لوله داربستی از آن دسته محصولاتی است که برای تولید نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. به همین خاطر وقتی برای خرید این محصول به بازار مراجعه می‌کنید؛ با یک لیست طولانی از تولیدکنندگان مواجه خواهید شد که انتخاب را برای شما دشوار می‌کند. در ایران مانند سایر کشورهای بزرگ جهان که در حوزه تولید مقاطع فولادی سرآمد هستند؛ واحدهای صنعتی مختلفی لوله داربستی تولید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم ابتدا 6 کارخانه ایرانی بزرگ و معتبر فعال در زمینه تولید لوله داربستی را معرفی کرده و در ادامه به چند نمونه از کشورهایی که محصولات صادراتی‌شان در جهان معروف است نیز اشاره کنیم.

لوله داربستی چیست؟

لوله داربستی که به عنوان لوله داربست نیز شناخته می‌شود نوعی لوله سیاه است که به روش درزدار تولید شده و برای اجرای سازه‌های فلزی موقت از آنها در کنار بست‌ها و اتصالات مخصوص استفاده می‌شود. این محصول نیز مانند دیگر مقاطع فولادی در سایزهای مختلف و با استفاده از آلیاژهای گوناگونی از فولاد قابل تولید است. لوله‌های داربستی از نظر کارایی به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. همانطور که اشاره شد؛ کاربرد این دو مدل لوله داربست متفاوت است. یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از لوله داربستی، ساخت سازه‌ای موقت اما مستحکم در نمای ساختمان برای انجام کارهایی است که در ارتفاع انجام می‌شوند. بدنه اصلی این سازه از لوله‌های داربستی تشکیل شده و پایه‌ای مستحکم و ایمن برای کارگران ساختمانی محسوب می‌شود. با برپایی داربست در نما ساختمان، قسمت‌های مرتفع در دسترس کارگران قرار می‌گیرد. ایمنی این سازه به تنها عاملی که بستگی دارد؛ کیفیت لوله‌ای است که به عنوان پایه‌های افقی و عمودی در آن استفاده شده است. بنابراین هنگام خرید لوله داربستی به کیفیت محصول بیشتر از سایر عوامل توجه کنید.

پیشنهاد ویژه : شما عزیزان میتوانید برای اطلاع از قیمت لوله داربستی و سایر لوله ها و همچنین برای خرید لوله داربسیت با کارشناسان فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

معروف‌ترین کارخانه‌های تولید لوله داربستی

معروف‌ترین کارخانه‌های تولید لوله داربستی در ایران

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ تولید لوله داربستی زیاد پیچیده نیست و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. بنابراین لیست کارخانه‌های ایرانی تولیدکننده این محصول بسیار بلند بالاست. با وجود ساده بودن روند تولید، کیفیت ورقی که در کارخانه برای ساخت لوله داربستی به کار برده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‌شود تولیدات یک کارخانه، نسبت به محصول واحدهای صنعتی دیگر متفاوت شود. ورق سیاه تولیدی در کارخانه فولاد مبارکه، بهترین متریالی است که برای ساخت لوله داربستی می‌توان از آن استفاده کرد. کارخانه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم؛ ضمن استفاده از این متریال مرغوب، مجهز به تجهیزات پیشرفته‌ای هستند. به همین خاطر محصول خروجی آنها، لوله‌های داربستی باکیفیت و مستحکمی است.

گروه صنعتی تهران شرق

گروه صنعتی تهران شرق که به عنوان شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق نیز در بازار شناخته می‌شود؛ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید محصولات فولادی در کشور است. این واحد صنعتی فعالیت خود را با هدف تولید انواع لوله، قوطی و پروفیل در سال 1380 آغاز کرده و نخستین کارخانه خود را در منطقه خاتون آباد پاکدشت برپا کرد. بعدها با افزایش ظرفیت خود و رسیدن آن به حدود 700 هزار تن انواع مقاطع فولادی در سال، کارخانه دیگری را در شهرک صنعتی عباس آباد افتتاح کرد. انواع لوله داربستی با ضخامت 2 و 2.5 میلی‌متر و انواع لوله فولادی در سایزهای 19 تا 168.3 میلی‌متر در ضخامت‌های 1 تا 10 میلی‌متر از جمله معروف‌ترین محصولات این کارخانه معتبر هستند.

جهان پروفیل پارس

جهان پروفیل پارس نیز در کنار گروه صنعتی تهران شرق جزء قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لوله داربستی در کشور قلمداد می‌شود. این کارخانه که در استان تهران و اتوبان تهران به ساوه واقع شده است حدود 40 سال قدمت دارد و در حال حاضر سالانه بیش از 470 هزار تن از انواع مقاطع فولادی را تولید و روانه بازار می‌کند. گروه صنعتی جهان پروفیل پارس علاوه بر عرضه لوله‌های داربستی سبک، متوسط و سنگین باکیفیت در ضخامت‌های 2 و 2.5 میلی‌متری به بازار، انواع لوله فولادی درزدار با سایزهای 8 تا 150 میلی‌متر در ضخامت‌های 1.8 تا 5.4 میلی‌متر را نیز بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌کند.

فولاد علویجه

فولاد علویجه فعالیت رسمی خود را با تولید انواع پروفیل باز و بسته و لوله‌های درزدار در قالب یک شرکت تعاونی در سال 1374 آغاز کرده است. از آنجایی که فولاد علویجه در استان اصفهان و نزدیک به کارخانه فولاد مبارکه واقع شده است؛ توان تهیه ورق‌های سیاه این کارخانه با قیمتی ارزان‌تر را دارد. بنابراین قیمت لوله داربستی علویچه نسبت به قیمت محصولات مشابه کارخانه‌های دیگر کمی ارزان‌تر است. این شرکت در سال حدود 200 هزار تن انواع لوله صنعتی، قوطی و پروفیل تولید می‌کند. اما انواع لوله داربستی سایز 48 میلی‌متر در ضخامت‌های 2 تا 4 میلی‌متری از جمله تولیدات معروف و باکیفیت این واحد صنعتی محسوب می‌شوند.

گروه صنعتی سپاهان

تاریخ آغاز فعالیت این مجموعه به بیش از 50 سال پیش باز می‌گردد. کارخانه گروه صنعتی سپاهان در جاده اصفهان به نائین واقع شده و محصولات باکیفیت آن شامل انواع لوله فولادی درزدار، انواع قوطی پروفیل و ورق سیاه می‌شود. در این مجموعه سالانه 420 هزار تن از انواع مقاطع فولادی تولید می‌شود که بخشی از آن را انواع لوله داربستی در سایز 48.3 در ضخامت‌های 0.9 تا 4 میلی‌متر تشکیل می‌دهد.

صنایع فولاد هیربد زرندیه

این مجموعه نیز در کنار دیگر رقبا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی تولیدکننده لوله داربستی محسوب شده و مزیت آن نسبت به شرکت‌های مشابه، نزدیکی‌اش به شهر تهران است. کارخانه فولاد هیربد زرندیه در شهرک صنعتی مامونیه واقع در جاده تهران به ساوه واقع شده است. این کارخانه با تکیه بر تجربه‌ای نزدیک به دو دهه، در کنار انواع لوله داربستی باکیفیت از معدود واحدهای صنعتی است که میلگرد آجدار نیز تولید می‌کند. سالانه حدود 2 میلیون تن انواع میلگرد، لوله و پروفیل به عنوان محصول نهایی از این کارخانه خارج و به بازار عرضه می‌شود.

کارخانه لوله و پروفیل صابری

کارخانه لوله و پروفیل صابری با به کارگیری تکنولوژی روز دنیا، ماشین‌آلات نوین و بهره‌مندی از پرسنل مجرب و متخصص، کار خود در زمینه تولید انواع قوطی پروفیل را از سال 1378 شروع کرده است و در حال حاضر با ظرفیت سالانه 500 هزار تن محصول، به کار خود ادامه می‌دهد. لوله‌های داربستی کارخانه لوله و پروفیل صابری در سایز 48.3 و ضخامت‌های مختلف از 1 تا 4 میلی‌متر تولید می‌شوند.

خرید لوله داربستی از کدام کارخانه به‌صرفه‌تر است؟

با این حد از تنوع محصولات باکیفیت، ممکن است این سوال در ذهن خریداران ایجاد شود که تولیدات کدام کارخانه به‌صرفه‌تر است؟ پاسخ به این سوال بستگی به محل اجرای پروژه دارد. اگر در تهران هستید و قصد خرید لوله داربستی دارید؛ محصولات کارخانه‌های تهران شرق، صابری، جهان پروفیل پارس و هیربد زرندیه را به شما توصیه می‌کنیم. مشتریانی که در شمال و شرق کشور در حال احداث پروژه هستند نیز بهتر است لوله داربستی مورد نیاز خود را از این شرکت‌ها تامین کنند. اما برای مشتریان مناطق غربی کشور، خرید از کارخانه‌های جهان پروفیل پارس و هیربد مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای پروژه‌های مستقر در مرکز یا جنوب کشور نیز می‌توان از محصولات فولاد علویجه و گروه صنعتی سپاهان خرید کرد.

پیشنهاد ویژه : شما عزیزان میتوانید برای دریافت لیست قیمت لوله داربست و سایر لوله ها و همچنین برای خرید لوله داربسیت با کارشناسان فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

خرید لوله داربستی از کدام کارخانه به‌صرفه‌تر است؟

تولید جهانی لوله داربست فلزی

به غیر از ایران، کشورهای دیگری نیز در جهان وجود دارند که لوله‌های داربستی باکیفیتی را تولید می‌کنند. برخی از این کشورها عبارتند از:

چین

چین به عنوان یکی از قطب‌های اصلی در تولید انواع مقاطع فولادی به‌خصوص لوله داربستی در جهان شناخته می‌شود. این کشور به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های کافی و روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای که برای تولید محصولات به کار می‌برد؛ تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تولیدات فولادی در جهان شده است. تولیدکنندگان چینی انواع لوله داربستی، با صادرات گسترده خود به بسیاری از کشورهای جهان توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار بین‌المللی فروش لوله‌های داربستی را به خود اختصاص دهند.

هند

شرکت‌های هندی نیز جزء تولیدکنندگان برتر لوله داربستی در جهان شناخته می‌شوند. رشد صنعت ساخت و هزینه‌های معقول تولید به این شرکت‌ها توان رقابت در بازار محصولات رقابتی مانند لوله داربستی را داده است. محصولات این شرکت‌ها هم در بازارهای داخلی خود هند و هم در بازارهای بین‌المللی فروش بسیار خوبی دارند.

آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی

در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نیز لوله‌های داربستی بسیار باکیفیتی تولید می‌شود. البته حجم تولید در این مناطق به اندازه چین و هند نیست؛ اما به لحاظ رعایت استاندارد در خط تولید، محصولاتی توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تولید می‌شود که از نظر کیفیت یک سر و گردن از دیگر محصولات بالاترند.

کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی

برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام و تایلند در حال تبدیل شدن به قطب اصلی منطقه در حوزه تولید مقاطع فولادی هستند. نزدیکی به بازارهای بزرگی مانند بازار چین و هزینه‌های پایین تولید از جمله عواملی هستند که در تبدیل شدن این شرکت‌ها به بازیگران اصلی بازار نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

سایر مناطق جهان

برخی از شرکت‌‎های مستقر در کشورهای خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریفا نیز لوله‌های داربستی بسیار باکیفیتی تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز بازار همان مناطق هستند. البته ظرفیت این شرکت‌ها تا حدود زیادی محدود است و به همین خاطر بازار این مناطق برای تامین محصولات تخصصی‌تر متکی به واردات است.