برای محاسبه وزن ورق یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید انواع ورق‌های فلزی باید به آن توجه کنید وزن محصول است. اگر کارخانه‌ای که قصد خرید از محصولات آن را دارید فرآیند تولید استاندارد داشته باشد؛ بهترین روش برای دسترسی به وزن ورق‌هایش، مشاهده جدول وزنی کارخانه است. بر اساس آنچه که در این صنعت رواج دارد؛ در این جدول علاوه بر ابعاد و ضخامت، وزن انواع ورق فولادی نیز ذکر می‌شود.

در صنعت تولید مقاطع فولادی به شمش فولادی که تحت فشار و حرارت کوبیده شده و به ورق‌های نازک تبدیل شده است ورق فولادی گفته می‌شود. بر اساس نوع فولاد مورد استفاده و روش نورد (فشار مورد استفاده برای تخت کردن شمش)، ضخامت ورق فولادی می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی واحد اندازه‌گیری ضخامت این صفحات میلی‌متر است. ورق‌های فولادی را می‎توان به راحتی در اندازه‌های مختلف برش داد و به اشکال مختلف قالب زد. حتی می‌توان از ابزار خاصی برای خم کردن ورق‌ها و تبدیل آنها به اشکال مختلف استفاده کرد.

اما از آنجایی که برخی از کارخانه‌ها، استانداردی برای تولید محصول خود ندارند؛ به عنوان خریدار دانستن اینکه چطور باید وزن ورق را محاسبه کرد به دردتان می‌خورد. اهمیت اطلاع از شیوه محاسبه وزن ورق‌های فلزی و تاثیر این فاکتور بر روی قیمت ورق استیل و دیگر محصولاتی که در این دسته جای می‌گیرند ما را بر این داشت که در این مقاله پیرو همین موضوع صحبت کرده و فرمولی را به شما آموزش دهیم که به کمک آن بتوانید خیلی راحت به وزن ورق دست پیدا کنید.

فرمول محاسبه وزن ورق

همانطور که اشاره شد؛ بهترین و ساده‌ترین شیوه برای رسیدن به وزن ورق، مراجعه به جدول استاندارد کارخانه است؛ اما از آنجایی که برخی از محصولات موجود در بازار بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید نمی‌شوند بهتر است فرمول ساده‌ای در دسترس داشته باشیم تا بتوانیم به کمک آن وزن هر نوع ورقی که می‌خواهیم را به دست آوریم. این فرمول به شرح زیر است:

ضخامت (میلی‌متر) * عرض (متر) * طول (متر) * 7.87 = وزن ورق فولادی

به عنوان مثال اگر ضخامت ورقی که می‌خواهید بخرید 3 میلی‌متر و طول و عرض آن به ترتیب 2000 و 1000 میلی‌متر باشد؛ بر اساس این فرمول وزن محصول 46.8 می‌شود. این عدد معمولا معیاری برای محاسبه قیمت ورق روغنی و دیگر ورق‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است. منظور از عدد 7.87 در این فرمول ، چگالی تقریبی فولاد است و در فرمول محاسبه وزن همه ورق‌های فولادی وجود دارد.

محاسبه وزن ورق و تاثیر آن بر روی قیمت محصول

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که وزن چه تاثیر مهمی بر روی قیمت ورق‌ فولادی دارد. این رابطه مستقیم باعث می‌شود که با افزایش وزن محصول، قیمت نیز تغییر کند. از طرفی از آنجا که طبق فرمول بالا، ضخامت و ابعاد طولی و عرضی ورق از جمله فاکتورهای موثر بر روی قیمت این محصول است؛ با افزایش ضخامت ورق یا حتی طول و عرض آن، قیمت ورق نیز افزایش پیدا می‌کند.

چه تفاوتی بین انواع ورق‌های فولادی وجود دارد؟

انواع مختلفی از ورق‌های فولادی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها برای اهداف و در صنایع مختلف کاربرد دارند. ترکیب فلزات موجود در شمش، ضخامت ورق فولادی خروجی از خط تولید و همچنین میزان استحکام محصول می‌تواند به هر نوع ورق فولادی شخصیتی متمایز ببخشد و کاربردهای آن را تعیین کند.

بسته به محصول تولید شده و خواص آن، بازار پر رونقی برای هر نوع ورق فولادی وجود دارد. از بین این محصولات متنوع، ورق‌های استیل و ورق‌های فولاد کربنی بیش از سایرین کاربرد دارد. در بخش بعدی این دو نوع ورق را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

ورق استیل (ورق فولادی ضد زنگ)

پرکاربردترین و محبوب‌ترین شکل فولاد که هم درخشندگی منحصربه‌فردی دارد و هم بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را به راحتی به شکل‌های دلخواه درآورد؛ استیل است. به این نوع فلز استنلس استیل نیز گفته می‌شود. استیل معمولا حاوی مقدار کمی آلیاژ کروم (حداقل 10.5 درصد) است که باعث انعطاف‌پذیری بالای آن می‌شود.

بر اساس نسبت فولاد به کروم استفاده شده در آلیاژ شمش، می‌توان از خروجی این فلز در صنایع غذایی (به عنوان مثال برای ساخت ظروف، کارد و چنگال، لوازم خانگی و غیره) و حتی صنایع تولید محصولات بهداشتی، آرایشی و دارویی نیز استفاده کرد. ورق استیل آستنیتی (فولاد ضد زنگ درجه 300 که پرمصرف‌ترین ورق استیل موجود در بازار است)، ورق استیل فریتی (گرید 400 که حاوی نیکل کمی است) و ورق استیل مارتنزیتی (که فاقد نیکل است) سه گرید پرمصرف ورق استنلس استیل است.

ورق فولاد کربنی

فولاد کربنی شکل محکمی از فلز فولادی است که معمولا تا 2.5 درصد کربن دارد و رایج‌ترین شکل فولاد است. این محصول به دلیل مقاومت کم در برابر خوردگی، برای محافظت در برابر زنگ زدگی نیاز به پوشش دارد. این محصول حاوی مقدار بسیار کمی از دیگر آلیاژها است و همین موضوع آن را به فلزی بادوام، قوی و مناسب برای تولید قطعات خودرو، انواع درب ساختمانی، نرده و… تبدیل کرده است.

ورق فولاد کربنی بسته به میزان کربن به شش گرید مختلف تقسیم می‌شود. خورندگی، استحکام، دوام، شکنندگی و شکل‌پذیری این ورق‌ها به میزان کربن موجود در آلیاژ آن بستگی دارد. اما در بسیاری از موارد، فارغ از ترکیبات موجود در آلیاژ شان، این محصولات جایگزین مناسبی برای ورق‌های استیل هستند که از قیمت به نسبت بالاتری برخوردارند.