ورق استیل که برخی از افراد آن را به عنوان ورق فولادی ضد زنگ نیز می‌شناسند؛ نوعی ورق فلزی است که از آلیاژ فولاد و کروم ساخته شده است. این ورق‌ها به دلیل ظاهر نسبتا جذابی که دارند؛ هم برای اهداف تزئینی و هم برای اهداف صنعتی و تولید محصولات متنوع استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برخی از این ورق‌ها را می‌توان روی یک چهار پایه چوبی قرار داد و از آن میز تولید کرد.

در حال حاضر بسیاری از وسایل نقلیه و ماشین آلات، مانند برخی از اتومبیل‌ها و بدنه هواپیماها را با استفاده از روکش ورق استیل می‌سازند. فلزکاران از این ورق‌ها برای تولید آثار هنری و عناصر معماری نیز استفاده می‌کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی هنگام ساخت از ورق استیل به عنوان پوشش اصلی بدنه استفاده می‌کنند.

مدل‌های مختلفی از ورق استیل در بازار وجود دارد که بعد از ورق استیل 304 و 316، تیپ 306 پرکاربردترین و همچنین مقرون‌به‌صرفه‌ترین است. ورق استیل 316 نسخه گران‌تری از سایر ورق‌های فولادی ضد زنگ استاندارد است و استحکام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. نوع 410 این ورق نیز ابتدایی‌ترین مدل از این محصول است و عموما برای تولید کارد و چنگال و ظروف آشپزخانه از آن استفاده می‌شود. به طور کلی قیمت ورق استیل تحت تاثیر نوع و ضخامت آن قرار دارد.

مزایای ورق استیل

فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل یکی از همه کاره‌ترین و با ارزش‌ترین فلزات موجود در جهان است و دلیل خوبی هم پشت این موضوع وجود دارد. این ماده نه تنها از استحکام بالایی برخوردار است؛ بلکه از نظر ظاهری نیز شکل و فرم بسیار زیباتری نسبت به دیگر فلزات دارد. به همین خاطر از ورق‌های تولید شده توسط این ترکیب می‌توان حتی برای تولید بدنه محصولات مختلف نیز استفاده کرد. عمده‌ترین مزایای ورق‌های استیل عبارتند از:

استحکام زیاد

یکی از دلایل اصلی که تولیدکنندگان را به سمت استفاده از ورق استیل سوق می‌دهد؛ استحکام آن است. این ورق‌ها در دمای بسیار بالا و بسیار پایین نیز می‌توانند استحکام و قدرت اولیه خود را حفظ کنند.

بهداشتی بودن

ورق استیل یکی از بهداشتی‌ترین ورق‌های فلزی موجود در بازار است. روی این ورق هیچ نوع باکتری و عامل بیماری‌زایی رشد نخواهد کرد. ضمن اینکه تمیز کردن و نگهداری از این نوع ورق بسیار آسان است و برای درخشش آن کافیست که با یک تکه پارچه پنبه‌ای روی آن پولیش کنید. از آنجایی که هزینه تعمیر و نگهداری ورق استیل پایین و تمیز کردن آن آسان است؛ برای تولید اقلام و تجهیزات بیمارستانی، آشپزخانه‌ها و سایر صنایعی که رعایت اصول بهداشتی در آنها ضروری است انتخابی عالی محسوب می‌شود.

مقاوم در برابر خوردگی

آیا می‌دانستید علی‌رغم اینکه قیمت ورق استیل 316 و سایر ورق‌هایی که با این فلز تولید می‌شود بالاست؛ اما مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند؟ این فلز در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، تماس با رطوبت و… مقاوم است. ضمن اینکه از این نوع ورق‌ها می‌توان در هر صنعتی که دما و فشار شدید در آن جریان دارد استفاده کرد. تولیدکنندگان شمش فولاد این فلز، هنگام ساخت، کروم به ترکیبات این ماده اضافه می‌کنند.

این عنصر با اکسیژن موجود در هوا پیوند خورده و یک لایه روی فلز ایجاد می‌کند. این لایه زمانی که آسیب می‌بیند به سرعت خود را ترمیم کرده و به فلز اجازه می‌دهد در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت کند. افزودن عناصر دیگر مانند نیکل، تیتانیوم و مولیبدن به ترکیب شمش استنلس استیل، خواص مقاومت در برابر خوردگی این ماده را بیشتر می‌کند.

قابلیت بازیافت

ورق ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل محصولی است که بعد از اتمام عمر مفیدش مجددا قابل استفاده است. در واقع این ورق را می‌توان بازیافت و دوباره استفاده کرد.

ماندگاری بالا

استیل به طور کلی فلزی بسیار سخت است و حتی در زیر وزن زیاد نیز خم نمی‌شود. این ویژگی باعث شده که همه محصولات تولیدی با استیل مانند انواع ورق‌ها، به یکی از بادوام‌ترین محصولات در گروه خود تبدیل شوند. این فلز می‌تواند وزن، دمای بالا و پایین و همچنین شرایط آب و هوایی بد را نیز به سادگی و بدون آسیب دیدن تحمل کند.

کاربرد ورق استیل

یکی از مزایای اصلی ورق‌های استیل، مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در مقایسه با سایر انواع ورق‌هاست. این ویژگی به محصول اجازه می‌دهد تا بتوان حتی از آن در محیط زیر دریا یا در ساخت خطوط لوله‌کشی در محیط‌های مرطوب که فولاد کربنی معمولی در آنجا زنگ می‌زند استفاده کرد.

این محصولات کاربردهای خاص و ویژه دیگری نیز دارند. به عنوان مثال از آنجایی که ورق استیل در مقایسه با ورق فولاد کربنی، ساده‌تر تمیز می‌شود و اثر انگشت روی آن نمی‌ماند؛ برای تولید اکثر تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی و تجهیزات بیمارستانی به وفور از آنها استفاده می‌شود؛ حتی با وجود اینکه قیمت ورق استیل 304 و سایر محصولات مشابه نسبت به دیگر ورق‌های فلزی بیشتر است.

خرید ورق استیل

برای خرید انواع ورق استیل، دو راه پیش روی شماست. یا می‌توانید به بازار آهن مراجعه کرده و یا خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر آنلاین و به صورت غیرحضوری انجام دهید. روش اول خرید، علاوه بر اینکه زمان زیادی را از شما تلف می‌کند؛ ممکن است مقرون‌به‌صرفه نباشد. در واقع برای خرید حضوری شما مجبور هستید که یک روز وقت خود را خالی کنید و در ترافیک سنگین تهران خود را به مراکز فروش آهن آلات برسانید.

ضمنا به دلیل اینکه قیمت کلیه محصولات عرضه شده در بازار آهن، به صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود؛ برای اینکه بتوانید منصف‌ترین فروشنده را پیدا کنید؛ باید به تک تک فروشگاه‌ها سر بزنید و استعلام قیمت کنید. این در حالی است که با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین معتبری مانند تامین کالا، دسترسی شما به بهترین و باکیفیت‌ترین ورق‌های استیل تسهیل می‌شود و می‌توانید از طریق این پلتفرم‌های قابل اعتماد، از محل کار یا منزل، خرید خود را انجام دهید. ضمنا معمولا قیمت اعلامی از سوی این فروشگاه‌های اینترنتی، به دلیل حذف واسطه‌ها، به شدت رقابتی و نزدیک به نرخ درب کارخانه است.