ناودانی یک نوع مقطع فولادی است که فارغ از نوع سازه، در صنعت ساختمان کاربرد بسیاری دارد. از این محصول معمولا برای ساخت دیوارها، سقف، نما و سایر قسمت‌های ساختمان استفاده می‌شود. البته ناودانی فقط در صنعت ساختمان به کار برده نمی‌شود؛ بلکه مصارف صنعتی تیز دارد. از آنجایی که شرایط و الزامات ساخت هر سازه‌ای متفاوت است؛ هر پروژه‌ای ممکن است نیاز به یک نوع ناودانی داشته باشد. به همین خاطر کارخانه‌های تولیدکننده ناودانی این محصول را با استفاده از ورق‌های فلزی از جنس‌های متفاوتی تولید می‌کنند. در این مقاله انواع ورق مورد استفاده برای تولید ناودانی را مورد بررسی قرار داده و توضیح می‌دهیم که برای هر کاربرد با توجه به شرایط کاری موجود، استفاده از کدام جنس از ناوانی مناسب است.

از آنجایی که یکی از عوامل موثر بر روی قیمت ناودانی جنس فلز به کار رفته در تولید این محصول است؛ شما به عنوان مصرف‌کننده باید بدانید که کدام نوع ناودانی هم متناسب با کاربری مورد نظرتان است و هم از نظر قیمت، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای تولید ناودانی می‌توان از دو روش فابریک و پرسی استفاده کرد. تفاوت اصلی این دو روش نیز ماده خامی است که وارد خط تولید می‌شود.

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه انواع ورق مورد استفاده برای تولید ناودانی را معرفی کنیم باید بدانید که اصلا ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟ ناودانی نوعی محصول فولادی با سطح مقطع C یا U شکل است که در طول‌های 6 یا 12 متر تولید شده و گاهی به آن کانال یا Channel نیز گفته می‌شود. ساختار اصلی این محصول از دو قسمت جان و بال تشکیل شده است. در واقع هر ناودانی فارغ از جنس بدنه، یک جان و دو بال دارد. لبه ناودانی‌های C شکل دارای زاویه است ولی ناودانی‌های U شکل فاقد زاویه در قسمت بال هستند. البته روش‌های دیگری نیز برای دسته‌بندی این محصول وجود دارد. به عنوان مثال به ناودانی‌هایی که دارای بال‌های موازی هستند ناودانی U گفته می‌شود و محصولاتی که بال شیب‌دار دارند به ناودانی C معروف هستند. شیوه نام‌گذاری این محصولات بر اساس ضخامت بال و جان‌شان است. بر این اساس می‌توانید ناودانی‌های را در سایزهای متنوع از 6 الی 26 میل در بازار پیدا کنید. اصلی‌ترین کاربرد این محصول در صنعت ساختمان است. موارد زیر از مهم‌ترین کاربردهایی ناودانی محسوب می‌شوند:

  • ساخت چهارچوب‌ها
  • ساخت شیروانی، دیوار، ستون، سقف و خرپا
  • ساخت نمای سازه
  • ساخت تجهیزات ترافیکی
  • ساخت تشکیلات دریایی
  • ساخت ماشین‌آلات صنعتی

 

آشنایی با روش‌های تولید ناودانی

 آشنایی با روش‌های تولید ناودانی

ناودانی‌ها را یا با استفاده از روش پرسی یا با استفاده از روش فابریک تولید می‌کنند. گرچه نام همه محصولاتی که به عنوان محصول نهایی از این خطوط تولید خارج می‌شوند ناودانی است؛ اما ناودانی‌هایی که به روش فابریک تولید می‌شوند از نظر خواص فیزیکی با ناودانی‌هایی که به روش پرسی تولید می‌شوند متفاوت هستند. در روش فابریک، شمش فولاد با استفاده از نورد گرم و به صورت مستقیم تبدیل به ناودانی می‌شود. به همین خاطر است که به این نوع ناودانی، ناودانی فابریک گفته می‌شود. از آنجایی که در روش نورد گرم مورد استفاده در تولید ناودانی فابریک، دمای شمش به بیش از 930 درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ این محصولات از نظر ظاهری کیفیت مطلوبی ندارند و از نظر قیمتی ارزان‌تر از ناودانی‌های پرسی هستند.

در روش پرسی، ناودانی را با استفاده از ورق فلزی تولید می‌کنند. ورق بعد از ورود به دستگاه رول فرمینگ، از طرق غلتک‌های مخصوص خم شده و به صورت کانال زاویه‌دار درمی‌آید. در این روش تولید ناودانی دمای محیط کارخانه هم دمای اتاق است و از حرارت بالا استفاده نمی‌شود. به این روش تولید نورد سر گفته می‌شود. به همین خاطر است که ناودانی‌های پرسی هم از نظر کیفیت مطلوب‌ترند و هم ابعادشان دقیق‌تر است.

از چه ورق‌هایی در تولید ناودانی استفاده می‌شود؟

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد؛ ناودانی‌های پرسی را می‌توان با استفاده از ورق‌های مختلفی تولید کرد. با این وجود اکثر محصولاتی که در بازار مشاهده می‌کنید از ورق فولادی تولید شده‌اند؛ اما بسته به نیاز و نوع مصرف، این مقطع فولادی را می‌توان با استفاده از ورق‌هایی که جنس فلزشان متفاوت از فولاد است نیز تولید کرد. رایج‌ترین ورق‌ها برای تولید ناودانی عبارتند از:

  • ورق آهن یا ورق فولادی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق استیل
  • ورق آلومینیومی

استفاده از ورق آهن برای تولید ناودانی

ورق آهن که به ورق سیاه نیز شهرت دارد یکی از متداول‌ترین متریال‌ها برای تولید ناودانی به روش نورد سرد یا همان پرسی است. اکثر محصولاتی که در بازار به عنوان ناودانی معمولی فروخته می‌شوند از این نوع فولاد کربنی ساخته شده‌اند. از آنجایی که فولادی که ورق سیاه با آن تولید می‌شود کم آلیاژ است؛ به این ناودانی‌ها، ناودانی آهنی نیز گفته می‌شود. قیمت ارزان ورق معمولی فولاد، استحکام مناسب، شکل‌پذیری عالی و دسترسی مطلوب 4 ویژگی بسیار مهم ناودانی‌های آهنی به شمار می‌روند. معمولا برای تولید ناودانی آهنی از ورق‌های سیاه با گریدهای St37، St44  و St52 استفاده می‌شود.

برای اطلاع از نحوه خرید و دریافت قیمت ورق سیاه با بخش فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

از چه ورق‌هایی در تولید ناودانی استفاده می‌شود؟

 

استفاده از  ورق گالوانیزه برای تولید ناودانی

یکی دیگر از ورق‌های پرکاربرد در صنعت تولید ناودانی ورق گالوانیزه است که در برابر رطوبت عملکرد بسیار بهتری نسبت به ورق سیاه دارد. ناودانی آهنی که با ورق سیاه تولید می‌شود در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی عملکرد ضعیفی دارد. اما ورق گالوانیزه به دلیل داشتن یک پوشش محافظ، در برابر رطوبت مقاوم است. به همین خاطر معمولا در نمای سازه، ناودانی شیروانی، تجهیزات ترافیکی و تجهیزات دریایی به جای ناودانی آهنی از ناودانی تولید شده با ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. ناودانی گالوانیزه در واقع همان ناودانی آهنی است که فرآیند آبکاری با روی مذاب روی آن انجام شده است. البته این نکته مهم را فراموش  نکنید که ناودانی گالوانیزه را مستقیما با ورق گالوانیزه تولید نمی‌کنند؛ بلکه بعد از فرم دادن ورق سیاه و تبدیلش به ناودانی، محصول نهایی را در مرحله آخر در حمام روی مذاب غوطه‌ورکرده تا گالوانیزه و مقاوم شود. استحکام ناودانی‌های گالوانیزه بیشتر از ناودانی‌های آهنی است و به دلیل برخورداری از پوشش مقاوم، پایداری بهتری در برابر رطوبت و حتی تماس با برخی از اسیدها دارد. در مقابل قیمت ناودانی گالوانیزه نیز به مراتب بیشتر از قیمت ناودانی معمولی است.

برای اطلاع از نحوه خرید و دریافت قیمت ورق گالوانیزه با بخش فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

استفاده از ورق استیل برای تولید ناودانی

ورق استیل به نوعی از ورق فولادی با آلیاژ خاص گفته می‌شود که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. ناودانی‌هایی که با استفاده از این ورق تولید می‌شوند هم مستحکم‌تر هستند و هم در برابر تماس با حرارت مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند. البته که حجم فروش این محصول در مقایسه با ناودانی‌های آهنی به مراتب کمتر است. دلیل این حجم کم فروش نیز قیمت بالاتر ناودانی‌های استیل به نسبت ناودانی‌های آهنی معمولی است. از آنجایی که در بخش‌های حساس صنعتی یا سازه‌ای استفاده از ناودانی استیل زیاد متداول نیست؛ تولید ناودانی استیل چندان صرفه اقتصادی ندارد و کمتر کارخانه‌ای این محصول را در سبد کالاهای تولیدی خود گنجانده است. ناودانی‌های استیل را معمولا با استفاده از ورق گرید 304L تولید می‌کنند.

برای اطلاع از نحوه خرید و دریافت قیمت ورق استیل با بخش فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

استفاده از ورق آلومینیومی برای تولید ناودانی

آلومینیوم ورقی بسیار سبک و ارزان برای تولید ناودانی است؛ اما به همان میزان نیز مصرف کمی دارد و تقاضا برای خریدش در بازار به نسبت ناودانی‌های آهنی و استیل کمتر است. از آنجایی که استحکام این مدل ناودانی در مقایسه با محصولات مشابه کمتر است؛ استفاده از آن در کاربردهای ساختاری توصیه نمی‌شود و بیشتر در نمای سازه از آن استفاده می‌شود. حجم تولید و تقاضای کم باعث شده که ناودانی آلومینیومی به یکی از محصولات کمیاب بازار تبدیل شود.

بهترین ورق برای تولید ناودانی کدام است؟

همانطور که مشاهده کردید؛ ناودانی را می‌توان با استفاده از ورق‌های مختلفی تولید کرد. اما از آنجایی که وزن مناسب، استحکام کافی، قابلیت رنگ‌پذیری و قابلیت جوشکاری از ویژگی‌های یک ناودانی مناسب و قابل استفاده در صنعت ساختمان است؛ می‌توان گفت که از بین تمامی این محصولات، ناودانی آهنی بهترین محصول از نظر فاکتورهای نام برده شده است. به همین خاطر غالبا وقتی برای خرید ناودانی به بازار مراجعه می‌کنید؛ محصولاتی به شما پیشنهاد می‌شود که با استفاده از ورق آهنی یا فولادی گرید St37، St44 و St52 تولید شده‌اند. علاوه بر تمام ویژگی‌های مطرح شده؛ ناودانی آهنی از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردار است و علی‌رقم مقاومت پایین نسبت به زنگ‌زدگی، غالبا در مقایسه با ناودانی‌های گالوانیزه و استیل انتخاب اول کارفرمایان به حساب می‌آید. به طور کلی اگر مصرف سازه‌ای معمولی مد نظرتان است؛ ناودانی آهنی می‌تواند گزینه‌ای مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد. اما اگر می‌خواهید ناودانی را در جایی استفاده کنید که دائما در معرض رطوبت است؛ بهتر است محصولی را انتخاب کنید که با استفاده از ورق گالوانیزه یا ورق استیل تولید شده است.

جمع‌بندی

ناودانی را می‌توان با استفاده از دو روش فابریک و پرسی تولید کرد. در روش فابریک شمش فولاد به صورت مستقیم و با استفاده از تکنیک نورد گرم به ناودانی تبدیل می‌شود. اما داستان تولید ناودانی پرسی کمی متفاوت‌تر است. این محصول را با استفاده از ورق فلزی و به کمک دستگاه مخصوص تولید می‌کنند. ناودانی‌های پرسی به دلیل تکنولوژی تولید بهتر، از نظر ظاهری و کیفیت گزینه مطلوب‌تری نسبت به ناودانی‌های فابریک هستند. در اکثر کارخانه‌ها، ناودانی را با استفاده از ورق سیاه گرید St37، St44 و St52 تولید می‌کنند. از بین این سه گرید، ورق گرید St37 محبوبیت بیشتری دارد. البته اگر نیاز باشد که محصول در برابر رطوبت مقاوم‌تر شود؛ می‌توان آن را با استفاده از ورق استیل نیز تولید کرد یا بعد از ساخت با استفاده از ورق سیاه، با عبور از حمام وری مذاب، عمل گالوانیزاسیون را روی آن انجام داد.