یکی از دلایلی که باعث شده امروزه بسیاری از مشتریان مقاطع فولادی به‌خصوص میلگرد، برای خرید به بورس این کالا مراجعه کنند؛ قیمت مناسب‌تر محصولاتی است که از این طریق عرضه می‌شوند. البته خرید میلگرد از بورس کالا بدون اطلاع از شرایط و قوانین حاکم بر بورس کالا گاهی باعث می‌شود مشتریان با ضرر مواجه شوند. به همین خاطر ما ادامه این مقاله را به توضیح روش خرید میلگرد آجدار و ساده از بورس کالا اختصاص داده‌ایم.

بورس کالا میلگرد چیست؟

بورس کالا در واقع یک کانال عرضه و فروش محصولاتی مانند میلگرد و سایر مقاطع فولادی است که از سال 1382 راه‌اندازی شده و در حال حاضر زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مشتریان می‌توانند از طریق این کانال توزیع انواع کالاهای عرضه شده در بخش‌های صنعتی، معدنی، شمش طلا، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی را به صورت مستقیم از کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار خریداری کنند. در این مقاله با نحوه خرید میلگرد دولتی بطور کامل آشنا خواهید شد.

نحوه معامله میلگرد در بازار بورس این کالا به چه صورت است؟

در قدم اول همه افراد اعم از شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتوانند در این بازار انواع کالا را داد و ستد کنند باید کارگزار مورد نظرشان را انتخاب کرده و کد مشتری از آن دریافت کنند. با داشتن کد مشتری شما می‌توانید در بورس کالا هر محصولی که مدنظرتان است را بخرید و بفروشید.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

 

مدارک لازم برای دریافت کد مشتری

فتوکپی شناسنامه، فتوکپی کارت ملی، فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که در آن اطلاعاتی مانند شماره حساب بانکی فرد متقاضی، آدرس و کدپستی، تلفن تماس و دیگر اطلاعات شخصی نوشته شده است از جمله مدارک لازم برای مشتریان حقیقی جهت دریافت کد مشتری در بورس کالا هستند. اشخاص حقوقی نیز نیاز به ارائه فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت به همراه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره برای دریافت این کد دارند. سهامدارانی که بیش از 10 درصد سهم در شرکت دارند باید شماره حساب جاری خود را جهت تکمیل مدارک به کارگزاری ارائه کنند.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد از بورس کالا طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  • فرم خرید که شامل اطلاعات کامل و دقیق کالا از جمله نام تولیدکننده و حداکثر قیمت خرید است را پر کنید. (برای خرید برخی از محصولات مانند میلگرد جهت جلوگیری از شکل‌گیری بازار سیاه نیاز به ارائه مدارکی مانند پروانه ساختمان است)
  • بعد از موافقت کارگزار باید 10 درصد مبلغ فاکتور را به حساب کارگزار واریز کنید. این ده درصد برای جبران جرائم احتمالی و کارمزد است. البته اگر کالای مورد نظر مشتری جزو رینگ صادراتی باشد باید مبلغ 5 درصد از ارزش کل کالای را نیز به حساب کارگزاری واریز کنید.
  • کارگزار بسته به میزان، نوع، وزن، تعداد و مبلغ میلگرد سفارش داده شده توسط مشتری با دیگر کارگزاران در تالار رقابت کرده و در صورت وجود حجم کافی از محصول و قیمت مناسب آن، خرید را انجام می‌دهد.
  • در مرحله بعد کارگزار اطلاعات و جزئیات این معامله که شامل حق الزحمه کارگزاری، عوارض بورس، قوانین و… است را به اطلاع خریدار می‌رساند.
  • خریدار تا ساعت ده صبح روز سوم کاری پس از خرید فرصت دارد تا مابقی مبلغ خرید را واریز کرده و فیش بانکی را به کارگزار بدهد. (دقت کنید که نام درج شده به عنوان واریزکننده روی فیش بانکی باید با نام خریدار یکسان باشد)
  • در مرحله بعد خریدار باید تسویه حساب کند و مدارک را به کارگزار فروشنده تحویل دهد.
  • شما به عنوان خریدار باید پیمانکار حمل بار و آدرس محل تخلیه میلگرد را تعیین کرده و در ازای آن مسئول پیگیری خرید به عهده کارگزار است.
  • بعد از صادر شدن حواله فروش بار آماده حمل شده تا در تاریخ مقرر به دست مشتری برسد.

کارمزد خرید میلگرد در بورس کالا به چه صورت است؟

خرید میلگرد از بورس کالا شامل کارمزدهای زیر است:

  • 0.18 درصد از ارزش معامله برای کارگزار
  • 0.06 درصد برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا
  • 0.04 درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادر

حداقل خرید میلگرد از بورس کالا باید چقدر باشد؟

نکات مهم در زمان خرید میلگرد از بورس کالا

  • محصولات فلزی راس ساعت 10:30 صبح در بورس عرضه می‌شوند.
  • کارگزاران بورس نماینده مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا هستند و به نمایندگی از آنها معامله انجام می‌دهند. کارگزاران ناظر و منشی تالار نیز روی روند معاملات نظارت دارند.
  • خریدار در صورت عدم تسویه تا 3 روز کاری پس از خرید کارگزار، به ازای هر روز تاخیر باید 0.25 درصد ارز معامله را به عنوان جریمه پرداخت کند. این جریمه فقط ده روز محاسبه می‌شود و از آن به بعد معامله فسخ است و کارگزار می‌تواند کارمزد و خسارات احتمالی خود را از پیش پرداخت کسر کند.

نماد میلگرد در بورس کالا

کالای تولیدی هر کارخانه در بورس دارای نماد اختصاصی به خود است. شما به عنوان خریدار باید قبل از پیش خرید با این نمادها آشنا باشید:

  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد آذر فولاد امین)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد فولاد آذربایجان)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان)
  • سبد میلگرد 14 تا 25 (میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب)
  • سبد میلگرد 14 تا 28 – A3 (میلگرد مجتمع فولاد خراسان)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صبا فولاد زاگرس)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد فولاد روهینا جنوب)

خرید میلگرد آجدار از بورزس کالا

حداقل خرید میلگرد از بورس کالا باید چقدر باشد؟

با افزایش قیمت میلگرد آجدار و ساده در بازار و شکل‌گیری بازار سیاه برای این محصول، وزارت صنعت و معدن تصمیم گرفت تا محصولات فولادی پرمصرف مانند میلگرد را در بازار بورس عرضه کند. با این اقدام قیمت‌ها رقابتی شد و مصرف‌کننده توانست با قیمتی مناسب‌تر کالای مورد نظر خود را تهیه کند. هر هفته چهارشنبه میلگرد و تیرآهن به بورس کالا عرضه می‌شود و مشتریان می‌توانند از طریق مراحلی که در بالا توضیح دادیم اقدام به خرید این محصول کنند. اما هر خریدار با پروانه ساخت حداقل چند تن میلگرد می‌تواند از بورس بخرد؟ طبق قوانین حاکم بر بورس کالا، سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان برای اشخاص حقیقی حداقل 20 تن است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد آجدار میتوانید با کارشناسان تامین کالا در تماس باشید.

آیا خرید میلگرد با پروانه ساخت امکان‌پذیر است؟

مشتریانی که پروانه ساختمان دارند می‌توانند از طریق بورس کالا اقدام به خرید میلگرد دولتی کنند. به این افراد به ازای هر 1000 مترمربع زیربنا، متری 50 کیلوگرم آهن تعلق می‌گیرد. نرخ مصوبی که برای فروش دولتی این محصول در نظر گرفته شده است دست افراد سودجو را از بازار آهن‌آلات و میلگرد کوتاه کرده است. قیمت میلگرد آجدار و ساده‌ای که در بورس کالا عرضه و به عنوان میلگرد دولتی شناخته می‌شود بسیار معقول است و با خرید آن در مقایسه با زمانی که میلگرد را از بازار آزاد تهیه می‌کنید؛ می‌توانید هزینه ساخت را کاهش دهید.