شابلون میلگرد یا همان گیج میلگرد به ابزاری گفته می‌شود که روی بدنه آن درجه‌بندی‌های مشخصی وجود دارد. با وارد کردن میلگرد به درز روی بدنه آن می‌توانید قطر یا همان سایز آرماتور را به صورت دقیق به دست آورید.

این روزها با پیشرفت روش‌های ساخت و ساز، برخی از مصالح نسبت به گذشته، اهمیت بیشتری در پروسه اجرا این پروژه‌ها پیدا کرده‌اند. میلگرد یکی از این مصالح مهم و حیاتی است. شما با استفاده از این میله‌های فولادی و مقاوم می‌توانید استحکام سازه‌های بتنی را افزایش دهید. همانطور که می‌دانید بتن برخلاف تصور عموم، در برابر برخی از نیروهای محیطی از مقاومت بالایی برخوردار نیست و باید حتما در کنار میلگرد از آن استفاده کرد. برای رسیدن به مقاومت مورد نظر، در هر سازه‌ای باید از یک سایز میلگرد استفاده کرد. اما واقعا از کجا می‌توان فهمید که باید چه سایز میلگردی خریداری کرد و یا سایز میلگردی که خریده‌ایم دقیقا چقدر است؟ ابزارهای بسیاری برای اندازه‌‌گیری سایز میلگرد وجود دارد که شابلون یکی از آنهاست.

متاسفانه امروزه به دلیل افزایش روزافزون لیست قیمت میلگرد آجدار و ساده، برخی از فروشندگان این کالا، میلگردی که فاکتور می‌کنند با میلگردی که تحویل مشتری می‌دهند از نظر سایز تفاوت دارد. بنابراین این مشتری است که برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سوء استفاده و کلاهبرداری باید با روش‌های اندازه‌گیری سایز میلگردی که سر پروژه به دستش می‌رسد آشنا باشد. این روش‌های کارآمد هم برای اطمینان از سایز درست میلگرد خریداری شده کارایی دارند و هم می‌توانند زمانی که قرار است چند میلگرد با سایزهای مختلف در یک پروژه استفاده شود؛ برای تشخیص میلگرد مناسب مفید باشند.

گیج میلگرد

آشنایی با ابزارهای مهم اندازه‌گیری سایز میلگرد

قبل از اینکه به سراغ روش‌های اندازه‌گیری سایز میلگرد و معرفی مهم‌ترین و دقیق‌ترین ابزار برای این کار برویم باید بدانیم که منظور از سایز چیست؟ در محصولی مانند میلگرد، سایز به معنای قطر این مقطع فولادی دایره‌ای شکل است. برای اندازه‌گیری دقیق سایز میلگرد، ابزارهای بسیاری وجود دارد که کولیس، طناب، انگشتان دست، آچار فرانسه، شابلون و گیج مهم‌ترین آنها هستند.

شابلون میلگرد چیست؟

شابلون میلگرد به قالبی فلزی به شکل عدد 8 گفته می‌شود که برای تعیین سایز میلگرد بسیار کارآمد است. روی بدنه این تکه فلز، درجه‌بندی وجود دارد و شما می‌توانید با وارد کردن تکه‌ای از میلگرد به دهانه این قالب، از روی درجه‌بندی سایز آن را تشخیص دهید. این ابزار را معمولا با ورق‌های فلزی نازکی که کانال کولر از آن ساخته می‌شود تولید می‌کنند.

گیج میلگرد و تفاوت آن با شابلون

همانطور که گفته شد؛ ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری قطر میلگرد وجود دارد. گیج یکی از این ابزارهاست که از نظر ظاهری بسیار شبیه به شابلون است. در واقع گیج نوع خاصی از شابلون است که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. با استفاده از این ابزار ساده اما کاربردی می‌توان قطر انواع میلگرد آجدار از سایزهای 12 تا 28 را اندازه‌گیری کرد. دستورالعمل استفاده از این ابزار در کاتالوگ یا همان راهنمای محصول وجود دارد.

گیج میلگررد با همان شابلون میلگرد

نحوه استفاده از شابلون میلگرد به چه صورت است؟

روی بدنه شابلون و گیج یک فضای مثلثی شکل وجود دارد که سایزهای مختلف میلگرد به صورت درجه روی آن درج شده است. برای اندازه‌گیری سایز میلگرد باید تکه‌ای از آن را وارد این فضای مثلثی شکل کنید. هر چقدر میلگرد بیشتر در این فضای درز مانند فرو برود؛ یعنی سایزش کوچک‌تر است. در هر دو طرف این درز عددی که نشان‌دهنده سایز دقیق میلگرد است نوشته شده است. علاوه بر این برخی از شابلون‌های موجود در بازار دارای خط‌کشی هستند که در یکی از اضلاع طرفین ابزار وجود دارد. شما با استفاده از این خط‌کش می‌توانید فاصله آرماتورهای به‌کار رفته در تیر و ستون را چک کنید. برای این کار باید شابولن را بین دو میلگرد نگه داشته تا بتوانید فاصله بین آنها را به دست آورید. شابلون‌هایی که خط‌کش دارند برای کنترل بخش کاور بتنی المان نیز کاربرد دارند. برای این منظور کافیست که میلگرد را داخل شابلون قرار دهید. اگر عدد هر دو طرف روی یک واحد بود و میلگرد بیش از این در شابلون فرو نرفت؛ می‌توان نتیجه گرفت که عملیات اندازه‌گیری به‌ درستی انجام شده است.

مزایای استفاده از شابلون نسبت به دیگر روش‌های اندازه‌گیری قطر میلگرد چیست؟

شابلون نسبت به دیگر ابزارهای اندازه‌گیری قطر میلگرد مزایای بیشماری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • اندازه این ابزار به حدی کوچک است که به راحتی در جیب جا می‌شود و هر جا که بخواهید می‌توانید آن را با خود ببرید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که برای اندازه‌گیری سایز میلگرد به فرد متخصصی متکی باشید.
  • شابلون را معمولا با استفاده از ورقی که بر پایه فولاد است می‌سازند. بنابراین به هیچ عنوان زنگ نمی‌زند و یک ابزار عمری است.
  • بدنه فلزی این ابزار باعث می‌شود که حتی اگر از ارتفاع زیاد نیز به زمین بیفتد دچار شکستگی نشود.
  • شابلون مقاومت بالایی در برابر عوامل مخرب دارد و ابعادش نیز کوچک است.
  • با استفاده از این وسیله کاربردی می‌توانید قطر میلگرد را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید.
  • شما می‌توانید در هر فروشگاه ابزارفروشی این ابزار را به سادگی پیدا کنید و با قیمتی ارزان بخرید.نتیجه‌گیریمیلگرد یکی از مهم‌ترین مصالحی است که برای ساخت و ساز، حتی کوچک‌ترین ساختمان‌ها حتما به آن نیاز پیدا می‌کنید. این میله‌ها که از جنس فولاد هستند؛ باعث افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل مختلف و نیروهای محیطی می‌شود. با این وجود میزان اثرگذاری میلگرد بر روی مقاومت بتن بستگی به سایز آن دارد. به همین خاطر سایز میلگرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای اندازه‌گیری سایز میلگرد روش‌ها و ابزارهای متعددی وجود دارد. استفاده از شابلون یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای تعیین سایز دقیق میلگرد است. این ابزار فلزی، ارزان و کوچک می‌تواند به شما کمک کند که بخش کاور بتنی المان را نیز کنترل کنید.