در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم لوله پلیکا فشار قوی چیست و چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد. همچنین به تحلیل کاربردهای آن و بررسی بهترین لوله پلیکا فشارقوی خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

PVC سومین پلیمر مصنوعی پرکاربرد در جهان است و سالانه حدود 40 میلیون تن از آن ساخته و در تولید محصولات متنوع به خصوص انواع لوله PVC به کار برده می‌شود. برند پلیکا اولین تولیدکننده این مدل از لوله‌ها در داخل کشور است؛ به همین خاطر لوله‌های PVC را در ایران بیشتر به نام لوله پلیکا می‌شناسند.

سوال اصلی اینجاست که این لوله دقیقا از چه چیزی ساخته می‌شود که آن را به یک محصول محبوب جهانی تبدیل کرده است؟ ماده خام مورد استفاده در تولید انواع لوله پلیکا به خصوص نوع فشار قوی آن، پلی وینیل کلراید است که خواص فیزیکی و شیمیایی مفیدش، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید لوله‌ای ایمن و مقرون‌به‌صرفه تبدیل کرده که کاربردهای متنوعی دارد. مهم‌ترین کاربرد لوله پلیکا، اجرای خطوط انتقال آب و فاضلاب و تامین آب شرب شهرهاست. در ادامه با ما همراه شوید تا ضمن آشنایی با این محصول، کاربردهای مهم نوع فشار قوی آن را نیز بشناسید.

پیشنهاد ویژه : برای اطلاع از قیمت لوله داربستی و خرید آن همچنین قیمت میلگرد آجدار میتوانید با کارشناسان تامین کالا در ارتباط باشید.

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا نوعی لوله پلاستیکی ساخته شده از ماده‌ای خاص به نام PVC است. پی‌وی‌سی مخفف کلمه پلی وینیل کلراید بوده و یک پلیمر هیدروکربنی کلردار می‌باشد که در حالت طبیعی، بسیار سفت و شکننده است. اما وقتی با افزودنی‌هایی مانند مواد نرم‌کننده ترکیب شود؛ انعطاف‌پذیرتر و چکش‌خوارتر می‌شود. تولید عایق‌های الکتریکی، تجهیزات پزشکی، کفپوش، مبلمان و برخی از علائم راهنمایی و رانندگی از جمله کاربردهای متنوع این ماده هستند. به طور کلی PVC را به عنوان جایگزینی عالی برای لاستیک می‌شناسند. بیشترین کاربرد این ماده در ساخت لوله‌هایی است که در سیستم‌های آبرسانی، لوله کشی و آبیاری کاربرد دارند.

بسته به کاربرد محصول، چند نوع لوله PVC در بازار وجود دارد که هم برای انتقال آب سرد و هم برای آب گرم به کار برده می‌شوند. بیش از 80 سال است که از لوله پلیکا یا همان PVC در صنایع مختلف استفاده می‌شود. تنها در ایالات متحده، در اجرای بیش از دو میلیون مایل از خطوط انتقال آب از لوله‌های PVC استفاده شده است.

لوله پلیکا در چه مواردی کاربرد دارد؟

امروزه لوله پلیکا در اکثر پروژه‌های انتقال و تامین آب نقش مهمی را ایفا می‌کند. کاربرد این محصول در چنین پروژه‌هایی به حدی است که در اکثر کشورهای پیشرفته، خطوط لوله مورد استفاده برای اجرای شبکه آبرسانی از لوله‌های PVC تشکیل شده است. در اجرای شبکه فاضلاب شهری و شبکه‌های مخصوص آبیاری در صنعت کشاورزی از لوله‌های PVC بیش از دیگر محصولات مشابه استفاده می‌شود. این لوله‌ها در صنعت ساختمان نیز برای اجرای سیستم لوله‌کشی آب سرد و گرم به شدت کاربرد دارند. بهترین گزینه برای اجرای سیستم‌های زهکشی، سیستم‌های آبیاری کشاورزی، برق و مخابرات و کانال‌کشی سیستم‌های گرمایش و سرمایش نیز همین محصول است.

در کنار این کاربردها، از شبکه زیرزمینی لوله‌های پلیمری برای ساخت سیستم‌های فاضلاب استفاده می‌شود. حتی می‌توان برای ساخت سیستم‌های آبپاش در پارک‌ها و باغات و همچنین سیستم‌های اسپرینکلر آتش‌نشانی در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری نیز از این لوله‌ها استفاده کرد. علاوه بر این معمولا آب گرم و سرد را در سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و سرمایش) از طریق همین لوله‌ها منتقل می‌کنند.

همانطور که اشاره شد؛ در صنعت کشاورزی از لوله‌های پلیمر برای آبرسانی استفاده می‌شود. به طور کلی این سیستم در مقایسه با سیستم‌های آبیاری که توسط کانال‌های باز اجرا می‌شود می‌تواند بین 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند. همچنین می‌تواند از شور شدن خاک، باتلاقی شدن زمین و وقوع سیلاب نیز جلوگیری کند. بیشتر شبکه‌های آبرسانی در صنعت کشاورزی که توسط لوله پلیمر اجرا می‌شوند؛ زیر زمین کار گذاشته شده و به همین خاطر میزان بهره‌برداری از زمین‌های کشاورزی که با این لوله‌ها آبیاری می‌شوند بیشتر از زمین‌های معمولی است.

لوله پلیکا فشارقوی

لوله پلیکا فشار قوی

لوله پلیکا فشار قوی به نوعی از لوله PVC گفته می‌شود که ضخامت دیواره آن بیشتر از ضخامت دیواره دیگر لوله‌هایی است که از همین جنس ماده تولید می‌شوند. از این لوله قوی بیشتر برای پوشش‌دهی کابل‌های برق صنعتی و انتقال مواد اسیدی و بازی استفاده می‌شود. برای آبرسانی زمین‌های کشاورزی در ابعاد بزرگ و همچنین آبیاری باغات نیز می‌توان به جای لوله پلیکا معمولی از نوع فشار قوی آن استفاده کرد. اجرای کانال‌کشی و سیستم انتقال آب آشامیدنی شهری نیز از دیگر کاربردهای مهم این محصول محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین کاربرد لوله پلیکا فشار قوی چیست؟

فارغ از تمام کاربردهای ذکر شده؛ مهم‌ترین کاربرد این مدل لوله پلیمری، انتقال فاضلاب شهری و صنعتی است. امروزه در اکثر کشورهای جهان، سیستم‌های فاضلاب را به کمک لوله پلیکا فشار قوی اجرا می‌کنند. علاوه بر این در صنایع تولید مواد شیمیایی یا صنایع مشابه برای انتقال مواد اسیدی و بازی نیز می‌توان از لوله پلیکای فشار قوی استفاده کرد.

مزایای لوله پلیکا فشار قوی چیست؟

  • این لوله‌ها گزینه‌ای ارجح برای انتقال آب و پوشش‌دهی کابل‌های برق در صنایع مختلف هستند. مقاومت بالا در برابر گرما و خوردگی از عوامل اصلی استفاده گسترده از آنها است.
  • به دلیل دیواره داخلی صاف، اصطکاک کمی بین PVC و مایعات جاری در لوله در مقایسه با لوله‌های ساخته شده از بتن و فلز وجود دارد. این ویژگی باعث می‌شود که لوله پلیکا برای تامین آب گزینه خوبی باشد.
  • وزن کمی دارد و حمل و نقل آسان است. این بدان معنی است که سوخت کمتری برای حمل و نقل آنها مصرف می‌شود و به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌شود.
  • از آنجایی که برای تولید انبوه این محصول از یک فرآیند نسبتا ساده استفاده می‌شود؛ تولیدش مقرون‌به‌صرفه است.
  • قالب‌گیری از آن و تبدیلش به اشکال مختلف آسان بوده و این ویژگی لوله پلیکا را به یک ماده همه کاره با طیف گسترده‌ای از کاربردها تبدیل کرده است.
  • لوله پلیکا قوی و بادوام است و در برابر فشارهای زیاد مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این خاصیت باعث می‌شود که برای اجرای خطوط زیرزمینی و خطوطی که سیالات تحت فشار باید از آنها عبور کنند گزینه مناسبی باشد.
  • یکی از خواص شیمیایی مفید PVC بی اثر بودن یا مقاومت آن در برابر واکنش‌های شیمیایی است و به همین خاطر برای انتقال آب آشامیدنی گزینه ایمنی محسوب می‌شود.
  • عمر مفید PVC در زیر زمین چیزی نزدیک به صد سال است و تعمیر و نگهداری خاصی نیاز ندارد.
  • نصب، جداسازی و نگهداری از لوله‌های پلیکا آسان بوده و شانس ترک خوردن و شکستگی آنها در مقایسه با موادی مانند فلزات بسیار کمتر است.
  • مقدار کم کربن در PVC، بازیافت و استفاده مجدد از این ماده را امکان‌پذیر ساخته است.