کارخانه فولاد آذربایجان یکی از برترین تولیدکنندگان فولاد در کشور است که میلگردهای باکیفیت خروجی از خط تولید پیشرفته آن در بازار به نام میلگرد میانه شناخته می‌شود. در ادامه این پست اطلاعات مفیدی را در اختیار مشتریانی قرار داده‌ایم که به دنبال خرید میلگرد میانه هستند؛ ولی با مشخصات فنی این محصول کاربردی آشنایی ندارند.

معرفی کارخانه فولاد میانه آذربایجان

قبل از اینکه به جزئیات فنی مربوط به این نوع میلگرد بپردازیم؛ باید با واحد تولیدی که در ساخت این محصول نقش دارد آشنا شوید. کارخانه فولاد آذربایجان که به کارخانه فولاد میانه آذربایجان نیز معروف است؛ در استان آذربایجان شرقی و حومه شهر میانه واقع شده است. این مجتمع فولادی به صورت رسمی فعالیت خود را در سال 1368 آغاز ولی به دلایل مختلف، اولین محصول خروجی خود را 11 سال بعد وارد بازار آهن‌آلات کرد.

کارخانه فولاد میانه آذربایجان سالانه ظرفیت تولید 550 هزار تن انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد آج‌دار، ساده، تسمه، نبشی و ناودانی را دارد. در کنار این تولیدات پرکاربرد، هر ساله 800 هزار تن آهن اسفنجی نیز در این کارخانه تولید و روانه بازار می‌شود. مدیران مجتمع فولاد میانه قصد دارند تا در آینده نزدیک خط تولید شمش فولاد را نیز در این کارخانه راه‌اندازی کنند. این مجموعه تخصصی علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازارهای داخلی، محصولات خود را به کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، آذربایجان و گرجستان نیز صادر می‌کند.

روش تولید در مجتمع فولاد میانه به چه صورتی است؟

این شرکت معتبر و معروف، انواع محصولات خود نظیر میلگرد را با استفاده از شمش‌های فولادی که دارای ابعاد 130 در 130 یا 150 در 150 هستند تولید می‌کند. آلیاژ این شمش‌ها نیز ST50، ST44 و ST37 است. مجتمع فولاد میانه مانند سایر شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات فولادی، میلگردهای خود را به روش استاندارد نورد گرم تولید می‌کند.

برای تکمیل این فرآیند نیز از فرآیند خاصی به نام ترمکس استفاده می‌شود. ترمکس به مرحله‌ای از تولید میلگرد گفته می‌شود که در آن میلگرد داغ نورد دیده شده را وارد آب سرد کرده و بعد خشک می‌کنند. این فرآیند شوکی به بدنه میلگرد وارد می‌کند که باعث مقاومت بیشتر آن در برابر شکستگی می‌شود.

یکی از محصولات بسیار معروف این کارخانه در بازار، میلگردهای سایز بزرگ است. این شرکت معتبر با تکیه بر تکنولوژی پیشرفته خود تا کنون بارها توانسته رکورد ظرفیت تولید خود را بشکند. به طوری که در سال 82 توانستند 567 تن بیشتر از ظرفیت اسمی خود انواع محصولات فولادی تولید کند.

استانداردهای مورد استفاده در کارخانه فولاد میانه

همانطور که اشاره شد؛ مجتمع فولاد میانه آذربایجان محصولات متنوعی را تولید می‌کند. میلگردهای ساده و آج‌دار دو محصول بسیار پرفروش این شرکت محسوب می‌شوند که در تولید آنها از استاندارد ملی ISIRI 3132 و استانداردهای کشور آلمان به نام‌های DIN 488 و DIN 1013 استفاده می‌شود. استاندارد ملی ایران یا همان استاندارد ISIRI 3121 اولین استاندارد داخلی بود که در سال 69 تدوین شد و در سال 92 مورد بازنگری کلی قرار گرفت.

این استاندارد در صنعت تولید فولاد به استاندارد «میلگردهای فولادی گرم نورد دیده برای تسلیح بتن – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» مشهور است. جالب است بدانید که این استاندارد پرکاربرد بر اساس استانداردهای EN اروپا، DIN آلمان، JIS ژاپن، ASTM آمریکا و استاندارد جهانی ISO تدوین شده است. انواع میلگرد در این استانداردها عبارتند از:

دسته‌بندی علامت مشخصه
میلگرد ساده س 240
میلگرد آج‌دار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) آج 340
آج 350
میلگرد آج‌دار جناغی (یکنواخت یا دوکی) آج 400
آج 420
میلگرد آ‌ج‌دار مرکب آج 500
آج 520

میلگردهای تولیدی در شرکت فولاد میانه آذربایجان در دسته آج 400 و 420 قرار دارند. استحکام تسلیمی و کششی این نوع میلگردها بر اساس استاندارد ملی به ترتیب 400 الی 420 و 600 نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

آشنایی با سایز میلگردهای میانه

میلگردهای ساده و آج‌دار بر اساس استاندارد کشور روسیه یعنی GOST 5781 به 4 گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. در حال حاضر میلگردهای تولیدی در کارخانه فولاد آذربایجان در دسته میلگردهای گرید A1، A2 و A3 جای می‌گیرند. میلگردهای ساده گرید A1 این شرکت در سایزهای مختلف از 14 تا 50 میلی‌متر تولید شده و سایز میلگردهای گرید A2 و A3 فولاد میانه نیز از 10 تا 32 میلی‌متر متغیر است.

جدول وزنی میلگرد میانه

همانطور که می‌دانید؛ وزن استاندارد برای میلگردها در جدولی به نام جدول اشتال درج می‌شود. وزن میلگردهای تولیدی در شرکت فولاد میانه، نزدیک به حداکثر وزنی است که در این جدول وجود دارد. در فهرست زیر می‌توانید وزن استاندارد میلگردهای ساخت مجتمع فولاد میانه را بر اساس سایزشان مشاهده کنید.

وزن میلگرد میانه در مقایسه با جدول اشتال
سایز میلگرد 8 10 12 14 16 18 20 22 25 28 32
جدول اشتال 5 7.5 10.7 14.6 18.9 24 29.7 35.6 46.2 58 75.8
ذوب آهن 5 7.5 11 15 20 25 30 37 47 58 75
میانه 8 11 14.5 19 24 29.5 36 46.5 58 75

روش تشخیص اصالت میلگردهای میانه

میلگردهای تولیدی در شرکت فولاد میانه به صورت بندیل بسته‌بندی و روانه بازار می‌شوند. وزن این بندیل‌ها بین 2 تا 2.1 تن است و تعداد میلگردهای موجود در هر کدام از آنها نیز بستگی به سایز میلگرد دارد. در واقع این ضخامت میلگرد هاست که تعیین می‌کند هر بندیل باید چقدر وزن داشته باشد. برای تعیین تعداد میلگردهای موجود در هر بندیل کافیست که وزن هر شاخه را تقسیم بر وزن کل بندیل کنید.

قیمت میلگرد میانه چقدر است؟

قیمت میلگرد آجدار میانه مانند قیمت محصولات مشابه‌ای که در کارخانه‌های دیگر تولید می‌شوند تابعی از عوامل مختلف نظیر قیمت ارز، کیفیت ساخت، سایز و آلیاژ مورد استفاده در خط تولید است. علاوه بر این موارد، قیمت بازار آهن خام نیز می‌تواند تعیین کننده قیمت میلگرد باشد.

خوشبختانه با وجود کیفیت بالای ساخت، قیمت کلیه محصولات تولیدی در شرکت فولاد آذربایجان به خصوص میلگردهای این برند، ارزان بوده و جزء به‌صرفه‌ترین‌ها هستند. البته برای تخمین قیمت دقیق مقاطع فولادی مختلف نظیر میلگرد حتما باید به نکات مهم دیگری مانند تعداد شاخه‌ها در هر بندیل، وزن شاخه و هزینه حمل و نقل از درب کارخانه تا محل اجرای پروژه نیز توجه کنید.