با وجود اینکه ایران در منطقه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی شناخته شده و برخی از محصولات تولید داخل به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود؛ اما این تولیدات از آن دسته کالاهایی هستند که قیمت جهانی آنها می‌تواند روی قیمت بازار داخلی‌شان تاثیر مستقیم داشته باشد. در واقع قیمت جهانی میلگرد تاثیر زیادی در تعیین قیمت میلگرد در بازار داخلی دارد. در این مقاله چند عامل مهم را به شما معرفی می‌کنیم که در وهله اول روی قیمت میلگرد در بازارهای جهانی و در وهله دوم روی نرخ این کالا در داخل تاثیر دارند.

برای اطلاع از نحوه خرید و تحویل میلگرد و قیمت میلگرد آجدار با کارشناسان تامین کالا در تماس باشید تا به بهترین شکل مشاوره دریافت کنید.

عوامل اثرگذار بر روی تعیین قیمت جهانی میلگرد

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تعیین هزینه احداث یک ساختمان موثر است؛ قیمت میلگرد است. بنابراین قیمت این کالا برای سازندگان و پیمانکاران ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی هر چقدر هزینه ساخت بالاتر برود؛ قیمت مسکن نیز شامل تغییراتی می‌‎شود. بنابراین می‌توان گفت که همه افراد حتی خریداران مسکن نیز تحت تاثیر قیمت میلگرد آجدار و ساده در بازار هستند. با این حساب آشنایی با عواملی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی قیمت این محصول در بازارهای داخلی و خارجی اثرگذارند بسیار مهم است.

همانطور که اشاره شد؛ ایران با تکیه بر منابع طبیعی و معادن فراوان آهن، در جهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع مقاطع فولادی شناخته می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده فقط در سال 2020 حدود 29 میلیون تن فولاد در کشورمان تولید شده و ایران از حیث تولید این محصول رتبه دهم جهان را دارد. با این وجود هنوز هم نمی‌توان گفت که مقاطع فولادی پرمصرفی که قابلیت تولید آنها در داخل وجود دارد مصون از تغییر قیمت‌های بین‌المللی هستند. بنابراین قیمت فولاد و میلگرد در کشور تحت تاثیر قیمت‌های جهانی هستند و قیمت بین‌المللی این کالا نیز فارغ از محل تولید، وابسته به عواملی است که در ادامه توضیح‌شان می‌دهیم.

قیمت جهانی آهن میلگرد و عوامل تاثبر گذار بر آن

میلگرد در بازار داخلی چطور قیمت‌گذاری می‌شود؟

برخلاف اینکه در بسیاری از کشورهای تولیدکننده مقاطع فولادی، قیمت شمش متاثر از قیمت واردات و قیمت صادرات این ماده است؛ در ایران به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی مختلف، برای از بین نرفتن قدرت رقابت در بازارهای داخلی، قیمت صادرات بیلت بدون توجه به قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود. بنابراین قیمت شمشی که در داخلی تولید شده است معمولا بر اساس قمیت صادرات آن تعیین نخواهد شد. با این وجود شاید این سوال ایجاد شود که پس قیمت شمش در ایران چطور محاسبه می‌شود؟ قیمت شمش در ناحیه CIS اصلی‌ترین فاکتور برای تعیین قیمت شمشی است که در داخل کشور تولید شده است.

شمش فولاد مهم‌ترین ماده اولیه‌ای است که برای تولید میلگرد استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که قیمت شمش فولاد تاثیر زیادی بر روی قیمت میلگرد آجدار و ساده دارد. برای محاسبه قیمت میلگرد اول باید قیمت شمش فولاد محاسبه شود. از زمانی که وظیفه قیمت‌گذاری روی مقاطع فولادی به بورس کالا محول شده است؛ از فرمول‌های خاصی برای محاسبه قیمت شمش استفاده می‌شود. به عنوان مثال در سال‌های گذشته قیمت پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا معادل ۸۸ درصد قیمت فوب شمش صادراتی ایران در خلیج فارس، ضرب در نرخ ارز نیمایی بود. بر این اساس قیمت شمش در بازارهای داخل با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

قیمت شمش در بازار داخلی = قیمت فوب شمش صادراتی در منطقه (CIS) * 88% * نرخ ارز نیمایی

در این فرمول دو عامل بسیار مهم وجود دارد که قیمت شمش فولاد بر اساس آنها تعیین می‌شود. عامل اول قیمت فوب شمش صادراتی در منطقه است که به آن CSI نیز گفته می‌شود و عامل دوم نیز نرخ ارز نیمایی است. با این وجود از آنجایی که نرخ ارز نمیایی در بازار نوسانات زیادی را در طول سال تجربه می‌کند؛ از ضریب 88 درصد به عنوان عاملی برای تعدیل این نوسانات استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر این ضریب دو بار تغییر کرد. بار اول به 80 درصد و بار دوم به 70 درصد رسید؛ اما با وجود آن تحولی در رونق بازار فروش و خرید میلگرد آجدار و ساده و دیگر مقاطع فولادی ایجاد نشد. به همین خاطر این روزها کمتر شاهد آن هستیم که از فرمول فوق برای محاسبه قیمت شمش فولاد استفاده شود. در واقع در شیوه‌نامه‌های جدید بورس کالا توصیه شده که از میانگین قیمت پایه در هفته گذشته به عنوان معیاری برای قیمت‌گذاری این کالا استفاده شود.

برای خرید میلگرد آجدار و دریافت لیست قیمت روز آن با ما تماس بگیرید.

فرمول محاسبه قیمت میلگرد جهانی

منظور از کشورهای منطقه (CIS) چیست؟

CIS مخفف نام اتحادیه‌ای متشکل از کشورهای مشترک المنافع مستقل است که در سال 1991 پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد. روسیه، بلاروس و اوکراین سه کشور اصلی بودند که در آن زمان برای برپایی این اتحادیه تلاش کردند و از بنیانگذاران CIS محسوب می‌شدند. هدف اصلی از تشکیل اتحادیه کشورهای مشترک المنافع مستقل بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهایی بود که زمانی جز اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آمدند. جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقزستان و مولداوی از جمله اعضای کنونی و مهم این اتحادیه قلمداد می‌شوند. ترکمنستان عضو همکار و افغانستان و مغولستان نیز اعضای ناظر اتحادیه کشورهای مشترک المنافع مستقل (CIS) هستند.

با وجود این که اوکراین یکی از سه کشوری بود که به عنوان بنیانگذار این اتحادیه تلاش زیادی برای تاسیس آن کرد؛ اما در حال حاضر هم اوکراین و هم گرجستان از این اتحادیه خارج شده‌اند و عضو CIS نیستند. از آنجایی که بخش اعظمی از ذخایر گاز و نفت جهان در منطقه CIS واقع شده است؛ کشورهای این اتحادیه توانسته‌اند با تشکیل CIS، یک منطقه قدرتمند از نظر اقتصادی را تشکیل داده و با تصمیمات اقتصادی خود نقش پررنگی روی قیمت کالاهای اساسی در بازارهای سایر کشورها به‌خصوص ایران داشته باشند. به همین خاطر همانطور که در فرمول ذکر شده در بالا نیز مشاهده کردید؛ قیمت فوب شمش صادراتی در منطقه (CIS) اصلی‌ترین عامل در تعیین نرخ شمش فولاد و در پی آن قیمت میلگرد محسوب می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت میلگرد جهانی

در کشورهای مختلف، قیمت میلگرد تابعی از فاکتورهای مختلف است؛ اما قیمت این محصول در بازار داخلی کشورهای آسیایی به هیچ فاکتوری به اندازه قیمت این کالا در چین و بازار منطقه CIS وابسته نیست. قیمت مواد  خام و اولیه‌ای مانند سنگ آهن، قیمت انرژی و دیگر سوخت‌های فسیلی و پرمصرف مانند زغال سنگ و گاز، میزان عرضه و تقاضا موجود در بازار، سیاست‌های اقتصادی، قیمت شمش و محدودیت‌های مرتبط با تولید گازهای آلاینده همگی از جمله فاکتورهایی هستند که به عنوان عوامل ایجاد نوسان قیمت در مقاطع فولادی مهم و اساسی مانند میلگرد شناخته می‌شوند. در حال حاضر قیمت میلگرد صادراتی اصفهان نزدیک به 500 دلار و قیمت جهانی این محصول پس از تجربه یک دوره طولانی روند کاهش به 610 دلار رسیده است.