میلگرد یک نوع لوله فولادی بلند است که برای تقویت خواص بتن از آن در سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. طول استاندارد میلگرد 12 متر است؛ به همین خاطر اگر قرار باشد در قسمتی از ساختمان از آن استفاده کنیم که طولش کمتر باشد؛ ناچار به برش آن هستیم. دستگاهی که برای این کار استفاده می‌شود؛ میلگردبر یا همان قیچی میلگرد نام دارد. در این مقاله در مورد این دستگاه و کاربردهای آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

اهمیت برش میلگرد

از آنجایی که میلگرد را در کارخانه‌های مختلف با طول استاندارد 12 متر طول می‌کنند؛ ممکن است در برخی از موارد برای کاهش طول آن نیاز به برش دادنش داشته باشیم. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چون جنس میلگرد فولادی است؛ می‌توانند آن را با فرز برش بزنند. این در حالی است که میلگرد اصولا بافتی ترد و شکننده دارد و برای برش آن باید دقت زیادی به خرج دهید. اما فرز دستگاهی است که در صورت نداشتن مهارت در استفاده از آن، ممکن است علاوه بر خود میلگرد، به خودتان نیز صدمه وارد کند. در این شرایط بهترین ابزاری که می‌توانید برای کوتاه کردن طول میلگرد استفاده کنید؛ میلگردبر یا همان قیچی میلگرد است.

قیچی میلگردبر چیست؟

همانطور که اشاره شد؛ طول استانداردی که اکثر کارخانه‌ها از آن برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند؛ 12 متر است. اما گاهی پیش می‌آید که لازم است در جایی از ساختمان که ابعاد طولی‌اش کمتر از این عدد است از میلگرد استفاده شود. میلگردبر یا قیچی میلگرد ابزاری است که برای این کار از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که خشکی و شکنندگی میلگردها به میزان کربنی که در ترکیب فولادشان وجود دارد وابسته است. به همین خاطر برای برش دادن و حتی خم کردن این مقاطع فولادی نمی‌توان از هر نوع ابزاری که دم دست‌تان است استفاده کنید. خم کردن یا برش میلگرد با ابزاری که به صورت تخصصی برای این کار طراحی نشده‌اند می‌تواند موجب شکستن یا ترک خوردن بدنه میلگرد شود.

بنابراین می‌توان گفت که قیچی میلگرد یکی از آن ابزارهایی است که برای اجرای دقیق و مهندسی هر سازه‌ای به آن نیاز خواهید داشت. همانطور که می‌دانید؛ از انواع میلگرد ساده و آج‌دار در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. یکی از آن بخش‌های حساس، فونداسیون یا همان پی ساختمان است. آرماتوربندها برای اجرای دقیق این بخش از ساختمان که تاثیر بسیار زیادی روی ایمنی آن دارد؛ نیاز به برش میلگرد یا خم کردن و فرم دادن به آن خواهند داشت. قیچی که برای این کار طراحی شده و در اصطلاح به آن میلگردبر گفته می‌شود برای استفاده در چنین شرایطی کارایی داشته و با لحاظ کردن نوع و ویژگی‌های فنی میلگرد، می‌تواند آن را به اصولی‌ترین شکل ممکن برش زده یا خم کرده و به اشکال مختلفی درآورد. انواع مختلفی از قیچی میلگرد در بازار وجود دارد که نوع مناسب آن باید بر اساس سایز پروژه و حجم میلگردهایی که قرار است تغییر فرم و ابعاد داده شوند انتخاب شود. در بخش بعدی به معرفی انواع میلگردبر پرداخته‌ایم. خواندن این بخش به شما کمک می‌کند که نوع مناسب این ابزار را برای پروژه خود انتخاب کنید.

آشنایی با انواع قیچی میلگردبر

قیچی‌های مخصوص میلگرد بر اساس نوع عملکرد به سه دسته قیچی‌های دستی، قیچی‌های هیدرولیکی و قیچی‌های گیربکسی تقسیم می‌شوند. این ابزارها هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند.

 قیچی میلگردبر دستی

اگر سایز میلگردی که در سازه استفاده می‌کنید بیشتر از 22 میلی‌متر است؛ بهتر است به سراغ خرید این ابزار نروید. در واقع میلگردبرهای دستی توان برش آرماتورهایی که بیش از 22 میلی‌متر قطر دارند را ندارند. بنابراین از نوع دستی این محصول بیشتر برای پروژه‌های ساختمانی کوچک و معمولی که حجم کار در آنها کم است استفاده می‌شود. همانطور که از نام این نوع قیچی مشخص است؛ برای استفاده از آن نیاز به نیروی متخصصی که در زمینه استفاده از ابزارهای برشی آموزش دیده است ندارید و به کمک آن می‌توانید به سادگی و در کمترین زمان ممکن انواع میلگرد با سایز کمتر از ۲۲ را برش دهید. البته این دستگاه دقت برش پایینی دارد و اگر قبلا از آن استفاده کرده باشید می‌دانید که در حین برش زدن ممکن است به بدنه میلگرد آسیب وارد کند. از آنجایی که قیمت میلگرد آجدار و ساده بخش اعظمی از هزینه ساخت را شامل می‌شود؛ در صورتی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید توصیه می‌کنیم این نوع قیچی را نخرید و به جای آن با در نظر گرفتن بودجه بیشتر، ابزاری را تهیه کنید که آسیب کمتری به میلگردها وارد می‌کند. با این انتخاب هم استحکام سازه بیشتر می‌شود و هم میزان دورریز میلگرد کاهش پیدا می‌کند.

قیچی میلگردبر ماشینی یا هیدرولیکی

برخلاف قیچی‌های دستی، قیچی‌های میلگردبر ماشینی یا همان هیدرولیکی محدودیتی در سایز ندارند و می‌توان با آنها هر سایز میلگردی را به راحتی و در بازه زمانی بسیار کوتاهی برش زد. البته در خرید این ماشین باید دقت کرده و از تجربه آرماتوربند استفاده کنید. قیچی‌های هیدرولیکی خودشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام قابلیت برش سایز مشخصی از میلگرد را دارند. انواع قیچی‌های هیدرولیکی بر اساس حداکثر قطری که می‌توانند برش بزنند عبارتند از:

  • قیچی‌های مخصوص میلگرد 25
  • قیچی‌های مخصوص میلگرد 28
  • قیچی‌های مخصوص میلگرد 32

 این محصول گرچه نوعی ماشین است؛ اما جابه‌جایی آن ساده بوده و هم نوع برقی و هم نوع شارژی آن در بازار وجود دارد. سرعت بالا در اجرای کار، قابلیت جابه‌جایی و عمر مفید طولانی از جمله مهم‌ترین مزایای قیچی‌های هیدرولیکی نسبت به قیچی‌های دستی هستند.

قیچی میلگردبر گیربکسی

این دستگاه فنی و کاملا حرفه‌ای حتی می‌تواند میلگردهایی که سایزشان 70 میلی‌متر است را نیز به راحتی برش بزند. بنابراین اگر به دنبال دستگاهی برای برش میلگرد می‌گردید که هم قوی‌تر از قیچی‌های هیدرولیکی باشد و هم توان برش هر سایز آرماتوری را داشته باشد؛ باید به سراغ خرید قیچی‌های میلگردبر گیبرکسی بروید. این محصول بسته به نوع و مدل می‌تواند متصل به یک موتور سه فاز یا تک فاز باشد. گرچه قیچی‌های گیربکسی مزایای بسیاری از جمله سرعت بالا دارند؛ اما از وزن زیاد و استهلاک و قیمت بالا به عنوان اصلی‌ترین معایب آنها می‌توان نام برد.

 

آشنایی با انواع قیچی میلگردبر

دستگاه خم آرماتور

دستگاه خم آرماتور یا بالیکوپتر، یک دستگاه صنعتی است که برای خم کردن و شکل دادن میلگردها یا آرماتورهای فولادی به شکل‌ها و ابعاد مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه معمولاً دارای یک مکانیزم خم کننده با قالب‌های مخصوص است که با اعمال فشار و نیرو، میلگردها را به شکل‌های دلخواه خم می‌کند. دستگاه خم آرماتور در صنایع ساختمانی، عمرانی و فلزی برای تولید اجزای سازه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

در دستگاه خم آرماتور، میلگردها به وسیله‌ی قالب‌های خم‌کننده به شکل‌ها و زوایا مختلف خم می‌شوند، از جمله خم شعاعی، خم دوگانه، خم U و غیره. این دستگاه‌ها معمولاً دارای کنترل‌هایی هستند که امکان تنظیم زاویه و ابعاد خم را فراهم می‌کنند، بنابراین می‌توانند به صورت دقیق و تنظیم‌شده انواع مختلف خم‌ها را ایجاد کنند.

استفاده از دستگاه خم آرماتور به دقت و تجربه نیاز دارد تا میلگردها به شکل صحیح و مطابق با نقشه‌ها و استانداردهای فنی خم شوند. این دستگاه‌ها باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه و زمان مورد نیاز برای خم کردن میلگردها در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی می‌شوند.

علاوه بر خم کردن میلگردها، دستگاه خم آرماتور معمولاً قابلیت برش و شکل دهی میلگردها را نیز دارا می‌باشد. این امکانات برای تولید قطعات مختلفی که در سازه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، بسیار مفید واقع می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌های خم آرماتور با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قابلیت اتصال به سیستم‌های کامپیوتری و کنترل دیجیتالی را نیز دارند که باعث افزایش دقت و سرعت عمل در فرآیند تولید می‌شود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که دستگاه خم آرماتور به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در صنعت ساختمانی و فلزی مورد توجه قرار گیرد.

یک میلگردبر خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اگر می‌خواهید قیچی میلگردبری که می‌خرید باکیفیت باشد و سال‌ها بتوانید بدون محدودیت از آن استفاده کنید؛ باید در زمان انتخاب به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • این قیچی‌ها از هر مدلی که باشند؛ قدرت، راندمان و ابعاد متفاوتی دارند که باید بر اساس نوع و ابعاد پروژه و نیازتان آنها را انتخاب کنید.
  • به مصرف برق قیچی‌های هیدرولیکی و گیربکسی توجه کنید.
  • تیغه و لبه یک میلگرد بر استاندارد و خوب از مواد اولیه باکیفیت ساخته می‌شود. بنابراین حتما به تیغه دستگاه به دقت نگاه کنید.
  • علاوه بر تیغه، کیفیت و استحکام بدنه و قطعات هیدرولیکی این دستگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع بدنه قیچی باید حتما به همان اندازه تیغه آن باکیفیت باشد.

مهم‌ترین و متداول‌ترین کاربردهای قیچی میلگرد بر چیست؟

برخلاف نام این دستگاه، قیچی میلگرد بر فقط برای برش میلگرد نیست؛ بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • خم‌کردن میلگرد در ابعاد و اندازه‌های مختلف
  • برش میلگرد و تغییر ابعاد طولی آن
  • آماده کردن میلگرد در سایزهای مختلف
  • برش و خم تجهیزات فولادی در ساختمان‌ها، تونل‌ها یا پل‌ها

آیا این دستگاه نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی دارد؟

بله قیچی‌های مخصوص برش میلگرد مانند تمام تجهیزات و ابزارهای ساختمانی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و باید با دقت از آنها مراقبت شود تا بتوانند کارایی اولیه خود را حفظ کنند. قیچی‌‎هایی که مجهز به موتور هستند را باید هر 6 ماه یک بار، چه از آنها استفاده بکنید و چه بلااستفاده باشند؛ سرویس کنید تا قدرت آنها مثل روز اول بماند. علاوه بر این، در قیچی‌های هیدرولیکی، شلنگ‌های بخش هیدرولیک را باید به صورت دوره‌ای کنترل کرده و در صورتی نشتی اقدام به تعویض آنها کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد تعمیر و نگهداری از این دستگاه فنی و بسیار حساس باید به آن توجه کنید؛ ضریب اطمینان‌شان است. علاوه بر تمامی این موارد، سعی کنید هرگز بیش از ظرفیت، از دستگاه کار نکشید. این کار باعث می‌شود موتور قیچی قدرت خود را کم کم از دست بدهد.

برش میلگرد به چه صورت است؟

میلگردها را با استفاده از مراحلی که در این بخش به صورت گام به گام توضیح‌شان می‌دهیم برش و مهیای استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان می‌کنند.

  • اگر از قیچی دستی برای برش استفاده می‌کنید؛ در قدم اول باید مهره‌های اصلی دستگاه را چرب کنید تا به راحتی بتوانید آنها را با دست جابه‌جا کنید.
  • بعد از آماده کردن دستگاه، میلگرد را از محلی که قرار است برش زده شود؛ روی یک سطح صاف و باثبات، داخلی دو بازویی قیچی قرار دهید.
  • برای حرکت دادن این بازویی‌ها باید از نیروی دست استفاده کنید. طبیعتا هر چقدر سایز میلگرد بیشتر باشد؛ نیاز به نیروی بیشتری برای برش دارید.

کار با قیچی هیدرولیک هم تقریبا مشابه با قیچی دستی است. با این تفاوت که اوپراتور دستگاه به نیروی کمتری برای برش زدن نیاز دارد. همانطور که توضیح دادیم؛ در این مدل از قیچی‌ها انرژی لازم برای برش زدن توسط هیدرولیک تامین می‌شود. این موتور با بستن بازویی قیچی فشاری به گیره‌هایی که دور میلگرد را احاطه کرده‌اند وارد می‌کند که موجب برش این میله‌های فولادی می‌شود.

کدام مدل قیچی میلگرد بهتر است؟

هر کدام از قیچی‌هایی که در بالا به شما معرفی کردیم؛ مناسب برای یک نوع پروژه هستند. به عنوان مثال برای برج‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری عظیم‌الجثه، برای افزایش سرعت، بهتر است از قیچی‌های گیبرکسی استفاده شود. اما اگر پروژه در حد یک ساختمان مسکونی کوچک 2 الی 3 طبقه است که میگلردهای به کار رفته در آن سایزی کمتر از 22 میلی‌متر دارند؛ می‌توان از قیچی دستی هم استفاده کرد.