ورق استیل 316 که به عنوان ورق فولادی ضد زنگ درجه دریایی نیز شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی است. این محصول مقاومت زیادی در برابر خوردگی و سوراخ شدن در محیط‌های تهاجمی دارد و به همین خاطر بیشتر از آن در محیط‌هایی مانند محیط در معرض آب نمک، مواد شیمیایی اسیدی یا کلرید استفاده می‌شود.

کاربردهای معمول فولاد ضد زنگ نوع 316 در ساخت منیفولدهای اگزوز، قطعات کوره، مبدل‌های حرارتی، قطعات موتور جت، تجهیزات دارویی و عکاسی، قطعات شیر و پمپ، تجهیزات پردازش مواد شیمیایی، مخازن و اپراتورها است. ما در این مقاله در مورد مهم‌ترین آنها یعنی کاربرد ورق استیل 316 در پمپ استیل صحبت می‌کنیم. برای آشنایی با دیگر کاربردهای ورق استیل 316 پیشنهاد میکنیم مقاله کاربردهای ورق استیل 316 چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

چرا استفاده از ورق استیل 316 در ساخت پمپ توصیه می‌شود؟

مهم‌ترین چالشی که صنعتگران برای تولید انواع پمپ با آن مواجه هستند؛ خوردگی ورقی است که در ساخت بدنه این محصول از آن استفاده شده است. فلزات خالص، پلیمرها، کامپوزیت‌ها و سرامیک جزء موادی هستند که به سرعت با قرار گرفتن در محیط‌های تهاجمی دچار خوردگی می‌شوند.

بنابراین برای تولید محصولی مانند پمپ که بتواند عمر نسبتا طولانی در چنین محیط‌هایی داشته و قابل استفاده در صنایع مختلف باشد؛ باید از نوعی ورق استفاده شود که خاصیت ضد خورندگی دارد. ورق استیل از نوع 316 دقیقا همان ماده‌ای است که برای این منظور مناسب است و کارایی دارد. پمپ‌های تولیدی با این ورق را می‌توان برای پمپاژ مواد غذایی اسیدی در صنعت غذا، پمپاژ آب در آپارتمان‌های چند طبقه، پمپاژ آب شور دریا، پمپاژ مواد شیمیایی، مایعات خوراکی یا اسیدی و مواردی از این دست استفاده کرد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع ورق در تولید پمپ

ورق‌های استیلی که در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شوند؛ بسته به نیاز مشتری، به 3 فرم کویل، برشی و فابریک بسته‌بندی شده و به صورت پالت شده در سطوح، ابعاد و ضخامت‌های گوناگون به بازار عرضه عرضه می‌شوند. از این محصولات، فارغ از فرم و شیوه بسته‌بندی می‌توان برای تولید پمپ‌هایی که در معرض دما و فشار زیاد هستند استفاده کرد. این نوع ورق استیل خواص متعددی مانند استحکام و مقاومت بالا و خواص مغناطیسی دارد و به همین خاطر یکی از رایج‌ترین آلیاژهای مورد استفاده در تولید انواع پمپ شناخته می‌شود. در صورت ساخت پمپ با این نوع ورق می‌توان از مزایای زیر بهره برد:

  • القای خاصیت غیر مغناطیسی به بدنه پمپ
  • افزایش استحکام پمپ در برابر دما و فشار بالا
  • افزایش جذابیت ظاهری بدنه دستگاه به دلیل براق بودن ورق‌هایی که به شیوه نورد سرد تولید می‌شوند
  • بهبود بهره‌وری انرژی
  • هزینه نگهداری پایین

آشنایی با انواع ورق استیل 316

ورق استیل 316 تقریبا پر کاربرد ترین ورق در صنایع بزرگی مانند صنعت تولید غذا و داروی و صنایع دریایی است. علاوه بر این به جهت مقاومت بالایی که این نوع ورق در برابر فرآیند تولید خمیر و کاغذ دارد؛ از آن به وفور در صنعت تولید کاغذ نیز استفاده می‌شود. این نوع ورق به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها نیز کاربردهای مختلفی دارند. رایج‌ترین انواع ورق استیل 316 عبارتند از:

  • ورق استیل 316L
  • ورق استیل 316N
  • ورق استیل 316F
  • ورق استیل 316H

هر کدام از این نوع ورق‌ها، از نظر خواص و ترکیبات شیمیایی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال فولاد ضد زنگ 316L تقریبا مشابه ورق استیل 316 است. تنها تفاوت میان این دو نوع ورق ضد زنگ، محتوای کربن موجود در ترکیب آنهاست.

میزان کربن کمتر ورق 316L باعث می‌شود که حتی مقاومت این محصول در برابر خوردگی نسبت به ورق استیل 316 بیشتر باشد. در کل گرچه ممکن است برخی از کارشناسان معتقد باشند که از ورق استیل 304 نیز می‌توان مانند ورق استیل 316 در صنعت تولید مواد غذایی استفاده کرد؛ اما به طور کلی ورق 316 در چنین محیط‌هایی مقاومت بیشتری نسبت به ورق 304 دارد.

این میزان مقاومت بالاتر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که میزان یون‌های کلرید و اسیدی بودن محموله داخل پمپ زیاد باشد. استیل 316 در برابر یون‌های کلرید استحکام بیشتری دارد. وجود مولیبدن و نیکل در آلیاژ مورد استفاده برای تولید ورق 316 باعث ایجاد این سطح از مقاومت در برابر یون‌های کلرید و محیط‌های اسیدی شده است. ترکیب شیمیایی خاصی که در این نوع ورق استفاده می‌شود؛ به خصوص میزان مولیبدن و نیکل موجود در آن باعث می‌شود که قیمت ورق استیل 316 نسبت به ورق 304 نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت ورق استیل 316 و همچنین خرید میلگرد آجدار با کارشناسان تامین کالا در ارتباط باشید.

کاربرد ورق استیل در تولید انواع پمپ

با وجود تمام این مزایا، سوال اصلی که هنوز پاسخ داده نشده است این است که در تولید چه مدل پمپی می‌توان از ورق استیل 316 به عنوان ماده اولیه استفاده کرد؟ ورق استیل 316 اکثرا ماده اولیه تولید پمپ‌های زیر است:

  • هر نوع پمپ تخلیه‌ای که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی با واریانس‌های غیرقابل پیش‌بینی دارد
  • پمپ‌هایی که در خطوط حمل مواد جامد و خورنده با PH منفی و واریانس غیرقابل پیش‌بینی به کار برده می‌شوند
  • پمپ‌های حمل مواد جامد که در سیستم‌های فاضلاب صنعتی کاربرد دارند
  • پمپ‌های شناوری که در مسیر خط فاضلاب‌های صنعتی بسیار خورنده استفاده می‌شوند
  • پمپ‌های که به کمک آنها مواد جامد بسیار سخت و خورنده جابه‌جا می‌شود
  • پمپ‌های گریز از مرکز که از آنها برای گردش آب، به عنوان سرویس تقویت‌کننده، انتقال مایع، سیستم اسپری، چیلرها، سیستم‌های شستشو و نظافت، سرمایش قالب تزریقی، اسمز معکوس، دستگاه‌های اسکرابر هوا، مبدل‌های حرارتی، سیستم‌های
  • تصفیه پمپ Jockey، برنامه‌های نصب شده، خدمات عمومی آب و مواردی از این استفاده می‌شود

اهمیت استفاده از ورق با کیفیت در تولید پمپ

در زمان خرید هر نوع پمپی، باید به شاخص‌های فنی محصول از جمله قدرت موتور توجه کنید؛ اما از آنجایی که ماندگاری و طول عمر این دستگاه رابطه مستقیمی با جنس و آلیاژ به کار رفته در تولید بدنه آن دارد؛ باید هنگام انتخاب نسبت به این فاکتور نیز حساس باشید. مقاومت بدنه دستگاه در برابر عواملی مانند میزان PH محیط، دما، اکسیژن و میزان خورندگی محموله بسیار حائز اهمیت است. بنابراین اگر قرار است برای صنعتی پمپ بخرید که محیط آن دائما در معرض این عوامل است؛ انتخاب دستگاهی که بدنه مستحکم و مقاومی دارد برگ برنده شماست.