لیستوفر اصطلاحی در صنعت تولید محصولات فولادی است که در زبان انگلیسی به اختصار به آن BBS می‌گویند. Bar Bending Schedule در واقع همان برنامه خمش میلگردها یا جدول زمانبندی میلگرد است که در آن به فهرستی از مشخصات میلگردهای تقویتی جهت ساخت یک سازه بتن مسلح اشاره شده است.

در این جدول تمام مشخصات مورد نیاز خریداران میلگرد مانند قطر، شکل خمش، طول هر قسمت خم شده و مستقیم، زوایای خمش، طول کل هر میله و تعداد هر نوع میله آورده شده است. در این مقاله بیشتر در مورد اهمیت مفهوم لیستوفر و تاثیر آن بر روی قیمت میلگرد توضیح می‌دهیم.

برای آگاهی از قیمت میلگرد آجدار و خرید میلگرد آجدار با کارشناسان تامین کالا در ارتباط باشید.

چرا تهیه جدول لیستوفر میلگرد اهمیت دارد؟

برای اینکه تشخیص دهید برای یک ساختمان به چه مقدار میلگرد نیاز دارید؛ می‌توانید از جدول لیستوفر استفاده کنید. با استفاده از این جدول هم میزان ضایعات میلگرد حین کار کمتر شده و هم محاسبات مربوط به برش و خم میلگردها راحت‌تر خواهد شد. با دسترسی به این جدول شما می‌توانید عملیات برش و خمش میلگردها را قبل از حمل و در محل انبار انجام دهید.

بنابراین وقتی جدول لیستوفر در اختیار داشته باشید؛ علاوه بر اینکه به راهنمای خوبی برای خم‌کاری و برش این میله‌های فولادی دسترسی دارید؛ می‌توانید سرعت اجرای پروژه و هزینه حمل را کاهش دهید

کاربردهای جدول لیستوفر میلگرد

برای اینکه الزامات و قوانین مربوط به مرحله آرماتوربندی را در ساخت یک سازه اسکلت بتنی رعایت کنید؛ باید به ابزاری برای سازماندهی میلگردها دسترسی داشته باشید. جدول لیستوفر در واقع همان ابزار است که کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای جدول لیستوفر میلگرد اشاره می‌کنیم:

  • برش و خم‌کاری میلگردها در مرحله آرماتوربندی
  • نصب سریع‌تر آرماتورها
  • جلوگیری از پرت شدن میلگرد به اطراف
  • کمک به متره‌کننده
  • افزایش سرعت محاسبات مترور

دانلود رایگان نمونه جدول لیستوفر میلگرد

مزایای استفاده از جدول لیستوفر میلگرد

اگر در کنار استفاده از جدول لیستوفر، مرحله آرماتوربندی را بر اساس اطلاعات دقیق و یک نقشه از پیش تعیین شده انجام دهید؛ نه تنها کیفیت ساخت افزایش پیدا می‌کند بلکه در هزینه و زمان اجرای پروژه نیز تا حدود زیادی صرفه‌جویی خواهد شد. در این بخش به صورت تخصصی‌تر در مورد مزایای جدول لیستوفر در صنعت ساختمان صحبت می‌کنیم:

  • انجام برش و خمش میلگردها در محل انبار کارخانه اصلی‌ترین مزیت دسترسی به جدول لیستوفر است. به این ترتیب میلگردها به صورت آماده به محل اجرا پروژه می‌رسند و سرعت برپایی ساختمان افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه دیگر نیازی نیست به
  • عنوان پیمانکار برای خمش میلگردها به کارگر دستمزد اضافه پرداخت کنید. خمش میلگرد در محل کارخانه باعث می‌شود که ضایعات میلگرد بین 5 تا 10 درصد کاهش پیدا کند.
  • اگر از استاندارد Fe500 در زمان استفاده از این جدول پیروی کنید؛ در مقایسه با زمانی که کار را بر اساس استاندارد Fe 415 انجام می‌دهید؛ فولاد 10 درصد بیشتر تقویت می‌شود.
  • انجام مرحله برش در کارخانه باعث می‌شود که کنترل کیفیت روی خروجی اعمال شود و کیفیت سازه به استانداردها نزدیک‌تر باشد.
  • برای محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز جهت برپایی یک سازه می‌توانید از این جدول استفاده کرده و برآورده دقیق‌تری داشته باشید.
  • با محاسبه دقیق میزان مصرف میلگرد، نیازی به محلی برای نگهداری از میلگردها جهت اجرای فازهای بعدی پروژه ندارید. این موضوع به تنهایی می‌تواند میزان ضایعات ناشی از نگهداری غیر اصولی را تا حدود زیادی کاهش دهد.
  • برآورده دقیق میلگرد مورد نیاز، برای جلوگیری از سرقت و دزدی بسیار مفید است.
  • همزمان با انجام مرحله برش و خم‌کاری میلگردها در کارخانه، می‌توانید فازهای دیگر پروژه مانند حفاری را انجام دهید و سرعت اجرا را به شدت بالا ببرید.
  • برش و خم‌کاری میلگرد در کارخانه بر اساس اطلاعات جدول لیستوفر به مجریان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند الزامات کمی و کیفی ساخت را رعایت کنند.
  • با اندازه‌گیری کمیت میلگرد مورد نیاز، در صورت افزایش تورم، بهتر می‌توان پروژه را پیش برد و به صورت بهینه هزینه کرد.
  • اگر میلگردها با استفاده از این جدول برش داده و خم شوند؛ مهندسان برای قرار دادن آنها داخل بتن و بازرسی این فاز از پروژه کار ساده‌تری پیش روی دارند.
  • کار تهیه صورت‌حساب کارهای ساختمانی هم برای مشتریان و هم برای پیمانکاران ساده‌تر می‌شود.
  • با استفاده از این جدول، مقدار میلگرد مورد نیاز با استفاده از فرمول‌های مهندسی و کدهای استاندارد انجام شده و خبری از تخمین تقریبی میلگرد نیست.
  • انجام برش و خمش میلگردها به صورت مکانیزه نیاز شما به نیروی کار ماهر را کاهش داده و باعث می‌شود میلگردها با دقت بیشتری برش بخورند و خم شوند. ضمن اینکه انجام این فاز از پروژه به صورت مکانیزه سبب می‌شود که هزینه بتن‌کاری برای هر واحد کمتر شود و ساختمان با بهای تمام شده پایین‌تری به مرحله بهره‌برداری برسد.

نرم‌افزار تهیه لیستوفر میلگرد

این جدول در گذشته به صورت دستی تهیه می‌شد؛ اما در حال حاضر با توسعه نرم‌افزارهای عمومی مانند اکسل می‌توان جدول لیستوفر را به صورت کامپیوتری نیز تهیه کرد. البته برای تهیه این جدول نرم‌افزارهای تخصصی نیز در بازار وجود دارد که هم سریع‌تر و هم دقیق‌تر هستند.

با استفاده از این نرم‌افزارها شما می‌توانید ضایعات را حین خم و برش کاهش داده و به صورت اتوماتیک میزان میلگرد مصرفی در یک ساختمان را تخمین بزنید. محاسبه سریع وزن آرماتور، امکان مشاهده انواع خم میلگرد، استفاده از فرمول‌های موجود جهت تسریع در سرعت محاسبه و تهیه لیستوفر های کارگاهی و در نهایت تسریع در روند انجام متره و برآورد سازه‌های بتنی از جمله دیگر مزایای استفاده از این نرم‌افزارها هستند.

برای تهیه یک جدول لیستوفر استاندارد می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل اتوکد، مترور پلاس و اکسل استفاده کنید. بهترین و تخصصی‌ترین نرم‌افزار برای انجام این کار، مترور پلاس است که در اکسل قرار گرفته و توسط این نرم‌افزار کاربردی می‌توان شکل میلگرد مد نظرتان را از میان شکل‌های از قبل تعریف شده انتخاب کرد.

تعداد، قطر و طول اضلاع مختلف میلگرد از جمله داده‌هایی هستند که می‌توان به این نرم‌افزار وارد کرد. بعد از ورود این اطلاعات، شکل میلگرد توسط نرم‌افزار طراحی می‌شود. برای آنالیز کردن میزان ضایعات نیز می‌‌توان از قابلیت filter در نرم‌ افزار Excel استفاده کرد.