریان باز است یا بسته. بزرگ‌ترین مزیت شیرهای توپی فولادی عمر طولانی و قابلیت آب‌بندی آنهاست.

مهم‌ترین مزایای شیرآلات توپی فولادی

در این بخش می‌توانید با مهم‌ترین مزایای استفاده از شیر توپی فولادی در صنایع مختلف آشنا شوید:

راندمان و کارایی بالا

دهانه‌ای که برای عبور جریان در بدنه این شیرها در نظر گرفته می‌شود از نظر ابعاد بسیار بزرگ و تقریبا هم اندازه قطر لوله است. به همین خاطر این شیرها دارای افت فشار کم، ظرفیت بالای عبور سیال و به طور کلی راندمان عالی هستند. هنگامی که شیر باز است؛ به دلیل دهانه کاملا باز آن، تلاطم یا مقاومت کمی در برابر جریان سیال در خط وجود دارد.

نصب و استفاده راحت

مهم‌ترین نتیجه مکانیزم ساده یک چهارم چرخشی (90 درجه‌ای) این شیر، کارآمدی و کاربری بسیار راحت آن است. علاوه بر این از آنجایی که شیرهای توپی فولادی نسبتا ابعاد کوچک و وزن کمتری در مقایسه با دیگر شیرآلات صنعتی دارند؛ نصب آنها روی لوله و باز کردن آنها از روی خط نیز کار آسانی است و نیاز به تخصص ویژه و خاصی ندارد.

بدون نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد

در مقایسه با انواع دیگر شیرآلات، شیرهای توپی مکانیزم ساده‌ای داشته و به همین خاطر نیاز به نگهداری ویژه‌ای ندارند. از آنجایی که میل سوپاپ این محصول، بدون حرکت محوری می‌چرخد؛ بستن آن و آب‌بندی خط باعث ایجاد فرسایش نخواهد شد. شما حتی می‌توانید این شیرها را به راحتی از روی خط جدا و تعمیر کنید. ضمن اینکه قطعات فرسوده این محصول به راحتی قابل تعویض هستند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

قیمت شیر توپی فولادی در مقایسه با انواع شیرهای پیچیده‌تر به‌صرفه‌تر است. همچنین از آنجایی که نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد؛ در مقایسه با هزینه نگهداری و قیمت شیرالات صنعتی دیگر در دراز مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

قدرت زیاد

شیرهای توپی به دلیل مقاومت زیاد در برابر فشارهای بالا از قوی‌ترین شیرهای صنعتی موجود در بازار محسوب می‌شوند. تولید این محصولات با طیف گسترده‌ای از مواد اولیه آنها را قادر می‌سازد تا در محیط‌های مختلف و در صنایع گوناگونی به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.

کاربردهای مهم شیرآلات توپی فولادی

کاربردی اصلی این محصول عبارتند از:

تجهیزات خانگی: شیرهای توپی فولادی را می‌توان در سیستم‌های لوله‌کشی آب خانگی برای قطع و وصل جریان آب در زمان نشتی و ترکیدگی لوله استفاده کرد. همچنین در برخی از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی نیز از این مدل شیر برای کنترل جریان آب ورودی به دستگاه استفاده می‌شود.

سیستم‌های آبیاری کشاورزی: از شیرهای توپی می‌توان در صنعت کشاورزی برای رفع نیازهای مختلف آبیاری استفاده کرد. این شیرها را می‌توان به شلنگ مخصوص باغبانی، ابزار آبیاری، خطوط آبپاش یا سیستم آبیاری صنعتی وصل کرده و برای کنترل جریان آب از آنها استفاده کرد.

سیستم‌های تبرید: شیرهای توپی را حتی می‌توان به عنوان شیر کنترل در واحدهای تبرید و سیستم‌های تهویه هوای صنعتی استفاده کرد.

صنعت نفت و گاز: شیرهای توپی معمولا به عنوان شیرهای خاموش‌کننده سیال در تاسیسات تولید نفت و گاز مستقر در خشکی و دریا استفاده می‌شوند. آنها همچنین در کوره‌های تغذیه سیستم گاز نیز کاربرد داشته و محصول مناسبی برای کنترل جریان گازها و مایعات پرفشار با حداقل افت فشار محسوب می‌شوند.

شیرآلات توپی فولادی زمان پاسخ‌گویی بسیار پایینی دارند؛ این به این معنی است که سریع باز و بسته می‌شوند و دارای قابلیت آب‌بندی محکم با گشتاور کم هستند. شیرهای توپی را می‌توان در خطوطی که در نقاط مختلف و دورافتاده در صنایع پتروشیمی مستقر شده‌اند مورد استفاده قرار داد؛ زیرا این شیرها همه کاره هستند و علاوه بر کارایی بالا، تعمیرشان نیز آسان است.

به طور کلی شیرهای توپی ابزارهای مکانیکی ساده‌ای هستند که برای کنترل جریان سیالات در سیستم‌های لوله‌کشی و پایپینگ خانگی و صنعتی از آنها استفاده می‌شود. مقرون‌به‌صرفه بودن و راحتی در نصب و استفاده باعث شده که آنها برای اکثر کاربردهای صنعتی شیری ایده‌آل محسوب شوند.

ویژگی‌ها و مزایای بسیار شیرهای توپی فولادی باعث می‌شود که استفاده از آنها برای طیف گسترده‌ای از کاربردها منطقی باشد و بتوانند در هر محیطی به راحتی دوام بیاورند. این محصولات علیرغم محدودیت‌هایی که دارند؛ اغلب بهترین انتخاب برای افرادی هستند که به دنبال شیری کارآمد و اقتصادی در بازار می‌گردند. اطلاع از مزایا و کاربردهای این محصول که در این مقاله به آنها اشاره شد به شما در انتخاب شیری مناسب برای کاربری مد نظرتان کمک می‌کند.