کوپلر به قطعه‌ای فولادی گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان شاخه‌های جدا از هم میلگرد را به یکدیگر متصل کرد. این شیوه اتصال میلگردها به یکدیگر در صنعت تولید مقاطع فولادی، به اتصال مکانیکی میلگرد یا کوپلینگ (Coupling) شهرت دارد. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد کوپلر میلگرد کسب کنید؛ ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کوپلرهای میلگرد اجزایی هستند که دو میلگرد تقویت کننده را در جهت طولی به هم متصل می کنند و یک اتصال مکانیکی را تشکیل می دهند. این جایگزینی برای اتصالات لبه یا اتصالات جوشی است. اتصالات مکانیکی برای جلوگیری از بیرون زدگی میله ها در اتصالات ریخته گری، کاهش تراکم در فضاهای محدود و صرفه جویی در طول میلگرد استفاده می شود. کوپلرهای میلگرد در سازه های بتن مسلح برای جایگزینی اتصالات میلگرد معمولی استفاده می شود. کوپلرها همچنین برای استفاده در ستون ها و دیوارهای بتن آرمه مناسب هستند. هر کوپلر میلگرد متشکل از یک قطعه میلگرد مجهز به نخ و آستین کوپلر در انتهای سمت راست است که در جهت نصب مشاهده می شود. در اتصالات ساختمانی می توان از کوپلرهای میلگرد برای جایگزینی کلیه قطعات میلگردی که از قالب می گذرد استفاده کرد.

کوپلرهای میلگرد مختلف با فناوری های مختلفی ساخته و به میلگرد متصل می شوند و بنابراین دارای ویژگی های متفاوتی از جمله ظرفیت کششی، استحکام در شرایط واقعی سایت، سهولت در مونتاژ و کنترل نصب صحیح می باشند. مهم است که این ویژگی ها را در نظر بگیرید تا انتخاب مناسبی برای پروژه خود داشته باشید.

کوپلر میلگرد به ویژه برای میلگردهای با قطر بزرگ در پروژه های بزرگ ساخت و ساز و ساخت آسمان خراش ها مقرون به صرفه است. کوپلرهای میلگرد معمولاً به عنوان اتصالات مکانیکی نیز شناخته می شوند. کوپلر میلگرد در تمامی زمینه های ساختمانی از جمله ساخت و ساز ساختمان، پل، سد، برج و … کاربرد دارد.

آشنایی با انواع کوپلر میلگرد

قبل از اینکه بخواهید با کوپلر، کار اتصال میلگردها را انجام دهید؛ ابتدا باید بدانید که به طور کلی چند مدل کوپلر در بازار وجود دارد و کدام یک از آنها را باید در چه بخش‌هایی از سازه استفاده کرد؟ از آنجایی که قیمت میلگرد آجدار بخش مهمی از هزینه‌های یک پروژه ساختمانی را تشکیل می‌دهد؛ اطلاع از نوع کوپلر که برای اتصال این مقاطع فولادی به یکدیگر کاربرد دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. در بخش‌های بعدی ضمن معرفی انواع کوپلر، در مورد ویژگی‌های شاخص هر کدام نیز توضیح می‌دهیم. اما قبل از آن در این بخش از مقاله، به صورت فهرست‌وار شما را با نام انواع کوپلر میلگرد آشنا می‌کنیم.

  • کوپلر استاندارد
  • کوپلر با رزوه چپ و راست
  • کوپلر تبدیل
  • کوپلر پیچی
  • کوپلر انتهایی
  • کوپلر جوشی
  • کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری
  • کوپلر گروتی

کوپلر استاندارد

کوپلر استاندارد به صورتی ساخته می‌شود که بتوان از آن برای اتصال میلگردهایی که در تمام بخش‌های ساختمان کاربرد دارند استفاده کرد. البته به شرطی می‌توانید از این کوپلر استفاده کنید که میلگرد انتخابی شما قابلیت چرخش در بتن را داشته باشد.

کوپلر گروتی

بهترین سازه‌ها برای استفاده از این نوع کوپلر، سازه‌های از پیش ساخته هستند. برای استفاده از کوپلر گروتی ابتدا سر میلگردی که از بتن بیرون زده شده است رزوه می‌شود. سپس میلگرد دومی که قرار است به میلگرد رزوه شده متصل شود درون کوپلر قرار می‌گیرد. در مرحله آخر نیز با بتن روی کوپلر را می‌پوشانند.

کوپلر با رزوه چپ و راست

این نوع کوپلر نیز مانند کوپلر استاندارد قابل استفاده در بخش‌های مختلف سازه است. اما یک تفاوت بین این دو کوپلر وجود دارد و آن هم این است که از کوپلر با رزوه چپ و راست بیشتر در سازه‌هایی استفاده می‌شود که هیچ کدام از میلگردهای به کار رفته در آنها قابلیت چرخش ندارد.

کوپلر انتهایی

برای ساخت ستون و تیر در سازه، حتما نیاز به این مدل کوپلر دارید. اگر میلگردها را با استفاده از کوپلر انتهایی به هم وصل کنید؛ فضای زیادی برای بتن‌ریزی در دسترس شما قرار می‌گیرد و امکان استفاده از حجم بیشتری از میلگرد برای آرماتور بند فراهم می‌شود.

کوپلر پیچی

این محصول که نام دیگر آن کوپلر قفل شونده است؛ کاربرد بسیار خاص و ویژه‌ای دارد. معمولا زمانی از کوپلر پیچی برای اتصال میلگردها به هم استفاده می‌شود که میلگرد طولی حداکثر 20 سانتی‌متری داشته باشد. این روش اتصال بیشتر برای مقاوم‌سازی بتن و میلگردهای انتظار کاربرد دارد.

کوپلر تبدیل

اگر قرار است دو میلگرد با سایزهای مختلف را در بخشی از سازه به هم متصل کنید؛ بهترین نوع کوپلر که می‌توانید استفاده کنید کوپلر تبدیل است. هنگام استفاده از این نوع کوپلر به این نکته مهم توجه داشته باشید که حتما باید میلگرد سایز بزرگ‌تر را داخل کوپلر ببینید.

کوپلر جوشی

برای سازه‌هایی که به هر دلیلی نمی‌توان از عملیات جوش‌کاری برای اتصال میلگردها در آنها استفاده کرد از این نوع کوپلر استفاده می‌شود. کوپلر جوشی باعث می‌شود که دیگر نیازی به عملیات جوش‌کاری نباشد.

کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری

نوع دیگری از کوپلر که برای اتصال میلگردها کارایی دارد؛ کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری است. این نوع کوپلر برای اتصال میلگردهایی که سایزی بیش از 20 میلی‌متر دارند و تحت فشار هستند کاربرد دارد. با اتصال میلگردهای سایز بزرگ با استفاده از کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری، میزان بار و فشاری که روی میلگردها است تقسیم و کمتر می‌شود. معمولا در زمان ساخت شبکه مش میلگرد، از این روش اتصال استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از کوپلر میلگرد چیست؟

از آنجایی که شما برای ساخت یک سازه اسکلت بتنی حتما به میلگرد جهت تقویت بتن نیاز دارید؛ طبیعتا به راهی برای اتصال این میلگردها به یکدیگر نیز نیاز خواهید داشت. استفاده از انواع کوپلر همان راهی است که در اکثر سازه‌های اسکلت بتنی به کار برده می‌شود. استفاده از این محصول مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت به خصوص در سازه‌های مرتفع
  • تنوع در کوپلرها و قابلیت استفاده از هر کدام از آنها در یک بخش خاص از سازه
  • جلوگیری از ازدحام میلگرد در محل اتصال، برخلاف برخی از اتصالات مانند اورلپ که باعث شلوغی میلگرد در محل خم می‌شوند
  • انسجام و استحکام بیشتر سازه
  • یکپارچگی بیشتر ساختمان به دلیل شیوه خاص اتصال میلگردها به یکدیگر توسط کوپلر
  • کاهش تعداد میلگردهای استفاده شده در سازه و در پی آن کاهش وزن ساختمان
  • افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای وارده و حوادث طبیعی مانند زلزله
  • سهولت استفاده از میلگرد به صورت شبکه‌ای به دلیل نیاز کمتر به میلگرد در این شیوه اتصال

اصلی‌ترین کاربردهای کوپلر میلگرد

همانطور که اشاره شد؛ کوپلرها هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. در این بخش مهم‌ترین نقش‌هایی که انواع کوپلر در صنعت ساختمان ایفا می‌کنند را توضیح می‌دهیم.

ساخت دیوارهای دیافراگمی

معمولا این دیوارهای ارتفاع بلندی دارند و ممکن است در برخی از سازه‌های ارتفاع‌شان به بیش از 40 متر نیز برسد. به همین خاطر معمولا در زیرسازی فونداسیون و سقف ساختمان‌هایی که قرار است از این دیوارها در آنها استفاده شود از کوپلر برای اتصالات استفاده خواهد شد.

استفاده در ساخت تونل‌ها

اتصال میلگرد با کوپلر در ساخت تونل‌ها باعث می‌شود که عمر و دوام این سازه‌ها بیشتر شود.

قابلیت استفاده در ساخت پل‌ها

پل سازه‌ای است که هر چقدر مستحکم‌تر باشد بهتر است. به همین خاطر بیشتر پیمانکاران ساخت پل، میلگردهای به کار رفته در این سازه را با استفاده از کوپلر به یکدیگر متصل می‌کنند. به طور کلی در هر سازه بتنی که نیاز به دوام و استحکام بالا باشد باید میلگردها را به وسیله کوپلر به یکدیگر متصل کرد.

علاوه بر کاربردهای بالا، کوپلرها در صنایع مختلف مانند پتروشیمی نیز قابل استفاده هستند. در صنایعی مانند پالایشگاه، پتروشیمی و صنعت نفت و گاز که سازه‌های مورد استفاده در آنها نیاز به استحکام بتن دارد؛ بیشتر از کوپلر برای انجام عملیات اتصال میلگردها استفاده می‌شود.