اگر از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که ساختمان نیمه‌کاره در آنها وجود دارد عبور کرده باشید حتما متوجه حضور میله‌های گرد و آج‌داری شده‌اید که روی زمین و جلوی درب ساختمان قرار گرفته و منتظر استفاده در پروسه ساخت جهت استحکام‌سازی ساختمان هستند. این مقاطع فولادی میله‌ای شکل میلگرد نام داشته و هدف از به کار بردن آنها در سازه‌های اسکلت بتنی، تقویت خواص بتن و افزایش استحکام آن در برابر نیروهای کششی است.

با وجود اینکه میلگرد یکی از اساسی‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود؛ اما انتخاب آن نسبت به دیگر عوامل مانند قیمت میلگرد آجدار و ساده از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید بهترین میلگرد را برای برپایی یک ساختمان مستحکم و قوی خریداری کنید؛ باید از قبل با انواع میلگرد و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید. در بخش‌های مختلف این مقاله بیشتر در مورد میلگرد و نحوه انتخاب بهترین آرماتور برای مصارف ساختمانی صحبت می‌کنیم.

انواع میلگرد

سایز و نوع میلگردی که برای مصارف ساختمانی کاربرد دارد باید در زمان اجرای پروژه توسط ناظر و مهندسین تعیین شود. اما این به این معنی نیست که مسئول خرید پروژه نباید هیچ دخل و تصرفی در انتخاب محصول داشته باشد. اگر شما به عنوان کارشناس خرید میلگرد یک پروژه ساختمانی، اطلاعات دقیقی از انواع میلگرد و مشخصات فنی آنها داشته باشید؛ قطعا می‌توانید بهترین انتخاب را از بین محصولات پیشنهادی داشته باشید و سازه را ایمن و اصولی برپا کنید. تمام میلگردها، چه محصولات داخلی و چه وارداتی، بر اساس استانداردهای خاصی تولید می‌شوند. بر اساس استانداردهای قدیمی انواع میلگرد عبارتند از:

  • میلگرد A1
  • میلگرد A2
  • میلگرد A3
  • میلگرد A4

اما امروزه دیگر این شیوه دسته‌بندی زیاد کاربردی نیست و برای نام‌گذاری این محصولات از اصطلاحات دیگری استفاده می‌شود که بیشتر به شکل ظاهری میلگرد اشاره دارد. بر این اساس میلگرد ساده و میلگرد آج‌دار (مارپیچی، جناقی و یا مرکب ) دو نوع میلگرد پرمصرف موجود در بازار هستند.

میلگرد آج‌دار

میلگرد آج‌دار جزء مقاطع فولادی بسیار مقاوم شناخته می‌شود و در اکثر ساختمان‌ها برای مقاوم‌سازی بیشتر بتن کاربرد دارد. آج‌های روی بدنه این میله‌ها باعث می‌شوند که بتن بهتر به میلگرد چسبیده و مقاوم‌تر شود. در بیشتر سازه‌های مرتفع مانند مجتمع‌های مسکونی برج مانند، ساختمان‌های تجاری و اداری چندین طبقه، مراکز تفریحی پر رفت و آمد و سازه‌هایی به این شکل که نیاز به مقاوم‌سازی دارند از میلگرد آج‌دار استفاده می‌شود.

میلگرد ساده

روی بدنه این نوع میلگردها هیچگونه آجی وجود ندارد؛ اما با این وجود میلگرد ساده تقریبا پرمصرف‌ترین میلگرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود. البته در صنعت ساختمان نیز می‌توان از میلگرد ساده استفاده کرد. به عنوان مثال نمای داخلی و بیرونی برخی از ساختمان‌ها که بر اساس استاندارد ISIRI 3132 ساخته می‌شوند را می‌توان با استفاده از میلگرد ساده اجرا کرد.

انواع میلگرد بر اساس گرید (میلگرد A2، A3 و A4)

دسته‌بندی میلگردها به انواع مختلف بر اساس گرید شان بیشتر برای طبقه‌بندی میلگردهای آج‌دار کاربرد دارد. این گریدها تعیین کننده نوع آج روی بدنه محصول هستند و یکی از قدیمی‌ترین استانداردهای طبقه‌بندی این محصول بوده و برگرفته از استاندارد روسیه و استاندارد ملی ایران است. برای میلگردهای آج‌دار 340، 400 و 500 به ترتیب از اصطلاح میلگرد گرید A2، A3 و A4 استفاده می‌شود.

مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید میلگرد بدانید

برای یک خرید موفق کافیست که ویژگی‌های مهم محصول از قبیل وزن، سایز، قیمت و نوع بسته‌بندی میلگرد را در انتخاب خود لحاظ کنید. در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد هر کدام از این ویژگی‌ها توضیح خواهیم داد.

وزن میلگرد

استاندارد بودن وزن میلگرد نشانه‌ای از کیفیت بالای آن است. برای اینکه مطمئن شوید وزن و طول میلگرد استاندارد است؛ بهترین روش این است که وزن و طول درج شده روی بسته‌بندی آن را با وزن و طولی که در جدول اشتال برای چنین محصولی ذکر شده مقایسه کنید. با این کار خیلی راحت می‌توانید تشخیص دهید که میلگرد انتخاب شده از نظر وزنی مطابق با استانداردهای روز دنیاست یا خیر.

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد آجدار و ساده تابعی از فاکتورهای مختلف نظیر اندازه، طول، ویژگی‌ها و نوع کاربرد محصول است و با نوسانات اقتصادی مختلف و تغییر در بازارهایی مانند بازار ارز به شدت تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از خرید ابتدا محصولی که با کاربری و میزان مقاومت مورد نیاز شما مطابق دارد را انتخاب کرده و سپس از طریق منابع معتبر، دقیقا همان محصول را استعلام قیمت کنید. به این ترتیب می‌توانید یک خرید مطمئن و به‌صرفه داشته باشید.

اندازه میلگرد

اندازه و سایز میلگردها بر اساس نوع کاربری محصول تعیین شده و حتی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. این ویژگی در واقع یک عدد است که به قطر مقطع دایره شکل میلگرد اشاره دارد. در کارخانه‌های داخلی میلگردها را در سایزهای مختلف از 8 تا 40 میلی‌متر تولید می‌کنند. البته امکان سفارش محصول با قطرهای بیشتر نیز وجود دارد. اندازه طولی اکثر میلگردها 12 متر است. این در حالی است که میلگردهایی با قطر کمتر از 10 میلی‌متر را معمولا به صورت کلاف پیچ هم تولید و به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین حتما قبل از خرید باید بدانید که برای پروژه خود نیاز به چه سایز میلگردی دارید.

نوع بسته‌بندی میلگرد

بندیل اصطلاحی است که به نوع بسته‎‌بندی میلگرد به صورت شاخه‌ای و کلاف پیچ اشاره دارد. بسته‌بندی اصولی و رعایت قوانین در این مرحله تولید باعث می‌شود که میلگردها در زمان بارگیری، حمل و تخلیه دچار آسیب نشوند. اگر در زمان خرید متوجه شدید که میلگرد بسته‌بندی درستی ندارد؛ حتما از خرید آن محصول اجتناب کنید.

کارخانه تولید میلگرد

محصولات تولیدی در کارخانه‌های مختلف از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین برای اینکه در هزینه‌های اجرای پروژه صرفه‌جویی شده و بتوانید یک سازه مستحکم و مقاوم بسازید؛ بهتر است در انتخاب تولیدکننده دقت داشته باشید.

همانطور که مشاهده کردید؛ توجه به نکاتی مانند نوع میلگرد، سایز، قیمت، وزن، استاندارد بودن و کارخانه تولیدکننده می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به شما کمک کند که با انتخاب میلگردی مناسب، سازه‌ای استاندارد، مستحکم و قوی داشته باشید.