استیل نوعی فولاد ضدزنگ است که با تکیه بر ترکیبات آلیاژی متفاوت خود، خواص مکانیکی و فیزیکی متفاوتی نیست به فولاد کربنی دارد. آلیاژ استیل برای تولید محصولات متنوعی کاربرد دارد که یکی از آنها انواع ورق استیل است. همانطور که اشاره شد؛ با استیل می‌توان ورق‌های متفاوت با کاربردهای گوناگونی تولید کرد. یکی از پرکاربردترین ورق‌های استیل موجود در بازار ورقی به نام ورق استیل 316 است که در این مقاله در مورد کاربردها و خواص آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ورق استیل 316 چیست؟

از ورق 316 در صنعت تولید آهن‌آلات به نام پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین ورق فولادی ضد زنگ یاد می‌شود. در آلیاژ مورد استفاده برای تولید این محصول از ترکیبات بسیاری استفاده می‌شود که یکی از آنها مولیبدن است. درصد مولیبدن موجود در ورق استیل 316 همان عاملی است که موجب ایجاد تفاوت بین این محصولات و ورق‌های تقریبا مشابه از نظر ظاهری شده است.

افزایش درصد این آلیاژ در ترکیب فولاد مورد استفاده برای تولید ورق 316 باعث شده است که مقاومت محصول خروجی از خط تولید در برابر خوردگی بیشتر شود. خوردگی به اتفاقی گفته می‌شود که در محیط‌های دارای کلر رخ داده و طی روند وقوع آن روی ورق شکاف یا حفره ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار بارز و فنی این نوع ورق، قابلیت شکل‌پذیری و انجام عملیات جوش‌کاری روی آن است. این قابلیت باعث شده که در جریان نورد بتوان فرم مشخصی به محصول داد و از آن در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان و حمل و نقل کاربردهای مختلفی را انتظار داشت

علاوه بر مولیبدن، از کروم و نیکل نیز با نسبت درصدی 18 به 8 در ترکیب این نوع فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. مولیبدن علاوه بر خواص بالا، موجب افزایش استحکام و حفظ خواص مکانیکی ورق در دمای بالا می‌شود. ورق استیل 316 خاصیت مغناطیسی ندارد و به همین خاطر گاهی به آن استیل نگیر نیز گفته می‌شود. این نوع استیل هم از نظر قیمتی و هم از نظر تعدد کاربرد نسبت به استیل بگیر در رتبه بهتری قرار دارد.

کاربرد ورق استیل 316

خواص ورق استیل 316

معمولا کاربرد ورق‌های مختلف ارتباط تنگاتنگی با خواص فیزیکی و شیمیایی آنها دارد. بنابراین قبل از ورود به مبحث توضیح انواع کاربرد ورق استیل 316 باید ویژگی‌های اصلی این محصول را بشناسید.

قابلیت انجام عملیات جوش‌کاری

اگر نیاز به ورقی داشتید که قابلیت جوش‌کاری داشته و مقاوم در برابر خوردگی باشد؛ حتما استیل 316 را انتخاب کنید. برخی از مجریان برای افزایش مقاومت ورق استیل در برابر خوردگی و پوسیدگی عملیات جوش‌کاری را دو مرتبه روی آن پیاده می‌کنند.

مقاومت عالی در برابر حرارت بالا

این محصول می‌تواند بدون تغییر حالت و تغییر خواص دمایی تا حدود 925 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

مقاوم در برابر خوردگی

اصلی‌ترین خاصیت این نوع فولاد ضد زنگ، مقاومت بالا در برابر خوردگی است. هر چقدر دما و حرارت محیطی که ورق در آنجا استفاده شده است بیشتر باشد؛ این مقاومت نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. بنابراین در محیط‌های شیمیایی مانند صنایع عکاسی و نساجی به دلیل همین خاصیت ضد خوردگی از ورق استیل 316 به وفور استفاده می‌شود.

ضدزنگ‌زدگی

قابلیت تحمل محیط‌هایی که حاوی کلرید، اسید سولفوریک، هیدرولیک و… هستند یکی از ویژگی‌های مثبتی است که برخی از ورق‌های استیل از جمله ورق 316 دارند. این قابلیت باعث می‌شود که ورق در برابر زنگ‌زدگی به شدت مقاوم باشد.

ورق استیل 316 چه کاربردهایی دارد؟

در استاندارد تولید محصولات فولادی به ورق‌های استیل ضد زنگ 316 گرید دریایی نیز گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری به مقاومت بالای این نوع ورق در محیط‌های نمکی و با حرارت بالا مانند سواحل باز می‌گردد. تولید و ساخت قطعات و تجهیزات در صنایع مختلف مانند صنعت نساجی، صنعت نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی مهم‌ترین کاربرد ورق استیل نگیر 316 است؛ چرا که این نوع ورق، خاصیت ضد اسیدی و مقاومت بالایی در برابر خوردگی که در این صنایع بسیار شایع است دارد. خاصیت غیر واکنشی این محصول نیز سبب شده که برای تولید و ساخت انواع تجهیزات پزشکی و جراحی نیز از آن به وفور استفاده شود.

نیکل و کرومی که در ترکیبات این نوع فولاد ضد زنگ وجود دارد موجب افزایش قابلیت آن در برابر زنگ‌زدگی شده و مقاومت ورق را در برابر دمای بالا افزایش داده است. ضمن اینکه ورق استیل 316 در برابر اسیدها، کلریدها و بازها بسیار مقاوم است و از این رو در صنعت تولید مواد غذایی نیز کاربردهای زیادی برای آن تعریف شده است. جالب است بدانید که دیگر ورق‌های استیل، در چنین محیط‌هایی تاب‌آوری بالایی ندارند و بدنه‌شان در تماس با این ترکیبات شیمیایی دچار خوردگی و حفره می‌شود.

از دیگر کاربردهای این نوع ورق استیل ضدزنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت و تولید تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات مورد استفاده در صنعت داروسازی
  • ساخت اتصالات قایق
  • طراحی و تولید انواع پنل‌های معماری ساحلی، نرده و دستگیره
  • ساخت مخازن شیمیایی مورد استفاده در صنعت حمل و نقل
  • تولید محافظ جوش‌کاری شده و قابل استفاده در فیلتر کردن آب و معادن
  • ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و پتروشیمی
  • تولید انواع فنر و اتصال‌دهنده
  • ساخت انواع مبدل حرارتی
  • تولید تجهیزات مورد استفاده در صنایع غذایی
  • ساخت قطعات کوره و تجهیزات عکاسی
  • طراحی و ساخت تجهیزات تولید خمیر کاغذ
  • تولید قطعات موتور جت در صنعت هوا و فضا
  • تولید قطعات دریچه و پمپ

همانطور که تا کنون متوجه شده‌اید؛ ورق استیل 316 یک نوع ورق فولادی ضد زنگ یا نگیر است که کاربردهای مختلفی در صنایع کوچک و بزرگ دارد. بیشتر کاربردهای این محصول جذاب، به خواص مکانیکی و شیمیایی آن مانند مقاومت و استحکام بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی وابسته هستند. به همین خاطر قیمت ورق استیل 316 نسبت به سایر محصولاتی که از نظر ظاهری تشابه زیادی با ورق 316 دارند گران‌تر است.