در صنعت فولاد، محصولات بسیاری تولید می‌شود که هر کدام از آنها یک کاربرد مشخص دارند. ورق‌ها از آن دسته محصولاتی هستند که با کاربردهای متنوع خود، بخش اعظمی از حجم فروش بازار این محصولات را در اختیار دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم به یک پرسش مهم در مورد دو ورق پر کاربرد یعنی ورق آجدار پرسی و ورق فابریک پاسخ داده و توضیح دهیم که ورق آجدار پرسی بهتر است یا فابریک؟

ورق آجدار چیست؟

همانطور که از نام این محصول مشخص است؛ ورق آجدار به نوعی از ورق فولادی گفته می‌شود که روی بدنه آن طرح‌های برجسته وجود دارد. این آج‌های برجسته باعث می‌شود که اشیا یا افراد روی سطح لغزنده ورق سر نخورند. این برجستگی‌ها را می‌توان به اشکال مختلفی مانند عدسی، بادامی، الماس و یا لوزی روی ورق پیاده کرد.

ورق‌های آجدار از نظر فنی جزء دسته ورق‌های ST37 و گرم قرار داشته و در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارد. محصولاتی که برجستگی‌های بادامی شکل دارند نسبت به دیگر ورق‌های آجدار طرفدار بیشتری داشته و بیشتر حجم فروش بازار مخصوص به این شکل از ورق آجدار است.

برای تولید این محصولات، فارغ از طرح و شکل برجستگی روی آنها، می‌توان از فلزات مختلفی مانند آهنی، استیل، گالوانیزه و آلومینیوم استفاده کرد. کارخانه فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق آجدار در کشور شناخته می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، بخشی از تولیدات خود را به بازارهای جهانی نیز صادر می‌کند.

ورق فابریک چیست؟

ورق یا همان شیت فابریک به محصولاتی گفته می‌شود که در کارخانه با ابعاد طولی و عرضی مشخصی تولید می‌شوند. این ابعاد معمولا استاندارد بوده و بیشتر تولیدکنندگان برای برش و ساخت این ورق از آن پیروی می‌کنند.

از آنجایی که ورق فابریک بعد از تولید در خود کارخانه برش می‌خورد؛ دقت محل برش در آن به شدت بالاست و به همین خاطر از این ورق به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین ورق‌های بازار نام برده می‌شود. در این نوع از ورق‌های فولادی، به دلیل طی شدن مرحله برش‌کاری در کارخانه، خبری از شکستگی یا کج‌شدگی نیست و سطح ورق بسیار صاف و یکدست است. این موضوع باعث می‌شود که قیمت ورق فابریک نسبت به دیگر ورق‌ها کمی بالاتر باشد.

چه تفاوتی بین ورق آجدار پرسی و ورق آجدار فابریک وجود دارد؟

سطح پشت ورق، اصلی‌ترین تفاوت بین ورق‌های پرسی و فابریک است. روی ورق‌های آجداری که به روش فابریک تولید می‌شوند یک لایه آج جداگانه وجود دارد. بنابراین اگر پشت این ورق را نگاه کنید متوجه صاف بودن این قسمت از محصول خواهید شد. این در حالی است که ورق آجدار پرسی یک نوع ورق فولادی ساده است که روی آن با استفاده از دستگاه مخصوصی، برآمدگی‌ها و چاله‌هایی حک می‌شود.

این روش تولید باعث می‌شود که همان برآمدگی‌ها روی سطح پشت ورق نیز نقش ببندد. دیگر تفاوتی که بین ورق آجدار پرسی و ورق آجدار فابریک وجود دارد وزن این دو محصول است. از آنجایی که ورق‌های آجدا فابریک از دو لایه تشکیل شده‌اند؛ وزن بیشتری نسبت به ورق‌های آجدار پرسی دارند.

تفاوت قیمت ورق آجدار پرسی و فابریک چقدر است؟

ورق‌های آجدار به دو شکل رولی یا شیت بسته‌بندی شده و روانه بازار می‌شوند. اما با این وجود قیمت این محصول بر اساس واحد کیلوگرم محاسبه شده و قیمتی که در فاکتور آن ثبت می‌شود ربطی به شیوه بسته‌بندی‌اش ندارد. وزن هر متر مربع ورق آجدار رولی یا شیتی نبز تابعی از چند فاکتور مهم از جمله جنس، ضخامت و روش تولید محصول است.

علاوه بر این، قیمت ورق آجدار به عوامل دیگری مانند میزان عرضه به بازار، ضخامت ورق و همچنین پرسی یا فابریک بودن آن نیز بستگی دارد. در کل ترتیب ورق‌های آجدار از نظر قیمتی از گران به ارزان عبارتند از:

این محصول بر اساس نوع آج نیز به دو دسته ورق آجدار فابریک و ورق آجدار پرسی تقسیم می‌شود. از آنجایی که ورق آجدار فابریک از دو لایه تشکیل شده و از طرفی وزن ورق یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت آن است می‌توان گفت که در کل قیمت ورق آجدار پرسی ارزان‌تر از نوع فابریک این محصول است.

چه عواملی روی قیمت ورق آجدار تاثیرگذار هستند؟

علاوه بر موارد که چند پاراگراف پیشتر به عنوان تفاوت ورق آجدار پرسی و ورق آجدار فابریک به آنها اشاره شد؛ قیمت ورق آجدار نیز عاملی است که تفاوت بین آنها را مشخص می‌کند. به طور کلی همه ورق‌های آجدار به دو صورت رولی و شیت به بازار عرضه شده و قیمت هر کدام از آنها نیز بر اساس واحد کیلوگرم محاسبه می‌شود.

ضمن اینکه از جنس، ضخامت، روش تولید، نوع ورق یعنی فابریک یا پرسی بودن آن و همچنین میزان عرضه و تولید نیز به عنوان عوامل اثرگذار بر روی قیمت این دو محصول یاد می‌شود. از بین تمامی ورق‌های آجدار موجود در بازار، ورق آجدار استنلس استیل از نظر قیمتی در صدر جدول قرار داشته و بعد از آن نیز به ترتیب ورق آجدار آلومینیوم، ورق آجدار گالوانیزه و ورق آجدار آهنی جزء محصولات گران محسوب می‌شوند.

ورق آجدار چه کاربردی دارد؟

استفاده از این نوع ورق به جای ورق‌های ساده باعث می‌شود که با جلوگیری از سر خوردن افراد و اشیاء، میزان ایمنی بیشتر شود. نوع فابریک این نوع ورق فولادی به دلیل وزن بیشتر، از استحکام بالاتری نیز برخوردار است و به مرور زمان کمتر دچار آسیب‌هایی مانند فرورفتگی می‌شود.

برای ساخت هر نوع سطح شیب‌دار و همچنین مسیر حرکت عابرین در پل‌های عابر پیاده بیشتر از این نوع ورق استفاده می‌شود تا از لغزندگی جلوگیری شود. اما ورق‌های آجدار پرسی در برابر آسیب‌هایی مانند له‌شدگی مقاومت کمتری دارند. به همین خاطر بیشتر از آنها برای اجرای طراحی داخلی و خارجی ساختمان، نمای وسایل تزئینی و سطوحی که کمتر در معرض تماس هستند استفاده می‌شود.

به طور کلی ورق‌های آجدار برای ساخت پلکان، سطوح شیب‌دار در ساختمان‌های صنعتی، پله‌های اضطراری، ساخت بخش‌هایی از برخی وسایل نقلیه و یدک‌کش‌ها و ساخت سپر یا قسمت بار وانت و خودروهای مخصوص حمل برای جلوگیری از لغزش بار استفاده می‌شود.