ورق استیل 321 که جزء ورق‌های ضد زنگ آستنیتی سری 300 طبقه‌بندی می‌شود؛ به دلیل وجود مقدار مشخصی تیتانیوم در ترکیب خود، از مقاومت عالی در برابر خوردگی بین دانه‌ای برخوردار است. این نوع ورق با وجود قیمت بالاتر نسبت به دیگر ورق‌ها، قابلیت استفاده در دمای بین 427 الی 816 را دارد. حضور این عنصر در ترکیب این نوع ورق آلیاژی باعث می‌شود که از تشکیل کاربید کروم جلوگیری شود.

آلیاژ مورد استفاده در تولید ورق استیل 321 سبب خواص خزشی و تنش گسیختگی بالا در این محصول شده است. این خاصیت باعث شده که بتوان از ورق زنگ نزن 321 برای ساخت بویلر و مخزن‌های تحت فشار به راحتی استفاده کرد. حداکثر دمای قابل تحمل این نوع ورق 816 درجه سانتی‌گراد است. این در حالی است که این عدد در ورق استیل 304L کمتر از 430 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

ترکیب شیمیایی موجود در ورق استیل 321

ورق ضد زنگ گرید 321 مانند دیگر ورق‌هایی که در این گروه جای می‌گیرند تحت استاندارد ASTM A240 تولید می‌شود. طبق این استاندارد ترکیبات شیمیایی موجود در این ورق‌ها باید درصد ثابتی داشته باشند تا بتوان از این محصولات کاربردهای عمومی را انتظار داشت. طبق جدولی که در ادامه مشاهده می‌کنید؛ حداقل میزان تیتانیوم موجود در ترکیب شیمیایی این محصول نباید کمتر از 5 برابر میزان کرین و نیتروژنی باشد که در این فلز آلیاژی به کار رفته است. حداکثر مقدار این عنصر نیز نباید بیشتر از 0.70 درصد باشد. رعایت این بازه و اعدادی که در جدول زیر آمده باعث می‌شود که ورق استیل ضد زنگ گرید 321 در برابر تشکیل کاربید کروم مقاوم باشد.

عناصر آلیاژی کرین کروم نیکل تیتانیوم منگنز فسفر گوگرد سیلیسیوم نیتروژن
حداقل 17.00 9.00 5*(C+N)
حداکثر 0.08 19.00 12.00 0.70 2.00 0.045 0.030 0.75 0.10

مقاومت ورق استیل 321 در برابر خوردگی

مقاومت این نوع ورق در برابر عوامل خورنده شبیه به آلیاژ کروم-نیکل است. البته حرارت‌دهی طولانی مدت در محدوده رسوب کاربید کروم ممکن است بر مقاومت کلی این محصول در شرایطی که در محیط‌های خورنده به کار برده شده باشد تاثیر می‌گذارد.

قابلیت جوش‌کاری ورق استیل 321

به طور کلی آلیاژهایی که در دسته آستنیتی جای می‌گیرند از قابلیت جوش‌کاری بالایی برخوردار بوده و نسبت به فرآیندهای مقاومتی و ذوبی بسیار مقاوم هستند. ورق استیل 321 نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته هنگام انجام جوش‌کاری روی این ورق باید به دو فاکتور مهم حفظ مقاومت به خوردگی و اجتناب از وقوع ترک توجه کرد.

از آنجایی که ورق استیل 321 مستعد از دست دادن تیتانیوم است؛ باید در زمان جوش‌کاری به حفظ محتوای عنصر تثبیت‌کننده یا همان تیتانیوم در آن توجه کرد. ضمن اینکه پیشگیری از جذب کربن ناشی از روغن‌ها و سایر منابع و همچنین نیتروژن هوا در این فرآیند بسیار مهم است. در زمان جوش‌کاری بر روی گریدهای ناپایدار از جمله ورق استیل 321 باید از روش خاصی استفاده کرد که شامل توجه به تمیزی و گاز محافظ بی‌اثر است.

آلیاژهایی که ساختار آنها بر اساس آستنیتی تعیین می‌شوند در مقایسه با سایر ورق‌ها بیشتر در معرض ترک حین جوشکاری هستند. به همین خاطر است که ورق ضد زنگ 321 را طوری طراحی می‌کنند تا با مقدار کمی فریت مجددا انجماد یافته و یا حساسیت آن به ترک کمتر شود. البته آلیاژهای ضد زنگ تثبیت شده با کلمبیوم نسبت به آلیاژهای تثبیت شده با تیتانیوم، بیشتر در معرض ترک ناشی از انجام عملیات حرارتی هستند.

عملیات حرارتی ورق استیل 321

دمای آنیل این نوع ورق بین 928 تا 1093 درجه سانتی‌گراد است؛ با این وجود محدوده دمای رسوب کاربید بین 427 تا 816 درجه سانتی‌گراد، بدون اینکه دچار خوردگی بین دانه‌ای شود تحمل خواهد کرد. در فرایند تولید این محصول، از عملیات ویژه‌ای به نام عملیات تنش‌زدایی استفاده می‌شود. انجام این عملیات در محدوده دمایی بین 427 تا 816 درجه سانتی‌گراد به مدت چند ساعت باعث می‌شود که از کاهش قابل توجه مقاومت به خوردگی عمومی محصول جلوگیری شود.

البته قرار گرفتن در معرض این دما آن هم به مدت طولانی، مقاومت به خوردگی عمومی را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما نه آنقدر که زیاد به چشم بیاید. محدوده دمای آنیل در بازه بین 427 تا 816 درجه سانتی‌گراد معمولا منجر به حساسیت به خوردگی بین دانه‌ای نمی‌شود. برای اینکه بتوان به حداقل قابلیت ورق در شکل‌پذیری رسید؛ محدوده آنیل باید بالاتر از 928 تا 1093 درجه سانتی‌گراد باشد.

کاربردهای ورق استیل 321

این ورق که به نوعی ورق استیل ضد سایش نیز محسوب شده و دارای خواص غیر مغناطیسی است؛ کاربردهای متنوعی دارد. این محصول کاربردی در دسته انواع ورق‌های استیل نگیر جای دارد و برای کاربرد در محدوده دمای رسوب کاربید، یعنی بین 427 تا 815 درجه سانتی‌گراد مفید است. موارد زیر از جمله مهم‌ترین کاربردهای ورق استیل 321 هستند:

  • تجهیزات و قطعات هواپیما
  • تجهیزات فرآیندهای شیمیایی
  • لوله‌های اسپیرال جوشی
  • قطعات موتور جت
  • مبدل‌های حرارتی

از آنجایی که احتمال وقوع خوردگی حفره‌ای و شیاری در این محصول بالاست؛ بهتر است از آن در کاربردهای دریایی و ساحلی استفاده نشود.

قیمت ورق استیل 321

قیمت ورق استیل 321 به عوامل زیادی مانند قیمت و در دسترس بودن مواد اولیه بستگی دارد. نیکل، کروم و تیتانیوم از این دست آلیاژ هستند. از آنجایی که قیمت نیکل نسبت به قیمت عناصر دیگر بیشتر است؛ می‌توان گفت که قیمت این محصول بیشتر تحت تاثیر قیمت نیکل است.

روش تولید ورق استیل 321 یعنی نورد گرم بودن یا نورد سرد بودن آن نیز از دیگر عوامل موثر بر روی قیمت این محصول است. هر کدام از این روش‌های تولید هزینه متفاوتی دارند. از این رو می‌توان گفت که قیمت ورق استیل 321 ثابت نیست. برای اطلاع از آخرین و به‌روزترین قیمت این محصول می‌توانید با کارشناسان ما در بخش پاسخگویی تلفنی مجموعه تامین کالا تماس بگیرید.