انواع لوله های مورد استفاده در ساختمان های تجاری چیست؟

  • فلز مس
  • آهن گالوانیزه شده
  • برنج
  • چدن
  • پی وی سی
  • PEX
  • فولاد ضد زنگ
  • CPVC

هر نوع لوله که می توانید در لوله کشی یک ساختمان تجاری پیدا کنید، می تواند از مواد مختلفی ساخته شده و عملکردهای متفاوتی را در کاربردهای مختلف ارائه دهد. به همین دلیل است که انواع مختلف لوله های لوله کشی را نمی توان به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد.

برای درک اینکه کدام نوع لوله ممکن است برای کاربرد خاص شما بهتر باشد، مهم است که انواع مختلف لوله ها را برای ساختمان های تجاری بدانید. مهمتر از همه، شما باید بدانید که چه چیزی آنها را از یکدیگر متمایز می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید!

فلز مس

لوله های مسی یکی از رایجترین لوله های استفاده شده در ساختمان های تجاری هستند. این لوله ها شامل دو نوع هستند: انعطاف پذیر و سفت. لوله‌های مسی انعطاف‌پذیر معمولاً فقط برای خطوط لوله کشی کوتاه استفاده می‌شوند، زیرا استحکام یا تحمل دما برای استفاده در فواصل طولانی را ندارند.

از طرف دیگر، لوله های مسی سفت و سخت، لوله های محکم و مقاوم در برابر خوردگی هستند. تحمل خوبی در برابر فشار دارد، به این معنی که می توان آن را در طول های طولانی برش داد. اما نصب آنها ممکن است دشوار باشد، زیرا برای اتصال بخش های مختلف لوله به لحیم کاری و جوشکاری نیاز است. علاوه بر این، این ماده گرانتر از مواد جایگزین است.

لوله های مسی بکار رفته در لوله کشی ساختمان

لوله گالوانیزه شده

لوله گالوانیزه (لوله های GI) لوله های آهنی هستند که با یک لایه محافظ روی پوشانده شده اند. این لایه از فرآیند اکسیداسیون جلوگیری می کند که باعث افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی می شود. در مقابل، این امر دوام و طول عمر لوله را افزایش می دهد.

لوله های آهنی گالوانیزه مقاوم، همه کاره و نگهداری نسبتا کم هستند، بنابراین برای بسیاری از کاربردهای لوله کشی سنگین در ساختمان های تجاری ایده آل هستند. به طور خاص، آنها می توانند برای سیستم های تامین آب، تصفیه فاضلاب، سیستم های آبیاری و غیره استفاده شوند. لوله‌های آهنی گالوانیزه نیز یکی از ایده‌آل‌ترین مواد برای لوله‌کشی لوله‌ها هستند که مقرون به صرفه بودن و نگهداری آسان آن‌ها را در نظر بگیرید. برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت لوله گالولنیزه با واحد فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

 

لوله گالوانیزه بکار رفته در لوله کشی ساختمان

لوله های برنجی

لوله های برنجی یکی دیگر از مواد لوله کشی رایج است که در ساختمان های تجاری یافت می شود. آنها اغلب برای توزیع آب گرم و سرد استفاده می شوند، اگرچه می توانند برای خطوط فاضلاب نیز استفاده شوند.

لوله های برنجی نسبتاً در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند که آنها را به انتخاب خوبی برای لوله های آب تبدیل می کند. در برخی موارد، ساختمان‌ها می‌توانند از لوله‌های برنجی به‌عنوان جایگزینی برای لوله‌های فولادی ضد زنگ استفاده کنند، به‌خصوص اگر هزینه آن مشکل باشد.

لوله های چدنی

لوله‌های چدنی معمولاً در خطوط تخلیه تجاری دیده می‌شوند، اما گاهی اوقات در سیستم‌های توزیع آب نیز یافت می‌شوند. به عنوان سنگین ترین گزینه لوله پرکن در این لیست، استفاده از آنها تا حدودی محدودتر از سایرین است. با این حال، وزن سنگین تر آنها به این معنی است که آنها بسیار قوی ساخته شده اند. آنها فشار آب سنگین را به خوبی تحمل می کنند و می توانند حجم زیادی مایع را تحویل دهند. علاوه بر این، لوله‌های چدنی مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و دارای ویژگی‌های عایق صوتی طبیعی هستند.

لوله پی وی سی (PVC)

لوله پی وی سی که به نام پلی وینیل کلراید نیز شناخته می شود، یکی از مواد لوله کشی جدیدتری است که برای ساختمان های تجاری استفاده می شود. آنها معمولاً برای خطوط فاضلاب و فاضلاب استفاده می شوند. لوله های پی وی سی سبک وزن و در عین حال مستحکم هستند و شکل گیری، برش و نصب نسبتا آسانی دارند.

گفته می‌شود، این نوع لوله‌ها در کاربردهایی که در معرض دماهای شدید – چه گرم و چه سرد- قرار می‌گیرند، توصیه نمی‌شوند. لوله‌های PVC نیز مانند لوله‌های PEX نسبت به نور UV مقاوم هستند، بنابراین در ساختمان‌های تجاری، به‌ویژه در مناطقی که دما ملایم و پایدار است، بهترین عملکرد را دارند.

 

لوله پی وی سی بکار رفته در لوله کشی ساختمان

لوله های PEX

لوله های لوله کشی PEX که به نام لوله پلی اتیلن متقاطع نیز شناخته می شود، نوعی لوله است که منحصراً برای مصارف آب و لوله کشی استفاده می شود. آنها در ساختمان‌های تجاری کوچک‌تر رایج‌تر هستند، زیرا نسبت به سایرین در این لیست گران‌تر هستند. با این حال، مزایای لوله های لوله کشی PEX این است که به طور باورنکردنی انعطاف پذیر، دارای کد رنگی هستند و به حداقل تعمیر و نگهداری مداوم پس از نصب نیاز دارند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هرگز نباید برای کاربردهای فضای باز انتخاب شوند. لوله های لوله کشی PEX به نور UV واکنش بدی نشان می دهند و در صورت قرار گرفتن در معرض آن می توانند خیلی سریع خراب شوند.

فولاد ضد زنگ ( لوله استنلس استیل )

یکی از گران‌ترین لوله های لوله‌کشی موجود در بازار، لوله‌های فولادی ضد زنگ میباشند که در ساختمان‌های تجاری مانند سایر موارد موجود در این لیست رایج نیستند. با این وجود، هنوز تعداد قابل توجهی از ساختمان ها وجود دارند که این نوع لوله ها را به دلیل مقاومت بالای آن در برابر خوردگی انتخاب می کنند.
لوله های فولادی ضد زنگ مخصوصاً برای کاربردهایی که آب و هوای نامساعد یک عامل تعیین کننده است ایده آل هستند. اینها همچنین جذابیت زیبایی شناختی بالایی دارند، که برای کاربردهایی که لوله ممکن است در معرض دید بینندگان قرار گیرد، مفید است.

لوله استنلس استیل بکار رفته در لوله کشی ساختمان

 

لوله CPVC

لوله های پلی وینیل کلرید کلر (CPVC) آخرین نوع لوله ای هستند که می توانید در ساختمان های تجاری پیدا کنید. آنها مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند اما در دماهای بسیار سرد عملکرد خوبی ندارند. گفته می شود، می توان از آنها برای خطوط تامین آب سرد و گرم ساختمان ها استفاده کرد.
لوله های CPVC نصب و نگهداری آسانی دارند و دارای مقاومت در برابر فشار بالا هستند – در حالی که در مقایسه با برخی جایگزین ها نسبتاً ارزان هستند.

 

انواع مختلفی از لوله ها برای ساختمان های تجاری وجود دارد. برخی از آنها سفت و ضد زنگ هستند، در حالی که برخی دیگر انعطاف پذیر و سبک هستند. با توجه به تعداد انتخاب های شما، ممکن است انتخاب گزینه مناسب برای برنامه خاص خود دشوار باشد.
اگر به کمک نیاز دارید، به کارشناسان تامین کالا پیام دهید. ما سالها تجربه در تامین محصولات لوله برای املاک مختلف تجاری و پروژه های لوله کشی داریم. فقط تماس بگیرید، و تیم ما مطمئن خواهد شد که مطمئن ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای انتخاب در اختیار شما قرار می گیرد!