آهن و میلگرد جزء آن دسته از مصالحی هستند که در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارند. به همین خاطر قبل از شروع هر پروژه ساختمانی، محاسبه میزان دقیق مورد نیاز از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این پست روش‌هایی را به شما آموزش داده‌ایم که به کمک آنها می‌توانید به صورت دقیق مشخص کنید که برای ساختمان در دست ساخت خود به چه میزان میلگرد و تیرآهن نیاز دارید.

اهمیت محاسبه میزان مصرف میلگرد و تیرآهن در شروع پروژه

مدیران پروژه یک وظیفه اصلی و چندین وظیفه فرعی دارند. محاسبه میزان میلگرد و تیرآهن مورد نیاز در شروع پروژه، اصلی‌ترین وظیفه این افراد برای کنترل هزینه‌های پروژه است. با توجه به قیمت میلگرد آجدار و تیرآهن و افزایش بی‌رویه این نرخ در بازار، اگر شما به عنوان کارفرما بدانید که قبل از شروع ساخت و ساز نیاز به چه مقدار از این دو محصول دارید؛ با خرید به اندازه می‌توانید از اضافه ماندن تیرآهن و میلگردی که بعد از اتمام پروژه دیگر به دردتان نمی‌خورد جلوگیری کنید.

روش‌های محاسبه میزان مصرف میلگرد و تیرآهن

اسکلت بتنی یا فلزی بودن ساختمان اصلی‌ترین عاملی است که باید در زمان محاسبه میزان مصرف میلگرد و تیرآهن به آن توجه کرد. علاوه بر این، میزان تیرآهنی که نیاز دارید بستگی به فاکتورهایی مانند عملکرد و میزان باری دارد که قرار است بعد از ساخت به این مقطع فولادی وارد شود.

به طور کلی دو روش اصلی برای محاسبه میزان مصرف میلگرد و تیرآهن وجود دارد. در جدول اشتال که روی پلاک الصاقی به محصول نوشته شده؛ وزن دقیق هر متر تیرآهن درج شده است. شما می‌توانید با ضرب طول تیرآهن در این عدد، وزن کلی تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان را محاسبه کنید.

نحوه محاسبه تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه

اسکلت بتنی روش مناسب و کارآمدی برای ساخت ساختمان‌های یک طبقه است. بعد از اینکه نوع اسکلت مشخص شد؛ باید سایز تیرآهن مناسبی که برای برپایی آن نیاز دارید و همچنین فاصله بین دو تیرآهن را مشخص کنید. این دو عامل از فاکتورهای مهمی هستند که در محاسبه میزان مصرف تیرآهن مورد نیاز نقش دارند. در نهایت نیز با تجمیع این پارامترها می‌توانید وزن تیرآهنی که نیاز دارید را تخمین بزنید.

تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه

در ساختمان‌های دو طبقه، علاوه بر اسکلت، ستون‌ها و سقف نیز نیاز به تیرآهن دارند. برای چنین سازه‌ای بهترین سایز تیرآهن، تیرآهن 18 است. اما از آنجایی که قیمت تیراهن 18 هر روز در حال تغییر است؛ ممکن است محاسبه بهای تمام شده و هزینه ساخت کمی مشکل شود. تعیین نوع تیرآهن، تعداد تیرهای اصلی و فرعی و همچنین برآورد وزن کلی از جمله عواملی هستند که در محاسبه این هزینه نقش مهمی دارند.

نحوه محاسبه تیرآهن مصرفی برای ساختمان سه طبقه

در ساختمان‌هایی که سه طبقه یا بیشتر هستند؛ فاکتورهای اثرگذار بر روی میزان تیرآهن مورد نیاز کمی متفاوت می‌شود. به عنوان مثال علاوه بر پارامترهای ذکر شده در دو بخش قبلی، باید محیط جغرافیایی و منطقه‌ای که سازه در آن واقع شده است نیز در نظر گرفته شود. ضمنا وزن سازه و مقاومت مورد نیاز در برابر فشارهای وارده نیز فاکتورهای دیگری هستند که میزان تیرآهن مصرفی در ساختمان‌های چند طبقه را تعیین می‌کنند.

محاسبه وزن و میزان میلگرد مصرفی برای ساختمان به چه صورت انجام می‌شود؟

در سازه‌های بتنی، میلگرد نقش تعیین‌کننده دارد و بخش اعظمی از هزینه ساخت را شامل می‌شود. در این سازه‌ها برای ساخت سقف، ستون‌ها و حتی فونداسیون نیاز به میلگرد است. میزان میلگردی که برای این مدل سازه‌ها نیاز دارید می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

به عنوان مثال معمولا در ساخت هر متر مربع از سازه‌های اسکلت بتنی باید بین 40 تا 55 کیلوگرم میلگرد استفاده شود. بعد از تعیین وزن دقیق هر متر مربع، باید این عدد را ضرب در کل مساحت سازه کنیم. عدد حاصله به ما نشان می‌دهد که تا پایان پروژه، به چه مقدار میلگرد نیاز داریم.

میزان مصرف میلگرد در فونداسیون

پی یا همان فونداسیون مهم‌ترین بخش سازه‌های اسکلت بتنی است و بیشترین میزان مصرف میلگرد را به خود اختصاص می‌دهد. از این مقطع فولادی به صورت طولی، عرضی و گاهی تقویتی در این بخش از سازه استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید میلگرد مورد نیاز برای برپایی فونداسیون ساختمان را محاسبه کنید؛ باید از قبل مقدار کاور، خم میلگرد، عمق و ضخامت فونداسیون را در نظر بگیرید. خم میلگرد به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن برای بهبود گیرایی این مقطع فولادی، دو سر آن را خم می‌کنند. کاور نیز به فاصله‌ای که این مقطع از سطح بتن دارد گفته می‌شود.

تعداد و وزن میلگرد مورد نیاز برای اسکلت فلزی ساختمان

برای تعیین میلگرد مورد نیاز برای اسکلت ساختمان باید فاکتورهایی نظیر نوع خاک، تعداد طبقات، نوع سقف و نوع فونداسیون را در نظر بگیرید. علاوه بر این، میزان آرماتوری که برای اتمام این بخش پروژه نیاز دارید به نوع سقف و ستون‌ها نیز بستگی دارد. یعنی اگر قرار باشد نوع سقف تغییر کند؛ میزان میلگرد مورد نیاز نیز طبیعتا تغییر خواهد کرد.

محاسبه میلگرد مورد نیاز جهت اتمام کامل یک پروژه ساختمانی

بعد از اینکه مشخص شد برای ستون‌های ساختمان، فونداسیون و سقف آن به چه تعداد میلگرد نیاز است؛ برای تخمین میزان مصرف کلی میلگرد، باید به صورت جداگانه برای هر طبقه مصرف را تخمین زد. بعد از آن باید به سراغ فرمول زیر بروید تا به میزان وزن کلی میلگرد مصرفی در سازه‌ دست پیدا کنید.

WT = [(W1 + W2) ×A] + W3

در این فرمول WT بیانگر وزن کلی میلگرد، W1 وزن میلگرد به ازای هر متر مربع، W2 وزن میلگرد سقف، W3 وزن میلگرد فونداسیون و A نیز مساحت کل سازه است. یکی از مهم فاکتورهایی که میزان مقاومت ساختمان را تعیین می‌کند؛ سایز میلگردی است که در آن به کار رفته است. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از همان سایز میلگردی که مهندس پروژه به شما توصیه کرده است استفاده کنید و در این بخش از پروژه به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌ها نباشید.