فولاد یکی از بهترین مواد اولیه برای تولید محصولی به نام لوله داربستی است که بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. برای خرید لوله داربستی باید به یک سری نکات توجه کنید که خلاصه‌ای مفید و کامل از آنها را در این مقاله آورده‌ایم. بنابراین اگر می‌خواهید راهنمایی برای خرید لوله داربستی در اختیار داشته باشید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

داربست چیست و چه کاربردی دارد؟

داربست به تکیه‌گاهی اطلاق می‌شود که در محل ساخت و ساز برای تسهیل کار کارگران و حل مشکل حمل و نقل مصالح به صورت سازه‌ای موقت عمودی و افقی نصب می‌شود. داربست که به کمک نوعی لوله فولادی مخصوص به نام لوله داربستی اجرا می‌شود در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارد. از این سازه موقت برای ساخت دیوارهای خارجی ساختمان، اجرای دکوراسیون داخلی یا انجام کارهای ساختمانی مختلف مانند سنگ‌کاری و گچ‌کاری که در ارتفاع هستند استفاده می‌شود. برپایی این سازه فولادی مستحکم و موقت به کارگران ساختمانی اجازه می‌دهد که به صورت کاملا ایمن حتی به دورترین و مرتفع‌ترین نقاط ساختمان و دیوارهای آن دسترسی داشته باشند. در برخی از پروژه‌ها از داربست به عنوان الگو نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال نصب بنرهای تبلیغاتی در معابر عریض مانند اتوبان‌ها به کمک داربست امکان‌پذیر است.

لوله داربستی چیست؟

لوله داربستی نوعی لوله ساخته شده از فولاد مقاوم است که در صنایع مختلف کارایی دارد. این محصول در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. اما سایز 1 و 1.2 اینچی یا نمره 5 این محصول پرکاربردترین و رایج‌ترین سایز لوله فولادی است. از آنجایی که قرار نیست از درون این لوله‌ها هیچ سیالی عبور کند؛ معمولا در کارخانه‌های تولیدکننده این محصول هیچگونه تست و آنالیزی انجام نمی‌شود. علاوه بر این، تولید لوله داربستی به دلیل عدم نیاز به انجام تست، کار زیاد پیچیده‌ای نیست؛ از این رو قیمت لوله داربستی به نسبت دیگر محصولاتی که در این صنعت تولید می‌شوند کمتر است. از طرفی اکثر کارخانه‌های فعال در حوزه تولید مقاطع فولادی توان تولید لوله داربستی را دارند. کارخانه‌های اصفهان، قم و تهران سه تولیدکننده برتر این محصول در کشور محسوب می‌شوند.

لوله‌های فولادی که در ابعاد 6 یا 3 متر و به عنوان لوله داربستی در بازار فروخته می‌شوند از ورق سیاهی که به روش نورد گرم تولید شده است ساخته می‌شوند. برای اتصال این لوله‌ها به یکدیگر و اجرا سازه موقت داربست باید از اتصالات مخصوص استفاده کنید. این اتصالات معمولا به صورت قالب و بست ساختار را تشکیل می‌دهند. فولاد مورد استفاده در ساخت این مدل لوله را هم می‌توان به همان صورت سیاه و هم به صورت گالوانیزه وارد خط تولید کرد. معمولا لوله‌های داربستی به دو روش درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. نوع بدون درز این محصول به دلیل شیوه تولید خاص خود از ایمنی بیشتری برخوردار بوده و به همان میزان نیز گران‌ترند. اما این به آن معنی نیست که نمی‌توان لوله‌های درزدار را برای نصب داربست مورد استفاده قرار داد.

برای دریافت لیست قیمت لوله داربست با کارشناسان فروش تامین کالا در ارتباط باشید تا به شما بهتریم مشاوره را تقدیم کنند.

راهنمای خرید لوله داربست

راهنمای خرید لوله داربستی

از آنجایی که هدف از برپایی داربست ایجاد محیطی امن برای کارگران ساختمانی است؛ ایمنی و کیفیت لوله‌هایی که برای انجام این کار خریداری می‌کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این حساب می‌توان گفت که هر مدل لوله فولادی برای استفاده به عنوان لوله داربستی مناسب نیست. شما باید به عنوان خریداری در زمان تهیه این محصول به نکات مهمی اشاره کنید که تحت عنوان راهنمای خرید لوله داربستی در این بخش به شما ارائه می‌شود.

راهنمای خرید لوله داربست

از آنجایی که تنوع لوله‌های داربستی موجود در بازار زیاد است؛ ممکن است شما هم مانند بسیاری از مشتریان دیگر، در زمان خرید این محصول دچار سردرگمی شوید و ندانید که باید کدامیک از پیشنهادات را بپذیرید تا هم خریدی به‌صرفه داشته باشید و هم بتوانید با لوله‌هایی که خریده‌اید داربستی مستحکم برپا کنید. برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد؛ خرید این محصول آنقدرها هم دشوار نیست؛ فقط کافیست که به فاکتورها و شاخص‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم توجه کنید و بر اساس آنها لوله داربستی مورد نیازتان را بخرید. برای دریافت قیمت لوله داربستی امروز  میتوانید با ما در تماس باشید.

جنس بدنه 

لوله داربستی را می‌توان با مواد متفاوتی تولید کرد؛ اما فولاد تقریبا بهترین متریال برای ساخت یک لوله داربستی مستحکم و بادوام است. ورق ساخته شده از فولاد سخت علاوه بر استحکام بالا، قدرت بسیاری دارد و از این منظر نسبت به دیگر آلیاژها بهتر است. پس اگر نیاز به یک مدل لوله داربستی دارید که بتوانید تا سال‌ها با خیال راحت از آن استفاده کنید؛ هنگام خرید حتما مطمئن شوید که جنس بدنه آن از فولاد است. 

میزان ضخامت لوله

یکی از مهم‌ترین عواملی که هم قیمت لوله فولادی و هم کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد؛ ضخامت دیواره آن است. اکثر محصولاتی که در صنعت تولید مقاطع فولادی ساخته و به عنوان لوله داربستی استاندارد روانه بازار می‌شوند حدود 2.5 میلی‌متر ضخامت دارند. اما این عدد حداقل ضخامتی است که یک لوله مستحکم باید داشته باشد. هر چقدر محصولی که انتخاب می‌کنید ضخیم‌تر باشد؛ تحمل بار بیشتری دارد و از ایمنی بیشتری نیز برخوردار است.

قطر محصول

قطر مقطع دایره شکل لوله داربستی یکی از نکات فنی بسیار مهمی است که باید در زمان خرید این محصول به آن توجه کنید. قطر لوله نشانه کیفیت آن است. قطر اکثر لوله‌های داربستی که در بازار وجود دارند 1.2 است؛ اما اگر به دنبال کیفیت بیشتر هستید می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که قطرش بیشتر از این عدد باشد. اگر قرار است داربست را برای انجام کارهای سنگین ساختمانی نصب کنید یا از آن به عنوان سازه‌ای موقت برای نگهداری اجسام سنگین استفاده کنید؛ لوله‌های قطورتر بخرید.

اعتبار کارخانه تولیدکننده

همانطور که اشاره شد؛ لوله داربستی فرآیند تولید زیاد پیچیده‌ای ندارد و تقریبا تمام کارخانه‌های ایرانی که تولیدکننده انواع مقاطع فولادی هستند می‌توانند به راحتی این محصول را تولید کنند. اما از آنجایی که کیفیت خروجی خط تولید این واحدهای صنعتی معمولا با یکدیگر یکسان نیست؛ یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید لوله داربستی باید به آن توجه کنید برند محصول است. برخی از کارخانه‌های ایرانی محصولات خود را بر اساس آخرین استانداردهای روز جهان تولید می‌کنند. بنابراین طبیعی است که کیفیت محصولات‌شان بالاتر باشد. ایران پیوند، فولاد مبارکه، آذرآب، کویر آریا و مرند از جمله کارخانه‌های معتبر و معروفی هستند که لوله‌های داربستی بسیار باکیفیتی را تولید می‌کنند.

قیمت محصول

از آنجایی که قیمت لوله فولادی تحت تاثیر عواملی مختلفی است که اکثر آنها به طور مستقیم تعیین‌کننده کیفیت محصول هستند؛ ملاک قرار دادن قیمت یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که خریداران انجام می‌دهند. درست است که هنگام خرید لوله داربستی باید مراقب باشید که سرتان کلاه نرود؛ اما همیشه قیمت بالا نشانه کیفیت بیشتر نیست. محصول کارخانه‌هایی که در بخش قبلی به عنوان تولیدکنندگان برتر از آنها نام برده شد در یک رنج قرار دارد. بنابراین قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنید؛ از چند جا محصول مورد نظرتان را قیمت بگیرید. 

راهنمای خرید لوله داربست

عوامل موثر بر روی قیمت لوله داربستی

قیمت کلیه محصولات به خصوص لوله داربستی در صنعت تولید مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم:

رنگ لوله

رنگ کردن یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش مقاومت و استحکام محصولی مانند لوله داربستی است. از آنجایی که انجام این فرآیند باعث می‌شود هزینه تولیدکننده افزایش پیدا کند؛ طبیعی است که قیمت مصرف‌کننده لوله‌های داربستی رنگ شده بیشتر از لوله داربستی‌های معمولی باشد.

جنس لوله

ورق سیاه ارزان‌ترین ماده اولیه برای تولید این محصول است. قیمت این ورق در مقایسه با ورق‌های مشابه که استحکام و دوام بیشتری دارند مناسب‌تر است. بنابراین گرچه لوله‌هایی که با ورق سیاه ساخته می‌شوند جزء محصولات استاندارد لحاظ می‌شوند؛ اما در مقایسه با لوله‌های داربستی استیل که گران‌ترند از دوام بالایی برخوردار نیستند.

ضخامت و اندازه لوله

لوله‌های داربستی به صورت شاخه‌ای فروخته می‌شود و قیمت هر شاخه نیز بر اساس وزن محاسبه خواهد شد. از طرفی هر چقدر ضخامت یا همان قطر دیواره لوله بیشتر باشد؛ وزن هر شاخه نیز بیشتر می‌شود. به طور کلی لوله‌های فولادی ضخیم نسبت به لوله‌هایی که حداقل ضخامت در تولید آنها در نظر گرفته شده است گران‌تر هستند.

روش تولید

لوله‌های داربستی را می‌توان به دو روش درزدار و بدون درز تولید کرد. برای تولید لوله‌های بدون درز مواد اولیه بیشتری صرف می‌شود و به همین خاطر در کنار کیفیت بالاتر، قیمت این محصولات نیز در مقایسه با لوله‌های داربستی درزدار بیشتر است. لوله‌های داربستی درزدار از استحکام قابل قبولی برخوردار بوده و با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه می‌شوند.

برند محصول

در حال حاضر واحدهای صنعتی بسیاری در داخل کشور وجود دارند که لوله داربستی تولید می‌کنند. شیوه قیمت‌گذاری این کارخانه‌ها بسته به روش تولید، میزان حقوق کارگران و استراتژی‌های داخلی‌شان متفاوت است. بنابراین ممکن است کمی اختلاف قیمت بین تولیدات به ظاهر مشابه دو کارخانه متفاوت وجود داشته باشد.

میزان تورم

تورم مانند هر محصول دیگری روی قیمت لوله‌های داربستی نیز اثرگذار است. بنابراین اگر در بازه‌ای از سال که تورم در بازار حاکم است اقدام به خرید لوله داربستی کنید ممکن است با کمی افزایش قیمت در این محصول مواجه شوید.