یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای هر سیستم لوله‌کشی رخ دهد؛ نشتی است. لوله‌کش‌ها معمولا بسته به نوع لوله‌کشی و همچنین علت و میزان نشتی، از روش‌های مختلفی برای حل این مشکل استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش‌های متداولی که برای رفع نشتی لوله پلیکا توکار کاربرد دارند توضیح دهیم.

وظیفه لوله فاضلاب در سیستم لوله‌کشی چیست؟

سیستم لوله‌کشی فاضلاب هر ساختمان که اکثرا برای اجرای آن از لوله پلیکا استفاده می‌شود؛ متشکل از لوله و اتصالات مرتبط به یکدیگر است که از طریق آن آب فاضلاب و گازهای آلوده از ساختمان خارج می‌شود. سیفون هم که یکی از اجزای اصلی این سیستم است؛ از بازگشت بخارات و گازهای آلوده به محیط سرویس بهداشتی و حمام جلوگیری می‌کند.

اهمیت تعمیر لوله فاضلاب

معمولا نشتی که از لوله و اتصالات این سیستم است؛ نیاز به تخریب و صرف هزینه زیادی دارد. به همین خاطر اکثر افراد نشتی‌های کوچک را با امید به اینکه خطری ندارد نادید می‌گیرند. اما از آنجایی که وظیفه این قسمت از سیستم لوله‌کشی ساختمان خروج آلودگی است؛ هر نوع نشتی جزئی در آن می‌تواند باعث ایجاد آلودگی‌های جدی محیطی، انتشار گازهای سمی، انشتار بوی نامطبوع در ساختمان و نهایت سلب آسایش ساکنین شود. بنابراین برای اینکه این مشکلات ایجاد نشود؛ حتی باید کوچک‌ترین نشتی را جدی گرفته و در اولین فرصت برای رفع و تعمیر آن اقدام کنید.

علت ایجاد نشتی لوله پلیکا در سیستم لوله‌کشی توکار چیست؟

اولین قدم در انتخاب روش مناسب برای رفع نشتی لوله پلیکا توکار این است که بدانید این نشتی به چه دلیلی ایجاد شده است. معمولا موارد زیر اصلی‌ترین دلایلی هستند که با آسیب زدن به لوله پلیکا می‌توانند باعث ایجاد نشتی شوند:

  • نصب اشتباه لوله‌ها 
  • کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن جنس لوله
  • ورود اجسام خارجی به درون سیستم لوله‌کشی فاضلاب و مسدود کردن راه خروجی آن
  • فرسودگی و زنگ‌زدگی لوله‌ها به دلیل استفاده طولانی مدت
  • استفاده از مصالح ساختمانی با حجم زیاد روی لوله‎های فاضلابی هنگام نصب
  • انتخاب عمق نامناسب و غیراستاندارد برای مدفون کردن لوله‌ها و وارد شدن فشار زیاد روی آنها
  • استفاده بیش از حد و زیاد از فنر لوله بازکنی از قسمت سینک، حمام و سرویس بهداشتی
  • دمای پایین محیط و عدم درزگیری مناسب لوله‌های فاضلاب
  • باز یا شل شدن اتصالات لوله
  • دریل‎کاری دیوار 
  • زبر بودن سطح بستر لوله‌ها
  • استفاده مدام از آب داغ
  • فرسودگی عایق‎بندی و آب‎بندی لوله‌ها به دلیل استفاده بیش از حد از محلول‌های لوله بازکنی

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب

چرا باید برای رفع نشتی لوله پلیکا توکار سریعا اقدام کرد؟

نشتی به معنی نم دادن رطوبت از لوله‌هاست. گاهی این رطوبت به حدی کم است که افراد تصور می‌کنند برای رفع آن نیازی نیست کاری انجام دهند. این در حالی است که نشتی هر چقدر هم که کم باشد؛ به مرور زمان می‌تواند به دیوارهای ساختمان آسیب برساند و خطر جدی‌تری را به دنبال داشته باشد. بنابراین باید به محض مشاهده نشتی از لوله‌های ساختمان، چه لوله آب باشد و چه لوله مخصوص تخلیه فاضلاب، حتما با یک لوله‌کش حرفه‌ای تماس بگیرید.

روش‌های رفع نشتی لوله پلیکا توکار

به طور کلی بسته به حجم نشتی و میزان آسیبی که لوله دیده است می‌توان از دو روش برای رفع آن استفاده کرد. به عنوان مثال اگر نشت لوله در حد چند قطره است؛ معمولا با روش‌هایی مانند چسب رفع نشتی و مایع درزگیر لوله فاضلاب قابل رفع است. اما گاهی نیز آسیب‌دیدگی لوله جدی است و حجم آب خروجی از آن به حدی است که ممکن است ظرف چند ساعت دیوار را تخریب کند. در این شرایط باید بدون توجه به قیمت لوله پلیکا فاضلابی و هزینه‌های تخریب سریعا وارد عمل شد و آن قسمت آسیب دیده را با روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم تعویض کرد.

روش‌های رفع نشتی لوله فاضلاب توکار با تخریب

از آنجایی که لوله‌ها توکار در دل دیوار یا کف ساختمان کار گذاشته می‌شوند؛ دسترسی به آنها برای تعمیرشان به نسبت زمانی که لوله روکار است با چالش بیشتری همراه بوده و در بسیاری از موارد نیاز به انجام عملیات تخریب دارد. تخریب آن قسمت از ساختمان که علائم نشتی در آنجا دیده شده است و بازسازی مجددش منطقی‌ترین راه برای رفع نشتی لوله پلیکا توکار است. اما گاهی محل قرارگیری لوله جایی است که تخریب ممکن است خسارت و خطر زیادی داشته باشد. در این شرایط معمولا سعی می‌شود با روش‌هایی مانند استفاده از چسب رفع نشتی و درزگیری لوله فاضلاب یا سایر روش‌های موثر این مشکل را حل کرد.

رفع نشتی با برش لوله

اگر اتصالات بین لوله‌ها دچار نشتی شده باشد؛ بدون اینکه آسیبی به لوله اصلی وارد شود می‌توان آن قسمت را برش داده و سپس یک قطعه سالم را جایگزین آن کرد.

استفاده از درزگیری لوله با چسب

در شرایطی که نشتی جزئی است و یک سوراخ کوچک روی لوله یا اتصالات عامل ایجاد آن است می‌توان به کمک چسب‌های مخصوصی که برای این کار هستند و مخصوص مسدود کردن سوراخ لوله‌ها فرموله شده‌اند آن را رفع کرد. ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرده و با ماژیک آن را علامت‌گذاری کنید. سپس چسب را طبق دستور آماده کرده و روی آن محل را کاملا با چسب بپوشانید. برای رفع کامل نشتی باید صبر کنید تا چسب خشک شود و سپس دور آن را با نوار فایبر گلاس خوب درزگیری کنید. اگر لوله سالم است ولی قسمتی از آن در اثر ضربه یا برخورد جسم تیزی مثل چاقو سوراخ شده؛ این روش بهترین روش برای رفع نشتی آن محسوب می‌شود.

استفاده از خمیر درزگیر لوله

یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای رفع نشتی لوله پلیکا توکار استفاده از مایع درزگیر لوله فاضلاب است که به آن خمیر درزگیر لوله فاضلاب نیز گفته می‌شود. این خمیر عملکردی شبیه به چسب دارد و زمانی از آن استفاده می‌شود که شکستگی و سوراخ روی لوله زیاد بزرگ نیست. با استفاده از این خمیر می‌توانید بدون برش دادن لوله نشتی آن را رفع کنید. فقط باید خمیر را طبق دستور تهیه کرده و مقداری از آن را درست مثل چسب روی محل آسیب دیده بمالید.

آب‌بندی لوله و رفع نم دیوار با مواد نانو

گاهی اوقات نشتی به دلیل عدم آب‌بندی درست لوله‌هاست. در این شرایط می‌توانید از روش نانو که جدیدترین تکنیک رفع نشتی لوله پلیکا توکار است استفاده کنید. با استفاده از مواد نانو می‌توانید هم لوله‌ها را عایق کنید و هم نم دیوار را از بین ببرید. فقط باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هر جنس لوله نیاز به یک عایق خاص دارد. بعد از عایق‌بندی اصولی و تخصصی توسط موادی مانند عایق نانو و نانوپلیمر اصلی و باکیفیت که مناسب برای همه انواع لوله‌هاست، دیگر با مشکل نشتی مواجه نخواهید شد.

روش‌های رفع نشتی لوله فاضلاب توکار بدون تخریب

تعمیر لوله‌ها بدون تخریب دیوار و کف، تقریبا آرزوی هر صاحب‌خانه‌ای است که با مشکل نشتی لوله‌های ساختمانش مواجه شده است. برای رفع این مشکل بدون تخریب و بنایی و هزینه‌های سرسام‌آور آن مانند قیمت لوله پلیکا می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

تعمیر با مواد نانو

همانطور که اشاره شد؛ روش نانو جدیدترین تکنیک رفع نشتی لوله‌های توکار است. در این روش ابتدا آب ساختمان قطع شده و با استفاده از دستگاه نشت‌یاب، محل آسیب‌دیده مشخص می‌شود. اگر لوله در جایی واقع شده باشد که استفاده از این دستگاه را غیرممکن کند؛ می‌توان با استفاده از فرستادن دوربین به داخل لوله، محل نشتی را پیدا کرد. در مرحله بعد با یک روش خاص، چسب رزینی یا مواد ترمیمی اکلریک را در محل ترکیدگی تزریق می‌کنند. با این کار جداره داخلی لوله با استفاده از مواد ضد آب پوشش داده شده و در واقع انگار که یک لوله جدید در آن محل کار گذاشته شده است. این روش یکی از روش‌های مستحکم و مطمئن برای رفع نشتی لوله پلیکا توکار است.

آسترکشی لوله فاضلاب توکار از داخل

برای آسترکشی نیاز است که کمی از محل تخریب شود؛ اما حجم تخریب به اندازه روش‌هایی مانند تعویض لوله نیست. اگر قطر محل آسیب دیده زیاد و جنس لوله سفالی، چدنی، پی وی سی یا پلیکا باشد می‌توان به استفاده از ایجاد یک لایه آستر جدید درون لوله، مشکل نشتی را رفع کرد. برای آسترکشی ابتدا باید محل نشتی سوراخ شده تا دستگاه آسترکشی بتواند وارد لوله شود. بعد از وارد شدن این دستگاه، محل نشتی با یک لایه آستر پوشش داده شده و آماده استفاده مجدد می‌شود.

ترمیم با سوراخ کاری افقی

این روش هم نیاز به یک تخریب حداقلی دارد. لوله‌کش بعد از اینکه محل ترک‌خوردگی را پیدا کرد؛ یک سوراخ افقی روی خاک محلی که لوله آسیب دیده آنجا کار گذاشته شده است ایجاد می‌کند. از این محل لوله شکسته خارج شده و به کمک دوربین، یک لوله نو و سالم به کمک چسب رزینی جایگزین آن می‌شود.