در این مقاله به صورت کاملا تخصصی، ویژگی‌ها و کاربردهای مهم ورق‌های استیل 310 را تشریح می‌کنیم تا شما بتوانیم بر اساس این اطلاعات، در زمان خرید محصول مناسبی را انتخاب کنید.

ورق استیل 310

ورق‌های استیل سری 300، بیشترین میزان فروش را در بین ورق‌های آلیاژی ضد زنگ دارند. این نوع فولاد، علاوه بر ترکیبات معمولی، حاوی درصد مشخصی کروم و نیکل است. هر چقدر درصد این عناصر در ترکیب آلیاژی فولاد بیشتر باشد؛ محصولی نهایی تولیدی در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم‌تر می‌شود. از بین ورق‌های استیل سری 300، ورق استیل 310 دارای بیشترین میزان کروم و نیکل است.

درصد کروم و نیکل در آلیاژ فولادی که برای تولید این محصول استفاده می‌شود به ترتیب 24 تا 26 و 19 تا 22 درصد است. این درصد بالا باعث شده که ورق 310 در برابر خوردگی و اکسیداسیون، به ویژه در دما و رطوبت بالا، بسیار مقاوم باشد. بنابراین این نوع ورق در مقایسه با ورق‌های 309 و 304 برای استفاده در محیط‌های مختلف مناسب‌تر است.

آلیاژی که در ساخت این نوع ورق استفاده می‌شود؛ دارای ویژگی‌های فنی متمایزی از جمله استحکام، خواص خزشی، مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر اکسیداسیون در دمای بالاست. این نوع ورق می‌تواند تا دمای 1149 درجه سانتی‌گراد این خواص را حفظ کند. تاب‌آوری ورق استیل 310 در برابر حرارت بالا باعث شده که به آن لقب ورق استیل نسوز را بدهند. ورق استیل 310S زیر مجموعه‌ای از ورق‌های نسوز سری 300 است که درصد کربن کمتری دارد و به همین دلیل در برابر پدیده رسوب‌زایی کاربید کروم و خوردگی بین دانه‌ای حین جوش‌کاری مقاومت‌تر است.

ویژگی‌های ورق 310

به طور کلی این نوع ورق استیل خواص و ویژگی‌های فنی زیر را دارد:

مقاوم در برابر خوردگی

از آنجایی که این نوع ورق حاوی 24 الی 26 درصد کروم و 19 الی 22 درصد نیکل است؛ در دمای بالا مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد. این محصول خاصیت ضد خوردگی خود را تا دمای 1500 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند. مقاومت در برابر سولفیداسیون و سایر اشکال خوردگی داغ از دیگر تاثیراتی است که وجود این میزان کروم و نیکل در ترکیبات آلیاژی استیل نسوز از خود به جای می‌گذارد.

البته فارغ از شرایط عادی، گاهی ممکن است نوع و میزان گازی که در محیط جریان دارد؛ موجب کاهش مقاومت این نوع ورق در برابر دما شود. گرچه در اکثر منابع بیشتر بر روی مقاومت ورق استیل 310 در برابر خوردگی در دمای بالا تمرکز شده است؛ اما این نوع ورق نسوز در محیط‌های مرطوب نیز به جهت دارا بودن کروم زیاد، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

مقاوم در برابر حرارت بالا

اگر قرار است از ورق در شرایط اکسیدی، سولفیدی و کربوره کردن استفاده شود؛ استیل 310 بهترین گزینه است. ترکیبات آلیاژی موجود در این نوع فولاد نسوز، می‌تواند تا دمای بیش از 1000 درجه سانتی‌گراد در برابر اکسیداسیون مقاومت کند. استحکام در برابر خزش و خستگی‌های حرارتی نیز از دیگر ویژگی‌هایی هستند که این نوع ورق دارد. این ویژگی‌ها سبب شده که در صنایعی که حرارت محیط کار به شدت بالاست؛ بتوان از ورق استیل 310 نسوز برای ساخت بخش‌های مختلف تجهیزات استفاده کرد.

قابلیت انجام عملیات جوش‌کاری

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که هر ورق فولادی باید داشته باشد؛ قابلیت انجام عملیات جوش‌کاری است. ورق نسوز 310 این قابلیت را داشته و می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله ذوبی و مقاومتی عملیات جوش‌کاری را روی آن انجام داد. البته جوش‌کاری اکسی استیلن برای این نوع ورق مناسب نیست و انجام آن را توصیه نمی‌کنیم.

ضریب انبساط حرارتی بالا در ورق استیل 310 باعث شده که حین جوش‌کاری نیاز به انجام اقدامات احتیاطی خاصی باشد تا از تاب برداشتن ورق با جوش‌کاری جلوگیری شود. نکته بسیار مهمی که در مورد خاصیت جوش‌پذیری این محصول وجود دارد این است که سری S استیل نسوز 310 در مقایسه با گرید 310 جوش‌پذیری بهتری دارد. همانطور که گفته شد؛ ورق استیل 310S حاوی کربن کمتری است و به همین خاطر در برابر رسوب‌زایی کاربیدها و خوردگی بین دانه‌ای مقاومت بیشتری دارد.

شکل‌پذیری بالا

ورق استیل 310 ورق بسیار خوبی برای انجام ماشین‌کاری و فرایندهایی مانند شکل‌دهی، کشش، استامپ و پرس است. برای کاهش تنش‌های داخلی، معمولا بعد از فرآیند شکل‌دهی، یک مرحله عملیات آنیل نیز روی محصول انجام می‌شود. از نظر رفتار در برابر فرآیند‌های شکل‌دهی، ورق 310 تقریبا شبیه به ورق 304 است. گرچه معمولا به دلیل کارسختی بالا، روند ماشین‌کاری روی این نوع فولاد کمی مشکل‌تر از سری 304 می‌باشد.

مهم‌ترین کاربردهای ورق استیل 310

از آنجایی که این نوع ورق در برابر دمای بالا بسیار مقاوم است و لقب استیل نسوز را به آن داده‌اند؛ این محصول در بازار با استقبال زیادی مواجه شده است. خواص بی‌نظیر ورق استیل نسوز 310 باعث شده که برای ساخت کوره‌های صنعتی و بخش‌های مختلف آن از جمله مشعل، فن، درب، رکوپراتور و….، بویلرها، مبدل‌های حرارتی، تجهیزات فرآوری سنگ معدن، صنایع پالایشی و پتروشیمی و مواردی از این دست از این نوع ورق به وفور استفاده شود. اجرای بخش‌های خاصی از خطوط تولید مواد غذایی در صنعت غذا، از دیگر مصارف و کاربردهای ورق استیل نسوز 310 است. صنعت برق و صنعت تولید فولاد نیز دو نمونه دیگر از صنایعی هستند که مشتری این نوع ورق مقاوم می‌باشند. از دیگر کاربردهای ورق استیل 310 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید انواع ابزار آلات ذوب و ابزارآلات ریخته‌گری پیوسته
  • قابل استفاده در روش‌های ریکاوری کاتالیزور نفت، عود و…
  • تولید و ساخت انواع حفاظ‌های حرارتی و انعقاد حرارتی، کانال‌های چراغ، درب‌ها، رکتوماتورها و…
  • طراحی و تولید چراغ‌ها، زغال سنگ پلاستیکی و رخت‌آویز لوله
  • استفاده در کانال‌ها، لوله‌کشی و محفظه‌های باد

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ این نوع ورق به جهت خواص متمایز و مقاومت بالای خود در برابر عوامل مختلف، کاربردهای مشخص و بسیاری در صنایع گوناگون دارد. بنابراین با توجه به کاربری مورد نظرتان، می‌توانید در زمان خرید تعیین کنید که آیا ورق استیل 310 برای اجرای پروژه شما مناسب است یا خیر.