میلگرد از آن دسته مقاطع فولادی است که بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌توان آن را به محصولات فرعی تقسیم کرد؛ اما معمولا در این صنعت میلگردها بر اساس رده مکانیکی و شکل ظاهری به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چه تفاوتی از نظر ظاهری بین این محصولات وجود دارد.

چطور می‌توان انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 را از یکدیگر تشخیص داد؟

میلگرد می‌تواند در هر سازه بتنی سطحی از استحکام را ایجاد کند که موجب مقاومت بیشتر ساختمان در برابر نیروهای کششی، خمشی یا پیچشی می‌شود. همه این نیروها در اثر عوامل محیطی ایجاد شده و در طول زمان به سازه فشار وارد می‌کنند. استفاده از این میلگردهای فولادی تقویت‌کننده به سازه اجازه می‌دهد تا بارهای سنگین را به راحتی تحمل کند و در برابر انحراف مقاومت بالایی از خود نشان دهد. میلگردها از نظر شکل ظاهری و خواص مکانیکی به 4 گرید اصلی A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. میلگردهای گرید A1 مقاطعی نرم و بدون آج هستند؛ گرید A2 به محصولات نیمه سختی که آج ساده دارند گفته می‌شود؛ میلگرد گرید A3 نوعی مقطع فولادی سخت با آج پیچیده است و در نهایت میلگرد گرید A4 مقاطع سخت با آج‌های مرکب هستند.

برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت میلگرد آجدار میتوانید با کارشناسان تامین کالا در تماس باشید.

طبقه‌بندی انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

استفاده از حرف انگلیسی A در کنار اعداد 1 تا 4 برای نام‌گذاری میلگردها، به ما کمک می‌کند که این محصول را بر اساس میزان مقاومتش در برابر نیروهای کششی به زیرمجموعه‌های مختلف تقسیم کنیم. منظور از میزان مقاومت در این روش، مقاومت مشخصه فولاد است. میلگردهای A1، A2 و A3 بر اساس استاندارد روسیه و مشخصات فنی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

گرید میلگرد تنش جاری شدن N/mm2 تنش گسیختگی N/mm2 تغییر شکل نسبی در هنگام گسیختگی (درصد)
AI 220 380 25
AII 300 500 19
AIII 400 600 14

میلگرد A1

میلگرد گرید A1 از نظر بافت جزء میلگردهای نرم محسوب شده که هیچ عاجی روی بدنه‌اش وجود ندارد. بر اساس آیین‌نامه نام این محصول F240 است. عدد 240 در این شیوه نام‌گذاری به رده مقاومتی محصول اشاره می‌کند. این نوع میلگرد ویژگی‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال بر اساس آزمایشات مختلف تنش جاری و گسیختگی این محصول به ترتیب 2300 و 3800 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع برآورد شده است. تغییرات شکل ظاهری آن نیز حدود 25 درصد ذکر شده است. روی بدنه این محصول به راحتی می‌توان عملیات آهنگری و جوش‌کاری انجام داد. خاصیت جوش‌پذیری میلگرد A1 به میزان کربن پایین در ترکیبات آن مربوط می‌شود.

میلگرد A1 و شکل ظاهری آن

میلگرد A2

میلگردی که در اصطلاح گرید آن A2 است بافتی نیمه سخت دارد و آج‌های روی آن ساده است. بنابراین می‌توان گفت که میلگرد A2 در دسته میلگردهای آج‌دار قرار می‌گیرد و از لحاظ طبقه‌بندی در رده S340 جای دارد. بدنه این محصول از یک محور در امتداد طولی تشکیل شده که با یک سری دورپیچ که به صورت مارپیچ دور این محور پیچیده شده‌اند احاطه شده است. از نظر میزان مقاومت، میلگرد A2 به نسبت میلگرد A1 مقاوم‌تر است و بیشتر در صنعت ساختمان کاربرد دارد. از این محصول در ساختمان به عنوان میلگردهایی که عملکرد برشی دارند مانند خاموت‌ها و کمرکش‌های دیوارهای برشی استفاده می‌شود. بر اساس جداول استاندارد، تنش جاری این نوع میلگرد 3000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع اعلام شده است. میلگرد آجدار گرید A2 ویژگی‌های متمایزی نسبت به گرید A1 دارد. به عنوان مثال میزان تغییر شکل پلاستیکی این محصول 19 درصد است. به همین خاطر از نقطه نظر کارشناسان برای جوش‌کاری گزینه مناسبی نیست و بهتر است در جایی که قرار است عملیات جوش‌کاری انجام شود از گرید دیگر این محصول استفاده شود. گرچه در صورت اجبار می‌توان با احتیاط روی این مدل میلگرد جوش‌کاری کرد.

شکل ظاهری میلگرد A2

میلگرد A3

این محصول از نظر میزان سختی جزء میلگردهای سخت محسوب شده که روی بدنه آن آج‌هایی با فرم پیچیده وجود دارد. فرم این آج‌ها به صورت یک مارپیچ پیچیده است که نسبت به محور طولی بدنه محصول، به صورت جناقی یا همان هشتی شکل قرار گرفته‌اند. میلگرد A3 از نظر میزان مقاومت، محصول مقاوم‌تری نسبت به میلگرد گرید A1 و A2 است. تنش جاری میلگرد گرید A3 حدود 4000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن نیز 6000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع برآورد شده است. از آنجایی که تنش نسبی پلاستیکی این محصول 14 درصد است؛ به عنوان میلگرد خشک در بازار شناخته می‌شود. این مدل میلگرد نیز مانند میلگرد گرید A2 قابلیت جوش‌کاری ندارد و به همین خاطر در صنعت ساختمان بیشتر از آن به عنوان میلگردهای اصلی سازه و میلگردهای طولی تیرها و ستون‌ها استفاده می‌شود.

شکل ظاهری میلگرد A3

میلگرد A4

این نوع میلگرد از نظر میزان مقاومت طبق آیین‌نامه‌ها در رده S500 قرار گرفته و جزء میلگردهای سخت محسوب می‌شود. شکل آجی که روی بدنه این مدل آرماتور وجود دارد به شکل مرکب نسبت به محور طولی است و همین موضوع باعث ایجاد تفاوت ظاهری زیاد بین میلگرد A4 با دیگر گریدها شده است. نسبت وزن مناسب به مقاومت بالا باعث شده که این روزها در اکثر سازه‌ها از این نوع میلگرد استفاده شود. ساخت سازه با استفاده از میلگرد A4 باعث می‌شود که در هر متر مربع حدود 1 تا 2 کیلوگرم سبک‌سازی رخ بدهد. قیمت میلگرد A4 نسبت به دو نوع میلگرد آج‌دار دیگر یعنی میلگرد A2 و A3 بیشتر است.

شکل ظاهری میلگرد A4

چه تفاوتی بین میلگرد A2 و A3 وجود دارد؟

اصلی‌ترین تفاوتی که در ظاهر میلگرد A2 و A3 وجود دارد شکل آج طراحی شده روی بدنه‌شان است. بسیاری از افراد خبره از طریق نگاه کردن به آج‌ها و بررسی همین فاکتور است که تفاوت این دو محصول را تشخیص می‌دهند. در میلگرد گرید A2 شکل آج‌ها به صورت منفرد و موازی است؛ اما در میلگردهای گرید A3 اشکال روی بدنه به صورت ضربدری و هفت و هشتی هستند. معمولا برای ساخت پی ساختمان از محصول گرید A3 به عنوان میلگرد طولی و از نوع گرید A2 به عنوان میلگرد عرضی استفاده می‌شود. یکی از تفاوت‌های دیگری که بین این دو مدل میلگرد وجود دارد؛ میزان انعطاف‌پذیری آنهاست. میلگرد A3 تردتر و شکننده‌تر و میلگرد A2 انعطاف‌پذیرتر است.

برای دریافت لیست قیمت میلگرد آجدار با تامین کالا در تماس باشید.

اگر قصد خرید میلگرد A2 را دارید باید به آج روی آن دقت کنید. آج‌ها در این محصول به صورت فنری هستند. علاوه بر ظاهر، توجه به ترکیبات شیمیایی موجود در فولادی که میلگرد از آن ساخته شده است نیز باعث می‌شود در زمان خرید میلگرد سرتان کلاه نرود. چرا که گاهی برخی از تولیدکنندگان سودجو میلگردهایی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که آج‌شان شبیه به میلگرد گرید A3 است؛ اما ترکیب آلیاژشان آن چیزی است که باید در میلگرد گرید A2 وجود داشته باشد. بنابراین در زمان خرید فقط به ظاهر محصول نگاه نکنید و جزئیات فنی آن را نیز بررسی کنید.