لوله مانیسمان که به نام لوله بدون درز نیز در بازار شناخته می‌شود محصولی است که از نظر کیفی بسیار مقاوم‌تر و مستحکم‌تر از لوله‌های درزدار است. این مدل لوله را با ذوب کردن شمش فولاد و تبدیل آن به مقطع دایره شکل و تو خالی تولید می‌کنند. عدم وجود درز روی بدنه لوله مانیسمان باعث می‌شود که این محصول قابلیت تحمل فشارهای بالا را نیز داشته باشد. در حال حاضر چندین شرکت معتبر در کشورمان وجود دارند که در حوزه تولید انواع لوله مانیسمان از لوله مانیسمان رده 20 گرفته تا رده 80 فعالیت می‌کنند. در این مقاله به معرفی چند واحد صنعتی معتبر که در زمینه تولید این محصول سرآمد هستند خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه با تولید کنندگان برتر لوله مانیسمان در کشور آشنا شوید باید بدانید که اصلا به چه مدل لوله‌ای مانیسمان گفته می‌شود. مانیسمان در واقع نامی است که برای اشاره به انواع لوله از جمله لوله‌های فولادی، آلیاژی، فولادی ضد زنگ، لوله های بخار و… بدون درز از آن استفاده می‌شود. در واقع هر مدل لوله‌ای که فرآیند تولیدش باعث شود هیچ جای درزی روی بدنه محصول نهایی باقی نماند لوله مانیسمان یا بدون درز نامیده می‌شود. این مدل لوله دارای بدنه‌ای‌ یک دست و بدون شیار است که هیچگونه جوشکاری بر روی آن انجام نشده است. این محصول غالبا در رده‌های مختلف 20، 40 و 80 تولید و روانه بازار می‌شود.

یکنواختی و بدون درز بودن بدنه عاملی است که باعث شده از این مدل لوله‌ها در صنایع مختلف به خصوص صنایع بزرگی مثل نفت و گاز به وفور استفاده شود. همانطور که توضیح دادیم در فرآیند تولید لوله مانیسمان از عملیات جوش‌کاری برای تبدیل ورق به مقطع دایره شکلی شبیه به لوله استفاده نمی‌شود. همین موضوع باعث شده که لوله مانیسمان به نسبت دیگر لوله‌ها تفاوت‌های زیادی داشته باشد. فرآیند تولید اکثر لوله‌های درزدار شامل مراحلی مانند برش ورق، شکل‌دهی، جوشکاری و در نهایت غلتک‌کاری است. این در حالی است که لوله مانیسمان مستقیما و طی مراحلی مانند حرارت، کشش، غلتک، عبور از زره و نیروهای گریز از مرکز از شمش فولاد تولید می‌شود و از کیفیت بالاتری برخوردار است. در کارخانه‌های تولید این محصول، برای تبدیل شمش فولاد به لوله گرد آن را تحت فشار و کشش قرار می‌دهند. البته امکان تولید این محصول از مقاطع چهار گوش نیز وجود دارد؛ اما این شیوه تولید بسیار هزینه‌بر است و کمتر شاهد استفاده از آن در خطوط تولید لوله‌های مانیسمان هستیم. نکته بسیار جالب دیگری که در مورد این محصول وجود دارد این است که تولید لوله‌‌های مانیسمان بزرگ، راحت‌تر از تولید این محصول در قطرهای کوچک است.

آشنایی با تولیدکنندگان برتر لوله مانیسمان

آشنایی با تولیدکنندگان برتر لوله مانیسمان

روش تولید لوله مانیسمان متفاوت از روش تولید لوله‌های درزدار است و به تجهیزات خاصی نیز نیاز دارد. به همین خاطر فقط چند شرکت معتبر در کشور وجود دارد که محصولات‌شان مطابق با آخرین استانداردهای روز جهان است. این شرکت‌ها عبارتند از:

  • کارخانه لوله و نورد اهواز
  • شرکت دقیق کاوه ایرانیان
  • کارخانجات نورد و پروفیل ساوه
  • کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • کارخانه لوله مانیسمان گستر اسفراین
  • شرکت پروفیل فولادی اصفهان
  • کارخانجات نورد و لوله سمنان

شرکت نورد اهواز

این شرکت که به صورت سهامی عام مدیریت می‌شود حدود نیم قرن در زمینه تولید انواع لوله‌های مانیسمان باکیفیت سابقه داشته و محصولاتش منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی است. کارشناسان فنی این مجموعه در تلاش هستند که روز به روز و با بهره‌گیری از تجهیزات و تکنولوژی جدید، کیفیت محصولات شرکت را ارتقا دهند. دریافت استاندارد ISO18001 نشان از کیفیت بالای محصولات شرکت نورد اهواز است. این واحد صنعتی با دو کوره که ظرفیت تولیدی مجموع آنها 110 تن در ساعت است مشغول فعالیت بوده و ظرفیت تولید سالانه آن نیز چیزی در حدود 60 هزار تن از انواع لوله مانیسمان در سایزهای 7 الی 16 اینچی است. یکی از محصولات پرفروش شرکت لوله و نورد اهواز لوله مانیسمان رده 40 این برند محسوب می‌شود.

لوله مانیسمان کاوه ایرانیان

این مجموعه که به صورت خصوصی مدیریت می‌شود؛ یکی از برترین واحدهای صنعتی تولیدکننده انواع لوله‌های مانیسمان در کشور است. شرکت دقیق کاوه ایرانیان با تکیه بر بیش از 20 سال سابقه فعالیت خود توانسته به مجموعه‌ای توانمند در زمینه تولید انواع لوله مانیسمان به روش‌های نورد گرم و کشش تبدیل شود. هر ساله حدود 15 هزار تن انواع لوله مانیسمان به روش کشش و حدود 75 هزار تن از همین محصول به روش نورد گرم در این کارخانه تولید می‌شود. یکی از مزایای این شرکت، بهره‌مندی از خطوط تولید مدرن است که منجر به دریافت گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی بسیاری شده است. ضمن اینکه موفقیت در کسب گواهینامه ISO9001  مدیریت کیفیت نیز در سابقه فعالیت این شرکت معتبر به چشم می‌خورد.

کارخانجات نورد و پروفیل ساوه ( لوله مانیسمان ساوه)

یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه تولید انواع لوله‌های مانیسمان شرکت نورد و پروفیل ساوه است که در سال 1354 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر سالانه حدود 50 هزار تن از انواع لوله را تولید و روانه بازار می‌کند. هدف این مجموعه مدیریت، ایجاد استراتژدی توسعه بازار، بالا بردن تنوع محصول و صادرات هر چه بیشتر محصولات خود به کشورهای مختلف جهان است. کارخانه نورد ساوه یکی از اولین واحدهای صنعتی است که اقدام به تاسیس خط اتوماتیک گالوانیزاسیون در کشور کرده و لوله مانیسمان خود را با بهره‌گیری از این تجهیزات مدرن، با بالاترین کیفیت تولید و روانه بازار می‌کند. این مجموعه قادر به تولید انواع لوله مانیسمان از قطر 8 تا 24 اینچ است.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران

این مجموعه که در 9 کیلومتری جاده خرمشهر تاسیس شده نزدیک به 60 سال سابقه در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی دارد و در حال حاضر با ظرفیت 1.4350.000 تن انواع محصولات فولادی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. لوله‌های مانیسمان گروه صنعتی فولاد ایران به دلیل تولید بر اساس استانداردهای ملی و جهانی، تقریبا جزء بهترین و باکیفیت‌ترین لوله‌های بدون درز بازار هستند. این مجموعه مازاد نیاز بازار داخلی را در قالب صادرات به کشورهای مختلف صادر کرده و در تامین نیاز بازارهای جهانی به لوله مانیسمان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کشورهایی مانند آلمان، کویت، امارات، چین، سودان و عراق از جمله خریداران محصولات این کارخانه هستند. در این واحد صنعتی انواع مقاطع فولادی در سایزها و ضخامت‌‌های مختلف از جمله لوله‌‌های بدون درز، لوله‌‌های درزدار، ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه و ورق رنگی بر اساس معتبرترین استانداردهای جهانی مانند  ASTM، DIN، API5L-5CT، ISIRI  و IPS تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. لوله‌های مانیسمان گروه صنعتی فولاد ایران استحکام بالایی در برابر دما و فشار زیاد دارند و به همین خاطر از آنها بیشتر در صنایع حساسی مانند گازرسانی شهری، صنعت حفاری، شبکه گازرسانی بین شهری و… استفاده می‌شود.

شرکت لوله گستر اسفراین

این شرکت نیز در لیست معتبرترین تولیدکنندگان انواع لوله مانیسمان در کشور جایگاه خوبی دارد و به عنوان واحد صنعتی برتر در زمینه تولید لوله‌‌های فولادی بدون درز شناخته می‌شود. محصولات این شرکت در صنایع بزرگی مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کاربردهای بسیاری دارد. این مجموعه تولیدی علاوه بر فعالیت در زمینه ساخت انواع مقاطع فولادی، در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز دیگر کارخانه‌های فولاد نیز دستی بر آتش داشته و دارای پنج خط تولید شامل خط نورد، خط عملیات حرارتی، خط کیسینگ، خط تکمیلی تیوبینگ و خط کوپلینگ (اتصالات) است. حدود 650 نفر پرسنل در این 5 خط تولید مشغول فعالیت هستند.

شرکت پروفیل فولادی اصفهان

سبد تولیدات این مجموعه که با نام تجاری پروفیل‌سازی جباری نیز در بازار شناخته می‌شود ترکیبی از 130 محصول فلزی است. این شرکت سابقه درخشانی در زمینه تولید انواع محصولات و مقاطع فولادی باکیفیت دارد و با بهره‌گیری از کادر فنی و مهندسی کارآزموده، ماشین‌آلات مدرن و دقیق و نزدیک به نیم قرن تجربه، در حال حاضر تبدیل به یکی از برترین تولیدکنندگان انواع لوله مانیسمان رده 80 و 40 شده است.

 کارخانجات نورد و لوله سمنان

آخرین شرکت در لیست برترین تولیدکنندگان لوله مانیسمان در کشور، کارخانه نورد و لوله سمنان است که در سال 1372 با هدف تولید انواع لوله از سایز 2/1 الی 8 اینچ و انواع قوطی و پروفیل تاسیس شده است. این مجموعه توانسته با گسترش خط تولید و واردات دستگاه‌‎های لوله گالوانیزه، تنوع تولیدات خود را افزایش دهد. شرکت نورد و لوله سمنان تولیدکننده انواع لوله مانیسمان از سایز 10 الی 40 اینچ است و از سال 1385 با راه اندازی خطوط تولید ورق گالوانیزه، در حال حاضر به عنوان تولیدکننده برتر این محصول نیز شناخته می‌شود. ورق‌های گالوانیزه این شرکت از ضخامت 3 الی 0.25 میلی‌متر در دو خط تولید می‌شود. این مجموعه ورق رنگی را نیز در سایزهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌کند.

حال که با تولیدکنندگان برتر انواع لوله مانیسمان آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که روش دقیق استعلام قیمت این محصول را نیز بدانید. یکی از بهترین منابع جهت استعلام قیمت لوله مانیسمان تماس با کارشناسان فروش مجموعه تامین کالاست. بنابراین کافیست همین الان تلفن را برداشته با شماره‌های درج شده در بالای همین صفحه تماس بگیرید تا به صورت مستقیم به کارشناسان تامین کالا متصل شوید.