لوله اسپیرال چیست؟

این مدل لوله که به لوله درز جوش مارپیچی نیز معروف است؛ برای اولین بار در دهه 60 میلادی به تولید انبوه رسید. قبل از ورود این مدل لوله فولادی به بازار، در بیشتر صنایع از لوله‌های درزدار دیگر استفاده می‌شد. البته هنوز هم برخی از لوله‌های درزدار نسبت به لوله‌های اسپیرال کاربرد بیشتری دارند؛ اما آمارها نشان می‌دهند که طی چند سال گذشته استفاده از لوله فولادی اسپیرال در صنایع مختلف در حال افزایش است. این محصول به نوعی از لوله فولادی گفته می‌شود که با روشی با همین نام تولید می‌شود.

در روش تولید اسپیرال، ورق فولادی تحت عملیات نورد گرم قرار گرفته و شکل مارپیچی پیدا می‌کند. ابعاد این مدل از لوله‌ها می‌تواند بین 8 تا 120 اینچ متغیر باشد؛ اما نکته بسیار مهمی که در مورد آنها وجود دارد کیفیت‌شان است که قابلیت رقابت با کیفیت بهترین لوله‌های درزدار موجود در بازار را دارد. در نصب و استفاده از این لوله‌ها، دقت مرحله جوش‌کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چقدر عملیات جوش‌کاری دقیق‌تر و باکیفیت‌تر انجام شود؛ دیواره‌های لوله در برابر فشار وارده مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند.

لوله اسپیرال چه مزایایی دارد؟

عدم وجود محدودیت در تولید محصول با طول زیاد، اصلی‌ترین مزیت لوله اسپیرال محسوب می‌شود. علاوه بر این خواص مکانیکی عالی این لوله باعث می‌شود که از قدرت و استحکام بالایی برخوردار باشد. لوله اسپیرال یکی از مقاوم‌ترین لوله‌های صنعتی در برابر شکستگی و ترک‌خوردگی است و قدرت شکل‌گیری و فرم‌پذیری بالایی نیز دارد. این خاصیت باعث می‌شود که هنگام نصب لوله‌های اسپیرال به هیچ عنوان نیاز به عملیات خم‌کاری ماشینی نداشته باشید. بنابراین هر کجا که نیاز است حین نصب لوله به سادگی خم شود؛ بهتر است از لوله اسپیرال استفاده کنید.

از نظر قیمتی نیز لوله اسپیرال نسبت به دیگر محصولاتی که خواص مشابه دارند گزینه به‌صرفه‌تری است؛ چرا که به طور کلی هزینه تولید این محصول کم است و تولیدکننده برای ساخت آن نیاز به تجهیزات گران قیمت و پیچیده‌ای ندارد. قابلیت تولید تا قطر 120 اینچ یکی دیگر از مزایای لوله اسپیرال محسوب می‌شود.

انعطاف در فرآیند تولید، یکی دیگر از مزایای مهم این محصول است. لوله اسپیرال را می‌توان با قطرهای مختلف و با استفاده از ورق‌های فولادی یکسان تولید کرد. در کنار تمام این مزایا، احتمال گسترش ترک روی بدنه لوله اسپیرال نسبت به دیگر لوله‌ها کمتر است و در صورتی که ترکی ایجاد شود؛ شانس سرایت آن به دیگر قسمت‌های لوله به شدت پایین‌تر از سایر لوله‌های فولادی است. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت فشار کمتر
  • نشت هوای کمتر
  • افزایش راندمان انرژی
  • نصب راحت و ساده
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر نسبت به دیگر لوله‌ها
  • قابلیت تولید در بازه زمانی کوتاه‌تر

معایب لوله اسپیرال چیست؟

در کنار تمام این مزایا، لوله اسپیرال معایبی نیز دارد. به عنوان مثال گاهی پیش می‌آید که در خط تولید، سطح مقطع محصول به جای دایره به شکل بیضی در بیاید. علاوه بر این مشکل که مربوط به فرآیند تولید است؛ این محصول معایب دیگری نیز دارد. به عنوان مثال امکان رخ دادن چروکیدگی در این نوع لوله‌ها نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر است.

لوله اسپیرال چه کاربردهایی دارد؟

گرچه در طول چند دهه اخیر بیشتر از لوله اسپیرال در صنعت تولید و انتقال نفت و گاز استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر و با بهبود کیفیت تولید، استفاده از لوله اسپیرال در صنایع دیگر نیز رواج پیدا کرده است. اصلی‌ترین کاربرد این محصول، اجرای خطوط انتقال نفت و گاز است؛ اما امروزه در بسیاری از استان‌های کشور از لوله اسپیرال برای انتقال آب نیز استفاده می‌شود.

در کنار این کاربردهای مهم، در حال حاضر لوله اسپیرال در صنعت ساختمان نیز به کار برده می‌شود. سیستم گرمایش اکثر ساختمان‌های بزرگ مانند بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، انبارها و مراکز عمومی با استفاده از همین لوله‌ها اجرا می‌شود. همچنین برای سیستم تهویه مطبوع یا HVAC در ساختمان‌های بزرگ نیز استفاده از لوله اسپیرال هم کاربردی‌تر و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

در کنار این کاربردها می‌توان از لوله اسپیرال در صنایع دیگر مانند صنعت تولید مواد شیمیایی، صنعت برق، آب و فاضلاب، انرژی حرارتی، لایه روبی پل و سازه‌های فلزی، سیستم‌های گرمایشی و مواردی از این قبیل نیز به راحتی استفاده کرد. مقاومت بالای این لوله‌های فولادی در برابر فشار باعث شده که در صنعت حمل و نقل و بخصوص برای جابه‌جایی، بارگیری و حمل مواد فله از طریق وسایل نقلیه باری نیز از این محصول کاربردی و مقاوم استفاده شود.

چه عواملی روی قیمت لوله اسپیرال موثر هستند؟

حال که با مزایا و معایب این مدل لوله فولادی آشنا شدید؛ بهتر است فاکتورهایی که روی قیمت آن اثرگذار هستند را نیز بشناسید. اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند قیمت لوله اسپیرال را دستخوش تغییر کند؛ کیفیت ورق فولادی است که در خط تولید استفاده شده است. علاوه بر این کیفیت عملیات جوش نیز می‌تواند قیمت لوله اسپیرال را تغییر دهد. هر چقدر عملیات جوش‌کاری انجام شده بر روی این لوله‌ها باکیفیت‌تر باشد؛ بدنه مقاوم‌تر شده و قیمت محصول نیز افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر کیفیت جوش‌کاری، نوع ورق فولادی به کار رفته برای ساخت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تعیین‌کننده قیمت لوله اسپیرال باشد. استفاده از ورق‌های فولادی خارجی و وارداتی طبیعتا موجب افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود؛ البته این به این معنی نیست که لوله‌های ساخته شده با ورق‌های ایرانی بی‌کیفیت هستند؛ بلکه اگر از ورق‌های استاندارد استفاده شود محصول نهایی قابل رقابت به لوله‌هایی که با ورق خارجی ساخته می‌شود نیز خواهد بود.

بنابراین این شما هستید که به عنوان مشتری تصمیم می‌گیرید که بر اساس بودجه در نظر گرفته شده؛ کدامیک از محصولات را انتخاب کنید. شما مشتریان عزیز می‌توانید برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای این محصول، با شماره‌های درج شده در بالای همین صفحه تماس گرفته و با کارشناسان فروش مجموعه تامین کالا مشورت کنید.