امروزه تعداد بسیار زیاد کارخانه‌های تولید فولاد در کشور باعث شده است تا بسیاری از خریداران هنگام انتخاب محصولات موردنظرشان سردرگم شوند و از تشخیص محصولات تقلبی و اصل عاجز بمانند. همین موضوع کارخانه‌های به نام و معتبر تولید فولاد در کشور را به این فکر انداخت تا راهی برای کمک‌کردن به خریداران در تشخیص محصولات اصل و باکیفیت کارخانه‌های معروف و معتبر را پیدا کنند. امروزه بسیاری از کارخانه‌های معتبر تولید فولاد با درج علامت اختصاری میلگرد بر روی میلگردها، باعث شده‌اند تا سردرگمی خریداران در انتخاب محصولات فولادی نسبت به گذشته بسیار کمتر بشود. اما علامت اختصاری میلگرد چیست؟ و هرکدام از حروف آن نمایانگر چه خصوصیتی از میلگرد است؟ در این مقاله با این موضوع آشنا می‌شویم.

آشنایی با علامت اختصاری میلگرد

علائم اختصاری میلگرد به دسته‌ای از حروف انگلیسی ثبت شده بر روی میلگردها اطلاق می‌شود، که نمایانگر برخی از اطلاعات مهم در خصوص نام کمپانی و شرکت تولیدکننده میلگرد، نوع آج میلگرد و روش تولید و ساخت آن است.

اهمیت ثبت علامت اختصاری میلگرد در چیست؟ 

همان‌طور که پیش از این ذکر کردیم به دلیل فراوانی شرکت‌های فعال در زمینه تولید فولاد تشخیص جنس اصل از تقلبی بسیار سخت است. از طرفی استفاده از محصولات تقلبی در ساختمان‌ها باعث بروز خسارات فراوانی می‌شود. ثبت علائم اختصاری میلگرد باعث شده است تا بتوان محصولات اصل کارخانه‌های معتبر را از محصولات تقلبی کارخانه‌های دیگر تشخیص داد.

علاوه بر این با نگاه کردن به علامت اختصاری میلگرد می‌توان به اطلاعات مفیدی در خصوص ویژگی‌ها و نحوه ساخت میلگرد و همچنین شرکت سازنده آن پی برد.

هرکدام از حروف در علامت اختصاری میلگرد نمایانگر چیست؟ 

به‌طور معمول در علائم اختصاری میلگرد سه دسته از حروف وجود دارد که به ما اطلاعات مختلفی در خصوص ویژگی‌ها و شرکت سازنده میلگرد می‌دهد. علاوه بر این علامت اختصاری میلگرد در نقشه هنگام قراردادن میله در جای درست خودش در سازه، کاربردی بسیار مهم و حیاتی دارد.

دسته اول از حروفی که بر روی میلگردها ثبت شده است؛ حروفی است که نشان‌دهنده نام تجاری یا نام کارخانه تولیدکننده میلگرد است. این بخش معمولا از یک یا چند حرف انگلیسی تشکیل شده، که مخفف نام کارخانه یا برند تولیدکننده آن میلگرد است. برای مثال حرف انگلیسی E به معنای کارخانه فولاد اصفهان، حرف K نشان‌دهنده کارخانه فولاد خوزستان و حرف Z نمایانگر کارخانه فولاد زرند است. در انتهای همین مقاله با نام اختصاری کارخانه‌های معروف تولید فولاد و میلگرد در کشور آشنا خواهیم شد.

دسته دوم از حروفی که در علامت اختصاری میلگرد به کار می‌روند؛ حروفی هستند که نشان‌دهنده نوع آج میلگرد هستند. میلگردها در رده‌های مختلفی تولید می‌شوند و مقاومت‌های تسلیم به تنش مختلفی دارند. این حروف نشانگر نوع آج میلگردها و رده تولید آنهاست. این دسته از حروف معمولا بعد از حروف اختصاری نام تجاری و قبل از حروف نمایانگر روش تولید میلگرد استفاده می‌شوند. استفاده از علامت میلگرد آجدار در نقشه، هنگام قراردادن میله درون جای درست و مناسب خودش در سازه اهمیت زیادی دارد. 

دسته سوم از حروف به کار رفته در علامت‌های اختصاری میلگرد نیز حروفی هستند که روش تولید میلگرد را به ما نشان می‌دهند. به‌طور کلی میلگردها به سه روش ترمکس یا همان خنک‌کاری، آلیاژی یا روش دیگری به جز روش‌های ترمکس و آلیاژی تولید می‌شوند. خلاصه‌ای از موارد ذکر شده در جدول علامت اختصاری میلگرد موجود است.

 

علائم اختصاری میلگرد در کارخانه های مختلف ایران

 

پس فهمیدیم که علامت‌های اختصاری در میلگرد شامل سه دسته از حروف انگلیسی است؛ و با خواندن این علائم اختصاری در میلگردها می‌توانیم اطلاعات زیر را در خصوص میلگرد به دست آوریم:

  • نام تجاری کمپانی یا کارخانه سازنده میلگرد
  • نوع آج میلگرد، سایز آن و استاندارد مربوطه
  • روش تولید میلگرد

در جدول زیر حروف مشخص‌ کننده‌ سایز آج میلگرد مشخص شده است. حروف شاخص آج میلگرد قبل از آخرین حرف مندرج بر روی میلگرد قرار می‌ گیرد.

نوع میلگرد حرف شاخص سایز آج استاندارد روسی
میلگرد آجدار مارپیچ J آج 340 A2
L آج 350
میلگرد آجدار جناغی C آج 400 A3
H آج 420
میلگرد آجدار مرکب S آج 500 A4
F آج 520

علائم اختصاری میلگرد در کارخانه های مختلف ایران

در ادامه با نام تجاری موجود در علامت اختصاری میلگرد تعدادی از کارخانه‌های معروف کشور آشنا خواهیم شد:

آذر فولاد امین (afa): علامت اختصاری حک شده بر روی میلگردهای این شرکت AFA است. این نماد نمایانگر کلمه آذر فولاد امین است. این کارخانه در اوایل سال هزار و سیصد و نود و در منطقه تکمه تاش شروع به فعالیت کرد.

آریا ذوب (Aria): علامت اختصاری این شرکت Aria است؛ که وجود آن بر روی میلگرد نمایانگر اصالت و کیفیت کالاست. این شرکت از سال 1383 شروع به فعالیت در صنعت فولاد کرد.

آناهیتا گیلان (AG): اواخر سال 1389 بود که این شرکت کار خود را در صنعت فولاد آغاز کرد. حرف AG نمایانگر میلگردهایی است که تولیدات کارخانه آناهیتا گیلان هستند.

فولاد ارگ تبریز (FAT): کارخانه ارگ تبریز در سال 1386 تاسیس شد و هم در زمینه صادرات کالا و هم تامین نیاز داخلی فعالیت می‌کند. سه حرف انگلیسی FAT حک شده بر روی میلگردها، نشان دهنده این است که محصولات، تولید کارخانه فولاد ارگ تبریز هستند.

سرمد ابرکوه یزد (SAIS): یکی از روش‌هایی که می‌توان به اصل یا تقلبی بودن میلگرد کارخانه سرمد ابرکوه یزد پی برد، توجه به علامت اختصاری میلگرد حک شده بر روی آن است. حروف اختصاری SAIS نمایانگر محصولات این کارخانه است.

فولاد احرامیان یزد (YRM): این شرکت حدود 25 سال ست که در صنعت فولاد ایران فعالیت می‌کند. یکی از روش های پی بردن به اصالت میلگردهای این شرکت، تشخیص علامت اختصاری آن است. حروف YRM نمایانگر میلگردهای تولید شده توسط این شرکت است.

فولاد امیرکبیر خزر (AKS): این شرکت در سال 1390 شروع به فعالیت در صنعت فولاد ایران کرد. علامت اختصاری میلگرد این شرکت سه حرف AKS است؛ که معمولا پیش از حروفی که نشانه‌دهنده نوع آج و روش تولید آن است، حک می‌‌شود.

آریان فولاد (AS): علامت اختصاری میلگردهای کارخانه آریان فولاد حروف AS است. این شرکت که میلگردهای آجدار از سایزهای 10 الی 32 تولید می‌کند؛ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاملا خصوصی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

فولاد اروند (Arvand): فولاد اروند یکی از کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی است که در سال 1390 شروع به کار کرد. یکی از روش های پی بردن به اصالت محصولات تولیدی این کارخانه، به خصوص میلگرد، توجه به حروف اختصاری ARVAND حک شده بر روی آن است.

فولاد بافق یزد (BMISCO): علامت اختصاری میلگرد فولاد بافق یزد، حروف BMISCO است. با شناسایی این حروف و حروف نشانگر نوع آج و روش تولید آن، می‌توان به اصالت محصولات این شرکت پی برد.

صنایع فولاد کرمان بردسیر (KSMR CO): این شرکت از سال 1369 مشغول به فعالیت در صنعت فولاد است؛ و بیش از 25 سال در این زمینه سابقه دارد. روش تشخیص میلگردهای تولیدی این شرکت توجه به علامت اختصاری KSMR CO است. دو حرفCO  از اول کلمه Company گرفته شده که به معنای کارخانه است.

ذوب‌آهن اصفهان (ESCO): کارخانه ذوب‌آهن اصفهان از سال 1346 در بازار فولاد ایران حضوری فعال دارد. روش تشخیص پی بردن به اصالت میلگردهای تولیدی توسط این شرکت، شناسایی علامت اختصاری میلگرد این شرکت است.

کوثر اهواز GCT
زاگرس شهر کرد SFZ
درپاد تبریز D
نیشابور KSC
پرشین PSG
کویر کاشان KAVIR
امیر کبیر خزر AKS
هیربد HIRBOD
آناهیتا AGJU
نیشابور N
آذر فولاد امین تیکمه داش Afa
فولاد یزد IAS
فولاد نورد گیلان NFG
میانه FF
ذوب آهن اصفهان ESCO
روهینا ROUHINA

آتیه خاورمیانه AKS
نیک صدرای توس NS
سیرجان حدید جنوب SIRJAN
آریان فولاد AS
جهان فولاد غرب SFJ
فایکو FAICO
سپهر ایرانیان FSI
ظفر بناب ZN
فولاد احرامیان YRM
کاوه تیکمه داش SFK
ابرکوه SAIS
فولاد الماس ATJU
فولاد ایوان IS
فولاد بافق BMIS
شاهین بناب BS
ارگ تبریز FAT
شاهرود SHS
شمس سپهر SSS
آریا فولاد تاکستان AFT
فولاد کرمان KSMR
ناب تبریز FNT
مهیار اردبیل MIM
هشترود FSD
فولاد اروند ARVAND
کیان کاشان KIAN
سیما فولاد جهان SFJ
قائم شهرضا GHAEM
خرمدشت FKHT
ابهر KFA
آریا ذوب ARIA
راد همدان RAD
جهان فولاد سیرجان SJS
  • علامت اختصاری میلگرد درپاد تبریز (D)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد البرز ایرانیان (FAICO)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد الماس تاکستان (AT)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد هشترود (FSD)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد آلیاژی ایران (IASCO)

  • علامت اختصاری میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب (ROUHINA)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد خراسان (KSC-CO)

  • علامت اختصاری میلگرد مجتمع فولاد آذربایجان (میانه)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد ناب تبریز (FNT)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد سپهر ایرانیان (FSI)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد شاهرود (SHS)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد ظفر بناب (ZN)

  • علامت اختصاری میلگرد نورد ایوان غرب (ISCO)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد قائم رازی (GHAEMPRCO)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد هیربد زرندیه (HIRBOD)

  • علامت اختصاری میلگرد جهان فولاد سیرجان (SJSCO)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد کاوه تیکمه داش (SFK)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد کویر کاشان (KAVIR)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد خرمدشت تاکستان (FKHT)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد کیان کاشان (KIANHT)

  • علامت اختصاری میلگرد نیک صدرای توس (NS)

  • علامت اختصاری میلگرد پرشین فولاد (PSG)

  • علامت اختصاری میلگرد راد همدان (RAD)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد نورد گیلان (حسن رود)

  • علامت اختصاری میلگرد صبا فولاد زاگرس (SFZCT)

  • علامت اختصاری میلگرد فولاد شمس سپهر (SSS)

  • علامت اختصاری میلگرد جهان فولاد غرب  (SFJ)

  • علامت اختصاری میلگرد میلگرد ابهر (KFA)

  • علامت اختصاری میلگرد میلگرد شاهین بناب (BS)

میلگردهای فاقد علامت اختصاری 

گفتیم که اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌های معتبر تولید فولاد از علامت اختصاری میلگرد استفاده می‌کنند. اما کارخانه‌هایی هم هستند که از این علامت‌ها بر روی میلگردهای خود استفاده نمی‌کنند. از میان این کارخانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • البرز تاکستان
  • نورد فولاد گلستان
  • سیادن ابهر
  • فولاد آقاپور میاندوآب
  • فولاد الیگودرز
  • فولاد پارسیان

سخن آخر

توجه به این نکته که برخی از کارخانه‌ های تولید میلگرد در ایران مانند  البرز تاکستان ، پرند و فولاد ایزدخواست فاقد هرگونه علامت اختصاری بر روی میلگرد های خود هستند و تنها راه تشخیص اصل‌ بودن آنها، خرید از شرکت‌ های بازرگانی معتبر است. برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت میلگرد آجدار با بخش فروش تامین کالا در تماس باشید.

در این مقاله در خصوص علامت اختصاری میلگرد صحبت کردیم. میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است؛ که در ساخت‌وسازهای مختلف کاربرد داشته و نقشی بسیار حیاتی و ضروری در حوادثی مانند زمین‌لرزه دارد. علائم اختصاری در میلگردها اطلاعات مهمی در مورد میلگرد، مانند کارخانه تولیدکننده، نوع آج و روش تولید را ارائه می‌دهند.

بعد از آشنایی با علائم اختصاری، به نحوه بررسی علائم اختصاری میلگردها پرداختیم؛ و نحوه تفسیر آنها را توضیح دادیم. همچنین مزایای ثبت علامت اختصاری میلگرد را نیز بررسی کردیم. با اطلاع از نحوه تفسیر علامت‌های اختصاری، می‌توانید میلگردی با مشخصات موردنظر خود را انتخاب کنید؛ و از خرید محصولات تقلبی جلوگیری کنید.