برای رسیدن هر پروژه ساختمانی به مرحله بهره‌برداری باید اقدامات و کارهای فنی زیادی انجام شود که برخی از آنها در ارتفاع انجام می‌شوند. به عنوان مثال اجرای نما، به خصوص در ساختمان‌های بیش از دو طبقه، کاری دشوار است که در ارتفاع انجام می‌شود. اما واقعا چطور می‌توان این کارهای ساختمانی را با ایمنی بالا و به صورت اصولی انجام داد؟ پاسخ این سوال داربست است. داربست به نوعی سازه موقت و نردبان مانند گفته می‌شود که با اتصال لوله‌هایی به نام لوله داربستی به هم ساخته می‌شود. این سازه آنقدر مستحکم است که بتواند وزن چند نفر را به راحتی تحمل کند. ضمن اینکه بعد از اتمام کارهایی ساختمانی که باید در ارتفاع انجام شوند به سادگی و در عرض چند ساعت می‌توان آن را جمع کرد. برای اینکه یک داربست مستحکم برپا کنید باید هنگام اجرا، به نکاتی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آنها، استاندارد فاصله بین لوله‌های داربست است. در این مقاله بیشتر در مورد استانداردی که باید در این مرحله از کار رعایت شود صحبت می‌کنیم.

داربست ها بخش جدایی ناپذیر هر سایت ساخت و ساز هستند، صرف نظر از اندازه پروژه ساختمانی شما. سازه موقت برای حمایت از قالب بتن، نگه داشتن بتن و حمایت از کارگران در طول ساخت و ساز استفاده می شود. شما می توانید از بین شرکت های متعدد ارائه دهنده خدمات داربست برای پروژه های داخلی و تجاری انتخاب کنید. از آنجایی که هدف اصلی استفاده از داربست ایمن‌تر کردن مکان‌های ساختمانی است، چند قانون وجود دارد که باید در حین کار داربست رعایت کنید. حتی چند استاندارد برای چیدمان و استفاده از آن تجویز شده است.

داربست و پشتیبانی قالب برای اهداف مختلف برای انواع مختلف ساخت و ساز مهندسی استفاده می شود. اکثر قاب های پشتیبانی پل از داربست سگک کاسه ای و برخی از داربست های پورتال استفاده می کنند. در داربست کف سازه اصلی بیشتر از داربست های بست استفاده می شود. فاصله عمودی قطب های داربست به طور کلی 1.2 ~ 1.8 متر است و فاصله افقی به طور کلی 0.9 ~ 1.5 متر است.

چرا رعایت استاندارد فاصله بین لوله‌های داربست مهم است؟

همانطور که اشاره شد؛ یکی از نکات ایمنی که باید در زمان اجرای داربست به آن توجه کرد؛ فاصله بین لوله‌های داربستی است. رعایت این استاندارد نه تنها می‌تواند حافظ جان کارگران ساختمانی باشد؛ بلکه باعث تسهیل در دسترسی آنها به بخش‌های مختلف ساختمان می‌شود. بنابراین اجرای صحیح و اصولی داربست به پیمانکاران ساختمانی کمک می‌کنند که پروژه را به ایمن‌ترین شکل ممکن و در زمان کوتاهی به اتمام برسانند.

از طرفی عدم رعایت نکات ایمنی در برپایی داربست گاها می‌تواند سبب ایجاد خطرات جانی غیر قابل جبرانی برای کارگران و حتی عابرین پیاده شود. در بسیاری از دستورالعمل‌هایی که در مورد نصب داربست وجود دارد؛ از رعایت استاندارد فاصله بین لوله‎های داربستی به عنوان مهم‌ترین نکته ایمنی یاد شده است. در بخش‌های مختلف این مقاله سعی کرده‌ایم در مورد این استاندارد و دیگر نکات ایمنی که باید در زمان نصب داربست به آنها توجه کنید صحبت کنیم. بنابراین با مطالعه این پست می‌توانید بعد از خرید لوله داربستی باکیفیت از یک توزیع‌کننده معتبر، سازه‌ای ایمن و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه را در کنار بدنه اصلی ساختمان برپا کرده و به این شکل هم زمان اتمام پروژه را کوتاه کرده و هم ایمنی کارگران ساختمانی را تضمین کنید.

 

بهترین فاصله بین لوله های داربست بر اساس استانداردهای جهانی

 

اهمیت اجرای درست و استاندارد داربست

هنگام نصب و اجرای داربست، مانند هر کدام از دیگر مراحل پروژه، رعایت استانداردهای جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که شما این سازه را با هدف ایجاد بستر و پایه‌ای مستحکم برای انجام کارهای ساختمانی برپا می‌کنید و قرار است تا پایان پروژه تعداد زیادی از کارگران، ساعت‌های کاری خود را روی پایه‌های این سازه سپری کنند. بنابراین باید نسبت به ایمن بودن آن مطمئن باشید. تنها راهی که می‌توانید به کمک آن مطمئن شوید که داربست مستحکم و ایمن است؛ تضمین رعایت استاندارد و نکات ایمنی در کلیه مراحل نصب و اجرای آن است.

عدم توجه به این استانداردها که فاصله بین لوله‌های داربستی یکی از آنهاست؛ به معنی نقض واضح ایمنی کارگران است. در این شرایط معمولا با بروز کوچک‌ترین مشکل، اولین کسی که خطر تهدیدش می‌کند کارگری است که هنگام رخ دادن مشکل روی داربست ایستاده است. بنابراین توجه همه جانبه به استانداردهای ایمنی نصب، از اهمیت بالایی برخوردار است و رعایت آنها به شما به عنوان کارفرمای اصلی کمک می‌کند که با دردسر کمتری پروژه ساختمانی خود را تمام کنید.

 رعایت چقدر فاصله بین لوله‌های داربستی توصیه می‌شود؟

بر اساس استانداردهای جهانی، فاصله اصولی بین لوله‌های عمودی در داربست باید بین 1.7 تا 2 متر و فاصله بین سایر لوله‌ها باید کمتر از 3 متر باشد. هر چقدر فاصله‌ای که برای نصب لوله‌های داربستی عمودی و افقی در نظر گرفته‌اید از این عدد بیشتر باشد؛ ایمنی سازه بیشتر در خطر است و شانس فروپاشی آن در زمانی که بار و فشار روی سازه است افزایش پیدا می‌کند. بنابراین رعایت این فاصله‌ها باعث می‌شود که مقاومت و استحکام داربست و در نتیجه ایمنی کارگران هنگام کار در ارتفاع افزایش یابد. این نکته مهم را نیز نباید فراموش کنید که نصب اصولی داربست نه تنها باعث می‌شود که کارگران با امنیت بیشتری کار کنند؛ بلکه پروسه کلی اجرای پروژه را نیز با کاهش دردسرهایی که ممکن است نصب غیراستاندارد ایجاد کند کاهش می‌دهد.

نسبت ارتفاع به پایه داربست پشتیبانی شده بیش از 4:1 باید با چنگ زدن، بستن، مهاربندی و غیره ایمن نگه داشته شود. داربست ها باید تا چهار برابر حداکثر بار خود را تحمل کنند. قبل از هر شیفت کاری باید بازرسی انجام شود. کارفرمایان باید به کلیه کارکنانی که در ارتفاع کار می کنند قوانین ایمنی مناسب را آموزش دهند.

قانون 3 به 1 مجموع ارتفاع کار یک برج داربست مستقل باید سه (3) برابر فاصله باریک ترین سمت پایه باشد (اگر این اندازه گیری از پایه ها باشد، آنها باید به طور متقارن در مورد برج تنظیم شوند).

استانداردهای لوله های داربست چیست؟

لوله داربست باید با استاندارد EN39 ساخته شود و از فولاد گالوانیزه باشد. آنها باید قطر 48.3 میلی متر و ضخامت دیواره 3.2 تا 4.0 میلی متر داشته باشند. لوله ها باید از نظر بصری مستقیم ظاهر شوند و بیش از 15 میلی متر در طول 3 متر منحرف نشوند. این جایی است که از لوله به عنوان وسیله ای برای ضربه زدن به جسم دیگری استفاده شده است.

بهترین فاصله بین لوله های داربست بر اساس استانداردهای جهانی

اگر از داربست برای کارهای سبک مانند نقاشی استفاده می کنید، فاصله بین پایه ها (استاندارد) نباید بیشتر از 3 فوت ( 0.9144 متر ) و اگر برای کارهای سنگ تراشی سنگین استفاده می کنید، 6 فوت ( 1.8288 متر ) باشد. اگر داربست تکی نصب کرده اید، گلوله ها باید به خوبی روی دهانه دیوار وزن را تحمل کنند.

  • اگر از آن برای کارهای سبک مانند نقاشی استفاده می کنید، فاصله بین پایه ها (استاندارد) نباید بیشتر از 3 فوت و اگر برای کارهای سنگ تراشی سنگین استفاده می کنید، 6 فوت باشد.
  • اگر داربست تکی نصب کرده اید، گلوله ها باید به خوبی روی دهانه دیوار تحمل کنند. از استفاده از اعضای کوتاهی که روی دیوار میخکوب شده اند به عنوان پاتلوگ خودداری کنید.
  • سکویی که کارگران روی آن ایستاده اند باید به اندازه کافی پهن باشد. عرض آن باید بیش از 425 میلی متر و ارتفاع آن بیش از 1.8 متر باشد.
  • اگر قصد دارید مصالح ساختمانی را روی سکو قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که عرض آن بیش از 34 اینچ است.
  • هر تخته باید 8 اینچ عرض و 2 اینچ ضخامت داشته باشد اگر فاصله پوتلوگ 1.5 متر یا بیشتر باشد. اگر فاصله پوتلوگ کمتر از 1.5 متر باشد، ضخامت سکو باید 38 میلی متر باشد.
  • هنگام نصب سیستم داربست هرگز از تخته های معیوب یا شکسته استفاده نکنید. دانه‌های چوب مورد استفاده باید کمتر از 10 درجه با طول تخته باشد، اگر می‌خواهید شکست ناگهانی تخته نباشد. آویزان کردن تخته ها یک نه سخت است!
  • اگر نمی خواهید سیستم از دیوار جدا شود، تمام قسمت های داربست را به درستی پشتیبانی کرده و به هم وصل کنید. نه تنها باید اطمینان حاصل کنید که یک فرد ذیصلاح در حال نصب داربست است، بلکه از کار کارگران زیر داربست نیز جلوگیری کنید.
  • اگر می خواهید از تصادف جلوگیری کنید، هرگز اجازه ندهید کامیون ها به داربست نزدیک شوند.
  • همیشه یک شرکت معتبر را برای خدمات داربست داخلی انتخاب کنید زیرا آنها از تمام مقررات ایمنی پیروی می کنند.
  • نردبان های ایمن تهیه کنید تا افرادی که روی داربست کار می کنند بتوانند به راحتی از سازه بالا بروند.

با گفتن این موارد، شما اکنون از تمام نکات حیاتی در داربست آگاه هستید.

 

اهمیت اجرای درست و استاندارد داربست

 

قانون 3 به 1 در داربست چیست؟

ایمنی اولویت دارد و شامل موارد زیر است: قانون 3 به 1. مجموع ارتفاع کار یک برج داربست مستقل باید سه (3) برابر فاصله باریک ترین سمت پایه باشد (اگر این اندازه گیری از پایه ها باشد، آنها باید به طور متقارن در مورد برج تنظیم شوند).

قانون 4 به 1 در داربست چیست؟

این قانون ایجاب می کند که هر داربست و جزء داربست بتواند وزن خود و حداقل 4 برابر حداکثر بار مورد نظر اعمال شده یا منتقل شده به آن را بدون شکست تحمل کند… این مقررات بر اساس استاندارد اصلی است. § 1926.451(a)(7)، که مستلزم آن است که داربست ها و اجزای داربست “قادر به تحمل بدون شکست حداقل چهار برابر حداکثر بار مورد نظر باشند.”

چرا خرید لوله داربستی با کیفیت و رعایت نکات مهم نصب ضروری است؟

از آنجایی که داربست را معمولا با هدف ایجاد یک پایه برای ایستادن کارگران هنگام انجام کار در ارتفاع نصب می‌کنند؛ برای ایمنی بیشتر و دسترسی راحت‌تر این افراد به نقاط دور و مرتفع بدنه اصلی ساختمان، خرید باکیفیت‌ترین لوله‌های داربستی بازار بسیار مهم است. یادتان نرود که کار کردن در ارتفاع و روی داربستی که با لوله داربستی ضعیف و بی‌کیفیت نصب شده ممکن است باعث به بار آمدن خسارات مالی و بدتر از آن آسیب‌های جانی شود.

یکی از مهم‌ترین فوایدی که استفاده از لوله داربستی با کیفیت و قوی دارد؛ جلوگیری از آسیب دیدن بدنه اصلی ساختمان است. چرا که در صورت بروز مشکل و فروریختن داربست، بعد از به خطر افتادن جان کارگران و افرادی که به عنوان عابر قصد عبور از زیر ساختمان را دارند؛ این بدنه اصلی ساختمان و به خصوص نمای آن است که در معرض خطر آسیب‌دیدگی است. به همین دلیل خرید لوله داربستی با کیفیت و اجرا و نصب صحیح داربست بسیار مهم است.

برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت لوله داربستی با بخش فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

آشنایی با انواع مختلف داربست

داربست‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس شیوه اتصال، نوع پایه و حتی نوع بست‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. این سازه‌ها علاوه بر تفاوت‌های ساختاری، از نظر مزایا نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هر کدام از این داربست‌ها معمولا برای استفاده در کنار یک نوع خاص از سازه عمرانی مناسب هستند. به عنوان مثال داربست معلق که بدون پایه است بیشتر برای پروژه‌هایی کارایی دارد که فضای کافی برای نصب پایه روی زمین ندارند. به طور کلی انواع داربست‌ها عبارتند از:

  • داربست چکشی ستاره
  • داربست چکشی کاسه‌ای
  • داربست معلق
  • داربست مثلثی
  • داربست پایه‌دار

همانطور که اشاره شد؛ هر کدام از این داربست‌ها، یک نوع اتصال خاص خود را دارند و نوع‌شان با توجه به شرایط سازه باید انتخاب شود.

 اجرای اتصالات داربست

برای اینکه بتوانید داربستی ایمن نصب کنید؛ علاوه بر رعایت فاصله استاندارد بین لوله‌های داربستی، باید نصب اتصالات را نیز به درستی انجام دهید. در واقع این اتصالات هستند که لوله‌های داربستی را در کنار هم به شکل یک ساختار سازمان‌یافته و مستحکم نگه می‌دارند. بنابراین برای کاهش ریسک خطرات و خسارات احتمالی، توجه به نصب استاندارد و اصولی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

چند نکته ایمنی دیگر در مورد نصب داربست

در مرحله بعدی و پس از اینکه مطمئن شدید اتصالات به صورت صحیح بسته شده‌اند؛ باید نسبت به ایمنی نردبان داربست نیز مطمئن شوید. به نردبانی ایمن و مطمئن گفته می‌شود که ارتفاعی بین 1 تا 4 متر داشته باشد. علاوه بر ارتفاع، زاویه بین نردبان تا داربست نیز بسیار مهم است. این زاویه نباید کمتر از ۶۸ درجه و بیشتر از ۷۵ درجه باشد. بهتر است برای ایجاد ایمنی بیشتر، پایه‌های نردبان را به داربست متصل کنید. هرگز از نردبان‌های کوچکی که کمتر از یک متر ارتفاع دارند و یا جنس بدنه آنها از چوب است استفاده نکنید. این نردبان‌ها می‌توانند ایمنی سازه را به شدت به خطر بیاندازند.

بست‌هایی که بین اتصالات لوله داربستی وجود دارند نیز از مهم‌ترین اجزای داربست محسوب شده و نقش مهمی در ایمنی این سازه ایفا می‌کنند. از انواع مختلفی از بست می‌توان برای این قسمت از سازه استفاده کرد. اما فارغ از نوع بستی که استفاده می‌کنید؛ استحکام آن بیش از هر چیزی اهمیت دارد. این بست‌ها باید آنقدر مقاوم باشند که بتوانند فشار وارده بر اثر وزن لوله داربستی و وزن کارگران را تحمل کنند. ضمن اینکه به اتصالاتی مانند بست گردان نیز برای نصب داربست نیاز دارید که در مواقع ضروری و در بازه‌های زمانی منظم باید روغن‌کاری شوند. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی بست‌های گردان نیز باید در مواقعی که از آنها استفاده نمی‌کنید در محلول روغن و یا گازوئیل قرارشان دهید.

نکته ایمنی دیگر که در زمان نصب داربست باید به آن توجه کنید؛ ابعاد سکوی کار است. این سکو در واقع پایه‌ای است که کارگران روی آن می‌ایستند و کار می‌کنند. مساحت و عرض این سکوها بسیار مهم است. در واقع ابعاد آنها باید طوری انتخاب شود که به اندازه کافی فضا برای رفت و آمد ایمن کارگران در اختیارشان قرار دهد. فضایی بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر بهترین فضایی است که می‌توانید در این بخش از داربست در اختیار کارگران قرار دهید. با رعایت این اعداد در نصب داربست باعث می‌شوید که کارگران حتی زمانی که ابزار دست‌شان است و یا در حال حرکت هستند نیز ایمن باشند و خطری جان‌شان را تهدید نکند.

اگر قصد دارید در آینده نزدیک لوله داربستی بخرید و از آن برای بستن داربست در پروژه‌های ساختمانی خود استفاده کنید؛ علاوه بر نکاتی ایمنی که در این مقاله به آنها اشاره شد نیاز به منبعی برای استعلام قیمت لوله داربستی نیز دارید. فروشگاه معتبر تامین کالا این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا بتوانند فقط با یک تماس تلفنی از به‌روزترین و آخرین قیمت لوله داربستی در بازار مطلع شوند.