اتصال فلنجی روشی برای اتصال لوله‌ها، شیرآلات، پمپ‌ها و سایر تجهیزات به یکدیگر برای تشکیل یک سیستم لوله‌کشی یکپارچه است. با استفاده از این روش اتصال، امکان دسترسی آسان به بخش‌های مختلف سیستم پایپینگ جهت تمیزکاری، بازرسی یا اصلاح خرابی‌ها فراهم است. فلنج نوعی اتصال است که در این شیوه برقراری ارتباط از آن به عنوان رابط استفاده شده و معمولا به صورت جوشی یا پیچی تولید می‌شود.

اتصالات فلنجی با پیچ و مهره کردن دو فلنج به یکدیگر که وسط آنها یک واشر یا همان گسکت وجود دارد این ارتباط را برقرار می‌کنند. توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات تکمیلی بیشتری را در مورد انواع فلنج‌ها و کاربرد آنها در صنایع مختلف به دست آورید.

متریال مورد استفاده برای تولید فلنج

فلنج‌ها را می‌توان با مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، چدن، آلومینیوم، برنج، برنز، پلاستیک و… تولید کرد؛ اما بیشترین متریال مورد استفاده برای ساخت این مدل رابط، فولاد کربنی و استیل است. علاوه بر این برخی از فلنج‌ها مانند دیگر اتصالات و لوله‌ها، برای اهداف خاصی طراحی و تولید می‌شوند و به همین خاطر ممکن است نیاز به استفاده از متریال خاصی در فرایند ساخت آن باشد. اما طبق یک قانون کلی جنس فلنج اساسا باید هم جنس با لوله‌ای باشد که برای اجرای خط استفاده شده است.

آشنایی با انواع اتصال فلنجی

فلنج‌ها در مقایسه با سایر اتصالات مکانیکی دارای قابلیت حمل لحظه‌ای بالایی هستند. این ویژگی یک شاخص بسیار مهم برای سیستم‌هایی مانند خطوط زیرزمینی انتقال آب است که به دلیل تغییرات دما و فشار موجود در لوله در برابر خمش جانبی آسیب‌پذیر هستند. انواع مختلفی از اتصالات فلنجی در بازار وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

فلنج لبه‌دار یا برآمده یا Raised Face (RF): سطح این مدل از فلنج‌ها نسبت به حاشیه دور که سوراخ‌ها در آن واقع شده‌اند برآمدگی دارد. یکی از مزایای اصلی این مدل اتصال فلنجی، امکان استفاده از هر نوع واشر برای آب‌بندی آن است.

فلنج رینگ جوینت یا Ring Joint Face (RTJ): این نوع فلنج رینگی که بیشتر از آن در خطوط پرفشار و در معرض دمای بالا استفاده می‌شود؛ دارای شیاری است که در آن یک واشر فلزی برای آب‌بندی بیشتر اتصال قرار می‌گیرد.

فلنج تخت یا Flat Face (FF): فلنج‌های تخت دارای یک سطح صاف و یکنواخت هستند که باعث می‌شود واشر یا همان گسکت با تمام سطح فلنج تماس داشته باشد.

فلنج روزه‌ای یا Threaded Flange: روی سطح بدنه داخلی این فلنج‌ها دنده‌هایی وجود دارد که روی لوله پیچ شده و نیازی به استفاده از عملیات جوش‌کاری ندارد. فقط کافیست که سایز دهانه فلنج با سایز لوله یکسان باشد.

فلنج گلودار یا Weld Neck Flange: فلنج‌های گلودار یک بخش مخروطی شکل مانند گردن دارند و مثل فلنج جوینت برای نصب آنها باید از عملیات جوش لب به لب استفاده کرد. با این حال یکپارچگی که در خط ایجاد می‌کنند؛ عملکرد عالی که در خطوط پر پیچ و خم دارند و توانایی استفاده از آنها در سیستم‌های در معرض فشار و دمای بالا، این مدل از فلنج‌ها را به گزینه‌ای پیشرو برای اجرای هر نوع خط لوله‌کشی تبدیل کرده است.

فلنج ساکت ولد یا Socket Weld Flange: برای اتصال این فلنج باید هم از داخل و هم از خارج عملیات جوش‌کاری را روی محل اتصال انجام دهید تا مقاومت استاتیکی افزایش پیدا کند. این نوع فلنج‌ برای استفاده در سیستم‌هایی که قطر لوله به کار رفته در آن کم و فشار کاری بالاست کارایی دارد.

فلنج کور یا Blind Flange: فلنج کور یک صفحه تخت است که برای انسداد مسیر لوله‌کشی از آن استفاده می‌شود. در واقع فلنج‌های کور اساسا از یک دیسک خالی تشکیل شده‌اند که قابلیت پیچ و مهره شدن روی لوله را دارد. با این وسیله می‌توان انتهای خط را بست و مسدود کرد.

فلنج اسلیپون یا Slip On Flange: فلنج‌های اسلیپون جزء اتصالات فلنجی بسیار کاربردی هستند که در طیف متنوعی از اندازه‌ها تولید می‌شوند. از این محصولات متنوع می‌توانید در سیستم‌هایی که نرخ جریان و فشار کاری بالایی دارند استفاده کنید. نصب این مدل اتصال فلنجی به لوله کمی فنی‌تر و پیچیده‌تر است؛ زیرا برای محکم کردن فلنج روی لوله به جوش دو طرفه نیاز دارید.

به غیر از مواردی که در بالا به شما معرفی شدند؛ مدل‌های دیگری نیز از این نوع اتصال در بازار وجود دارد. اما نمونه‌های معرفی شده نسبت به دیگر فلنج‌ها کارایی بیشتری در صنایع مختلف دارند.

انواع فلج از نظر جنس:

  1. فلنج استیل
  2. فلنج فولادی

کاربرد انواع فلنج چیست؟

با وجود اینکه استفاده از اتصالات فلنجی برای اجرای یک سیستم پایپینگ در مقایسه با اتصالات جوشی هزینه پروژه را افزایش می‌دهد؛ اما مزایایی که این مدل از اتصالات دارند باعث شده که در بسیاری از صنایع، به خصوص صنایع حساس و بزرگ، به جای اتصالات جوشی از اتصالات فلنجی برای برقراری ارتباط در سیستم‌های لوله‌کشی استفاده شود. به طور کلی اتصالات فلنجی 3 مزیت عمده و مهم به شرح زیر دارند:

  • قابل استفاده برای ایجاد تغییر در سایز و جنس لوله
  • امکان اتصال به لوله‌هایی که نیاز به جداسازی آن از خط داریم
  • امکان اتصال به دیگر اجزای سیستم پایپینگ مانند شیرآلات و پمپ‌ها

همانطور که گفته شد؛ این مزایا سبب شده که اتصالات فلنجی در صنایع مختلف از جمله صنایع زیر کارایی داشته باشند:

  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت آب و فاضلاب
  • صنعت تولید محفظه خلاء
  • اتصال دکل‌های مخابراتی
  • صنایع غذایی
  • تاسیسات هسته‌ای

برای اطلاع بیشتر از انواع فلنج و کاربرد آن در صنایع روی لینک کلیک کنید!

فلنج‌ها از نظر جنس، کارایی، فرم بدنه، شیوه اتصال، سایز و مواردی از این دست به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این موضوع می‌تواند موجب شود که انتخاب نوع مناسب فلنج برای مشتری به پروسه پیچیده‌ای تبدیل شود. بنابراین حتما توصیه می‌شود که قبل از خرید این محصول، با یک فرد متخصص در زمینه انواع فلنج و کارایی هر کدام در سیستم‌های پایپینگ مشورت کنید. کارشناسان ما در بخش پاسخگویی تلفنی مجموعه تامین کالا، آماده ارائه این خدمات مشاوره به صورت تلفنی به مشتریان عزیز هستند. بنابراین قبل از اقدام به خرید هر نوع فلنجی، حتما با همکاران ما در تماس باشید. همچنین جهت اطلاع از قیمت اتصالات میتوانید روی لینک کلیک کنید