صنعت فولاد صنعت بسیار پرسودی است و محصولات متنوعی در آن تولید می‌شود. این محصولات قابلیت استفاده به عنوان ماده خام مورد نیاز برای صنایع دیگر را دارند. به عنوان مثال ورق‌های فولادی که جزء پرفروش‌ترین محصولات تولیدی در واحدهای صنعتی فعال در این حوزه هستند؛ به عنوان ماده اولیه در صنایع بزرگ دیگر مانند کشتی‌سازی و تولید لوازم خانگی کاربرد دارند.

به همین خاطر بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در پی سود بیشترند؛ ممکن است این سوال را در ذهن داشته باشند که برای راه‌اندازی یک کارخانه تولید میلگرد یا محصولات مشابه باید چقدر سرمایه در نظر گرفت و هزینه تمام شده احداث یک واحد صنعتی که بتوان در آن میلگرد تولید کرد چقدر است؟

جالب است بدانید که بسیاری از سرمایه‌گذاران با ورود شتاب‌زده به این بازار و بدون محاسبه هزینه‌های مصرفی، دچار زیان‌های کلان شده‌اند. بنابراین اولین گام برای ورود به صنعت تولید میلگرد و محصولات فولادی مشابه، شناخت بازار و اطلاع از هزینه‌های اولیه تاسیس کارخانه است. در ادامه این مقاله توضیح می‌دهیم که برای راه‌اندازی کارخانه‌ای که بتوان در آن میلگرد تولید کرد به چه میزان سرمایه نیاز است؟

تاسیس کارخانه تولید میلگرد

تاسیس کارخانه تولید میلگرد

برای اینکه بتوانید یک کارخانه سودده تاسیس کنید و میلگردهای باکیفیت خود را با قیمتی مناسب به بازار عرضه کنید؛ باید قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید به چند عامل مهم توجه داشته باشید. اولین و مهم‌ترین فاکتوری که در تاسیس چنین واحد صنعتی توجه به آن بسیار مهم است؛ محل احداث کارخانه است. برای اینکه کارخانه شما بتواند سود خوبی ایجاد کند؛ باید زمینی با متراژ بالا برای احداث آن در نظر بگیرید.

این موضوع که قرار است چه مقدار میلگرد را در انبار ذخیره کنید نیز می‌تواند روی متراژ زمینی که نیاز دارید تاثیرگذار باشد. معمولا به دلیل نوسان فاکتورهای مختلف به خصوص نرخ ارز، قیمت میلگرد در بازار دائما در حال تغییر است. بنابراین اگر می‌خواهید تولیدات خود را با قیمتی منصفانه برای مشتری و به‌صرفه برای خودتان بفروشید؛ باید انبار مناسبی در اختیار داشته باشید.

ضمن اینکه تولید میلگرد نیاز به تجهیزاتی دارد که از نظر ابعادی بسیار بزرگ و حجیم هستند. برای اینکه بتوانید از حداکثر ظرفیت این تجهیزات استفاده کنید باید سوله‌ای را برای جاسازی آنها در نظر بگیرید که از متراژ مناسبی برخوردار است. میلگرد به کمک دستگاه‌ه‌های مختلفی مانند ماشین پرس‌کاری، ماشین ریخته‌گری و… تولید می‌شود. هرکدام از این دستگاه‌ها حجم زیادی از فضای سوله شما را اشغال می‌کنند.

علاوه بر متراژ زمین، مواد و متریال مورد نیاز برای تولید نیز بخش اعظمی از هزینه‌های تاسیس یک کارخانه تولید میلگرد را تشکیل می‌دهد. گاهی لازم است که مواد اولیه مورد نیاز خط تولید از کشورهای دیگر وارد شود. در این شرایط قطعا هزینه‌های تاسیس و در پی آن بهای تمام شده کالا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرند که منشا تغییر در آنها را باید در بازارهای جهانی پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر قیمت جهانی سوخت تغییر کند؛ هزینه‌ای که باید بابت واردات مواد خام به کشور پرداخت کنید به صورت اتوماتیک بالا می‌رود. با این وجود می‌توان گفت که بودجه مورد نیاز برای تاسیس کارخانه میلگرد وابسته به عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آنها ابعاد محل احداث و مقدار مواد اولیه برای تولید میلگرد است.

راه‌اندازی یک کارخانه تولید میلگرد

برای راه‌اندازی یک کارخانه تولید میلگرد باید حدودا چقدر بودجه در نظر گرفت؟

فرقی نمی‌کند که قصد راه‌اندازی یک کارخانه بزرگ تولید انواع محصولات فولادی را دارید یا می‌خواهید یک واحد صنعتی کوچک احداث کنید که فقط میلگرد تولید کند؛ در هر حال علاوه بر قیمت زمین و مواد اولیه، باید هزینه دستمزد نیروی کار را نیز در برآورده‌های اولیه خود لحاظ کنید. در این صنعت مانند دیگر صنایع بزرگ، رسیدن به نقطه سربه‌سر و شروع سوددهی نیاز به زمان دارد. بنابراین باید در برآورده‌های اولیه خود، حداقل چند ماه حقوق و دستمزد پرسنل را نیز لحاظ کنید. دیگر عواملی که باید هنگام نوشتن بیزینس پلن جهت احداث یک کارخانه تولید میلگرد به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش و کنترل کیفیت محصول
  • هزینه اجرای طرح اولیه کارخانه
  • هزینه مصالح
  • هزینه بسته‌بندی میلگرد
  • هزینه حمل میلگرد تا بازار و عرضه محصول به مشتری

به طور کلی هر چقدر زمینی که برای احداث کارخانه در نظر گرفته‌اید بزرگ‌تر، تعداد ماشین‌آلات تولیدی بیشتر و نیروهای متخصص و باتجربه بیشتر باشد؛ هزینه‌های تاسیس کارخانه افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک منجر به ظرفیت بالای تولید شده و سود زیادی را روانه جیب شما کند. بنابراین اگر در تعیین بودجه راه‌اندازی این کسب و کار محدودیت نداشته باشید؛ هر چقدر بیشتر سرمایه‌گذاری کنید سودتان به صورت تصاعدی بیشتر می‌شود. وجود تجهیزات بیشتر در کارخانه و استفاده از تجربه نیروی متخصص‌تر به شما کمک می‌کند که سرعت تولید را بیشتر کرده و در پی آن محصولات بیشتری را روانه بازار کنید.

با توجه به آنچه که گفته شد؛ ورود به این صنعت آنقدرها هم که تصور می‌شود کار آسانی نیست. در واقع شما باید به عنوان سرمایه‌گذار در فاز صفر پروژه‌ای که هدف آن راه‌انداز خط تولید میلگرد است؛ فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیرید. توجه به تک تک عواملی که در این مقاله به عنوان هزینه احداث کارخانه تولید میلگرد به آنها اشاره شد می‌تواند در آینده روی میزان سوددهی کسب و کار شما اثرگذار باشد.

البته این موضوع به این معنی نیست که ورود با سرمایه کم به این صنعت خطرناک و محکوم به شکست است؛ بلکه منظور از تاکید بر روی این عوامل این است که هرگز نباید چشم بسته وارد بازار شد. به سرمایه‌گذار علاقمند به فعالیت در حوزه تولید میلگرد پیشنهاد می‌کنیم که فعالیت خود را با دقت و طبق حساب و کتاب دقیق در یک فضای کوچک کارگاهی شروع کنند. در این شرایط هم اگر به درستی هزینه‌های اولیه را تخمین زده باشید امکان رشد و سودآوری وجود دارد و حتما نیاز نیست که با سرمایه هنگفت کار تولید را آغاز کنید. در حقیقت فعالیت موفق در این بازار بیش از آن که به میزان بودجه شما ارتباط داشته باشد؛ وابسته به دقت حساب و کتاب‌تان در تخمین هزینه‌هاست.