برش به عملیاتی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان لوله فولادی را به ابعاد و اندازه دلخواه درآورد. در ادامه این پست روش‌های مختلف برش لوله فولادی را توضیح می‌دهیم. همانطور که در مورد بسیاری از موارد ساختمانی ابزارهای اختصاص وجود دارد، گزینه های مختلفی برای برش لوله های فولادی نیز وجود دارد. در برخی موارد، فقط انتخاب بهترین گزینه مسئله اصلی برای ادامه کار است.

بهترین روش برای برش لوله فولادی استفاده از کاتر لوله است. این ابزار روی لوله در یک خط از پیش اندازه‌گیری شده محکم می‌شود و همانطور که آن را به دور لوله می‌چرخانید، به آرامی درون آن بریده می‌شود. کمی زمان می برد اما این بهترین و دقیق ترین راه برای برش لوله فولادی است. اگرچه این ابزار  بهترین انتخاب موجود است، اما همیشه بیش از یک گزینه موجود است. در برخی موارد، نمی توانید این ابزار را در موقعیتی قرار دهید تا بتوانید برش مناسب را انجام دهید یا بعضی مواقع ، ممکن است این ابزار را در دسترس نداشته باشید و برای ایجاد برش نیاز به استفاده از نوع دیگری از ابزار داشته باشید.

برخی دیگر از گزینه های موجود برای برش لوله فولادی شامل استفاده از اره برقی، اره رفت و برگشتی یا حتی اره مویی می باشد. آنها آسان نیستند و اگر می خواهید یک برش با کیفیت دقیق داشته باشید باید به درستی از آنها استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه : برای آگاهی از قیمت انواع لوله داربستی و آشنایی با نحوه خرید آنها روی لینک روبرو کلیک کنید : قیمت لوله داربستی

روش‌های برش لوله فولادی

روش پلاسما

این روش به کمک دستگاهی انجام می‌شود که از داخل آن گازی به صورت فشرده و با سرعت بالا خارج می‌شود. فشار این گاز می‌تواند لوله فولادی را با سرعت بالا و به صورت اتوماتیک برش بدهد. یکی از مشکلات این روش این است که بعد از برش، روی دیواره داخلی لوله مقدار زیادی براده فولاد باقی می‌ماند که با سرد شدن لوله، تمیز کردن آن دشوارتر می‌شود. ضمن اینکه قسمت دهانه لوله نیز بعد از برش کمی تغییر می‌کند و باید بعد از اتمام عملیات تمیز و بی‌رنگ شود.

روش واترجت

آب مایعی است که با نیروی تحت فشار آن حتی می‌توان لوله فولادی را نیز به راحتی برش داد. برش‌های ایجاد شده به کمک دستگاه واترجت بسیار باکیفیت بوده اما هزینه نگهداری از این دستگاه بالاست. بنابراین حتی با وجود کیفیت بالای برش، در صورتی که به دستگاه دیگری برای برش لوله فولادی دسترسی دارید؛ استفاده از دستگاه واترجت صرفه اقتصادی ندارد.

برش لوله فولادی با لیزر

برش لوله فولادی با دستگاه لیزر

لیزر دستگاه دقیقی است که می‌تواند هر نوع لوله‌ای حتی لوله داربستی را با سرعت بالایی برش دهد. هزینه نگهداری از این دستگاه نیز مانند دستگاه واترجت بالاست و به همین خاطر بیشتر از آن در کارخانه‌های صنعتی که روزانه تعداد زیادی لوله در آنجا برش داده می‌شود استفاده خواهد شد.

روش وایر کاتینگ

روش وایرکاتینگ بهترین روش برای برش لوله است؛ اما معمولا لوله بعد از اتمام فرآیند برش کمی تغییر رنگ را تجربه کرده و باید به کمک سمباده آن را مجدد جلا داد. یکی از معایب روش وایر کاتینگ، سرعت پایین عملیات برش نسبت به دیگر روش‌هاست.

ماشین تراش اتوماتیک

کیفیت برش‌های انجام شده توسط این دستگاه بسیار بالاست اما معمولا برای برش لوله‌های فولادی نمی‌توان از آن استفاده کرد. ماشین تراش اتوماتیک بهترین دستگاه برای تراش لوله‌هایی است که دیواره ضخیم دارند. گرچه هزینه نگهداری از این دستگاه بالاست؛ اما در کنار آن طول عمر بالایی نیز دارد. ماشین تراش اتوماتیک بر خلاف سایر ماشین‌آلات برش، دهانه لوله را دچار آسیب نمی‌کند و ضایعات از خود به جا نمی‌گذارد. یکی از معایب این دستگاه، نیاز به نیروی انسانی جهت اپراتوری است؛ زیرا لوله هنگام برش باید به طور مداوم تنظیم و جابجا شود.

روش شعله (هوا گاز)

عامل اصلی برش در این روش، شعله است. به همین خاطر دهانه لوله معمولا بعد از پایان عملیات کمی تغییر رنگ می‌دهد. ضمن اینکه شعله متصاعد شده از این دستگاه باعث می‌شود که برخی از آلیاژهای موجود در فولاد اکسید شود. به همین خاطر برای برش فولادهای ضد زنگ استفاده از این روش متداول نیست و اصلا توصیه نمی‌شود.

برش لوله با دستگاه اره فلزی

استفاده از اره فلزی شما را قادر می‌سازد که بتوانید چندین برش را به صورت همزمان انجام دهید. البته چسبندگی بالای براده‌های آهن به لوله یکی از اصلی‌ترین معایب این شیوه برش است. این دستگاه معمولا مجهز به صفحات کرومی یا تیغه‌های اره بر نیتریدی است. در زمان برش لوله‌های فولادی نوع تیغه‌ای که روی دستگاه سوار شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال تیغه‌های تیتانیوم اصلا مناسب برش لوله‌های فولادی نیستند؛ چرا که داخل آلیاژ این فلز معمولا ناخالصی‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود شکل لوله بعد از برش تغییر کند. تیز بودن اره نیز می‌تواند روی کیفیت برش تاثیر داشته باشد. در بسیاری از موارد، اپراتور دستگاه برای حفظ کیفیت برش، تیغه را به صورت مداوم تعویض می‌کند. علاوه بر این برای جلوگیری از شکستن تیغه، باید هنگام برش دقت کافی را داشته باشید و از فشار بیش از حد اجتناب کنید.

برش لوله با دستگاه جوشکاری

یکی از مزایای استفاده از دستگاه جوش‌کاری این است که لوله بعد از برش هیچ تغییر رنگی را تجربه نمی‌کند؛ اما در حین کار آلاینده‌های بسیاری تولید می‌شود که برای اپراتور دستگاه مضر است. در این روش براده‌های فولاد به شکل مواد مذاب روی دیواره داخلی می‌نشینند و بعد از سرد شدن به سختی از بدنه جدا می‌شوند. این موضوع نیز یکی از معایب برش به روش جوش‌کاری است. بنابراین فقط در شرایطی استفاده از این روش توصیه می‌شود که دسترسی به دیگر دستگاه‌ها نداشته باشید. از بین دستگاه‌های مختلف جوش‌کاری، دستگاه برش اکسیژن بهترین گزینه است.

دستگاه چرخشی اتوماتیک

این دستگاه مانند دستگاه تراش اتوماتیک کار می‌کند باید این تفاوت که قسمت چرخنده آن هنگام برش می‌چرخد و لوله ثابت می‌ماند. این در حالی است که برای استفاده از دستگاه برش اتوماتیک شما مجبور هستید که موقعیت قرارگیری لوله را دائما تغییر دهید و جابه‌جا کنید. به همین خاطر برای لوله‌های بلند نمی‌توان از این دستگاه استفاده کرد.

اما دهانه چرخشی این مدل دستگاه اتوماتیک باعث می‌شود که حتی بتوانید طویل‌ترین لوله‌های فولادی را نیز به راحتی برش بزنید و نیازی به حرکت دادن و تنظیم لوله ندارید. این دستگاه قابل حمل دو تیغه دارد که یکی از آنها مخصوص عملیات برش و و دیگری هموار کردن و اصلاح محل برش است. این تیغه‌ها را می‌توانید به راحتی و با استفاده از فرز سنگی تیز کنید.

برش لوله با سنگ فرز

دستگاه فرز سنگ دستگاهی با تیغه سخت است که از چسبیدن براده آهن به بدنه لوله جلوگیری می‌کند. برش ایجاد شده با این دستگاه بسیار باکیفیت است و هزینه نگهداری بسیار پایینی نیز دارد. این دستگاه دیسک ساینده‌ای دارد که باید به صورت مداوم تعویض شود. تیزی تیغه دستگاه فرز باعث می‌شود که برش لوله‌هایی با قطر کوچک با این وسیله راحت باشد.

دستگاه لیزر

این دستگاه پرقدرت می‌تواند انواع لوله‌های فولادی را با دقت زیاد و در بازه زمانی بسیار کوتاهی برش بزند؛ اما نقطه ضعف دستگاه لیزر این است که هزینه نگهداری آن مانند دستگاه واترجت بالاست و بیشتر مناسب استفاده در کارخانه‌های بزرگ و کارگاه‌های صنعتی است.

برای برش لوله فولادی از چه چیزی می توان استفاده کرد؟

برای هدف این مقاله، ما قصد داریم چند روش مختلف برای برش لوله فولادی را مورد بحث قرار دهیم. هر کدام از آنها پیام خاص خود را خواهند داشت، اما وجه اشتراک بسیاری در بین آنها وجود دارد. گر می خواهید لوله فولادی را با هر نوع ابزار برقی مانند اره دستی یا اره مدور برش دهید، مهم است که اره را قبل از تماس با لوله گرم کنید.

اگر سعی کنید لوله را با قرار دادن تیغه روی لوله و سپس روشن کردن آن برش دهید، نتیجه مطلوبی را نخواهید گرفت. در مورد اکثر اره‌های دستی، تیغه به‌اندازه قابل‌توجهی خط برش را از بین می‌برد و تا زمانی که شرایط تیغه مناسب شود، مقدار زیادی فولاد را از بین میبرد. گرم کردن تیغه از قبل و سپس حرکت دادن آن برای تماس با لوله فولادی باعث می شود که فرآیند برش با کفیت تر انجام شود.

در مورد استفاده از اره برقی تفاوت آنجایی است که برخلاف استفاده از اره دستی برای برش لوله فولادی به دلایل واضح نمی توان تیغه را قبل از تماس با لوله گرم کرد. بهترین کاری که در این موارد می توانید انجام دهید این است که از یک اره برقی با تیغه ای استفاده کنید که به طور خاص برای برش فلز ساخته شده است. سپس می توانید اره برقی را به عقب بکشید تا یک برش کوچک روی لوله ایجاد شود. اجازه دهید اره برقی به تنهایی کار را انجام دهد و سعی نکنید تیغه را به زور از لوله عبور دهید.

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، بحث ایمنی است. هنگامی که یک لوله فولادی را برش می دهید، بخش های بسیار تیز و برنده ایجاد می کنید و بسته به ابزاری که استفاده می کنید، آن قطعات به راحتی می توانند در هوا پرتاب شوند. به همین دلیل است که باید هنگام برش لوله فولادی همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید. بسته به ابزاری که استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد از محافظ صورت با عینک ایمنی زیر آن نیز استفاده کنید.

از دیگر  اقدامات مربوط به بحث ایمنی برش لوله فولای می توان به استفاده از دستکش در هنگام دست زدن به لوله فولادی، به ویژه در ناحیه ای که بریده شده است، همچنین پیراهن های آستین بلند و چکمه های پنجه بسته نیز نیز اشاره کرد.

اگر می خواهید از اره برقی استفاده کنید، باید از محافظ گوش و شنوایی نیز استفاده کنید. حتی قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای مدت کوتاهی می تواند آسیب قابل توجه و طولانی مدتی به شنوایی شما وارد کند.