استیل گرید 304 و 316 هر دو نوعی فولاد ضد زنگ هستند و در صنایع گسترده کاربردهای متنوعی دارند. ورق استیل گرید 304 رایج‌ترین درجه فولاد ضد زنگ است و از آن به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ زیرا هم فلزی بادوام است و هم به راحتی به اشکال مختلف مانند ورق، میلگرد و لوله تبدیل می‌شود.

این در حالی است که مقاومت استیل گرید 316 در برابر مواد شیمیایی و محیط‌های دریایی در معرض نمک، آن را به یک انتخاب محبوب در میان تولیدکنندگان محصولات مقاوم در این محیط‌ها تبدیل کرده است. با ما در ادامه این مقاله همراه شوید تا با خواص استیل گرید 304 و 316 بیشتر آشنا شوید.

استیل بر اساس چه فاکتوری به گریدهای مختلف تقسیم می‌شود؟

به طور کلی پنج کلاس فولاد ضد زنگ در بازار وجود دارد که بر اساس ساختار کریستالی (نحوه چیدمان اتم‌های آنها) به گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. از بین این پنج کلاس استیل، فولاد ضد زنگ 304 و 316 در کلاس آستنیتی قرار دارند. ساختار فولادهای ضد زنگ درجه آستنیتی به صورتی است که به آنها خواص غیر مغناطیسی داده و از سخت شدنشان توسط عملیات حرارتی جلوگیری می‌کند.

خواص و کاربردهای استیل گرید 304

آلیاژ مورد استفاده در تولید این مدل استیل متشکل از کربن، منگنز، سیلیکون، فسفر، گوگرد، کروم، نیکل و نیتروژن است. نقطه ذوب استیل 304 حدودا 1450 درجه سانتی‌گراد و میزان کربن موجود در آن 0.08 است.

در صنعت تولیدات لوازم پزشکی معمولاً از این گرید استیل استفاده می‌شود؛ زیرا این ماده قادر است مواد شیمیایی تمیز کننده قوی که برای ضد عفونی کردن ابزارهای پزشکی از آنها استفاده می‌شود را بدون خوردگی تحمل کند. این نوع استیل به عنوان یکی از معدود آلیاژهایی شناخته می‌شود که با مقررات بهداشتی سازمان غذا و دارو آمریکا برای استفاده در صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی مطابقت دارد.

به طور کلی معمولا از ورق استیل 304 برای تولید تجهیزات آماده‌سازی غذا مانند ساخت دستگاه‌ها سرخ‌کن و کانترهای صنعتی استیل، تجهیزات آشپزخانه مانند ظروف پخت و پز، تجهیزات مرتبط با صنعت ساختمان مانند سایدینگ، آسانسور و کابین دوش و همچنین تولیدات پرمصرف در صنعت پزشکی مانند ابزارهای جراحی استفاده می‌شود.

خواص و کاربردهای استیل گرید 316

استیل گرید 316 از نظر خواص شیمیایی و مکانیکی مشابه فولاد ضد زنگ گرید 304 است. از نظر ظاهری این دو نوع فلز کاملا یکسان به نظر می‌رسند. با این حال، ترکیب شیمیایی گرید 316 که از 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن تشکیل شده؛ تفاوت‌های زیادی بین این دو محصول ایجاد کرده است.

اضافه شدن مولیبدن به ترکیبات استیل گرید 316 آن را نسبت به آلیاژهای مشابه در برابر خوردگی بسیار مقاوم‌تر کرده است. به همین دلیل این نوع استیل به دلیل مقاومت بالای خود در برابر خوردگی، یکی از فلزات اصلی برای تولید محصولاتی است که دائما در معرض محیط‌‍‌های نمکی و دریایی قرار دارند.

همچنین فولاد ضد زنگ 316 به دلیل دوام و مقاومت بالا در برابر تماس با مواد شیمیایی تمیز کننده و ضدعفونی‌کننده برای تولید محصولاتی که در بیمارستان‌ها کاربرد دارند و باید دائما ضدعفونی شوند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت تجهیزات مخصوص انتقال آب مانند دیگ بخار و آبگرمکن، قطعات دریایی مانند ریل و نردبان قایق، تجهیزات پزشکی و تجهیزاتی که در معرض محیط‌های شیمیایی هستند؛ مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای ورق استیل 316 محسوب می‌شوند.

میزان مقاومت استیل ضد زنگ گرید 304 و 316 در برابر حرارت

مقاومت حرارتی فاکتور مهمی است که باید هنگام مقایسه گریدهای مختلف فلزات به خصوص فلزات گروه استیل در نظر گرفته شود. گرچه محدوده ذوب استیل 304 حدود 50 تا 100 درجه فارنهایت بالاتر از گرید

  • 316 است؛ اما هر دو محصول مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارند. این مدل از استیل‌ها در دمای بین 870 درجه سانتی‌گراد (1500 درجه فارنهایت) و 925 درجه سانتی‌گراد (1697 درجه فارنهایت) اکسید می‌شوند. خصوصیات این دو مدل فلز از نظر میزان مقاومت در برابر حرارت به طور کلی عبارتند از:
  • گرید 304: گرمای زیاد را به خوبی تحمل می‌کند؛ اما قرار گرفتن مداوم در دمای بین 425 تا 860 درجه سانتی‌گراد (797 تا 1580 درجه فارنهایت) ممکن است باعث خوردگی آن شود.
  • گرید 316: این مدل استیل در دماهای بالاتر از 843 درجه سانتی‌گراد (1550 درجه فارنهایت) و زیر 454 درجه سانتی‌گراد (850 درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارد.

تفاوت استیل 304 با 316 از نظر قیمت

معمولا قیمت استیل گرید 316 از فولاد ضد زنگی که بر اساس استاندارد گرید 304 تولید شده است گران‌تر است. اما واقعا چه عواملی باعث ایجاد این اختلاف قیمت بین دو محصولی می‌شود که از نظر ظاهری تشابه زیادی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی می‌توان گفت که افزایش مقدار نیکل و افزودن مولیبدن به ترکیبات آلیاژ مورد استفاده در تولید استیل گرید 316 باعث می‌شود که قیمت این محصول گران‌تر از گرید 304 باشد. به طور متوسط ​​قیمت فولاد ضد زنگ 316 در بازارهای جهانی حدودا 40 درصد بالاتر از قیمت استیل گرید 304 است.