بتن ساده از نظر تحمل نیروهای کششی ضعیف و از نظر تحمل نیروهای فشاری قوی است. خاصیت کششی سازه‌های بتنی با ترکیب آرماتورهای فولادی با بتن ارتقا پیدا می‌کند. آرماتوربندی به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن هم خاصیت کششی و هم خاصیت فشاری بتن تقویت می‌شود. خاصیت کششی ایجاد شده توسط آرماتور فولادی از ترک خوردن بتن تحت نیروهای کششی جلوگیری کرده و شانس ایجاد این آسیب را به حداقل می‌رساند. ضریب انبساط حرارتی میلگرد و بتن مشابه است و هر دو آنها در طول تغییرات دما به یک میزان دچار انبساط می‌شوند. این ویژگی تضمین می‎کند که بتن در طول تغییرات دما کمترین میزان تنش را تجربه می‌کند. سطح میلگرد به گونه‌ای طراحی شده است که پیوند مناسبی با بتن ایجاد می‌کند. این دو عامل از جمله عوامل اصلی ایجاد کننده استحکام سازه‌های اسکلت بتنی هستند.

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی ساختمان یک مرحله مهم در فرآیند ساخت یا بازسازی ساختمانی است که اسکلت آن از بتن تشکیل شده است. تقویت سازه با استفاده از ترکیب بتن و میلگرد، به آن کمک می‌کند تا بتواند بعد از تکمیل، بیش از مقدار بار پیش بینی شده فشار را تحمل کند و ظریف سازه در برابر انبساط و موارد مشابه ارتقا پیدا کند.

یکی از متداول‌ترین مصالح مورد استفاده در آرماتور بندی ساختمان، بتن آرمه است. برخلاف تصور برخی از افراد، بتن فقط از سیمان سفت شده تشکیل نشده است. سیمان تنها یکی از موادی است که در ترکیب بتن آرمه وجود دارد. ترکیب استاندارد بتن آرمه شامل سیمان، آب، ماسه و فولاد است.

در حالی که مخلوط سیمان، ماسه و آب بعد از جامد شدن، استحکام عالی در برابر نیروهای فشاری پیدا می‌کند؛ اما این ترکیب حتی بعد از سفت شدن هم از استحکام کششی نسبتا ضعیفی برخوردار است. برای جبران این محدودیت، مهندسان ساختمان و معماران توصیه می‌کنند که فولاد یا میلگرد تقویت‌کننده را به این مخلوط اضافه کنید. از این میله‌های فولادی قالب‌های درست می‌شود که فونداسیون اصلی ساختمان را تشکیل داده و برای افزایش مقاومت کلی سازه و ظرفیت بار کششی دیوارها و کف ساختمان با بتن پر می‌شوند.

همانطور که قبلا نیز ذکر شده بتن بدون آرماتور فولادی تحت فشار عملکرد خوبی دارد؛ اما مقاومت این ماده در برابر نیروهای کششی بسیار پایین است. از طرفی میلگرد فولادی دارای استحکام کششی بالایی است؛ اما فاقد مقاومت در برابر اکسیداسیون ناشی از قرار گرفتن در معرض رطوبت است. بنابراین مهندسان با ترکیب این دو ماده یعنی بتن و فولاد، استحکام فشاری و کششی بالایی برای ساختمان ایجاد کرده و این در حالی است که میلگرد در زیر لایه محکم بتن از اکسیداسیون نیز محافظت می‌شود. از دال‌های مرکب، تیرها و ستون‌های ساخته شده از این مواد به طور گسترده در پروژه‌های مختلف ساختمانی و تقویت شده استفاده می‌شود. ترکیب بتن و میلگردی که در فرایند آرماتوربندی از آن استفاده می‌شود؛ به دلیل پایداری و دوام بالا، کاربرد زیادی در این صنعت دارد.

مزایای آرماتوربندی

آرماتوربندی به دلیل مزایای منحصربه‌فرد خود در مقایسه با سایر روش‌های تقویت‌کننده بتن، یک انتخاب عالی است. این مزایا عبارتند از:

سازگاری میلگرد با بتن: در سازه‌های اسکلت بتنی، بتن تازه درون قالبی که از قبل با آرماتور درست شده است ریخته می‌شود. آرماتورهای فولادی در طول مراحل بتن‌ریزی در بتن شناور نمی‌شوند. از این رو نیازی به برقراری اتصال ویژه میلگرد با قالب وجود ندارد.
افزایش استحکام ساختمان: میلگردهای فولادی ماهیتی مستحکم و توانایی مقاومت در برابر سختی، سایش و شکستگی در حین فعالیت‌های ساختمانی را دارند. از این رو وقتی اسکلت ساختمان از آنها تهیه می‌شود؛ ساختمان نیز مستحکم شده و در برابر فشار و بار اضافه تاب‌آوری بالایی پیدا می‌کند.

افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی: همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ بتن از مقاومت بالایی در برابر نیروهای کششی برخوردار نیست. گرچه قیمت میلگرد می‌تواند منجر به افزایش هزینه ساخت شود؛ اما با استفاده از میلگرد در کنار بتن می‌توان سازه را در برابر نیروهای کششی مقاوم ساخت.

قابلیت بازیافت: فولاد تقویت شده پس از اتمام عمر مفید سازه، دوباره قابل بازیافت است و می‌توان از آن مجددا استفاده کرد.

دسترسی ساده: میلگرد یا همان آرماتور ماده اولیه‌ای است که به وفور در جهان تولید می‌شود و شما می‌توانید بسته به نوع کاربری و میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید؛ نوع مناسبی از این محصول را در بازار پیدا کنید.

اهمیت آرماتوربندی در صنعت ساختمان

میلگرد نوعی فولاد تقویت‌کننده است که خاصیت بتن را در برابر نیروهای مختلف چندین برابر افزایش می‌دهد. با استفاده از این میله تقویت‌کننده که در برابر خوردگی مقاوم است؛ استحکام کششی سازه ارتقا پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید بتن استفاده شده در فونداسیون ساختمان را از نظر ساختاری تقویت کنید؛ میلگرد پشتیبانی بسیار قوی‌تری نسبت به بسیاری از محصولات مشابه دیگری است که در بازار وجود دارد. زیرا در نوع خود استحکامی در سازه ایجاد می‌کند که مثال‌ زدنی است.

انواع میلگرد مورد استفاده در آرماتوربندی

طیف گسترده‌ای از انواع میلگرد در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها برای آرماتوربندی فونداسیون استفاده کنید:

  • میلگردهای فولاد کربنی که در اکثر سازه‌های اسکلت بتنی استفاده می‌شوند. قیمت میلگرد آجدار کم و استحکام آن زیاد است.
  • میلگردهای گالوانیزه را در شرایطی که خوردگی می‌تواند مشکل‌ساز شود استفاده می‌کنند. این مدل میلگرد با استفاده از چندین فرآیند مختلف با روی مذاب پوشانده می‌شود. این فلز مذاب یک سد محافظ بر روی فولاد ایجاد می‌کند.
  • میلگردهای استیل در محیط‌های خورنده که روی به دلیل اثرات گالوانیزه خود نمی‌تواند در آنها دوام بیاورد قابل استفاده است. میلگرد استیل به نسبت میلگرد گالوانیزه گران‌تر است. به همین دلیل فقط در موارد خاص از آن استفاده می‌شود.
  • میلگردهای اپوکسی یک گزینه مدرن و اقتصادی برای محیط‌های خورنده است. این نوع میلگرد برای محافظت در برابر خوردگی عالی است. با این حال در محیط‌هایی که جابجایی سطح زیرین، ترک‌ها یا حرکت‌های مکانیکی ممکن است به پوشش محافظ آن آسیب برساند بهترین گزینه نباشد.

استحکام هر کدام از میلگردها با دیگری متفاوت است و این به شما این امکان را می‌دهد که با انتخاب یک محصول خاص، راه حل مناسبی برای تقویت سازه خود پیدا کنید.