راهنمای خرید بهترین ورق استیل

در این مقاله قصد داریم تا بهترین ورق استیل و بهترین مارک ورق استیل و ویژگی های بهترین ورق استیل را بشناسیم و بررسی کنیم که یک ورق استیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد. ورق استیل که به عنوان ورق فولادی ضد زنگ نیز شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی موجود در بازار است. این محصول نه تنها بادوام و مقرون‌به‌صرفه است؛ بلکه کار کردن با آن نیز نسبتا آسان است. می‌توان از انواع ورق استیل مانند ورق استیل 304 در پروژه‌های مختلف از پروژه‌های صنعتی بزرگ گرفته تا پروژه‌های الکترونیکی پیچیده استفاده کرد. از آنجایی که این ورق در ضخامت‌ها و گریدهای مختلفی تولید می‌شود؛ می‌توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

  • معماری
  • ساختمان‌سازی
  • صنعت تولید خودرو
  • صنایع بهداشتی و پزشکی
  • صنایع غذایی
  • صنایع سنگین مانند ساخت کالاها و تجهیزات بزرگ و سنگین
  • صنایع انرژی

اما با وجود این کاربردهای متعدد، هنوز هستند افرادی که نمی‌دانند یک ورق استیل خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. در این مقاله موضوع بررسی ویژگی های به عنوان بهترین ورق استیل را به صورت کامل تشریح می‌کنیم تا خریداران بتوانند در زمان انتخاب، بهترین گزینه را برای پروژه خود تهیه کنند. برای مشاهده قیمت ورق استیل 316 کلیک کنید.

ویژگی‌های یک ورق استیل خوب

ورق استیل یک ورق فلزی همه کاره، سبک وزن و فوق‌العاده قوی است که می‌تواند به اشکال مختلف شکل بگیرد. کار با این ورق‌های فلزی آسان بوده و هم زمان بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. ورق های استنلس استیل در طیف گسترده‌ای از گریدها تولید می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. اگر به دنبال خرید این ورق هستید؛ راه‌های مختلفی برای شناسایی کیفیت آن پیش روی شما وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید مطمئن شوید ورقی که می‌خواهید خریداری کنید از با کیفیت‌ترین مواد ساخته شده است.

تشخیص کیفیت ورق بر اساس گرید محصول

فولاد ضد زنگ یک فلز بسیار بادوام است و در مقایسه با سایر فلزات، در برابر مواد خورنده مقاومت بیشتری دارد. بنابراین شناسایی دوام آن می‌توان به شما کمک کند که کیفیت محصول را تشخیص دهید. دوام استیل با ترکیب آلیاژی که در تولید آن استفاده شده است ارتباط مستقیم دارد. گریدهای رایج فولاد ضد زنگ ورق استیل 316 و ورق استیل 304 هستند.

برای اطلاع از قیمت ورق استیل 316 و خرید ورق استیل 316 با کارشناسان مجموعه تامین کالا در تماس باشید.

هر گرید دارای ترکیب شیمیایی خاصی است و ظاهر فیزیکی کمی متفاوتی دارد. استیل سری 300 متداول‌ترین استیل مورد استفاده برای تولید ورق است. رایج‌ترین گریدها در این سری نیز گرید 304 و 316 هستند. ورق استیل گرید 409 و 430 نیز کاربرد زیادی دارند. از نظر دوام ورق استیل 316 نسبت به نوع 304 بهتر است. بنابراین اگر به دنبال یک ورق مقاوم هستید و بین خرید ورق استیل 316 و 304 شک دارید؛ حتما گزینه اول را انتخاب کنید.

تشخیص کیفیت ورق با استفاده از آزمایش سولفات مس

یکی از راه‌های تعیین کیفیت ورق‌های استیل، انجام آزمایش سولفات مس روی آنهاست. از این روش می‌توان برای تشخیص فولاد آستنیتی و فولاد فریتی از هم استفاده کرد. همچنین این روش برای شناسایی ورق استیلی که حاوی منگنز بالا است نیز موثر می‌باشد. برای انجام آزمایش سولفات مس، سطح ورق باید به طور کامل از چربی و سایر آلودگی‌ها تمیز شده و سپس چند قطره محلول سولفات مس روی آن ریخته شود.

نتایج آزمایش نشان می‌دهد که آیا فلز به کار رفته در تولید ورق، فولاد کربنی است یا استیل. اگر فولاد کربنی باشد؛ روی سطح ورق یک لایه مس ایجاد می‌شود. این در حالی است که اگر جنس ورق از فولاد ضد زنگ باشد؛ چنین رسوب رنگی به رنگ مس روی آن شکل نمی‌گیرد.

تشخیص کیفیت بهترین ورق استیل بر اساس ویژگی‌های مکانیکی آن

سه ویژگی استحکام بالا، شکل‌پذیری و چقرمگی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ورق استیل خوب و عالی هستند. استحکام به معنی فشاری است که یک فلز می‌تواند قبل از شکستگی یا تغییر شکل تحمل کند. شکل‌پذیری نیز توانایی یک ماده برای تغییر شکل بدون از دست دادن استحکام خود یا شکستن را نشان می‌دهد و چقرمگی به توانایی فلز برای تغییر شکل و جذب انرژی قبل از شکستن اشاره دارد.

استیل حاوی 10 تا 30 درصد کروم به عنوان عنصر آلیاژی است که به مقاومت در برابر خوردگی کمک می‌کند. افزودن نیکل به ترکیب گریدهای آستنیتی، باعث افزایش چقرمگی و شکل‌پذیری بیشتر این گریدها می‌شود. بنابراین هر چقدر کروم، مولیبدن و نیکل موجود در آلیاژ استیل بیشتر باشد؛ ورق در برابر خوردگی مقاوم‌تر خواهد شد.

محتوای عناصر موجود در آلیاژ استیل، تنها جنبه‌ای نیست که باید هنگام انتخاب ورق آن را در نظر گرفت. نوع پردازش مواد و شیوه تولید محصول نیز بر روی خواص مکانیکی آن تاثیر می‌گذارد. مدت زمان نگهداری فولاد در دماهای مختلف به عنوان بخشی از فرآیند خنک‌سازی و همچنین سرعت کلی فرآیند خنک شدن ورق بعد از تولید، می‌تواند بر کیفیت کلی آن تاثیر بگذارد.

در حالی که سختی ورق‌های ساخته شده از فولاد کربنی را می‌توان با استفاده از عملیات حرارتی افزایش داد؛ اما در ورق‌های آستنیتی، عملیات سردکاری مانند نورد در دمای کمتر از دمای تبلور مجدد انجام شده و به این شیوه ورق سخت می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که افزایش سختی ورق با استفاده از عملیات سرد کاری باعث کاهش سایر خواص مانند ازدیاد طول و مقاومت در برابر ضربه می‌شود.

تشخیص کیفیت ورق بر اساس قیمت

اگرچه قیمت ورق استیل به دلیل کارایی بالاتر، گران‌تر از ورق‌های فولاد کربنی است؛ اما خواص مکانیکی و دوام بالاتر این محصولات نشان می‌دهد که ارزش خرید را دارند. انتخاب یک ورق مقاوم در برابر خوردگی و متناسب با کاربرد مورد نظرمان، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، خرابی و تعویض را کاهش می‌دهد. بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که با وجود بالا بودن قیمت ورق استیل نسبت به ورق‌های مشابه، اگر محدودیت بودجه وجود ندارد؛ حتما از این محصولات برای اجرای پروژه استفاده شود.

برای مشاهده قیمت میلگرد آجدار و خرید میلگرد آجدار کلیلک کنید.

سایر روش‌‎های تشخیص کیفیت ورق استیل

به غیر موارد فنی مطرح شده در بالا، با توجه به موارد زیر نیز می‌توانید یک ورق استیل خوب و باکیفیت را نسبت به ورق‌های تقلبی تشخیص دهید:

  • بررسی اطلاعات فنی درج شده روی برچسب محصول و مقایسه آن با استانداردها
  • توجه به اعتبار برند تولیدکننده
  • هک شدن آرم برند روی ورق
  • بررسی فیزیکی محصول جهت اطمینان از نبودن ایرادات ظاهری

بهترین مارک ورق استیل

برند های زیادی در دنیا وجود دارند که ورق استیل تولید میکنند اما در بین آنها میتوان گفت پوسکو کره به عنوان یکی از بهترین برندهای تولیدکننده  ورق استیل در آسیا و دنیا شناخته میشود.