ما معمولاً زنگ را به‌عنوان پوسته‌های قهوه‌ای نارنجی می‌دانیم که روی سطح فولادی در معرض دید زمانی که مولکول‌های آهن در فلز با اکسیژن در حضور آب واکنش می‌دهند و اکسیدهای آهن تولید می‌کنند، تشکیل می‌شوند. فلزات همچنین ممکن است در حضور اسیدها یا مواد شیمیایی خشن صنعتی واکنش نشان دهند. اگر چیزی جلوی خوردگی را نگیرد، تکه‌های زنگ همچنان پاره می‌شوند و فلز را در معرض خوردگی بیشتر قرار می‌دهند تا زمانی که متلاشی شود.

گزینه های فلزی مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی

همه فلزات حاوی آهن نیستند، اما می توانند در واکنش های اکسید کننده دیگر زنگ بزنند یا کدر شوند. برای جلوگیری از اکسید شدن و شکستن محصولات فلزی، مانند نرده ها، مخازن، لوازم خانگی، سقف، یا سایدینگ، می توانید فلزاتی را انتخاب کنید که “ضد زنگ” یا به طور دقیق تر، “ضد خوردگی” هستند. چهار نوع اصلی از فلزات در این دسته قرار می گیرند:

  • فولاد ضد زنگ
  • فلز آلومینیوم
  • مس، برنز یا برنج
  • فولاد گالوانیزه

فولاد ضد زنگ

انواع فولاد ضد زنگ، مانند 304 یا 316، ترکیبی از عناصر هستند و اکثر آنها حاوی مقداری آهن هستند که به سرعت اکسید می شود و زنگ می زند. اما بسیاری از آلیاژهای فولاد ضد زنگ نیز دارای درصد بالایی از کروم هستند – حداقل 18 درصد – که حتی واکنش پذیرتر از آهن است. کروم به سرعت اکسید می شود و یک لایه محافظ از اکسید کروم بر روی سطح فلز تشکیل می دهد. این لایه اکسید در برابر خوردگی مقاومت می کند و در عین حال از رسیدن اکسیژن به فولاد زیرین جلوگیری می کند. سایر عناصر موجود در آلیاژ مانند نیکل و مولیبدن به مقاومت آن در برابر زنگ زدگی می افزایند.

آلومینیوم فلز

از آنجایی که سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی است، بسیاری از قطعات هواپیما، خودرو و دوچرخه از آلومینیوم برای تولید استفاده می کنند. آلیاژهای آلومینیوم تقریباً فاقد آهن هستند و بدون آهن، فلز زنگ نمی‌زند، اما اکسید می‌شود. هنگامی که آلیاژ در معرض آب قرار می گیرد، فیلم اکسید آلومینیوم به سرعت روی سطح تشکیل می شود. لایه اکسید سخت در برابر خوردگی بیشتر مقاوم است و از فلز زیرین محافظت می کند.

مس، برنز و برنج

این سه فلز آهن کمی دارند یا اصلاً آهن ندارند و زنگ نمی زنند، اما می توانند با اکسیژن واکنش دهند. مس با گذشت زمان اکسید می شود و یک پتینه سبز تشکیل می دهد و از فلز در برابر خوردگی بیشتر محافظت می کند. برنز مخلوطی از مس و قلع و مقادیر کمی از عناصر دیگر است و به طور طبیعی در برابر خوردگی بسیار بیشتر از مس مقاوم است. فلزات برنج آلیاژی از مس، روی و عوامل دیگر هستند که در برابر خوردگی مقاوم هستند.

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه زمان زیادی طول می کشد تا زنگ بزند، اما در نهایت زنگ می زند. این نوع فولاد کربنی است که گالوانیزه یا با لایه نازکی از روی پوشانده شده است. روی به عنوان مانعی عمل می کند که از رسیدن اکسیژن و آب به فولاد جلوگیری می کند و از خوردگی پیشرفته محافظت می کند. حتی اگر پوشش روی خراشیده شود، از طریق حفاظت کاتدی و با تشکیل یک لایه محافظ از اکسید روی، از نواحی نزدیک فولاد زیرین محافظت می کند. مانند آلومینیوم، روی در حضور رطوبت به اکسیژن بسیار واکنش نشان می دهد و پوشش از اکسید شدن بیشتر آهن در فولاد جلوگیری می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید و قیمت لوله گالوانیزه با کارشناسان تامین کالا در تماس باشید.