یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند در انتخاب لوله برای یک پروژه پایپینگ به خریداران کمک کند؛ دانست وزن دقیق هر محصول نسبت به سایز آن است. به بیان ساده‌تر از آنجایی که هر لوله‌ای مناسب برای یک کاربری خاص است؛ قبل از استعلام قیمت لوله و اقدام به خرید این محصول باید بدانید که با توجه به وزن، نیاز به لوله سنگین دارید یا سبک. در این مقاله جدول محاسبه وزن الکترود نسبت به سایز و ضخامت لوله را میتوانید بررسی کنید.

لوله‌های سبک به نوعی از لوله گفته می‌شود که اکثرا از آن برای ساخت لوازم خانگی و تزئینی استفاده می‌شود. به این نوع لوله‌ها لوله مبلی نیز می‌گویند. از طرفی برای مصارف جدی‌تر و صنعتی‌تر مانند اجرای سیستم پایپینگ در صنایع بزرگی مانند نفت و گاز باید از لوله‌های سنگین استفاده شود. به طور کلی چندین روش مختلف وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها وزن لوله‌های سبک و سنگین را محاسبه کنید. در ادامه این مقاله علاوه بر ارائه جدول استاندارد وزنی این محصولات، توضیحات تکمیلی و مفیدی را در مورد این روش‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

جدول وزنی لوله‌های فولادی

در جدول زیر می‌توانید نسبت وزن به سایز لوله‌های فولادی پرکاربرد و پرفروش بازار را مشاهده کنید.

فرمول محاسبه وزن لوله

علاوه بر جدول بالا، روش مطمئن دیگری نیز برای محاسبه وزن لوله وجود دارد. در این روش باید ابعاد لوله مورد نظر خود را در یک فرمول خاص جایگذاری کنید. این فرمول عبارت است از:
وزن لوله فولادی بر اساس کیلوگرم = ((قطر بیرونی – ضخامت لوله)*ضخامت لوله*3.14*طول*چگالی)/100

در این جدول برای جایگذاری فاکتورهای قطر و ضخامت لوله باید از واحد اندازه‌گیری میلی‌متر، برای طول آن از واحد اندازه‌گیری متر و چگالی لوله از واحد اندازه‌گیری کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب استفاده کنید. چگالی یکی از خاص‌ترین فاکتورها در این فرمول است که بسته به جنس لوله می‌تواند متفاوت باشد.

برای اندازه‌گیری قطر لوله نیاز به محاسبات ریاضی دارید؛ بنابراین اگر خریدار مبتدی هستند و به مسائل ریاضی آشنایی ندارید ممکن است این روش محاسبه وزن لوله برای شما مناسب نباشد. در این شرایط مناسب‌ترین روش برای دستیابی به عدد وزنی لوله، استفاده از جداولی است که در بخش قبلی به آنها اشاره شد.

جدول وزن لوله‌های گازی

برای محاسبه وزن لوله‌هایی که به لوله گازی معروف هستند می‌توانید از همان فرمولی که در بخش قبلی ذکر شده استفاده کنید. در واقع شما با دسترسی به اندازه‌ها و ابعادی مانند قطر و ضخامت لوله خیلی راحت و سریع می‌توانید تخمین بزنید که هر سایز لوله گازی باید چقدر وزن داشته باشد. برخی از نرم‌افزارها نیز امکان محاسبه آنلاین وزن هر نوع لوله‌ای به خصوص لوله‌های گازی را برای شما فراهم می‌کنند.

جدول وزن لوله‌های فولادی بدون درز یا همان مانیسمان

همانطور که قطعا می‌دانید؛ لوله‌ها به دو دسته درزدار و بدون درز یا همان مانیسمان تقسیم می‌شوند. هر کدام از این محصولات نیز با توجه به میزان مقاومت‌شان، کاربرد مشخصی دارند. برای محاسبه وزن لوله‌های مانیسمان هم مانند دیگر محصولات مشابه می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره شد استفاده کرده و به راحتی به عدد مد نظر خود دست پیدا کنید.

استفاده از نرم‌افزار برای محاسبه وزن لوله

به غیر از دو روشی که در سطور بالا آموزش داده شدند؛ یک روش فوق‌العاده ساده دیگر نیز برای محاسبه این عدد وجود دارد. بسیاری از نرم‌افزارهایی که برای انجام این کار طراحی شده‌اند می‌توانند به شما کمک کنند که فقط با یک جایگذاری ساده اعداد بتوانید وزن محصول مورد نظر خود را به دست آورید.

چرا محاسبه وزن لوله تا این حد اهمیت دارد؟

وزن یکی از فاکتورهای اساسی است که برای تعیین قیمت محصولاتی مانند قیمت لوله فولادی و غیر فولادی از آن استفاده می‌شود. بنابراین برای اینکه خریدی به‌صرفه و متناسب با نیاز و بودجه خود داشته باشید؛ بهتر است که قبل از ثبت سفارش بدانید که به چه سایز لوله با چه وزنی نیاز دارید. بعد از محاسبه وزن می‌توانید عدد حاصله را با وزنی که روی باسکول نشان داده می‌شود مقایسه کرده و نسبت به کیفیت تولید محصول و انطباق آن با استانداردهای جهانی مطمئن شوید.

آیا نحوه محاسبه وزن انواع لوله با یکدیگر متفاوت است؟

همانطور که در بخش‌های مختلف این مقاله مشاهده کردید؛ روش محاسبه وزن لوله بر اساس فاکتور هایی مانند قطر و ضخامت آن انجام شده و هیچ ارتباطی به جنس بدنه محصول ندارند. بنابراین شما می‌توانید از همین روش‌های مشترک برای محاسبه وزن تمامی محصولاتی که تحت عنوان لوله سبک و سنگین تولید و به بازار عرضه می‌شوند استفاده کنید.

بهترین فرمول برای محاسبه وزن لوله چیست؟

اگر می‌خواهید از وزن دقیق محصولی که قصد خرید آن را دارید مطلع شوید؛ بهترین روش استفاده از فرمول زیر است:
وزن لوله فولادی بر اساس کیلوگرم = ((قطر بیرونی – ضخامت لوله)*ضخامت لوله*3.14*طول*چگالی)/100

کاربرد جدول وزن لوله چیست؟

از آنجایی که وزن و قیمت در محصولی مانند لوله یک رابطه مستقیم با یکدیگر دارند؛ بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید و ثبت سفارش کنید؛ با نحوه محاسبه وزن لوله آشنا شوید. استفاده از جداولی که در ابتدای این مقاله برای شما به نمایش درآوردیم؛ ساده‌ترین و آسان‌ترین روش دستیابی به وزن انواع لوله است.

علاوه بر جدول فوق‌الذکر، فرمول ساده‌ای نیز وجود دارد که در بخش قبلی به آن اشاره شد و به کمک آن می‌توان وزن هر نوع لوله‌ای را به صورت تخمینی و نزدیک به عدد دقیق به دست آورد. اگر به جدول و نرم‌افزار ماشین حسابی دسترسی ندارید؛ می‌توانید از طریق متر و کولیس، طول و ضخامت لوله مورد نظر را اندازه‌گیری کرده و طبق این فرمول محاسبه کنید که وزن محصول چقدر باید باشد.