وقتی صحبت از کاربرد ورق استیل 316 به میشود باید اول بدانیم که فولاد ضد زنگ 316 به عنوان یکی از محبوب‌ترین گریدهای فولاد ضد زنگ یا همان استیل شناخته شده و یک ماده ایده‌آل برای ساخت مخازن نگهداری است. این نوع استیل با توجه به استحکام و مقاومت بالا در برابر خوردگی، گزینه ترجیحی بسیاری از صنایع به خصوص صنعت فرآوری مواد غذایی و صنایع پزشکی و دارویی برای ساخت مخزن است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب این گرید برای مخزن‌سازی، امکان ضدعفونی کردن آسان آن است. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در مورد کاربردها و مزایای استفاده از استیل 316 در صنعت تولید مخازن خواهید یافت.

مزایای استفاده از ورق استیل 316

برخی از مزایای کلیدی استفاده از ورق استیل 316 در طراحی و تولید انواع مخازن نگهداری به شرح زیر است:

مقاوم در برابر گرما و سرما: ورق استیل 316 حتی در دمای بیشتر از 800 درجه سانتی‌گراد نیز عملکرد خوبی دارد.

مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و سایش: در مقایسه با سایر گریدهای فولاد ضد زنگ، استیل 316 مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و سایش دارد.

مقاوم در برابر خوردگی: وجود عنصر مولیبدن در ترکیبات این نوع فولاد، مقاومت آن را در برابر تماس با مواد اسیدی، قلیایی و ترکیبات کلریدی بهبود می‌بخشد.

شکل‌دهی آسان و جوش‌پذیری بالا: ورق استیل 316 به راحتی جوش‌کاری می‌شود و نیازی به بازپخت پس از جوش ندارد. علاوه بر این به راحتی از طریق رول فرمینگ شکل می‌گیرد.

دوام عالی: این گرید استیل، استحکام کششی 515 مگاپاسکالی دارد و مقاومت در برابر خوردگی آن باعث می‌شود که نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی نداشته باشد.

ضدعفونی شدن ساده: این گرید از فولاد ضد زنگ برای ساخت مخازن صنایعی که رعایت بهداشت در آنها اولویت دارد ایده‌آل است زیرا تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن کار آسانی‌ست.

پایداری بالا: فولاد ضد زنگ گرید 316 صد در صد قابل بازیافت است.

کاربرد ورق استیل 316 در مخزن سازی

کاربرد ورق استیل 316 در مخزن‌سازی

همانطور که با خواندن مزایای بالا متوجه شده‌اید؛ ورق استیل 316 به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده، ماده اولیه بسیار خوبی برای تولید مخازن نگهداری است. در ترکیب آلیاژ مورد استفاده در ساخت این فولاد، عناصری مانند نیتروژن، نیکل، منگنز و غیره وجود دارد که خواص و ویژگی‌های متفاوتی به آن می‌بخشد و باعث گسترش دامنه کاربردهای این نوع ورق می‌شود.

یکی از مهم‌ترین خواص ورق استیل 316 این است که بسیار راحت فرم و اشکال مختلف را می‌پذیرد و می‌توان روی آن عملیات جوش‌کاری را با سهولت بسیاری انجام داد. این ویژگی برای محصولی که در صنعت مخزن‌سازی کاربرد دارد بسیار حیاتی است. این نوع ورق چند زیر مجموعه مختلف دارد. به عنوان مثال گرید 316L نسبت به گرید 316، میزان کربن کمتری داشته و در برابر عملیات جوش‌کاری انعطاف‌پذیرتر است.

در مقابل گرید 316H کربن بیشتری نسبت به گرید ساده 316 دارد و به همین خاطر در برابر حرارت بالا مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. ورق‌های استیل 316 به غیر از این سه گرید، در دو گرید دیگر 316Ti و 316N نیز به بازار عرضه می‌شوند که به ترتیب حاوی تیتانیوم و نیتروژن هستند.

ورق استیل 316 حاوی 16-18٪ کروم، 10-14٪ نیکل، 2-3٪ مولیبدن و 2٪ منگنز است. مولیبدن افزوده شده باعث می‌شود که این گرید نسبت به ورق استیل 304 در برابر خوردگی مقاوم‌تر باشد. برای مقابله با خاصیت تشکیل فریتی مولیبدن اضافه شده، مقدار نیکل بیشتری دارد. فولاد ضد زنگ 316 بیشتر در محیط های بسیار خورنده مانند مخازن حمل مواد شیمیایی و مخازن نزدیک محیط های دریایی استفاده می شود. مانند فولاد ضد زنگ 304، فولاد ضد زنگ 316 دارای درجه کربن پایین تر، 316L است. محتوای کربن کمتر نیز برای کاربردهای با دمای بالا برای جلوگیری از ایجاد حساسیت استفاده می شود.

کاربرد مخازن استیل 316 در صنعت مواد غذایی و لبنیات

در صنایع تولید مواد غذایی و محصولات لبنی مخازنی که با ورق استیل 316 ساخته می‌شوند برای نگهداری و مخلوط کردن انواع مواد غذایی و مایعات کاربرد دارند. از آنجایی که نگهداری و فرآیند تولید محصولات نهایی در این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ باید برای ساخت تجهیزات از مواد اولیه‌ای استفاده کرد که کاملا استانداردهای بهداشتی را دارا بوده و ضدعفونی کردن آنها ساده باشد.

علاوه بر این در روند تولید اکثر محصولات غذایی و لبنی، حرارت بالا نقش بسیار پررنگی دارد. ضمنا گاهی برخی از مواد اولیه مورد استفاده در خط تولید، خاصیت اسیدی و قلیایی داشته و از نظر خورندگی مقاومت بالایی دارند. بنابراین مخازنی که برای مخلوط کردن و نگهداری از این مواد به کار برده می‌شوند باید در برابر این عوامل مقاوم باشند. مخزن ساخته شده از ورق استیل 316 بهترین مخزنی است که می‌توان کارخانه‌های تولید مواد غذایی و محصولات لبنی را به آنها تجهیز کرد.

کاربرد مخازن استیل 316 در صنعت داروسازی

دارو و محصولات بهداشتی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارد. به همین خاطر باید در فرآیند تولید آنها رعایت دستورات بهداشتی در اولویت باشد. در صنعت دارو حتی بیشتر از صنعت تولید مواد غذایی و محصولات لبنی از مواد خورنده و گاها اسیدی استفاده می‌شود. بنابراین تجهیزات و وسایلی که در روند تولید استفاده می‌شود باید علاوه بر بهداشتی و استاندارد بودن، مقاومت بالایی در برابر تماس با مواد اسیدی و خورنده داشته باشند.

از طرفی در این صنعت روند تولید تحت دما، فشار و رطوبت بالا انجام می‌شود و استفاده از مواد خورنده مانند کلرید بسیار رایج است. همانطور که می‌دانید کلرید دشمن برخی از فلزات است و می‌تواند به آنها آسیبی برساند که در نهایت منجر به خرابی تجهیزات، آلودگی و ضایع شدن محصولات شود. با استفاده از تجهیزات مقاوم و ساخته شده از ورق استیل 316 می‌توان از این خسارات جلوگیری کرده و محصولات دارویی و بهداشتی باکیفیت‌تری را تولید کرد.

این نوع ورق در اثر تماس با فرآورده‌های دارویی واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و مناسب‌ترین گزینه برای ساخت تجهیزاتی مانند مخازن نگهداری است. البته در صنایع داروسازی، بیشتر از ورق‌های استیل گرید 316L استفاده می‌شود؛ زیرا این گرید استیل در برابر عوامل بیولوژیکی مقاومت بهتری دارد.

کاربرد مخازن استیل 316 در صنعت مواد شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی

در کارخانه‌های تولید انواع مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی هم به وفور از مواد خورنده استفاده می‌شود. به همین دلیل تجهیزات و مخازنی که برای حمل، ذخیره‌سازی و تولید محصول نهایی از این مواد به کار برده می‌شوند باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. ضمن اینکه شستشوی و پاک‌سازی این تجهیزات و مخازن نیز در این صنایع بسیار مهم است.

از این رو بیشتر مخازنی که در صنعت تولید مواد شیمیایی و محصولاتی مانند نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند از جنس استیل ساخته می‌شوند که در اثر تماس با مواد خورنده دچار آسیب نشوند. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، ورق استیل 316 دارای نیکل، کروم و مولیبدن بوده و به همین خاطر در برابر خوردگی و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار است. ضمنا این ورق انعطاف‌پذیری و استحکام بالایی دارد و پذیرای عملیات جوش‌کاری است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که به انتخاب اول صنعت‌کاران برای ساخت مخازن تبدیل شود.