میلگرد به عنوان یک عامل تقویت‌کننده بتن در سازه‌های اسکلت بتنی شناخته می‌شود. این میله‌های بلند و آج‌دار از ترکیب نوع خاصی از فولاد مقاوم ساخته می‌شوند. سطح بیرونی میلگردها شامل برجستگی‌هایی است که بتن را قادر می‌سازد تا به میلگرد بچسبد و در داخل دال نلغزد. بنابراین میلگرد یک محصول ضروری برای ساخت اسکلت‌های بتنی است و کیفیت آن مستقیما روی کیفیت سازه و میزان استحکام آن اثرگذار است. به همین جهت ما تصمیم داریم در این پست مشخصات یک میلگرد خوب و باکیفیت را توضیح دهیم تا شما مشتریان عزیز بتوانید در زمان خرید، انتخاب درستی داشته باشید.

ویژگی‌های یک میلگرد خوب چیست؟

یک میلگرد مناسب و خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

داشتن استاندارد

دریافت استانداردهای اصلی، مهم‌ترین ویژگی یک میلگرد خوب و باکیفیت است. این استانداردها در واقع الزامات مربوط به خواص شیمیایی میلگرد، میزان مقاومت محصول در برابر خوردگی، نفوذپذیری مغناطیسی آن، کیفیت سطح میلگرد و میزان خوردگی آن را مشخص می‌کنند. وجود این استانداردها روی هر محصولی به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که میلگرد مناسبی را برای اجرای پروژه خود انتخاب کرده‌اید.

اندازه و وزن مناسب

اندازه و وزن میلگرد روی میزان ایمن ساختمان تاثیر مستقیم دارد. همانطور که حتما می‌دانید؛ بتن در برابر نیروهای فشاری ضعیف است و در صورت تقویت نشدن، در اثر این فشار ممکن است خم شده یا بشکند. این ضعف، انتخاب میلگردی با اندازه‌های متناسب با وزن و تعداد طبقات ساختمان را الزامی می‌سازد. وزن استاندارد هر میلگردی در جدولی به نام جدول اشتال درج شده است. طبق این جدول، وزن استاندارد برای هر سایز میلگرد مشخص شده است. اندازه قطر میلگردهای مورد استفاده برای تحمل حداقل بار وارده بر ساختمان، 6، 8 و 10 میلی‌متر است. برای ستون‌ها و دیوارها، سایز توصیه شده 8 میلی‌متر یا بیشتر است. اما برای فونداسیون و پایه‌های ساختمان معمولا به میلگرد با قطر 10 میلی‌متر یا بیشتر نیاز دارید. هر چه سازه بزرگ‌تر باشد؛ باید از میلگرد ضخیم‌تر برای ساخت آن استفاده کرد.

استحکام بالا

استحکام کششی یا تسلیمی به عددی گفته می‌شود که بر مبنای واحد اندازه‌گیری مگاپاسکال بر بار محاسبه شده و بر اساس آن استحکام کلی فولاد به کار رفته در ساخت میلگرد مشخص می‌شود. فولادی که در این شاخص عملکرد بهتری دارد؛ برای سازه‌های سنگین مناسب‌تر است. به این نکته توجه داشته باشید که افزایش اندازه قطر میلگرد باعث دو برابر شدن استحکام آن نمی‌شود؛ بلکه این گرید فولاد است که استحکام میلگرد را تعیین می‌کند.

ضریب حرارتی استاندارد

میلگرد باید دارای ضریب حرارتی باشد که تا حد ممکن با ضریب حرارتی بتن برابری کند. به عبارت دیگر میلگرد و بتن باید با سرعت یکسانی منبسط و منقبض شوند؛ زیرا بتن مقاومت کششی ضعیفی دارد. بنابراین در صورت وجود کشش بین میلگرد و بتن به دلیل نرخ انبساط متفاوت، ممکن است ترک رخ دهد.

علاوه بر گرما، کلرید حاصل از نمک‌ها و کربناتاسیون حاصل از CO2 اتمسفر می‌تواند از لایه بتن عبور کرده و به میلگرد برسد. هنگامی که آب و اکسیژن با بدنه میلگرد تماس پیدا می‌کند؛ فولاد شروع به خوردگی یا اکسید شدن خواهد کرد. آهن موجود در فولاد با آب واکنش نشان داده و اکسید می‌شود. در این شرایط زنگ‌زدگی ایجاد شده و باعث انبساط میلگرد می‌شود. این انبساط آنقدری نیروی به سازه وارد می‌کند که باعث ایجاد ترک در بتن هنگام وارد آمدن نیروی کششی شود. پس هنگام خرید میلگرد باید ضریب حرارتی آن را در نظر بگیرید.

میزان زنگ‌زدگی روی بدنه

اگر هنگام خرید متوجه زنگ‌زدگی روی سطح بیرونی میلگرد شدید؛ نیازی نیست که از خرید آن محصول امتناع کنید. وجود مقدار مشخصی از زنگ‌زدگی روی بدنه این محصول نه تنها اشکالی ندارد بلکه قابل قبول است. مسئله واقعی این است که آیا این زنگ‌زدگی باعث ایجاد خوردگی قابل توجهی در میلگرد شده است یا خیر؟ در صورت ایجاد این تغییر ممکن است میلگرد قابل استفاده نباشد. با توجه به استاندارد ASTM، به محصولی میلگرد استاندارد و رضایت‌بخش گفته می‌شود که بدون توجه به زنگ‌زدگی در قسمت بیرونی آن، تمام نکات اصلی درج شده در این استاندارد در ساختش رعایت شده باشد.

وجود علامت اختصاری تولیدکننده

یک میلگرد خوب و استاندارد که توسط یک واحد صنعتی معتبر تولید شده باشد؛ روی بدنه خود علامتی دارد که اطلاعات مختصری از جمله نوع میلگرد، شرکت سازنده و نوع فرآیند تولید در آن درج شده است. بنابراین باید در زمان خرید به سراغ محصولی بروید که این علامت روی بدنه آن وجود داشته باشد.

تولید شده در شرکت معتبر

در حال حاضر واحدهای صنعتی و شرکت‌های بسیاری در داخل و خارج در زمینه تولید انواع میلگرد فعال هستند؛ اما خروجی خط تولید همه آنها از نظر درجه کیفی یکسان نیست. برخی از واحدهای تولیدی به جهت استفاده از مواد اولیه مرغوب و ماشین‌آلات جدید و مدرن، تولیدات باکیفیت‌تری دارند. بنابراین اگر به دنبال یک میلگرد خوب و استاندارد هستید؛ حتما از محصولات برندهای معتبر بازار خرید کنید.

قیمت مناسب

در کنار تمام مشخصات فنی مطرح شده در بالا، آنچه که یک میلگرد خوب و باکیفیت را از یک میلگرد غیراستاندارد متمایز می‌سازد؛ قیمت آن است. در کل میلگردهای هم رده از نظر درجه کیفی، قیمت مشخص و نزدیک به هم دارند. پس با این حساب شما می‌توانید از روی قیمت میلگرد نیز به کیفیت آن پی ببرید. اختلاف قیمت بین محصولات با کیفیت و استاندارد و میلگردهای تقلبی به حدی فاحش است که حتی افراد بی‌تجربه نیز قادر به تشخیص کیفیت آنها از یکدیگر بر اساس فاکتور قیمت هستند.

عوامل زیادی وجود دارد که باید قبل از شروع فرآیند ساخت و در طول مراحل برنامه‌ریزی برای اجرای هر پروژه ساختمانی، آنها را در نظر بگیرید. یکی از این ملاحظات، کیفیت میلگردی است که قرار است از آن استفاده کنید. کیفیت میلگرد انتخابی، میزان استحکام و طول عمر سازه را تعیین می‌کند.

همچنین تضمین می‌کند که سازه برای استفاده ایمن است و حتی در صورت قرار گرفتن در معرض عناصر مخرب، دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر نخواهد شد. میلگرد برای ساختمان مانند اسکلت برای بدن عمل می‌کند. این میله‌های فلزی بتن را حتی در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله مستحکم کرده و از تخریب ساختمان جلوگیری می‌کند.