شاید برای افراد عادی تفاوت بین گریدهای مختلف ورق استیل زیاد مهم نباشد؛ اما مشتریانی که قصد استفاده تخصصی از این ورق‌ها را دارند باید بدانند که چه تفاوتی بین انواع ورق استیل به‌خصوص دو محصول بسیار کاربردی از این خانواده یعنی ورق استیل 316 و ورق استیل 304 وجود دارد؟ آیا استیل 316 نسبت به آلیاژ فولادی ضد زنگ گرید 304 ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد؟ پاسخ این سوال مهم و نحوه تشخیص استیل 304 با 316  را در ادامه این مقاله می‌توانید مشاهده کنید.

ورق استیل 316 چیست؟

ورق استیل گرید 316 به نوعی ورق ساخته شده از فولاد ضد زنگ گفته می‌شود که نقطه ذوب آن بین 1371 تا 1399 درجه سانتی‌گراد است. این ورق ویژگی‌های متمایزی دارد که از استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و غلظت بالای کروم و نیکل در ترکیبش می‌توان به عنوان مهم‌ترین آنها نام برد. آلیاژ ورق استیل 316 دارای استحکام کششی 579 مگاپاسکال بوده و حداکثر دمایی که می‌تواند تحمل کند چیزی در حدود 800 درجه سانتی‌گراد است. علاوه بر این در آلیاژ این گرید علاوه بر ترکیباتی که در تمام گریدهای دیگر وجود دارد؛ مولیبدن نیز یافت می‌شود. وجود مولیبدن در ورق استیل 316 مقاومت آن را در برابر اسیدها، مواد قلیایی و کلرید افزایش داده است.

برای اطلاع از قیمت ورق استیل 316 و آشنایی با نحوه خرید آن میتوانید با کارشناسان فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

ورق استیل 304 چیست؟

یکی دیگر از آلیاژهای محبوب و پرکاربرد فولاد، استیل ضد زنگ گرید 304 است. ورق‌هایی که با این آلیاژ تولید می‌شوند؛ محصولی بادوام از نظر استحکام کششی، خوردگی و مقاومت در برابر اکسیداسیون هستند. نقطه ذوب این مدل فولاد در دماهای بین 1399 درجه سانتی‌گراد تا 1454 درجه سانتی‌گراد است. با این حال، هر چقدر به نقطه ذوب خود نزدیک‌تر شود؛ میزان بیشتری از استحکام کششی‌اش را از دست می‌دهد. ورق استیل 304 به دلیل استحکام کششی بالا در حدود 621 مگاپاسکال یک محصول استثنایی از این نظر محسوب می‌شود. حداکثر دمای عملیاتی که این ورق می‌تواند تحمل کند حدود 870 درجه سانتی‌گراد است.

برای اطلاع از قیمت ورق استیل 304 و آشنایی با نحوه خرید آن میتوانید با کارشناسان فروش تامین کالا در ارتباط باشید.

چرا قیمت ورق استیل 316 بیشتر از ورق استیل 304 است؟

ورق استیل 316 از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی شباهت بسیاری با ورق استیل 304 دارد. تنها تفاوت بین این دو نوع ورق، ترکیب موادی است که به عنوان آلیاژ اصلی فولاد در آنها به کار برده شده است. استیل درجه 316 حاوی 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن است. افزایش محتوای نیکل در این ترکیب و گنجاندن مولیبدن در آن باعث شده که ورق استیل 316 کمی گران‌تر از گرید 304 این ورق شود. اما آنچه که باعث می‌شود قیمت ورق استیل گرید 316 بیشتر از نمونه گرید 304 آن باشد؛ افزایش مقاومت محصول در برابر خوردگی است. در واقع ورق گرید 316 در برابر بسیاری از مواد به ویژه کلریدها و محلول‌های کلردار مقاومت بیشتری دارد. این خاصیت باعث می‌شود که ورق ضد زنگ گرید 316 برای جاهایی که زیاد در معرض نمک یا سایر مواد خورنده قوی هستند کاربردی‌تر باشد و دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد. ساخت تجهیزات دریایی، محفظه‌های برق قابل استفاده در فضاهای باز، ابزار پزشکی و جراحی، تجهیزات دارویی و تجهیزات شیمیایی از جمله کاربردهای مهم ورق 316 هستند.

ورق استیل 304 نیز یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین ورق‌های موجود در بازار است که به دلیل داشتن درصد بالای کروم در ترکیبات خود، مقاومت قابل قبولی در برابر خوردگی دارد. در آلیاژ این ورق 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل به همراه مقدار کمی کربن و منگنز یافت می‌شود. این عناصر باعث می‌شوند که ورق تولیدی از فولاد گرید 304 در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده و تمیز و ضدعفونی کردن آن کار ساده‌ای باشد. این محصول برای قالب‌گیری و ساخت تریم خودکار، روکش چرخ، مخازن مخصوص ذخیره‌سازی مواد مختلف، محفظه‌های برق و تجهیزات و لوازم آشپزخانه کاربرد دارد. شاید تنها نقطه ضعف ورق استیل 304 که باعث می‌شود قیمت آن به نسبت ورق 316 ارزان‌تر شود؛ حساسیتش به سوراخ شدن و خوردگی موضعی به دلیل قرار گرفتن در معرض محلول‌های حاوی کلرید بالا یا محیط‌های شور است.

چرا ورق استیل 316 از 304 گران تر است؟

تفاوت بین ورق استنلس استیل 316 و 304 در چیست؟

اساسی‌ترین تفاوت بین ورق استیل گرید 304 و 316 این است که 316محصول ساخته شده از آلیاژ درجه 316 نیکل بیشتر و کمی مولیبدن در ترکیب خود دارد. اما به طور کلی خواص مکانیکی کلی این دو فلز عمدتا یکسان است. افزایش میزان نیکل و گنجاندن مولیبدن در ترکیب ورق 316 به این محصول اجازه می‌دهد تا مقاومت شیمیایی بهتری نسبت به ورق استیل 304 داشته باشد. توانایی مقاومت در برابر اسیدها و کلریدها نیز از دیگر خواص ورق 316 محسوب می‎‌شود. بنابراین در محیط‌های نمکی مانند دریا استفاده از این نوع ورق معقول‌تر است.

البته افزودن نیکل و مولیبدن به این ترکیب باعث می‌شود که قیمت ورق استیل گرید 316 گران‌تر از ورق ساخته شده از آلیاژ 304 شود. علاوه بر این، نقطه ذوب فولاد ضد زنگ 304 کمی بالاتر از گرید 316 است.  با این وجود گرید 316 این فلز نسبت به فولاد ضد زنگ درجه 304 مقاومت بهتری در برابر مواد شیمیایی و کلریدهایی مانند نمک دارد. وقتی صحبت از مقاومت در برابر مواد کلردار یا قرار گرفتن در معرض نمک می‌شود؛ می‌توان گفت که محصول ساخته شده از فولاد ضد زنگ گرید 316 نسبت به گرید 304 برتری دارد.

قیمت ورق 316 چقدر از ورق 304 گران‌تر است؟

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد؛ افزایش مقدار نیکل و افزودن مولیبدن در آلیاژ مورد استفاده در ساخت ورق استیل 316 آن را به محصولی گران‌تر در مقایسه با ورق 304 تبدیل کرده است. به طور متوسط قیمت این ورق به نسبت ورق 304 تقریبا 40 درصد گران‌تر است.

آیا ورق استیل 316 ارزش پرداخت هزینه اضافه را دارد؟

اگر قصد دارید ورقی که می‌خرید را در محیطی استفاده کنید که در معرض مواد اسیدی قوی یا کلردار قرار دارد؛ پرداخت هزینه بیشتر برای خرید محصولی که مقاومت بیشتری در این شرایط از خود نشان می‌دهد ارزشش را دارد. در چنین محیط‌هایی ورق 316 چندین برابر بیشتر از ورق استیل درجه 304 دوام می‌آورد و این به این معنی است که می‌تواند سال‌ها بدون مشکل و خوردگی عمر کند. اما اگر محیطی که ورق را در آن به کار می‌برید زیاد هم اسیدی نیست و در معرض نمک قرار ندارد؛ ورق 304 نیز می‌تواند بدون هزینه اضافه کار شما را راه بیاندازد.

هنگام خرید و انتخاب بین این دو محصول فقط باید مطمئن شوید که تمام فرآیندها و عوامل محیطی که ممکن است با ورق در تماس باشند را در نظر گرفته‌اید. به عنوان مثال، اگر کارخانه تولیدی شما در ساحل یا نزدیک آن قرار دارد؛ آب شور دریا می‎تواند فلزی را که در برابر کلریدها مقاوم نیست دچار خوردگی کند. در این حالت بهتر است به جای ورق 304 به سراغ ورق گرید 316 بروید. به طور کلی، اگر نیاز به مقاومت زیاد در برابر خوردگی دارید؛ ورق استیل گرید 316 می‌تواند ارزش پرداخت این هزینه را داشته باشد. اما برای دیگر کاربردها ورق ساخته شده از فولاد ضد زنگ درجه 304 کاملا مناسب است و نیازی نیست بابت خرید محصولی مقاوم‌تر هزینه بیشتری بپردازید.