میلگرد عصایی به نوعی از میلگرد گفته می‌شود که بیشترین کاربرد را در ساخت سقف تیرچه بلوک ساختمان دارد. میلگرد اوتکا، میلگرد اتکا و میلگرد ادکا نام‌های دیگری هستند که برای این محصول در بازار استفاده می‌شوند. همانطور که اشاره شد؛ میلگرد عصایی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است.

به همین خاطر اگر قصد دارید برای برپایی سازه‌ای میلگرد بخرید؛ حتما باید با این محصول آشنا باشید. شما با خرید میلگرد عصایی می‌توانید مقاومت و استحکام سازه را در قسمت سقف به خصوص در برابر حوادث طبیعی افزایش دهید. این قابلیت باعث شده که طی چند سال اخیر تعداد زیادی از مهندسان و مجریان پروژه‌های ساختمانی به سراغ خرید میلگرد عصایی بروند. در ادامه ما را همراهی کنید تا با این نوع میلگرد پرکاربرد در صنعت ساختمان بیشتر آشنا شوید.

مشخصات فنی و ظاهری میلگرد اتکا یا همان میلگرد عصایی

همانطور که از نام این محصول پیداست؛ میلگرد اتکا یا همان عصایی شکلی شبیه به گردن اردک یا عصا دارد. به همین خاطر است که برخی از فعالان این حوزه، نام اتکا که در زبان روسی به معنی اردک است را برای این محصول انتخاب کرده‌اند. بیشترین کاربرد این نوع میلگرد در صنعت ساختمان، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تقویت سقف است.

این نوع میلگرد از پرکاربردترین میلگردهایی به شمار می‌رود که در سقف تیرچه بلوک قابل استفاده است. به همین خاطر هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی باید دارای مشخصات خاص و ویژه‌ای باشد تا بتواند این میزان از مقاومت را ایجاد کند.

یکی از اصلی‌ترین مشخصات میلگردهای عصایی، مقاومت آنها در برابر زنگ‌زدگی است. به همین دلیل هم بیشتر میلگردهایی که تحت عنوان آرماتور اتکا در بازار فروخته می‌شوند از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند.

شکل ظاهری این محصول نیز شبیه به میله‌ای کشیده و دارای آج‌هایی است که بتوانند میزان چسبندگی مورد نیاز را تامین کند. استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت میلگرد عصایی باعث شده که این محصول در مقایسه با سایر میلگردهایی که از فولاد کربنی ساخته می‌شوند وزن بالاتری داشته باشد.

در حال حاضر در کارخانه‌های مختلف تولید میلگرد، این نوع آماتور را در ضخامت‌ها و کیفیت‌های مختلف تولید می‌کنند. به طور کلی هر چقدر ضخامت میلگرد عصایی بیشتر باشد؛ مقاومت آن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید میلگرد عصایی دارید؛ به ضخامت آن توجه کنید.

کاربرد میلگرد عصایی

در سازه‌های بتنی معمولا تیرچه‌ها را روی بال پایینی سوار می‌کنند. به همین خاطر فضای کافی برای نشمین وجود ندارد و ممکن است سقف در اثر رفت و آمد زیاد سست شده و تیرها از محل قرارگیری خود خارج شوند. استفاده از میلگرد عصایی در این بخش از سازه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مجریان چنین پروژه‌هایی از میلگرد عصایی در محل اتصال تیرچه به تیر استفاده می‌کنند.

این میلگرد با قرارگیری در محل مناسب می‌تواند به تکیه‌گاهی تبدیل شود که موجب تقویت سقف خواهد شد. کاربرد این محصول در سازه با افزایش مقاومت، موجب خواهد شد که ساختمان در اثر حوادث طبیعی مانند زلزله مقاوم‌تر شود و میزان خسارات وارده به آن کاهش پیدا کند. با وجود میلگرد عصایی در سقف، در صورت وقوع زلزله سقف ساختمان به صورت کامل تخریب نخواهد شد.

علت استفاده از میلگرد عصایی در ساختمان‌سازی چیست؟

مهم‌ترین مزیتی که استفاده از میلگرد عصایی در سقف دارد این است که استحکام و مقاومت کلی ساختمان در برابر حوادث طبیعی افزایش پیدا می‌کند. البته این تنها مزیت و دلیل استفاده از میلگرد اتکا در صنعت ساختمان نیست؛ بلکه موارد دیگری نیز وجود دارد که مزیت این محصول را مشخص می‌کنند. این مزایا عبارتند از:

  • عدم زنگ‌زدگی و پوسیدگی به دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در تولید محصول
  • افزایش مقاومت سقف سازه در برابر رطوبت
  • افزایش طول عمر سازه
  • استحکام زیاد سقف در برابر عوامل شکننده
  • جلوگیری از تخریب سقف در زمان زلزله و حوادث مشابه
  • قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه
  • مقاوم در برابر شکستگی ناشی از خم شدن
  • نصب سریع و آسان
  • افزایش مقاومت سقف در برابر فشار و عواملی نظیر آن به دلیل شکل ظاهری عصایی میلگرد

از میلگرد عصایی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

در هر سازه‌ای که نیاز به مرحله مقاوم‌سازی سقف باشد؛ می‌توانید از این نوع میلگرد در محل اتصال تیرچه و تیر استفاده کرد. بنابراین افزایش مقاومت و استحکام سقف سازه مهم‌ترین کاربرد این نوع میلگرد است.

چرا استفاده از میلگرد عصایی برای ساختمان‌سازی ضروری است؟

میلگرد اتکا هم در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و هم می‌توانید بدون شکنندگی آن را تا 180 درجه خم کنید. همین دلایل باعث می‌شود که میلگرد عصایی قابلیت استفاده در سازه‌های مختلف را داشته باشد.

نتیجه‌گیری

همانطور که تا به اینجا متوجه شده‌اید؛ میلگرد عصایی یکی از مصالح ساختمانی است که از آن برای تقویت و مقاوم‌سازی سقف استفاده می‌شود. برای رسیدن به این هدف باید میلگرد اتکا را در محل اتصال بین تیر و تیرچه قرار دهید. با به کار بردن این نوع میلگرد در ساختمان، سقف در صورت بروز حوادث ناگوار مانند زلزله فرو نمی‌ریزد و کاملا تخریب نمی‌شود. در زمان خرید میلگرد عصایی، علاوه بر کیفیت و ضخامت محصول باید به قیمت آن نیز توجه کنید. ما در مجموعه تامین کالا با دسترسی به تولیدات بهترین و معروف‌ترین واحدهای صنعتی فعال در حوزه ساخت محصولات فولادی، به مشتریان خود کمک می‌کنیم که بهترین و باکیفیت میلگردهای عصایی را با قیمتی مناسب و نزدیک به نرخ درب کارخانه برای پروژه خود تهیه کنند. بنابراین اگر خریدار این محصول هستید فقط کافیست که با شماره‌های درج شده در بالای همین صفحه تماس گرفته و با کارشناسان ما به صورت مستقیم مشورت کنید.