ورق روغنی نوعی ورق سرد بوده که نام آن از روش تولید خاص و ویژه‌اش برگرفته شده است. برای تولید این ورق‌ها از عملیات نورد سرد استفاده شده و محصول بعد از اتمام فرآیندهای نهایی تولید، برای جلوگیری از رنگ‌زدگی روغن‌کاری می‌شود. از این ورق‌ها می‌توان در صنایع مختلف از صنعت خودروسازی گرفته تا صنایع تولید لوازم خانگی و ساخت مخزن استفاده کرد. عواملی مختلفی می‌توانند روی قیمت ورق روغنی تاثیرگذار باشند. ما در بخش‌های مختلف این مقاله مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر روی قیمت این محصول را توضیح داده‌ایم.

ورق روغنی چیست و چه تفاوتی با ورق سیاه دارد؟

قبل از اینکه بدانید قیمت ورق روغنی تحت تاثیر چه عواملی است؛ باید با تعریف این محصول آشنا شوید. شاید در نگاه اول تصور کنید که ورق روغنی همان ورق سیاه است؛ اما در حقیقت ورق روغنی هم استحکام و دوام بیشتری نسبت به ورق‌های سیاه فولادی دارد و هم قیمت آن در مقایسه با قیمت ورق سیاه گران‌تر است.

از آنجایی که لایه روغن روی این ورق‌ها آنها را از زنگ‌زدگی محافظت می‌کند؛ در بسیاری از صنایع از این شیت‌ها به عنوان جایگزینی باکیفیت‌تر در مقایسه با ورق سیاه استفاده می‌شود. علاوه بر کاربردهای مختلف، این نوع ورق به عنوان ماده خام در تولید ورق گالوانیزه نیز به کار برده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین ورق سیاه و ورق روغنی، سطح براق‌تر و درخشان‌تر ورق‌های روغنی است که باعث شده برای تولید انواع پروفیل گزینه‌ای مناسب‌تر محسوب شوند.

کاربردهای مهم ورق روغنی

زیبایی ظاهری بیشتر ورق روغنی باعث شده که کاربردهای آن در مقایسه با ورق سیاه بیشتر باشد. از ورق روغنی می‌توان در صنایع مختلف زیر به شیوه‌های متفاوتی استفاده کرد:

  • صنایع تولید لوازم خانگی
  • صنعت خودرو
  • رادیاتورسازی
  • ساخت بشکه و مخازن فلزی

ورق روغنی را می‌توان در ضخامت‌های مختلف از 0.3 تا 3 میلی‌متر تولید کرد. عرض بیشتر این ورق‌ها نیز بین 1000 تا 1250 میلی‌متر است. ابعاد و ضخامت ورق و آلیاژ مورد استفاده در ساخت آن دو عاملی مهمی هستند که قیمت ورق روغنی را دستخوش تغییر می‌کنند.

انواع ورق روغنی از لحاظ نوع آلیاژ

ورق‌های روغنی بسته به نوع آلیاژی که در ساخت آنها استفاده شده است به سه گرید مختلف زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • معمولی St12
  • نیمه کششی St13
  • فوق کششی St14

به دلیل وجود نوسان در بازار ارز همواره قیمت ورق روغنی در کشور در حال تغییر است و نرخ ثابتی را نمی‌توان برای این کالا در نظر گرفت. از طرفی از آنجایی که ورق روغنی تقریبا پرمصرف‌ترین ورق فلزی موجود در بازار بوده که صنایع مختلف از صنعت پتروشیمی گرفته تا صنعت ساختمان به آن متکی هستند؛ بررسی عوامل اثرگذار بر روی نرخ آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ورق روغنی

همانطور که اشاره شد؛ قیمت ورق روغنی تحت تاثیر عوامل متعددی است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

فرآیند تولید

عملیات حرارتی که برای تولید ورق روغنی از آن استفاده می‌شود؛ مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نرخ این محصول در بازار به شمار می‌رود. همانطور که اشاره شد؛ ورق روغنی را با استفاده از روش نورد سرد تولید و سپس روغن‌کاری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود کیفیت محصول خروجی و ظاهر آن نسبت به ورق‌های دیگر بهتر باشد. نوع عملیات حرارتی که روی این محصول پیاده می‌شود می‌تواند آن را به سه دسته معمولی، نیمه کششی و فوق کششی تقسیم کرده که هر کدام نیز قیمت متفاوتی در بازار دارند.

نرخ ارز

نرخ ارز مانند هر کالای دیگری، روی قیمت ورق روغنی نیز تاثیر مستقیم دارد. قیمت کلیه محصولات تولیدی با فولاد، تحت تاثیر بازارهای جهانی است و چون واحد پول در این بازارها دلار است؛ هر چقدر نرخ دلار به ریال بالاتر برود قیمت ورق‌های فولادی نیز دستخوش تغییر می‌شود.

هزینه حمل و نقل

ورق محصولی نیست که بتوان آن را به راحتی حمل کرد. بنابراین بخشی از قیمت مصرف‌کننده این محصول مربوط به هزینه‌های سنگین حمل و نقل است. این فاکتور بیشتر از دیگر فاکتورها روی قیمت محصولات صادراتی و وارداتی اثرگذار است. کارخانه‌های تولید ورق در سراسر جهان علاوه بر جابه‌جایی محصول نهایی، برای انتقال مواد اولیه به کارخانه نیز به شدت به شیوه‌های مختلف حمل وابسته هستند. یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث می‌شود هزینه حمل تغییر کند؛ قیمت جهانی سوخت است.

قیمت ورق سیاه

ورق سیاه ماده خام اولیه‌ای است که در تولید ورق روغنی به کار برده می‌شود. این ورق بعد از ورود به خط تولید ورق روغنی، باید مراحل مختلفی مانند اسیدشویی و روغن‌کاری را طی کند. با این وجود اگر قیمت ورق سیاه تغییر کند؛ قیمت مصرف‌کننده ورق روغنی نیز طبیعتا تغییراتی را خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که خود قیمت ورق سیاه نیز تابعی از عوامل مختلف نظیر هزینه تولید سنگ آهن، حمل و نقل، نرخ ارز، تورم جهانی، مسائل سیاسی روز و… است.

هزینه تهیه مواد اولیه

کلیه مواد اولیه‌‌ای که در تولید محصولات فولادی کاربرد دارند دارای یک نرخ جهانی هستند که تغییر آنها تاثیر مستقیمی روی نرخ محصولات نهایی دارد. به عنوان مثال با افزایش قیمت جهانی سنگ آهن و مواد اولیه، قیمت انواع ورق‌های فولادی نیز با فاصله زمانی بسیار کم افزایش خواهد یافت.

میزان تقاضا در بازارهای بین‌المللی

طبق گفته کارشناسان حوزه اقتصاد کلان، قیمت کالا زمانی ثبات می‌شود که میزان عرضه و تقاضا برای آن متعادل باشد. بنابراین اگر در یک بازه زمانی خاص، تقاضا برای خرید ورق روغنی در بازارهای جهانی افزایش یابد؛ قیمت روند صعودی پیدا خواهد کرد. در این شرایط به دلیل ثابت بودن عرضه، نرخ محصولات موجود به دلیل افزایش تعداد متقاضیان به صورت اتوماتیک بالا می‌رود.

معروف‌ترین کارخانه‌های تولید کننده ورق روغنی

کارخانه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور در حال تولید انواع ورق فولادی هستند. یکی از عواملی که می‌تواند روی نرخ این محصولات اثرگذار باشد؛ میزان عرضه و سیاست‌های صادراتی این شرکت‌هاست. کارخانه‌های معتبر زیر معروف‌ترین شرکت‌های داخلی هستند که در حال حاضر ورق‌های روغنی بسیار با کیفیتی را تولید و روانه بازار می‌کنند:

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت هفت الماس
  • کارخانه فولاد غرب
  • فولاد درخشان

شرکت آرسلور میتال لوکزامبورگ، بائو استیل چین، پوسکو کره جنوبی و شاگانگ چین نیز از مهم‌ترین شرکت‌های خارجی هستند که محصولات صادراتی آنها در کشورمان به وفور یافت می‌شود.